کد خبر: 4206
1399/06/16 - 12:9


معاون آمار و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مهم‌ترین چالش‌ جمعیتی استان را اعلام کرد؛

بیکاری و سرمایه‌گذاری نامطلوب

ایرج امینی: گسترش فرصت‌های شغلی، سرمایه‌گذاری مطلوب، بهبود کیفیت سرمایه انسانی از راهکارهای تبدیل این چالش به یک فرصت طلایی است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- معاون آمار و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان بیکاری و نبود فرصت‌های شغلی و سرمایه‌گذاری نامطلوب را مهم‌ترین چالش جمعیتی در دوران پنجره جمعیتی کشور و به تبع آن استان دانست و گفت: گسترش فرصت‌های شغلی، سرمایه‌گذاری مطلوب، بهبود کیفیت سرمایه انسانی و غیره می‌توانند بسترهایی برای بهره‌برداری از فرصت طلایی جمعیت ایجاد کنند.

ایرج امینی در گفت‌وگو با صدای زنجان کنترل نرخ تورم را از مهم‌ترین وظایف بانک مرکزی دانست و گفت: به لحاظ ارتباط مستقیم آن با حجم نقدینگی کنترل منطقه‌ای آن در کوتاه مدت میسر نیست اما ضمن همراهی با سیاست‌های بانک مرکزی با اقداماتی همچون تاکید بر توسعه سریع سامانه‌های خریدوفروش اینترنتی و نظارت سیستمی دقیق، پیوند هرچه بیشتر مراکز تولید و مصرف، افزایش ظرفیت انبارها و سردخانه‌ها، ساماندهی شبکه توزیع با رویکرد کاهش نقش دولت و تقویت تشکل‌های صنفی، تغییر کنترل قیمت از روش مستقیم به غیرمستقیم، حذف مراجع متعدد قیمت‌گذاری و استفاده از روش‌های یکسان برای قیمت‌گذاری، تلاش برای افزایش سطح دانش فنی در بخش تولید، برقراری محدودیت‌های قانونی و سیستماتیک از چرخش‌های چندگانه کالا، تقویت تیم اقتصادی اتاق اصناف استان و اجرای برنامه‌های آموزشی برای اصناف و مسئولین اتحادیه‌ها و تدوین و اجرای برنامه‌های توسعه بازار و توسعه محصول و انجام مطالعه در مورد گروه‌های کالایی و خدماتی با تورم بالا توسط دستگاه‌های ذیربط، حمایت از بخش مسکن، تقویت بورس، نظارت بر نحوه مصرف تسهیلات بانکی و انضباط مالی دستگاههای اجرایی در میان مدت و بلند مدت می‌تواند به ثبات نسبی بازار و قیمتها در استان کمک کند.

شتاب نرخ تورم در استان زنجان در مقایسه با سایر استان‌ها کمتر است

معاون آمار و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان با تاکید بر اینکه تورم عموماً به معنی افزایش غیرمتناسب سطح عمومی قیمت در نظر گرفته می‌شود، عنوان کرد: تورم، روند فزاینده و نامنظم افزایش قیمت‌ها (قیمت کالاها و خدمات) در اقتصاد است. همچنین شاخص عددی است به صورت درصد که برای اندازه‌گیری و سنجش نوسان‌های عوامل متغیر به کار می‌رود.

وی با بیان اینکه برای محاسبه نرخ تورم، از اطلاعات جمع‌آوری شده تعداد 475 قلم کالا و خدمت در قالب 12 گروه اصلی از طریق اجرای طرح های شاخص قیمت مصرف کننده شهری، روستایی و اجاره بها استفاده می‌شود، افزود: در استان زنجان در طرح قیمت شهری هر ماه آمارگیران به تعداد یک هزار و 576  کارگاه در 8 نقطه شهری مراجعه کرده و حدود 5 هزار و 613 مظنه قیمت اقلام را ثبت می‌کنند.

معاون آمار و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اضافه کرد: در طرح قیمت روستایی نیز هر ماه به 319 کارگاه نمونه از 20 آبادی در سطح استان مراجعه و حدود 3 هزار و 773 مظنه قیمت اقلام را ثبت می‌کنند. در آخر برای طرح اجاره‌بها نیز ماهانه اطلاعات مبالغ اجاره‌بهای پرداختی از 115 خانوار اجاره‌نشین نمونه از 7 منطقه شهری به صورت تلفنی پرسیده و ثبت می‌شود.

وی ادامه داد: اطلاعات جمع‌آوری شده از طریق سه طرح اشاره شده در بالا توسط مرکز آمار ایران مورد بررسی و محاسبه قرار گرفته و در نهایت نرخ تورم استان (با توجه به ضریب اهمیت کالاها و خدمات در استان) در قالب ماهانه، نقطه به نقطه و سالانه به تفکیک گروه‌های 12 گانه مورد محاسبه و اعلام می‌شود.

امینی با اشاره به نرخ منتشر شده مربوط به خرداد ماه سال جاری تصریح کرد: نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به خرداد ماه 99 استان به 25.7 درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل 2.3 واحد درصد کاهش را نشان می‌دهد. در خرداد ماه 99 استان زنجان در بین استان‌های با نرخ تورم سالانه پایین و دارای رتبه چهارم بود. نرخ تورم سالانه استان زنجان که در فروردین ماه سال 97 تک رقمی و 6.7 درصد بود، با ادامه روند افزایشی خود در نهایت در اسفند ماه به 25.3 درصد رسید. با ادامه روند افزایشی در سال 98 نیز نرخ تورم عدد 33.9درصد را ثبت کرد. اما در سال 99 نرخ تورم سالانه استان روند کاهشی خود را شروع کرد که این نرخ در خرداد ماه به عدد 25.7 درصد رسید.

تورم ماهانه استان در خرداد 99

امینی با بیان اینکه در خرداد ماه 99 عدد شاخص کل (١٠٠=١٣٩٥) استان زنجان به 5/206 رسید که نسبت به ماه قبل 3.8 درصد افزایش نشان می‌دهد. بررسی روند تغییرات شاخص قیمت ماهانه استان نشان می‌دهد که درصد تغییر شاخص قیمت در نیمه دوم سال 98 روند افزایشی داشت تا اینکه در نهایت در اسفند ماه به عدد 1.5 درصد رسید. در سال 99 نیز شاخص قیمت ماهانه با افزایش شروع شده به‌ طوری‌که در فروردین ماه 1.7 درصد بود که با ادامه این روند در اردیبهشت ماه به 2 درصد و در نهایت در خرداد ماه به 3.8 درصد رسید.

شاخص‌های نیروی کار

امینی با اشاره به طرح آمارگیری نیروی کار خاطرنشان کرد: ‏‏در سال 98 به میزان 45 درصد جمعیت در سن کار(10 ساله‌ و بیشتر) از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان و بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این شاخص نسبت به سال 1397، 2.4 درصد و نسبت به سال 92، شش درصد بیشتر شده است. درسال یاد شده استان زنجان در رتبه نخست مشارکت اقتصادی در بین استان‌های کشور قرار داشته است.

به گفته معاون آمار و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ‏‏نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 ساله نیز نشان می‌دهد که در سال 98، 15.2 درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند. این در حالی است که تغییرات نرخ بیکاری این گروه سنی نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به سال 97، 5.3 درصد و نسبت به سال 92، 10.5 درصد کاهش یافته است.

امینی با بیان اینکه تعداد شاغلین استان در گروه سنی 24‏‏- 10 ساله، در سال 97 برابر با 28.041 نفر بوده است که در سال 98 این تعداد به 37.560 نفر رسیده است که نشان دهنده 9.519 نفر اشتغال خالص در این گروه سنی، در سال 98 است، گفت: بر همین اساس تعداد بیکاران استان در این گروه سنی نشان می‌دهد، این تعداد در سال 97 معادل 6.780 نفر بوده است که در سال 1398 به 5.978 نفر رسیده است و نشان دهنده کاهش بیکاران در این گروه سنی به تعداد 802 نفر در سال 1398 است.

وی با بیان اینکه ‏‏نرخ بیکاری افراد 10 ساله‌وبیشتر نشان می‌دهد که درسال 98، 8 درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند، افزود: روند تغییرات این نرخ حاکی از آن است که این شاخص نسبت به سال 97، معادل 0.6 درصد و نسبت به سال 92، معادل 1.9 درصد کاهش داشته است. با این اوصاف استان زنجان از نظر نرخ بیکاری در رتبه سوم کشور است.

افزایش 1.16 درصدی جمعیت استان زنجان نسبت به سال 95

وی در مورد جمعیت استان زنجان هم گفت: جمعیت استان زنجان نسبت به جمعیت سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1395 به طور متوسط سالانه  1.16درصد افزایش داشته است. بر اساس نتایج حاصل از سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 95، جمعیت استان زنجان در سال جاری معادل  یک میلیون و 107 هزار پیش‌بینی می‌شود که نسبت به سرشماری یاد شده، به طور متوسط سالانه 1.16 درصد رشد داشته است.

امینی از این آمار میزان شهرنشینی استان 68.56 درصد اعلام کرد و افزود: سهم استان زنجان از کل جمعیت کشور 1.32 درصد بوده و سهم جمعیت در نقاط شهری و روستایی استان از جمعیت شهری و روستایی کشور به ترتیب برابر 1.20 و 1.69 درصد می‌باشد.

معاون آمار و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با بیان اینکه استان زنجان در بین استان‌های کشور دارای رتبه 25 در جمعیت کل و شهری و رتبه 20 در جمعیت روستایی دارد، ابراز کرد: بر همین اساس 50.51 درصد از جمعیت استان را مردان و 50.49 درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

امینی نسبت جنسی جمعیت استان زنجان را برابر 102 (به ازای هر 100زن 102مرد وجود دارد) اعلام کرد و گفت: بر اساس نتایج حاصل از سرشماری عمومی نفوس و مسکن 95، میزان باروری‌کل برای استان 2.2 فرزند و در مناطق شهری و روستایی به ترتیب 2 و2.6 فرزند بوده است.

متوسط امید به زندگی در بدو تولد مردم استان به 74.4 سال رسید

وی با بیان اینکه امید به زندگی در بدو تولد استان، برابر 74.4 سال بوده که با عدد کشور برابر است، اضافه کرد: بر این اساس امید به زندگی در بدو تولد استان برای مردان و زنان به ترتیب برابر 73.2 و 75.8 سال بوده است.

طبق گفته‌های امینی، جمعیت شهرستان زنجان 521 هزار نفر تست که حدود 49.3 درصد از جمعیت استان را شامل می‌شود. جمعیت شهرستان‌های خدابنده و ابهر به ترتیب برابر 164هزار نفر و 152 هزار نفر بوده که به ترتیب 15.56 درصد و 14.33 درصد از جمعیت استان را درخود جای داده‌اند. سایر شهرستان‌های استان از جمله ماهنشان، ایجرود، طارم ، خرمدره و سلطانیه تنها 20.81 درصد از جمعیت استان را شامل می‌‌‌شوند.

معاون آمار و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان عنوان کرد: بیشترین میزان شهرنشینی مربوط به شهرستان زنجان با 60.95 درصد و بیشترین میزان روستانشینی مربوط به شهرستان خدابنده با 29.5 درصد است.

وی در مورد میزان تراکم جمعیتی استان نیز افزود: تراکم نسبی جمعیت استان 50 نفر در کیلومترمربع است که بالاترین تراکم مربوط به شهرستان‌های خرمدره، ابهر و زنجان به ترتیب با 175 ، 83 و 81 نفر در کیلومترمربع و پایین‌ترین تراکم مربوط به شهرستان‌های ماهنشان و ایجرود به ترتیب با 15 و 21 نفر در کیلومتر مربع است. این موضوع به بی تعادلی در نظام توزیع جمعیتی در سطح استان که در واقع منشا بسیاری از مشکلات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است، اشاره دارد که نیازمند برنامه جامع نظام اسکان جمعیت و آمایش سرزمینی در سطح منطقه و استان دارد. عنصر و عامل کلیدی در اجرای برنامه جامع اسکان جمعیت و آمایش سرزمین ایجاد تعادل و توازن بین قابلیت‌ها و پتانسیل‌های طبیعی و اقتصادی استان و ظرفیت‌های جمعیتی است.

امینی بیکاری و نبود فرصت‌های شغلی و سرمایه‌گذاری نامطلوب را مهمترین چالش جمعیتی در دوران پنجره جمعیتی کشور دانست و گفت: گسترش فرصت‌های شغلی، سرمایه‌گذاری مطلوب، بهبود کیفیت سرمایه انسانی و غیره می‌توانند بسترهایی برای بهره‌برداری از فرصت طلایی جمعیت ایجاد کنند.

روزنامه صدای زنجان

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانایرج امینیسازمان مدیریت و برنامه ریزی زنجانجمعیت زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4206


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»