کد خبر: 4424
1399/07/05 - 9:34


رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان:

جهاد کشاورزی بیشتر از وظیفه‌اش کاری نمی‌کند

ما بیشتر متولی تولید هستیم، حتی بخشی از خرید نهاده‌های خارجی نیز با وزارتخانه جهاد کشاورزی نیست

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در واکنش به بحث‌های مربوط به رعایت الگوی کشت در کشت هندوانه، با بیان اینکه جهاد کشاورزی سهمیه کشت ابلاغی وزارتخانه مربوط به محصول هندوانه را رعایت کرده و بیشتر از وظیفه‌اش کاری نمی‌کند، در مورد از بین رفتن حجم بالایی از آب ناشی از رها شدن هندوانه‌ها در اراضی رجعین تصریح می‌کند: آبیاری هندوانه‌ها بر اساس آموزش‌های ترویجی کارشناسان جهاد کشاورزی صورت گرفته است، ما هم قبول داریم در این زمینه هزینه‌هایی شده است که به دلیل نبود بازار کشاورز متضرر شده اما همانطور که گفته شد این مهم از عهده جهاد کشاورزی خارج است.

جواد تاراسی معتقد است برنامه الگوی کشت یک موضوع ملی است و باید مسئولان رده بالای کشوری در رابطه با آن تصمیم‌گیری کنند در نتیجه مسئولان استانی نیز در این زمینه موظف به دستورات رده بالا هستند و نمی‌توانند جزیره‌ای عمل کنند. از نظر او  برنامه الگوی کشت در صورتی موفق می‌شود که تمامی فاکتورهای و عوامل تاثیرگذار در فرآیند تولید در مزرعه تا بازار به دقت بررسی و زیرساخت‌های لازم فراهم شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان می‌گوید: در رابطه با کشت محصولات از جمله هندوانه نیز جهاد کشاورزی استان طبق برنامه وزارتخانه متبوع عمل و برای همراه کردن کشاورزان نسبت به فعالیت‌های ترویجی و اموزشی اقدام کرده است.

تاراسی در پاسخ به انتقادات وارده به جهاد کشاورزی در عدم تدوین برنامه جامع از مزرعه تا بازار عنوان می‌کند: همانطور که گفته شد جهاد کشاورزی در بخش تولید به وظیفه خود عمل کرده است. اما مشکلات موجود در بازار محصولات کشاورزی دست وزارتخانه هم نیست. ما بیشتر متولی تولید هستیم ، حتی بخشی از خرید نهاده‌های خارجی نیز با وزارتخانه جهاد کشاورزی نیست. البته من نمی‌خواهم از زیر کار در بروم. سال قبل در الگوی کشت کار به التماس کشید، مراکز خدماتی را مامور کردیم که کشاورزان را ترغیب به کشت کلزا که بازار مطمئنی به جهت اینکه محصول استراتژیک محسوب می‌شود، کنند. جهاد کشاوزی استان در تلاش است کشاورزان را به سمت محصولاتی نظیر کلزا و ذرت علوفه‌ای که مشمول خرید تضمینی می‌شوند هدایت کند تا مشکلات حوزه بازار کشاورزان تا حدودی کاهش یابد.

وی با بیان اینکه استان زنجان در مورد کشت هندوانه سهمیه ابلاغی را به طور کامل رعایت کرده است، عدم رعایت سهمیه ابلاغی از سوی کشاورزان سایر استان‌ها، نبود صادرات که جهاد کشاورزی نقشی در آن ندارد را از جمله عوامل تاثیرگذار در مشکلات ایجاد شده برای هندوانه کاران زنجان اعلام می‌کند.

940

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانجواد تاراسیالگوی کشتجهاد کشاورزی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4424


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»