کد خبر: 4624
1399/07/27 - 10:36


مدیر اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در واکنش به انتقادات ایجاد پایانه صادراتی فرش:

مجوز پایانه صادرات فرش، 6 ماهه است

سیدمحسن جعفری: در این مدت عملکرد مجموعه کاسپین به‌عنوان متولی پایانه، ارزیابی می‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- منتقدان می‌گویند مسئولان استان پیش از اینکه زیرساخت‌ها برای رونق صادرات فرش دستبافت که همان هدایت تولیدات فرش بیش از 60 هزار بافنده به سمت این پایانه است را فراهم کنند، اقدام به ایجاد پایانه صادراتی کرده‌اند که نتیجه‌ای ندارد اما مدیر اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه مجوز ایجاد پایانه صادراتی فرش به درخواست بخش خصوصی صادر شده و 6 ماهه است، تاکید می‌کند: در این مدت عملکرد بخش خصوصی ارزیابی می‌شود.

سیدمحسن جعفری، مدیر اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان اظهار کرد: بنا بر آخرین آمارها (مربوط به سال 87) ۶۰ هزار نفر بافنده در سطح استان زنجان به ثبت رسید. با توجه به ظرفیت‌های موجود در حوزه تولید فرش که مهم‌ترین آن نیروی کار فعال است، هنوز تاجر تخصصی در حوزه فرش در استان وجود نداشته و عمده سرمایه‌گذاران مربوط به تبریز، قم و یا اصفهان است.

جعفری با اشاره به وضعیت بازار فرش با توجه به اعمال تحریم‌های آمریکا افزود: آمریکا به عنوان یکی از مقاصد عمده فرش دستباف ایران مطرح بوده ولی با مسائلی که در محدودکردن تجارت ایجاد شده، امکان صادرات از بین رفته است.

این مسئول با اشاره به کاهش 55درصدی صادرات نیم‌سال نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ابراز کرد: البته این آمار، به طور قطع صادرات واقعی فرش را نشان نمی‌دهد، تولیدکننده‌های ما همچنان فرش تولید می‌کنند و آن را می‌فروشند و در حال حاضر فرشی نیست که دست تولیدکننده مانده باشد. 90درصد فرش ابریشم تولیدشده در استان زنجان به خارج از کشور صادر می‌شود. ما تصور می‌کنیم حجم بالایی از فرش‌های دستبافت استان از مبادی غیررسمی و اکثر آن از طریق بار همراه با مسافر از کشور خارج شده باشد.

جعفری در بخش دیگری از اظهارات خود به انتقادات وارده به ایجاد پایانه صادراتی فرش در استان بدون توجه به فراهم‌نبودن زیرساخت‌های این کالا که مهم‌ترین آن نیروی کار است پاسخ داد و گفت: پایانه صادراتی محل فروش بی‌واسطه تولیدات فرش دستبافت است. مجوز این پایانه بنا به درخواست بخش خصوصی صادر شده است. متولی آن نیز بخش خصوصی است، سازمان صمت (صنعت، معدن و تجارت) به‌عنوان دستگاه دولتی وظیفه تسهیل‌گری را داشته است.

این مسئول اضافه کرد: مجوز صادره 6 ماهه بوده و در این مدت عملکرد مسئولان پایانه صادراتی فرش دستبافت استان زنجان (مجموعه کاسپین) نیز مورد ارزیابی می‌گردد.

گفتنی است سه‌شنبه پانزدهم مهرماه آئین افتتاح نخستین پایانه صادراتی تخصصی فرش دستبافت کشور در مساحتی بیش از 5 هزار مترمربع با هدف هم‌افزايي، توانمندسازي و همکاری بخش خصوصي و ذی‌نفعان زنجیره تأمین در راستای تسهیل و کاهش هزينه هاي پنهان فرايند پایانی صادرات و با حضور معاون روستایی و مناطق محروم رئیس جمهوری، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، رئیس مرکز ملی فرش ایران و مسئولان استانی در محل نمایشگاه بین‌المللی کاسپین برگزار شد.

این پایانه صادراتی دارای بخش‌های گالری، سالن اجتماعات، سالن مزایده، کلاس های آموزشی و آی تی واحدهای خدمات جانبی از قبیل رستوران، کافی شاپ و پشتیبانی از طریق دو سایت اینترنتی داخلی و خارجی است.

لیلا محمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانپایانه صادرات فرش زنجاناداره فرش زنجانسیدمحسن جعفری
sedayezanjannews.ir/nx4624


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»