کد خبر: 4715
1399/08/10 - 18:51


مدیرعامل اتحادیه فرش دستبافت روستایی استان زنجان:

6 ماه برای نشان دادن پایانه صادراتی فرش کافی نیست

ناصر باباخانی، مدیرعامل اتحادیه فرش دستبافت روستایی استان زنجان در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان مدیرعامل اتحادیه فرش دستبافت روستایی استان زنجان با اشاره به افتتاح اخیر نخستین پایانه صادراتی فرش دستباف کشور در زنجان اظهار کرد: این فرش فرصتی برای تربیت تاجران فرش می‌تواند باشد تا بتوانیم با بکارگیری از تجار استان و سایر نقاط کشور در حوزه تجارت به خودکفایی برسیم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- 15مهرماه سال جاری نخستین پایانه صادراتی فرش دستبافت ایران در زنجان افتتاح شد که بنا به اظهارات مسئولان مربوطه این مجوز 6 ماهه بوده و تمدید آن منوط به عملکرد مطلوب صاحب مجوز یعنی مدیریت نمایشگاه بین‌المللی کاسپین زنجان است اما مدیرعامل اتحادیه فرش دستبافت روستایی استان زنجان معتقد است با توجه به شیوع کروناویروس و تحریم‌های غرب، مجوز 6 ماهه را برای مجری پایانه کافی ندانسته و معتقد است باید فرصت بیشتری برای پیشبرد اهداف به این فعال اقتصادی داد.

ناصر باباخانی، مدیرعامل اتحادیه فرش دستبافت روستایی استان زنجان در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان مدیرعامل اتحادیه فرش دستبافت روستایی استان زنجان با اشاره به افتتاح اخیر نخستین پایانه صادراتی فرش دستباف کشور در زنجان اظهار کرد: این فرش فرصتی برای تربیت تاجران فرش می‌تواند باشد تا بتوانیم با بکارگیری از تجار استان و سایر نقاط کشور در حوزه تجارت به خودکفایی برسیم.

وی با اشاره به کیفیت بافت فرش توسط هنرمندان زنجانی، مجوز 6 ماهه برای پایانه صادراتی فرش دستباف زنجان با توجه به شیوع کروناویروس، مشکل در بازگشت ارز حاصل از صادرات و مشکلات ناشی از تحریم‌ها کافی ندانست و گفت: با توجه به مشکلات نامبرده ضروری است تا سازمان صنعت، معدن و تجارت و مسئولان مربوطه فرصت بیشتری به مجری پروژه دهند تا دست‌اندرکاران بتوانند به نتایج قابل قبولی دست یابند.

پایانه صادراتی محل کسب و کار تولیدکنندگان عمده است

باباخانی عنوان کرد: با توجه به اینکه از خرید فرش از تولیدکننده تا بازار فروش 6 ماه تا یک سال زمان نیاز است، در نتیجه این پایانه برای تولیدکننده عمده و نه بافنده اصلی فرش مناسب است تا به کسب و کار بپردازد.

برای ثبت جهانی سه نوع فرش زنجان هنوز فرصت هست!

«خمسه» در شهر قیدار و مناطق اطراف، «قلتوق» مختص روستای قلتوق و «بیدگینه» مختص روستای شهرستان ایجرود (روستای بیدگینه) سه نوع فرش زنجان است که با پیگیری‌های متعدد مسئولان ذیربط در سال ۹۶ ثبت داخلی شدند و در حال حاضر در صف ثبت جهانی شدن قرار گرفته‌اند. بنا به گفته مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در مجموع 90 میلیون تومان برای ثبت نشان جغرافیایی این سه نوع فرش اعتبار نیاز است.

باباخانی در این رابطه نیز گفت: ثبت جهانی سه نوع فرش زنجان در ردیف اعتبار مرکز ملی فرش ایران قرار گرفته است. محدودیت زمانی برای ثبت جهانی این فرش‌ها نداریم، البته زیاد هم ضروری نیست که بگوییم حتما باید در زمان مدنظر ما صورت گیرد.

مدیرعامل اتحادیه فرش دستبافت روستایی استان زنجان با اشاره به اینکه فرش قلتوق و بیدگینه زنجان در بین تجار بین‌المللی کاملا شناخته‌شده است، ابراز کرد: قدمت فرش خمسه زنجان از دو نوع دیگر بالاست. لازم به ذکر است ثبت جهانی فرش‌های زنجان تاثیری در کاهش یا افزایش قیمتشان نداشته و هدف ما ماندگاری طرح و نقشه‌ این سه نوع فرش برای آیندگان است.

علت صادرات فرش ابریشم زنجان به نام قم

باباخانی صاردات فرش دستبافت زنجان به نام قم مربوط به ابریشم است نه پشمی اعلام کرد: یکی از دلایلی که فرش زنجان به نام قم صادر می‌شود آن است که فرش ابریشم قم قبل از ابریشم زنجان صاحب برند شده است و صنعت ابریشم در قم در مقایسه با زنجان قدیمی‌تر است و به تبع آن صنایع جانبی و زیرساخت‌ها در حوزه صادرات و تجارت این نوع فرش در قم ایجاد شده و از اقصی نقاط کشور از جمله زنجان تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند فرش را از مبدا قم به بازارهای خارجی صادر کنند.

بیش از 200 بافنده تحت پوشش بیمه عشایری و روستایی قرار گرفتند

باباخانی با اشاره به اینکه با پیگیری‌های دولت فرشبافان تحت پوشش بیم عشایری و روستایی قرار می‌گیرند، ازکارفتادگی، بازنشستگی و فوت را از مزایای این بیمه دانست و اعلام کرد: حداکثر مبلغ واریزی برای هر بیمه‌شونده سالانه 800 هزار تومان است که یک سال نخست نیازی به پرداخت حق بیمه نیست. علاقمندان جهت ثبت‌نام می‌توانند به محل ساختمان اتحادیه فرش دستبافت روستایی استان زنجان مراجعه کنند.

به گفته مدیرعامل اتحادیه فرش دستبافت روستایی استان زنجان تا کنون بیش از 200 بافنده زنجانی جهت بهره‌مندی از بیمه عشایری و روستایی ثبت‌نام و تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

لیلا محمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانپایانه صادرات فرشفرش دستباففرش زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4715


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»