معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه استان زنجان اظهار کرد: شیوع کرونا در مواردی باعث عقبافتادگی دانشگاهها در حوزه پژوهشی شده است
پایگاه خبری صدای زنجان-
معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه استان زنجان اظهار کرد: شیوع
کرونا در مواردی باعث عقبافتادگی دانشگاهها در حوزه پژوهشی شده است.
رشید زارعنهندی، در گفتگو با
پایگاه خبری صدا زنجان با اشاره به اینکه در شرایط کرونا بستری را فراهم کردهایم که
تمام فعالیتهای درسی و آموزشی به جز درسهای عملی آزمایشگاهی به صورت مجازی برگزار
شود، گفت: برخی از دانشجویان دانشکدههای این دانشگاه به ویژه دانشجویان دکترا نیاز
دارند که به صورت عملی فعالیت داشته باشند که دانشجویان این دانشکدهها به صورت مرحله
مرحله و فاز به فاز به دانشگاه دعوت میشوند تا در دانشگاه حضور داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه بایستی
ظرفیت خوابگاهها را برای رعایت اصول بهداشتی به شدت پایین بیاوریم و شرایطی را فراهم
کنیم که در هر اتاق یک نفر حضور داشته باشند، خاطرنشان کرد: از همین رو تعدادی از دانشجویان
دکترا را بر اساس سابقه به دانشگاه دعوت میکنیم و متاسفانه امکان دعوت از تعدادی دیگر
را نداریم که این افراد در زمینه آموزش، گاها ممکن است صدمه بینند و تا میزانی از پروسه
آموزشی عقب افتند. ولی کل پروسه دفاع از پایاننامه
و تشکیل کلاسها و مباحث آموزشی به صورت آنلاین و در بستر فضای مجازی انجام میگیرد.
این مسئول با اشاره به اینکه
تمام تلاش ما در زمان ثبتنام دانشجویان جدیدالورود بر این است که تا از رفتوآمدهای
غیرضروری جلوگیری کنیم، گفت: از همینرو کل پروسه ثبتنام دانشجویان ارشد و دکترا این
دانشگاه به صورت آنلاین صورت خواهد گرفت. ضمن اینکه هفته پیش رو زمان اعلام نتایج کنکور
ارشد و دکتراست و ما آخر هفته آینده مراحل ثبتنام اینترنتی و انتخاب واحد و شروع کلاسها
را به صورت آنلاین انجام خواهیم داد و ضروریتی بر حضور دانشجویان در این دانشگاه نیست
گرچه برای این دانشجویان برنامهای در نظر گرفته شده است که به صورت تورهای کوتاه مدت
در نظر گرفته شده است که وارد دانشگاه شده و با محیط دانشگاه آشنا شوند، فیلمها و
عکسهایی را ما از محیط دانشگاه در سایت قرار دادهایم که با همین عکسها و فیلمها
میتوانند دانشگاه را ببینند و با محیط و قوانین و اساتید آن آشنا شوند.
زارع نهندی با بیان اینکه یک
موسسهای تحت عنوان موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزشی یک کنسرسیومی را در زمینه آموزش
مجازی در دوران کرونا تشکیل داده است که دانشگاه تکمیلی علوم پایه نیز عضوی از این
کنسرسیوم است، گفت: این موسسه تحقیقات جامعی را در زمینه نحوه آموزش مجازی در طی دوران
کرونا در دانشگاهها انجام میدهد. ما نیز در این خصوص جلساتی با دانشجویان در زمینه
این آموزشها داشتیم و بازخوردهایی را در این زمینه از سمت دانشجویان دریافت میکردیم.
ضمن اینکه بر این موضوع واقفیم که طی ترمی که گذشت دانشجویان از کیفیت آموزش مجازی راضی نبودند و میتوان
دلایل آن را در دو موضوع دنبال کرد که یکی مربوط به ناگهانی بودن آموزش مجازی در دانشگاهها
بود که دانشگاههای ما بلافاصله پس از شیوع کرونا موظف شدند که آموزشهای مجازی خود
را شروع کنند ضمن اینکه هیچ کس اعم از دانشجویان و اساتید در خصوص نحوه تدریس در فضای
مجازی آموزشی ندیده بود و آمادگی لازم را نداشت و این موضوع باعث شد که قطعا کیفیت
تحصیل پایین بیاید اما تلاش ما بر این است که با تشکیل کلاسهایی در این زمینه، اساتید
و دانشجویان را با نحوه آموزش مجازی با راندمان بالا آشنا کنیم. ولی باید توجه کنیم
که به هر حال هر چه قدر هم تلاش کنیم کلاس مجازی جای کلاس حضوری را نمیگیرد اما تلاش
ما این است که کارآمدی کلاسهای مجازی را بالا ببریم.
معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه
تحصیلات تکمیلی علوم پایه استان زنجان با اشاره اینکه به شیوع کرونا در مواردی باعث
عقب افتادگی دانشگاهها در حوزه پژوهشی شده است و این عقبافتادگی همچنان ادامه دارد،
افزود: چارهای در این زمینه وجود ندارد و رعایت پروتکلهای بهداشتی به ما این اجازه
را نمیدهد که تعداد زیادی دانشجو در یک آزمایشگاه پژوهشی حضور یابند ضمن اینکه برخی
از فعالیتها اصولا گروهی است و باید افرادی در یک آزمایشگاه به صورت گروهی فعالیتی
را پیش ببرند ولی متاسفانه به دلیل اینکه امکان حضور گروهی در آزمایشگاهها وجود ندارد
این فرآیند به نوبت انجام میشود و طبیعتا زمان پژوهش را بیشتر میکند.
زهره میرعیسیخانی
انتهای پیام