کد خبر: 4788
1399/08/22 - 1:1


سوال دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان زنجان که هنوز پاسخی در پی نداشته است:

چرا واگذاری روغن‌نباتی جهان شفاف نیست؟

چطور می‌شود کارخانه روغن نباتی جهان به مسئول هلدینگ شرکت‌های شوینده‌ و صنایع غذایی واگذار شود که 17 تا 18 واحد را به تعطیلی کشانده است؟

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان زنجان با اشاره به وجود ابهامات متعدد در واگذاری کارخانه روغن نباتی جهان از سوی سازمان اقتصادی کوثر (وابسته به بنیاد شهید) به بیژن اسماعیلی (مالک فعلی) در اواخر دولت دهم اعلام کرد: هیچ شفافیتی در مورد نحوه واگذاری این شرکت وجود ندارد. مبلغ و پروسه طی شده واگذاری و روال آن هنوز مشخص نیست. چطور می‌شود کارخانه روغن نباتی جهان به مسئول هلدینگ شرکت‌های شوینده‌ و صنایع غذایی واگذار شود که 17 تا 18 واحد را به تعطیلی کشانده است؟ چرا مسئولیت اداره کارخانه روغن نباتی جهان به کسی واگذار می‌شود که در کارنامه خود چندین پروژه مدیریتی ناموفق دارد؟

مهدی رضایی با بیان اینکه دانشجویان بسیجی از اردیبهشت‌ماه وارد مباحث مربوط به کارخانه روغن نباتی جهان وارد شده‌اند چرا که معضلات این واحد می‌تواند علاوه بر ایجاد مشکلات معیشتی و بعضا سبب بروز مسائل اجتماعی و امنیتی شود به بازدیدهای صورت گرفته از این واحد و برگزاری جلسات متعدد با مسئولان شرکت و مدیران قضایی و اجرایی اشاره کرد و گفت: مشکل شرکت روغن‌نباتی جهان فقط یک مورد نیست. چندین مشکل سبب تشکیل گره‌هایی در این واحد شده که برای حل آن باید مسئولان اجرایی و قضایی وارد میدان شوند.

وی با اشاره به ادعای شرکت بازرگانی دولتی مبنی بر بدهی 25 میلیارد تومانی کارخانه روغن نباتی جهان به این شرکت و عدم به رسمیت شناختن این بدهی از سوی مالک کارخانه، «بیژن اسماعیلی» تصریح کرد: مسئولان کارخانه جهان یا منکر این بدهی هستند یا در صورت پذیرش آن تاکید می‌کنند که اگر بدهی وجود دارد متعلق به صاحب یا صاحبان قبلی است! که این مسئله سبب اختلال در دریافت 1000 تن ماده اولیه در هر مرحله مدنظر شده است.

رضایی با تاکید بر اینکه مسئله بدهی این شرکت باید از موضوع تخصیص ماده اولیه به آن تفکیک شود، عنوان کرد که این مهم یکی از خواسته‌های بسیج دانشجویی استان زنجان در نامه تنظیم شده به رئیس محترم قوه قضائیه است.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان زنجان با بیان اینکه ما نه بدهی 25 میلیارد تومانی کارخانه روغن نباتی جهان به شرکت بازرگانی دولتی ایران را می‌پذیریم و نه منکر آن هستیم، تصریح کرد: معتقدیم اگر بدهی یا طلبی هم وجود داشته باشد باید از مجاری قانونی پیگیری شود و نباید شرکت بازرگانی دولتی مشکلی در روند تخصیص ماده اولیه برای کارخانه جهان ایجاد کند.

رضایی که معتقد است حل مشکل تامین مواد خام مورد نیاز 10 هزار تنی کارخانه روغن نباتی جهان یکی از گره‌های این واحد محسوب می‌شود، خطاب به رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: چه تضمینی وجود دارد که پس از رفع مشکات تامین مواد خام، بیژن اسماعیلی بهانه دیگری را آغاز نکند؟

وی مجددا بر لزوم تحقیق و تفحص جهت بررسی نحوه واگذاری و عملکرد دستگاه‌های ذی‌نفع از سوی مجلس فعلی (مجلس یازدهم) تاکید کرد.

رضایی، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان زنجان با اشاره به وجود یک هزار و 900 تن روغن خام در مخازن کارخانه روغن نباتی جهان که مربوط به دو سال اخیر است، افزود: طبق اطلاعات کسب شده، از این میزان حدود 300 تن تولید امسال بوده و یک هزار و 600 تن باقی‌مانده نیز فاسد شده است.

اضافه کرد: در حالی 300 تن روغن تولیدی کارخانه جهان مربوط به اردیبهشت‌ماه در انبار دپو شده بود که شهروندان زنجانی با کمبود روغن مواجه بودند. چرا این شرکت حاضر بوده روغن را در مخازن نگه دارد تا فاسد شود اما آن را به بازار ندهد؟ 

رضایی، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان زنجان با اشاره به پتانسیل‌های کارخانه روغن نباتی جهان در حوزه تولید عنوان کرد: این واحد دارای دستگاه چاپ روی حلبی است اما چرا بکارگیری نمی‌شود؟ علاوه بر آن دستگاه تولید بطری در این واحد مستقر است که توانایی تولید 20 هزار بطری در هر شیفت را دارد. «جهان» در گذشته که با ظرفیت کامل کار می‌کرد تولیدات این خطوط را در اختیار سایر صنایع می‌گذاشت اما متاسفانه هیچ یک از مسئولان شرکت و مسئولان استانی تا به امروز به این ابهامات پاسخی نداده‌اند.

رضایی با بیان اینکه سطح پیگیری مشکلات کارخانه روغن نباتی جهان توسط مسئولان استانی فقط «نامه‌بازی» است، خطاب به مسئولان ذیربط گفت: چرا کسی شرکت بازرگانی دولتی را که از تحویل یک هزار تن ماده اولیه خریداری شده «جهان» را امتناع می‌کند، مورد مؤاخذه قرار نمی‌دهد؟ مسئولان استانی و قوه قضائیه باید به این موضوع ورود کنند.

وی با اشاره به پیگیری‌های بی‌نتیجه بسیج دانشجویی استان برای رفع مشکلات روغن نباتی جهان از طریق استانداری اعلام کرد: مسئولان مربوطه به پاسخ به سؤالات ما در خصوصی مشکلات جهان گفتند ذی‌نفع نیستند و ربطی به آن‌ها ندارد! به آن‌ها گفتیم در مورد نحوه واگذاری و مشکلات داخلی کارخانه را از استانداری نمی‌پرسیم، ما می‌گوییم در حوزه رفع مشکلات تولید چه کرده‌اید که پاسخی قانع کننده دریافت نکردیم.

رضایی، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان زنجان نیز در واکنش به این اظهارات با تاکید بر لزوم ورود سازمان بازرسی کل کشور و قوه قضائیه به نحوه واگذاری کارخانه روغن نباتی جهان و مشکلات موجود در این شرکت برای شفاف‌رسانی به مردم از تنظیم نامه‌ای به قوه قضائیه برای ورود مجدانه به این موضوع خبر داد.

940

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانروغن نباتی جهانمهدی رضاییشورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4788


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»