کد خبر: 4809
1399/08/24 - 13:33


رئیس اتحادیه لوازم خانگی و اداری زنجان از بازار خراب این صنف می‌گوید:

افزایش 40درصدی قیمت فقط در 3 ماه

مهلت لوازم خانگی فروشان به اتمام رسید، باید لوازم خانگی خریداری شده دارای شناسه کالا باشند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- این روزها در هیاهوی شیوع کرونا اگر گذرتان به فروشگاه‌های لوازم خانگی بیفتد قیمت‌های سر به فلک کشیده لوازم را می‌بینید که حتی برخی از آنها که در داخل کشور تولید می‌شوند اختلاف آن‌چنانی با اجناس خارجی ندارند این درحالی‌ست که رئیس اتحادیه لوازم خانگی می‌گوید برای واردات برخی از لوازم خانگی‌ها ارز دولتی اختصاص می‌یابد.

به عنوان مثال ماشین لباسشویی که تا دو سه ماه قبل 8 میلیون تومان قیمت داشت هم اکنون به 15 میلیون تومان رسیده و یا یخچال دوقلوی تولید داخل کشور از 11 میلیون تومان به 24 میلیون تومان رسیده است.

افزایش و نوسان قیمت ارز یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت در بخش‌های مختلف به ویژه لوازم خانگی بوده است. یکی از فروشندگان لوازم خانگی در گفتگو با صدای زنجان خاطر نشان می‌کند: قیمت ها به شدت بالا میرود و اجناسی که با سود هم می‌فروشیم را نیز نمی‌توانیم دوباره با قیمت قبلی بخریم و مجبوریم مقداری را از جیب خود داده و تهیه کنیم.

وی با بیان اینکه سال‌های گذشته امکان فروش به صورت اقساطی برای مشتریان وجود داشت، تصریح می‌کند: هم اکنون با این شرایط امکان فروش به صورت قسطی و یا چک ضمانتی امکان‌پذیر نیست زیرا این اقدام به ضرر فروشندگان لوازم خانگی است.

این فروشنده لوازم خانگی با بیان اینکه تعداد مشتریان لوازم خانگی نیز به طور چشم‌گیری کاهش یافته است، می‌افزاید: قبل از این افزایش قیمت‌ها کیفیت و بازدهی کالا برای مشتریان مهم بود ولی هم اکنون قیمت کالا مهم‌ترین دغدغه مشتریان لوازم خانگی است.

شهروندی در گفت‌وگو با صدای زنجان ابراز می‌کند: تا دو سال قبل ماشین لباسشویی 2 میلیون تومان بود ولی هم اکنون قیمت‌ها طوری افزایش یافته‌اند که خرید این کالا برای‌مان میسر نیست و دیگر به خرید این کالا فکر نمی‌کنیم. وی ادامه می‌دهد: قیمت‌های بازار به گونه‌ای بالا رفته که اجناس کارکرده و دست دوم نیز افزایش یافته است و خرید لباسشویی دست دوم که ممکن است کارایی لازم را نداشته باشد، نیز برای‌مان امکان‌پذیر نیست.

شرکتها تا دو ماه اجناس را تحویل نمیدهند

رئیس اتحادیه لوازم خانگی و اداری زنجان با تایید افزایش قیمت لوازم خانگی در ماه‌های اخیر اظهار می‌کند: هم اکنون وضعیت بازار لوازم خانگی خراب است؛ بطوری‌که که در سه ماه گذشته این کالاها تا 40درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

محمد احمدی با بیان اینکه هم اکنون شرایط بازار نه برای مشتری و نه برای فروشنده لوازم خانگی مناسب است، تصریح می‌کند: علاوه بر افزایش قیمت، فروشندگان اجناس را از شرکت‌ها به صورت نقدی خریداری می‌کنند ولی شرکت‌ها تا دو ماه اجناس سفارش شده را تحویل نمی‌دهند و این موضوع نیز یکی از معضلات بازار لوازم خانگی بوده است.

این مسئول با بیان اینکه هم اکنون 250 فروشگاه لوازم خانگی در زنجان فعالیت میکنند، میگوید: شرایط بازار و تورم در بخش لوازم خانگی سبب شده که افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند از شرایط موجود ناراضی بوده و با کاهش خریدار مواجه شده‌اند.

در این میان اجناس قاچاقی نیز در بازار لوازم خانگی یافت می‌شود که ضمانتی بر کیفیت آنها وجود ندارد زیرا که ممکن است، مشتریان با قیمت گزافی آنرا خریداری کنند که بعداٌ کارایی لازم را برای افراد نداشته باشد.

لزوم شناسه کالا بر روی لوازم خانگی

رئیس اتحادیه لوازم خانگی زنجان با بیان اینکه از امروز وجود شناسه کالا برای برخی از لوازم خانگی در زنجان الزامی است، خاطر نشان می‌کند: طرح الزام شناسه کالا، به منظور شفاف‌‌سازی اسناد تجاری و کنترل قاچاق کالا و در راستای اجرای آیین نامه اجرایی ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در دستور کار قرار گرفته است که این طرح در استان زنجان توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اجرا می‌شود که طبق آن می‌بایست فروشندگان لوازم خانگی کالاهای بدون شناسه کالا را به مشتریان عرضه نکنند.

شناسه کالا دست واسطه‌گر را قطع می‌کند

وی به تعریف شناسه کالا اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: به مجموعه‌ای از خصوصیات یک کالا از قبیل جنس، نوع، مدل، نام تجاری و نوع کاربری نسبت داده می‌شود که لوازم خانگی با داشتن شناسه کالا، با حذف واسطه‌ها به دست مصرف‌کننده واقعی می‌رسد.

این مسئول «تلویزیون، یخچال فریزر، کولرگازی، ماشین ‌لباسشویی، ماشین ‌ظرفشویی، فر و جاروبرقی» را کالاهای مشمول این طرح عنوان می‌کند و می‌گوید: براساس این طرح، همه واردکنندگان، تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان خرد و عمده با توجه به این دستورالعمل موظف شده‌اند نسبت به تعیین تکلیف کالاهای مشمول اقدام کنند.

این طرح از سال قبل در دستور کار بود

به گفته احمدی به فروشندگان لوازم خانگی مهلت چند ماهه در راستای تهیه لوازم دارای شناسه کالا و فروش اجناس بدون شناسه کالا داده شده بود که هم اینک این فرصت به اتمام رسیده و از امروز طرح لزوم شناسه کالا بر اجناس هدف اجرایی میشود و می‌بایست فروشگاه‌های فروش لوازم‌خانگی لوازم شناسنامه‌دار داشته باشند.

احمدی بر این باور است که این طرح از سال گذشته در زنجان در دستور کار قرار گرفته بود که ممکن بود، برخی از اجناس در بازار و یا انبارهای فروشگاه‌ها وجود داشته باشد که شناسه کالا نداشته و برای همین فرصت چند ماهه به فروشندگان لوازم خانگی داده شد تا آن‌ها را به فروش برسانند و از این پس لوازمی با شناسه کالا خریداری و به فروش برسانند.

وی در ادامه با تصریح اینکه همه کالاهای تولید کشور شناسه کالا دارند، می‌دهد: شناسه کالا، شناسنامه آن بوده که همه شرکتهای تولید کننده در داخل کشور در زمان تحویل به بازار شناسه‌ای برای کالا قید می‌کنند تا نام شرکت تولیدکننده، مشخصات کالا و تاریخ عرضه آن مشخص شده و هم‌چنین آمار لوازم توزیع شده در بازار در امور دارایی ثبت شود.

این مسئول می‌گوید: با تحریم‌ها بیشتر شرکت‌های خارجی که در زمینه لوازم خانگی فعالیت داشتند از ایران رفته‌اند و بیشتر اجناسی از قبیل سامسونگ و ال.جی که در بازار وجود دارند از راه قانونی وارد کشور نشده و یا تقلبی هستند و دارای شناسه کالا نیستند.

وی بر این باور است: اجناس و کالاهایی که در فروشگاه‌ها با برندهای معتبر وجود دارد بیشتر قاچاق بوده و داشتن شناسه کالا بر روی اجناس خارجی نشان می‌دهد که این کالاها به صورت قانونی وارد کشور شده است.

زهرا احمدی

انتهای پیام

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانقیمت لوازم خانگیاتحادیه لوازم خانگی و اداری زنجانمحمد احمدی
sedayezanjannews.ir/nx4809


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»