کد خبر: 4828
1399/08/27 - 15:43


سوالی که در جلسه شورای هماهنگی بانک‌های استان زنجان مطرح شد:

چرا بانک‌ها از مشتریان «کپی» مدارک می‌گیرند

استاندار زنجان: دلیلی ندارد بخشنامه‌ کشوری مبنی بر احراز هویت برخط مشتریان در زنجان اجرا نشود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- بر اساس گزارشات بازرسی، بانک‌های استان نسبت به اجرای بخشنامه مربوط به احراز اصالت هویت بر خط، بی‌توجه بوده و همچنان مدارک هویتی مشتریان را به صورت دستی دریافت می‌کنند. استاندار زنجان پس از استماع این گزارش‌ از سوی مدیر فناوری اطلاعات و شبکه دولت استانداری، اقدام بانک‌ها را خلاف بخشنامه دانست و بر لزوم تمام و کمال بخشنامه‌های کشوری در استان تاکید کرد.

فتح‌اله حقیقی، استاندار زنجان امروز در شورای هماهنگی بانک‌ها که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با اشاره به وضعیت جذب منابع بانکی استان اظهار کرد: جذب منابع درسال قبل از ۱۴ هزار میلیارد تومان به ۱۷ هزار میلیارد تومان افزایش یافته که نشان از رشد بیش از ۲۲ درصدی داشته و این مهم خود نشان‌دهنده تمایل زنجانی‌ها به سرمایه‌گذاری در بانک‌ها دارد.

وی با اشاره به رشد تسهیلات بانکی از ۱۲۴ هزار میلیارد ریال به ۱۵۲ هزار میلیارد رسال  تصریح کرد: نسبت منابع به مصارف در این استان، همواره روند افزایشی دارد، به ‌طوری که در سال ۹۷ به میزان ۷۰ درصد، سال قبل ۸۰ درصد و امسال نسبت منابع به مصارف ۹۳ درصد بوده است.

استاندار زنجان با بیان اینکه رتبه کسب‌ شده با توجه به اقدامات انجام ‌شده کم است. باید حداکثر مبلغ توسط ذی‌نفعان جذب شود، تصریح کرد: عملکرد بانک‌های استان خوب است ولی انتظار می‌رفت با توجه به اقداماتی که برای تقسیم کارها و معرفی و نحوه ثبت‌نام در سامانه کارا برای تسهیلات وجود دارد، استان زنجان به لحاظ درصد جذب، رتبه بالاتری را داشته باشد.

حقیقی میزان عملکرد بانک‌ها در اعطای تسهیلات کرونایی را مطلوب دانست اما با اشاره به عملکرد ضعیف بانک ملت بر لزوم‌ پیگیری علت نسبت پرداخت ۳۶.۴ درصدی این بانک از سوی دبیر هماهنگی بانک‌های استان و ارگان‌های مربوطه تاکید کرد.

بانک‌های استان باید بخشنامه «احراز هویت بر خط» را اجرا کنند

استاندار زنجان با تاکید بر لزوم اجرایی شدن تایید اصالت هویت برخط افراد، عنوان کرد: تایید اصالت و هویت افراد نباید کاغذی باشد و این خلاف بخشنامه بوده در حالی که این بخشنامه در کشور اجرایی می‌شود و دلیلی ندارد در استان اجرایی نشود و انتظار می‌رود این مسئله به سرعت حل شود و برای جلسه آتی انتظار می‌رود در مورد روند عملکرد حل این مسئله گزارشی ارائه شود.

بی‌توجهی بانک‌های استان به دستورالعمل‌های ابلاغی

پیش از استاندار زنجان، پریسا فتحعلی بیگلو، مدیر فناوری اطلاعات و شبکه  دولت استانداری زنجان با اشاره به آئین نامه توسعه خدمات الکترونیکی دستگاه‌های اجرایی و مصوب شورای مالی اداری و ضوابط فنی و اجرایی توسعه دولت الکترونیکی در سال 93 و صدور بخشنامه احراز اصالت هویت بر خط ابلاغی در مردادماه سال 96 و تاکیدات وزارت کشور بر لزوم اجرای پروژه حذف کپی از مدارک هویتی در سال 98 اظهار کرد: ایجاد کاربری برای ادارات کل استان و ارسال اطلاعات کاربری از طریق نامه محرمانه، ایجاد دسترسی برای کاربران تعریف شده در سطح admin سامانه، ارسال لیست کاربران admin سامانه به اداره کل حراست برای انجام استعلام حراستی، برگزاری مانور تعامل‌پذیری سامانه، تشکیل تیم بازرسی متشکل از کارشناسان ستادی و سازمان مدیریت و احصا خدمات و تعداد کاربران سامانه احراز هویت از جمله اقدامات صورت گرفته برای اجرایی شدن طرح احراز هویت بر خط بوده است.

وی با یادآوری دستور وزیر کشور مبنی بر لزوم اجرایی شدن پروژه حذف کپی ازمدارک هویتی (صفحه نخست شناسنامه و کارت ملی) در ارائه خدمت به مردم توسط دستگاه‌های دولتی که از طریق وزارت کشور و با پیگیری استانداری‌ها در سراسر کشور عملیاتی شد، اظهار کرد: طبق دستور وزیر کشور موضوع در جلسه شورای عالی مقابله و پیشگیری از جرائم پولشویی و تامین مالی تروریسم مطرح و در مهر ماه سال قبل مطرح و تصویب شد که با اصلاح آئین‌نامه‌های مربوطه، در سیستم بانکی کشور که سهم قابل توجهی از کپی مدارک هویتی در ارائه خدمت به مشتریان را بر عهده دارد، طرح عملیاتی شود که این امر اقدام مؤثری در توسعه دولت الکترونیک و مقابله با جعل را به خود اختصاص می‌دادند.

مدیر فناوری اطلاعات و شبکه دولت استانداری زنجان با تاکید بر لزوم اجرایی شدن بخشنامه مربوطز به احراز اصالت هویت بر خط ابلاغی از سوی بانک‌های استان اعلام کرد: بر اساس گزارشات بازرسی، بانکهای استان با وجود دستورات مربوط به وزارت کشور به سامانه احراز هویت بی‌توجه هستند و همچنان تمامی مدارک مشتریان را به صورت دستی دریافت می‌کنند.

فتحعلی بیگلو توجه به دستور استفاده از سامانه احراز هویت را گامی در مسیر توسعه دولت الکترونیک، جلوگیری از هدررفت کاغذ و طرحی مهم در شرایط اضطراری کشور و استان مربوط به شیوع کروناویروس که استفاده از خدمات الکترونیکی را بااهمیت‌تر از قبل کرده است، دانست.

این مسئول با بیان اینکه در بررسی‌های صورت گرفته بیش‌ترین مصرف کاغذ مربوط به بانک کشاورزی بوده است از دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان زنجان خواست تا هر چه سریعتر موضوع را پیگیری کند.

لیلا محمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبانک های زنجاناستاندار زنجاناحراز هویت برخط
sedayezanjannews.ir/nx4828


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»