کد خبر: 4857
1399/09/03 - 14:11


صدای زنجان از مشکلات ادامه‌دار مرغ گرم در بازار گزارش می‌دهد؛

48 تن مرغ کشتار شده کجاست؟

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان: این سؤال ما هم هست!/ رئیس سازمان صنعت و معدن استان: امروز 30 تن گوشت مرغ را تحویل گرفته و روانه بازار کردیم!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- شب گذشته (یکشنبه 2 اذرماه) 60 تن مرغ زنده در زنجان معادل 48 تن مرغ گرم کامل، کشتار شد اما امروز دوشنبه 3 اذرماه از این میزان، فقط 28 تن در سطح استان پخش شده است. البته شنیده‌ها حاکی از ان است که بخشی از این میزان هم اکنون نیز به دلیل اختلاف قیمت مرغ در زنجان نسبت به استان‌های همجوار از طریق واحدهای مرغ‌فروشی خارج می‌شود!

گزارش‌های میدانی امروز دوشنبه 3 آذرماه از خالی بودن قفسه‌های مرغ‌فروشی از مرغ گرم حکایت دارد. البته در قفسه برخی از واحدها تعداد انگشت‌شمار مرغ گرم مربوط به روز گذشته به چشم می‌خورد.

هم اکنون با توجه به وجود حدود ۳۰۰ مرغداری گوشتی فعال، گوشت مرغ سه برابر نیاز در استان تولید می‌شود که یک سوم آن معادل ۴۰ تن میزان مصرف استان است.

طبق اظهارات مسئولان ذیربط استانی برای تامین کالای مردم، بیش از نیاز مصرفی استان زنجان، مرغ زنده برای کشتار به کشتارگاه‌ها داده می‌شود اما علت اینکه چرا مرغ کشتارشده توسط عاملان توزیع به میزان کافی در سطح شهرها توزیع نمی‌شود چیست؟

شب گذشته (یکشنبه 2 اذرماه) 60 تن مرغ زنده (معادل 48 تن مرغ کامل) در زنجان کشتار شد اما از این میزان امروز دوشنبه 3 اذرماه فقط 28 تن در استان توزیع شده است.

خروج مرغ گرم از واحدهای مرغداری

سیدمحمدعلی صادقی، معاون امور بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با تائید میزان مرغ زنده برای کشتار و مرغ کشتارشده برای تزریق در شبکه مصرف در شب گذشته به صدای زنجان گفت:* وقتی اختلاف قیمت بین مرغ زنجان و استان‌های همجوار به حدود 14 هزار تومان می‌رسد، عاملان توزیع نسبت به خروج این کالا برای رسیدن به سود بیشتر اقدام می‌کنند.*

معاون امور بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه *همین حالا نیز 28 تن مرغ کامل گرم پخش شده در سطح شهر از مغازه‌های مرغ‌فروشی خارج می‌شود*، تصریح کرد: چندین مورد را به صورت شفاهی به بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفتیم. به نظرم در شرایط کنونی باید میزان نظارت‌های این دستگاه بیش از پیش باشد. 

صادقی با اشاره به الزام استاندار زنجان در تامین 40 تن نیاز روزانه استان ابراز کرد: پس از تامین نیاز داخل، موظف به قطعه‌بندی و حتی خروج گوشت مرغ از استان بودیم اما امروز چنین اتفاقی نیفتاده است!

معاون امور بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه عدم جوجه‌ریزی در بازه یک هفته‌ای مهرماه در کل کشور سبب افزایش قیمت مرغ در بازار شده است، پیش‌بینی کرد تا قیمت مرغ طی یک هفته الی 10 روز آینده کاهش یافته و و مشکلات فعلی برطرف شود.

ناظران کجا هستند؟

وی در مورد تحویل 30 درصد تولیدات توسط واحدها طبق توافق صورت گرفته مسئولان به تولیدکننده‌ها به صدای زنجان گفت: تولیدکننده‌ها به تعهدات خود عمل می‌کنند و تا به امروز 30 درصد تولیدات خود را برای مصرف داخل استان زنجان، تحویل کشتارگاه‌ها داده‌اند. ما توافق کرده‌ایم تولیدکننده‌ها 40 تن نیاز روزانه استان را تامین کنند. از 60 تن مرغ زنده (که 18 تن مرغ کامل می‌شود) کشتار شده فقط 28 تن مرغ گرم در بازار توزیع شده است. چرا کسی نیست نظارت کند؟

معاون امور بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه به ناچار برای تامین نیاز مصرف استان باید مرغ منجمد را وارد بازار کنیم، تصریح کرد: این کالا در بازار زنجان به قیمت 13 هزار و 500 تومان بین مصرف‌کننده‌ها عرضه می‌شود.

15 تن مرغ منجمد وارد بازار می‌شود

ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با تائید کمبود مرغ گرم در بازار از صدور درخواست ورود مرغ منجمد به بازار استان برای تامین نیاز امروز دوشنبه 3 آذرماه خبر داد و گفت: طبق توافقی صورت گرفته با تولیدکننده‌ها روزانه باید 30 درصد تولیدات برای تامین نیاز بازار مصرف داخل استان که حدود 40 تا 45 تن است، تزریق شود که این روال همه روزه جریان داشت.

وی با بیان اینکه امروز حدود 30 تن مرغ گرم وارد بازار استان شد، تصریح کرد: برای تامین نیاز بازار درخواست ورود 15 تن مرغ منجمد صادر شده که همین امروز توزیع می‌شود تا نیاز 45 تنی روزانه بازار داخل استان را تامین کرده و در حالت تعادل نگه داریم.

بازار را رصد می‌کنیم

فغفوری با یادآوری وظایف سازمان جهاد کشاورزی و سازمان صنعت، معدن و تجارت در رابطه با گوشت مرغ عنوان کرد: دستگاه متولی تامین نهاده و تولید مرغ سازمان جهاد کشاورزی است و نظارت بر عرضه و قیمت‌گذاری این کالا در بازار هم سازمان صمت است. ما موظف به بازرسی از بازار مصرف بوده و در صورت کمبود مرغ مراتب را گزارش کرده و درخواست لازم را برای تامین این کالا را کتبا صادر می‌کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به اینکه کشتارگاه‌های زنجان اعلام می‌کنند که مرغ را به میزان زیادی کشتار کرده‌اند، تصریح کرد: با توجه به این اظهارات، نباید کمبودی در رابطه با مرغ گرم وجود داشته باشد. در حال حاضر بیش از 200 توزیع‌کننده مرغ در زنجان وجود دارد. 

اختلاف قیمتی بین مرغ گرم زنجان با استان‌های همجوار

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به دلایل کمبود مرغ گرم در بازار ابراز کرد: کاهش تولید و ارتباط آن با افت جوجه‌ریزی، افزایش تقاضا در پی افزایش قیمت گوشت قرمز و از همه مهم‌تر اختلاف قیمتی فاحش در زنجان در مقایسه با استان‌های همجوار از دلایل اصلی کمبود مرغ است.

در حال حاضر مرغ گرم در استان‌های همجوار زنجان اعم از قزوین، اذربایجان شرقی و تهران به ترتیب 29، 40 و 37 هزار تومان است. در حالی که این کالا در بازار زنجان 21 هزار و 500 تا 21 هزار و 700 تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

گفتنی است دوم آبان‌ماه دقیقا یک ماه پیش، فتح‌اله حقیقی، استاندار زنجان در ستاد تنظیم بازار استان در واکنش به اظهاراتی مبنی بر صدور مجوز خروج مرغ زنده یا قطعه‌بندی گوشت مرغ گفت که باید روزانه ۴۰ تن توزیع گوشت در زنجان انجام‌ گیرد.

او تاکید کرد تا زمانی که ۴۰ تن گوشت موردنیاز مردم تامین نشده، قطعه‌بندی نباید صورت گیرد و هرگونه صدور مجوز خروج گوشت مرغ از زنجان ممنوع است.

استاندار زنجان عنوان کرد: باید همانطور که من می‌گویم همان شود، وقتی می‌گویم ۴۰ تن گوشت مرغ مورد نیاز مردم تامین شود، مسئولان نباید با کلمات بازی کنند از مدیران می‌خواهم تا با اقتدار و به دور از شعارزدگی نسبت به انجام وظیفه در قبال مردم عمل کنند.

روز گذشته نیز محمدرضا آبی‌پور، معاون اقتصادی استاندار زنجان در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها با اشاره به خروج مرغ از بازار استان تاکید کرد: با توجه به وجود اخبار خروج مرغ از بازار استان توسط خودروهای بین شهری موضوع از طریق مراجع مربوطه پیگیری می شود و سازمان صنعت و معدن استان نیز بر نحوه توزیع و عرضه این کالا نظارت می‌کند، البته  قصور و کوتاهی در انجام وظایف در ارائه خدمت به مردم استان از هیچ مدیر، مسئول و دستگاه اجرایی پذیرفته نیست.

لیلا محمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانکمبود مرغ در زنجانقیمت مرغجهاد کشاورزی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4857


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»