کد خبر: 9823
1402/04/04 - 11:29


صدای زنجان از کمبود مرغ در بازار زنجان گزارش می‌شود؛

مرغِ شعاری پرید؟

شهروندان: مرغ به سختی یافت می‌شود آن هم بالاتر از نرخ مصوب! /مدیر کل جهاد کشاورزی استان: مرغ بیش‌تر از نیاز مصرف، تولید می‌شود! /مدیر عامل اتحادیه مرغداران استان: روزانه 140 تا 150 تن مرغ در زنجان کشتار می‌شود /رئیس انجمن حمایت از مصرف کنندگان استان: دولت با «شعار» بازار مرغ را اداره می‌کند!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: زمزمه کمبود مرغ گرم در زنجان از هفته‎‌های گذشته به گوش رسید و موجب شده مردم برای تامین این ماده با چالش مواجه شوند.

 در روزهای اخیر بازار گوشت مرغ با چالش تامین این محصول مواجه شده و به گفته فروشندگان تهیه گوشت مرغ برای عرضه با حواشی بسیاری مواجه است.

مغازه‌داران به صدای زنجان می‌گویند برای خرید این محصول بسیار درگیر هستند و یا مرغی نمی‌توانند تهیه کنند و یا به اندازه نیاز بازار نمی‌توانند، این قلم را تامین کنند و خریدار باید دست خالی از بازار بازگردد و این کالا در ساعات اولیه روز به پایان می‌رسد موضوعی که در بررسی‌های میدانی صدای زنجان نیز به وضوح قابل مشاهده است.

**بازار مرغِ زنجان آرام است!

با این حال مدیر کل جهاد کشاورزی استان زنجان در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها (یکم تیرماه 1402) با رد مشکل تامین مرغ در زنجان اظهار می‌کند: استان زنجان به نسبت مصرف، تولید مرغ بیشتری دارد!

روح‌اله حسنی با بیان اینکه متوسط تولید گوشت مرغ در سال گذشته ۱۱۵ تن در روز بوده در حالی که مصرف استان حدود ۶۰ تن مرغ کامل و ۲۰ تن هم مرغ قطعه‌بندی شده است، ادامه می‌دهد: اگر در سال‌جاری حدود ۱۰ درصد مصرف افزایش پیدا کرده باشد به طوری که ۹۰ تن مصرف باشد، تولید آن ۱۲۰ تن در روز می‌شود.

حسنی با اشاره به اینکه قیمت گوشت مرغ در سایر استان‌ها بالاتر از قیمت مصوب است به طوری که بالای ۸۵ هزار تومان این کالای اساسی به دست مصرف‌کننده می‌رسد، تاکید می‌کند: در استان زنجان قیمت مصوب ۷۳ هزار تومان بوده ولی این یک مقدار افزایش جزئی داشته است.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان زنجان معتقد است: آنچه باعث می‌شود مشکلاتی در مقاطع مختلف در عرضه این محصول به وجود بیاید تاثیر سایر استان‌ها بر این صنعت است.

از نظر این مسئول، وقتی تفاوت قیمت کالا در تهران و زنجان وجود داشته باشد، طبیعی است که همه برای سود بیشتر تلاش و تولیدات خود را در سایر استان‌‌ها عرضه کنند!

**دولت با «شعار» بازار را اداره می‌کند!

اما مظاهر یوسفی امیری رئیس انجمن حمایت از مصرف کنندگان استان زنجان در این زمینه به صدای زنجان می‌گوید: هیچ برنامه‌ریزی دقیق و درستی در مورد تامین مرغ در کشور وجود ندارد و هر سری یک محصول یا کمبود پیدا کرده و یا افزایش قیمت داشته است.

رئیس انجمن حمایت از مصرف کنندگان استان زنجان بیان می‌کند: سازمان جهاد کشاورزی اعلام می‌کند تولید مرغ در زنجان نسبت به مصرف بالاتر است اما مردم نیازی به دریافت آمار ندارند، کمبود در بازار وجود دارد، این کالا بالاتر از نرخ مصوب ارائه می‌شود و مردم این را حس می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه دلیل اصلی مشکلات مرغداران در حوزه تولید و تامین نهاده‌های دامی است، اضافه می‌کند: دولت واقعیت را کنار گذاشته و با شعار اقدام می‌کند.

امیری با اشاره به اینکه تورم در دولت فعلی بسیار بالاتر از دولت قبل است، بیان می‌کند: دولت قبل مرغ را با قیمت 28 تا 32 هزار تومان تحویل داد و قیمت این کالا هم‌اکنون به 80 هزار تومان شده است.

رئیس انجمن حمایت از مصرف کنندگان استان زنجان با اشاره به اینکه با شعار جلوی تورم را نمی‌توان گرفت، ادامه می‌دهد: واقعیت اقتصاد باید در بازار خود را نشان دهد.

وی با اشاره به اینکه هزینه تولید افزایش پیدا کرده و تولیدکنندگان برای سود بیشتر تمایل دارد با قیمت مناسب‌تری محصول خود را به فروش برساند، خاطر نشان می‌کند: تولیدکننده برای تولید هزینه و سرمایه‌گذاری کرده و تمایل دارد نتیجه این سرمایه‌گذاری را ببیند تا به سمت حضور در سایر بخش‌ها به ویژه واسطه‌گری و خرید و فروش کشیده نشود اما دولت با پیشنهاد قیمت دستوری موجب خسارت تولیدکننده می‌شود.

امیری با اشاره به سختی‌های کار تولید و هزینه‌های تولیدکنندگان اضافه می‌کند: این سختی‌ها در کنار قیمت دستوری دولت زمینه عدم تمایل تولید و کاهش عرضه و یا عرضه در استان‌های با قیمت بالاتر می‌شود.

رئیس انجمن حمایت از مصرف کنندگان استان زنجان با اشاره اینکه دولت شعار کنترل تورم و مهار قیمت داده بود برای همین جرات نمی‌کند قیمت حقیقی مرغ را اعلام کند، بیان می‌کند: این بدین دلیل است که با اعلام قیمت واقعی نرخ تورم از رقم اعلامی بالاتر می‌شود و دولت به دنبال این موضوع نیست.

محمد حصاری مدیر عامل اتحادیه مرغداران زنجان در گفت‌و‌گو با صدای زنجان اما صحبت‌های مدیر کل جهاد کشاورزی استان زنجان را تکرار می‌کند و تاکید دارد توزیع مرغ در زنجان کاهش نیافته است.

وی با اشاره به اینکه روزانه 140 تا 150 کشتار مرغ در زنجان انجام می‌شود، اضافه می‌کند:  از برهه زمانی 20 فروردین تا 10 اردیبهشت مشکلاتی در تهیه و توزیع مرغ وجود داشت که رفع شد و هم‌اکنون در حداقل‌ترین حالت ممکن 60 -70  تن توزیع مرغ در روز در زنجان انجام می‌شود.

حصاری با اعلام بی‌اطلاعی از قیمت مرغ قیمت هر کیلو این محصول را حدود 77 هزار تومان اعلام می‌کند(در حالی که این قیمت مصوب 73 هزار تومان) و اظهار می‌کند: بیشتر مسئولیت این اتحادیه تامین بوده و در زمینه قیمت باید حوزه‌های نظارتی ورود داشته باشند.

این در حالی است که یکی از شهروندان زنجای به صدای زنجان می‌گوید: برای خرید مرغ در زنجان باید ساعات نخست روز اقدام کنیم چرا که به ظهر نرسیده مرغ در یخچال‌های فروشگاه‌ها تمام می‌شود.

علی با اشاره به اینکه با این شرایط باید هم شهروندان به فکر ذخیره خانگی برخی محصولات باشند، اضافه می‌کند: مردم نمی‌توانند با اعتماد به بازار محصولات مورد نظر خود را به صورت تازه و روزانه خرید کنند.

وی با اشاره به اینکه امروز برای خرید مرغ به بیش از 10 مغازه مراجعه کرده است، ادامه می‌دهد: مغازه‌داران یا می‌گویند مرغ امروز نیامده یا می‌گویند چون کم بوده تمام شده است.

وی با گلایه از مسئولان ذی‌ربط بیان می‌کند: چطور مسئولان در ارائه گزارش پیشقدم هستند ولی برای حل مشکل مردم کسی داوطلب نمی‌شود. مرغ در بازار نیست اگر هم باشد بالاتر از نرخ مصوب و نزدیک به 80 هزار تومان در هر کیلو به فروش می‌رسد!

پیگیری‌های صدای زنجان برای اطلاع از تخلف احتمالی برخی از خرده‌فروشی‌های زنجان از طریق اسماعیل مسلمی، معاون بازرسی ونظارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نتیجه‌ای نداشت.

 

انتهای پیام/

 

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانکمبود مرغ در بازار زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9823


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»