کد خبر: 4858
1399/09/04 - 10:37


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان اعلام کرد:

تخصیص آب سد «شهریار» به طارم نهایی نشده است

مسئولان شرکت آب منطقه‌ای زنجان می‌گویند نسبت به ارائه پیشنهاد استفاده از آب سد «شهریار» استان آذربایجان شرقی توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی جهت مصارف کشاورزی و صنعتی منطقه طارم به شرکت مدیریت منابع آب ایران اقدام کرده‌اند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- مسئولان شرکت آب منطقه‌ای زنجان می‌گویند نسبت به ارائه پیشنهاد استفاده از آب سد «شهریار» استان آذربایجان شرقی توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی جهت مصارف کشاورزی و صنعتی منطقه طارم به شرکت مدیریت منابع آب ایران اقدام کرده‌اند و موضوع در حال پیگیری است اما طارمی‌ها از مسئولان می‌خواهند تا گامی عملی برای به نتیجه رسیدن پروژه‌هایی که منافع استان در آن وجود دارد، بردارند و زیاد به کاغذبازی اکتفا نکنند.

اسماعیل افشاری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان در رابطه با اقدامات این مجموعه برای تخصیص آب سد شهریار استان آذربایجان شرقی به بخش کشاورزی شهرستان طارم اظهار کرد: با عنایت به اینکه سد شهریار در استان آذربایجان شرقی واقع شده است، لذا جزو منابع و مصارف آب آن استان بوده و تخصیص آب آن استان محسوب می‌شود. در نتیجه شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی متولی پیگیری موضوع است.

افشاری اضافه کرد: با این وجود، شرکت آب منطقه‌ای زنجان نسبت به ارائه پیشنهاد استفاده از آب سد مذکور توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی جهت مصارف کشاورزی و صنعتی منطقه طارم به شرکت مدیریت منابع آب ایران اقدام کرده و موضوع در حال پیگیری است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان تصریح کرد: تصمیم‌گیری در خصوص آب سدها صرفا توسط کمیسیون تخصیص آب در وزارت نیرو صورت می‌گیرد و این امر پس از بررسی گزارش‌های برنامه‌ریزی منابع آب سد مورد نظر طی جلسه‌ای با حضور نمایندگان شرکت آب منطقه‌ای مربوط انجام می‌شود.

افشاری تاکید کرد که تاکنون تخصیص آب سد شهریار تعیین تکلیف نهایی نشده است. هر چند که مهم‌ترین اهداف اجرای آن سد تولید برق، رسوب‌گیری از سد سفیدرود و تامین آب مصارف صنعت منطقه عنوان شده است.

گفتنی است، چند روز قبل مصطفی طاهری، نماینده مردم زنجان و طارم در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها با ابراز تاسف از این‌که با وجودی که 43 درصد طول رودخانه قزل‌اوزن در استان زنجان قرار دارد اما هیچ سدی مقابل آن احداث نشده است، بیان کرد: عقب‌ماندگی در حوزه سد‌سازی در زنجان واقعا جدی بوده و مشکل آب در سمت طارم، زنجانرود، حصار و مشمپا کاملا چشمگیر است. با این حال وزرات نیرو تنها تمرکز خود را برای استفاده آب در بخش شرب و صنعت دارد و اختصاص آب به بخش کشاورزی چندان مورد اهمیت نیست و تخصیص جدیدی در این راستا وجود ندارد. با این حال استاندار، امام جمعه و مجمع نمایندگان استان مهم‌ترین مطالبه را در خصوص آب دارند و چندین بار با وزیر مربوطه در این ارتباط جلسه برگزار شده است.

طاهری با بیان این‌که سد‌های معیشتی در شهرستان طارم از جمله پروژه‌های مورد تایید کارشناسان است گفت: در این شهرستان 20 رودخانه فصلی وجود دارد که اگر بودجه لازم برای ایجاد سد در مقابل این رودخانه‌ها احداث شود، برای منطقه بسیار مناسب خواهد بود. باید ذکر کرد سد شهریار که در حال احداث در استان آذربایجان شرقی است، بعد از بهره‌برداری بیش‌ترین سود را برای طارم زنجان خواهد داشت اما متاسفانه پیگیری چندانی از سمت استان آذربایجان شرقی برای تکمیل آن انجام نمی‌گیرد.

وی تصریح کرد: با معاون وزیر نیرو نیز رایزنی‌ها انجام شده تا آب از سد شهریار برای شهرستان طارم تخصیص یابد، در این راستا حتی بخش خصوصی طارم در تکمیل و آماده سازی این سد اعلام آمادگی کرده و سرمایه‌گذار نیز موجود است. با این حال اگر در شهرستان طارم در حد 7 میلیون متر مکعب آب، تخصیص یابد تاثیر به‌سزایی در رونق این شهرستان خواهد داشت.

به گزارش صدای زنجان، سال ۸۰ بود که عملیات احداث سد شهریار میانه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین سدهای بتنی کشور آغاز شد و ۹ سال پس از آن عملیات اجرایی‌اش تمام شد. هرچند افتتاح این سد ۲ سال دیگر به تعویق افتاد و در نهایت پس از ۱۱ سال با سفر محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری وقت، به استان آذربایجان شرقی این سد افتتاح و اعلام شد که آبگیری آن آغاز می‌شود. در آن مقطع به صورت نمادین نیز بخشی از آب قزل‌اوزن به پشت سد هدایت شد. اما شنیده‌ها حاکی از آن است که اکنون بعد از گذشت حدود 9 سال همچنان عملیات آبگیری این سد در ۴۰ کیلومتری میانه محقق نشده و طارمی‌ها هم‌چنان چشم‌انتظار تخصیص آب این سد به بخش صنعت و به ویژه کشاورزی این منطقه هستند.

احمد از اهالی شهرستان طارم در گفت‌وگو با صدای زنجان از مسئولان خواست تا گامی عملی برای به نتیجه رسیدن پروژه‌هایی که منافع استان در آن وجود دارد، بردارند و زیاد به کاغذبازی اکتفا نکنند.

حوضه آبریز سد شهریار از ۷ زیرحوضه، به نام‌های رودخانه قزل‌اوزن، زنجان‌رود، آجی‌چای، گرمی‌چای، شهرچای، قرنقو و آیدوغموش تشکیل ‌شده است.

لیلا محمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانآب منطقه‌ای زنجانسد شهریارطارم
sedayezanjannews.ir/nx4858


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»