کد خبر: 4884
1399/09/08 - 16:10


صدای زنجان از معمای تلف‌شدن حدود 200 راس گوسفند در یک واحد غیرمجاز دامداری در روستای «سارمساقلو» گزارش می‌دهد؛

مرگ غیرمجاز، زیر آوار!

مدیرکل مدیریت بحران استان: گوسفندهای تلف شده از گوسفندهای چندقلوزای افشار بودند/ رئیس جهاد کشاورزی استان: اگر گوسفندان اصلاح نژاد شده باشند، دستگاه قضایی باید وارد شود/ معاون جهاد کشاورزی استان: منتظر دریافت اطلاعات تکمیلی هستیم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- تلف شدن نزدیک به 200 راس گوسفند «اصلاح نژاد شده» در یکی از واحدهای دامداری «غیرمجاز» روستای سارمساقلو در پی بارش سنگین برف در روزهای اخیر، واکنش رئیس سازمان جهاد کشاورزی را به همراه داشته است.

شنیده‌ها حاکی از آن است که روز گذشته، هفتم ماه جاری به علت ریزش بخشی از سازه‌های واحد دامداری 200 راس دام سبک در روستای «سارمساقلو» تلف شده‌اند.

اطلاع دقیقی از مستاجران نداریم

به گفته صفرعلی صادقی، دهیار سارمساقلو، صاحب یا صاحبان این واحد غیرمجاز غیربومی بوده و در یکی از باغ‌های خارج از روستا (در فاصله 6 کیلومتری از سارمساقلو) اقدام به پرورش دام کرده‌اند و در نتیجه اطلاعات دقیقی از مستاجر یا مستاجران ندارند.

عدم استحکام سازه واحد دامداری و ریزش آن، علت تلف گوسفندان بوده است

از سویی دیگر صفی‌اله کرامتی، مدیرکل مدیریت بحران استان در این رابطه در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به خسارت بارش برف روز گذشته (جمعه 7 آذرماه) به یکی از واحدهای دامداری شهرستان زنجان اظهار کرد: به علت عدم استحکام سازه واحد دامداری و ریزش بخشی از آن 186 راس دام سبک تلف شدند.

کرامتی با بیان اینکه این حادثه در روستای سارمساقلو (بالاتر از فرودگاه زنجان) رخ داده است، تصریح کرد: دام‌های تلف شده متعلق به بومیان منطقه نبوده است.

مدیرکل مدیریت بحران زنجان در مورد سنتی یا صنعتی بودن واحد دامی خسارت دیده نیز گفت: اطلاع دقیقی ندارم اما با توجه به اینکه تنها بخش کمی از دام‌های این واحد تلف شده‌اند که باز هم ناچیز نیست، نشان می‌دهد واحد سنتی نبوده است. به نظرم سازمان جهاد کشاورزی بهتر در این رابطه می‌تواند توضیح دهد.

گوسفندان تلف شده از نوع نژاد اصلاح شده افشار بودند

مدیرکل مدیریت بحران زنجان در مورد میزان خسارت وارده به این واحد عنوان کرد: میزان خسارت برآوردی بیش از 400 میلیون تومان است. اما تلف شدن 186 راس دام سبک در اوضاع کنونی بازار گوشت قرمز که امتیاز بزرگی برای استان محسوب می‌شد، میزان خسارت وارده بیش از 400 میلیون تومان می‌شود. از سوی دیگر گوسفندهای تلف شده جزو گوسفندهای اصلاح نژاد شده چندقلوزای افشار بودند.

البته 400 میلیون تومان خسارت شاید برای گوسفند معمولی درست باشد اما همانطور که مسئولان مربوطه اذعان دارند گوسفندان تلف شده، از نژاد اصلاح شده چند قلوزای افشار بوده و ارزش هر راس دام به طور متوسط 50 الی 70 میلیون تومان است، این یعنی اینکه میزان خسارت می‌تواند بیش از 10 میلیارد تومان باشد.

اطلاعات فعلا به دست‌مان نرسیده است

سیدمحمدعلی صادقی، معاون امور بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز با بیان اینکه از هزار راس، 200 راس گوسفند در دامداری که طاق ضربی و فاقد مجوز بوده تلف شده است در مورد نژاد گوسفندان تلف شده به صدای زنجان گفت: احتمالا این گوسفندان از نژاد اصلاح شده افشار بوده باشند، اما هنوز اطلاعات تکمیلی کسب نشده است. تا اینن لحظه ( ساعت 13:00 امروز) اطلاعات دقیق را دریافت نکرده‌ایم اما امروز (شنبه 8 آذرماه) این گزارش به دست ما می‌رسد.

اگر گوسفندان واحد غیرمجاز، از نوع اصلاح نژاد شده افشار باشند باید دستگاه قضایی وارد شود

جواد تاراسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز در واکنش به این موضوع با بیان اینکه در زنجان حدود 5 شرکت تعاونی در قالب اجرای طرح دانش‌بنیان اقدام به پرورش این گوسفندان کرده و برای استفاده تمامی واحدهای سنتی و گله‌های روستائیان داخل استان و کشور، گوسفندهای اصلاح نژاد شده افشار را وارد فاز تجاری‌سازی می‌کنند، عنوان کرد: در این فرآیند گوسفندهای اصلاح نژاد شده را یا به صورت امانت و اجاره‌ای به متقاضیان تحویل می‌دهند یا بعضا خریدار گوسفند نطفه‌دار و تغییر ژن‌داده شده را خریداری می‌کند. کار این شرکت‌ها فقط پرورش اصولی گوسفندان و در اختیار قرار دادن این نژاد برای متقاضیان در کل کشور است. کار این شرکت‌ها فروش محصول است و به هنگام عرضه محصول مجوز خریداران را دریافت نمی‌کنند، واحد پرورشی باید مجوز مربوطه را برای پرورش دام کسب کند. 

تاراسی با تاکید بر اینکه بر اساس ضوابط تعیین شده سازمان جهاد کشاورزی هیچ مسئولیتی در قبال واحدهای غیرمجاز ندارد، ابراز کرد: این دستگاه متولی نظارت بر واحدهای دارای مجوز دامداری است و واحد مذکور که گفته می‌شود مجوز نداشته در لیست پایش‌های جهاد کشاورزی قرار ندارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان ادامه داد: «اگر 200 راس دام تلف شده در واحد فاقد مجوز، از نوع گوسفندان اصلاح نژاد شده افشار باشند، باید دستگاه قضایی به عنوان مدعی‌العموم وارد موضوع شود چرا که این دام تلف شده جزو دارایی‌های مملکت محسوب می‌شوند. مسئولان و متولیان دامداری باید پاسخ دهند که؛ چرا مجوز نگرفته‌اند؟ به کجا وابسته‌اند؟ سرمایه‌گذار کیست؟ عایدات واحد چگونه است؟ نهاده‌های دامی را به چه شیوه‌ای تهیه می‌کنند؟ آزاد یا دولتی؟»

لیلا محمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانتلف شدن گوسفندانمدیریت بحران زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4884


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»