کد خبر: 5040
1399/10/08 - 15:8


مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان:

بیشتر متقاضیان ایجاد جایگاه سوخت، سیاهی لشگرند

دولت جایگاهای CNG کوچک در شهرهای جدیدالتاسیس زنجان مستقر می‌کند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه زنجان با بهره‌گیری از ظرفیت شهرداری‌ها نسبت به استقرار جایگاه‌های CNG کوچک و چابک در شهرهای جدیدالتاسیس استان نظیر چورزق، ارمغانخانه، سهرورد، کرسف و نوربهار با هدف خدمت‌رسانی به مردم اقدام می‌کند. این تصمیم دولت پس از عدم استقبال بخش خصوصی جهت احداث جایگاه CNG به علت بالا بودن هزینه‌ها و در راستای بهره‌گیری مردم مناطق محروم از امکانات صورت گرفته است.

حمید حبیبی، مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه زنجان امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان با اشاره به وظایف شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در توزیع انواع فرآورده‌های نفتی از جمله بنزین، نفت‌گار معمولی و یورو، نفت سفید گرمایش، نفت سفید خانوارهای روستایی، نفت کوره یا مازوت، انواع سوخت‌های هواپیمایی در مورد وضعیت استفاده از سوخت با توجه به شیوع کروناویروس اظهار کرد: با توجه به نزدیک شدن به یک سالگی شیوع کروناویروس در کشور، در این مدت تبلیغات گسترده‌ای توسط دولت و از طریق رسانه‌ها صورت گرفت، خوشبختانه آگاهی‌رسانی‌های مکرر در سطح جامعه سبب افت میزان تردد در جاده‌ها و کاهش رفت‌وآمدها و الکترونیکی شدن بسیاری از امورات و خدمات شد. ما نیز هر ماه از میزان مصرف بنزین متوجه کاهش یا افزایش ترددهای جاده‌ای می‌شدیم.

زور کرونا، به بنزین رسید

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه زنجان با اشاره به کاهش میزان مصرف بنزین در اوایل سال جاری عنوان کرد: در ماه‌های فروردین و اردیبهشت شاهد کاهش 35 درصدی و در برخی از ایام افت 40 درصدی بودیم. میزان افت مصرف، هم‌اکنون و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به 20 درصد رسیده است.

حبیبی با تاکید بر اینکه در مصرف سایر فراورده‌ها از قبیل انواع سوخت‌های هواپیمایی، نفت کوره، گاز مایع و حمل‌ونقل کاهش محسوسی که مسبب ان کروناویروس باشد نداشتیم، تصریح کرد: بر اساس آمار دریافتی از اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در ایام کرونایی در حوزه حمل و نقل مسافر با کاهش محسوس اما در حمل‌ونقل بار با افزایش میزان مصرف سوخت نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه بودیم.

ثبت 25 هزار مصرف‌کننده روستایی نفت سفید در استان زنجان

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه زنجان در رابطه با سوخت‌رسانی به روستاها نیز گفت: در استان زنجان 986 روستا وجود دارد که تعداد زیادی خالی از سکنه و برخی نیز فصلی‌اند.

حبیبی با بیان اینکه در مجموع ۹۱۲ روستا در استان زنجان به ثبت رسیده که دارای سکونت است، عنوان کرد: در اکثر روستاها عملیات گازرسانی صورت گرفته و ۳۸۰ روستا هنوز گازرسانی نشده است. این روستاهای فاقد گاز اکثرا مناطق کم‌جمعیت را شامل می‌شود که بیشتر آن دارای زیر ۲۰ خانوار بوده و عموما در مناطق صعب‌العبور مستقر هستند.

این مسئول با اشاره به ثبت 25 هزار خانوار حاشیه‌نشیت و روستانشین مصرف‌کننده نفت سفید در استان زنجان افزود:  شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان در اسرع وقت نسبت به تامین نفت سفید موردنیاز این خانوارها اقدام کرده است.

مشکلی در تامین و توزیع نفت سفید نداریم

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه زنجان با اشاره به مشکلات و سواستفاده از روند کوپنی توزیع نفت سفید اعلام کرد: به منظور جلوگیری از هرگونه سوء‌استفاده و دسترسی خانوار روستایی نیازمند به نفت سفید، از نیمسال دوم سال قبل نسبت به توزیع این فراورده در بستر کارت الکترونیکی اقدام شد که خوشبختانه با این طرح از انحراف توزیع سوخت خارج از شبکه جلوگیری گردید.

وی با اشاره به توزیع نفت سفید موردنیاز روستائیان قبل از فرارسیدن فصل سرد ابراز کرد: خوشبختانه دسترسی به موقع خانوارهای روستایی به نفت سفید سبب شد تا هیچ شکایتی در این رابطه دریافت نشود. در حال حاضر بیش از نیاز خانوارهای روستایی نفت سفید داشته و مشکلی بابت تامین این سوخت در استان وجود ندارد.

در رابطه با گاز مایع، نظام‌بندی کردیم نه سهمیه‌بندی!

وی با بیان اینکه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان در گستره استان زنجان فعالیت می‌کند، ادامه داد: در رابطه با گاز مایع پیگیری‌های مربوطه در سطح کشور انجام شده است. این گاز، جزو سبد سوختی مخصوص خانوارهای فاقد گاز شهری است و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان بر خود وظیفه می‌داند تا در اسرع وقت گاز مایع را جهت پخت و پز به ساکنان نقاط دوردست روستایی تحویل دهد.

حبیبی با اشاره به تمهیدات صورت گرفته جهت تامین گاز مایع موردنیاز روستانشینان یا حاشیه‌نشینان فاقد گاز طبیعی و ادعاهای مطروحه در رابطه با سهمیه‌بندی گاز مایع اظهار کرد: در وهله نخست باید گفت که سهمیه‌بندی کپسول‌های گاز مایع به هیچ عنوان مطرح نیست بلکه به منظور جلوگیری از سوء‌استفاده و تحویل این سوخت به مصرف‌کننده واقعی، نظام توزیع گاز مایع در سطح استان الکترونیکی شده است و هیچ کمبودی در بحث توزیع یا تامین گاز مایع نه تنها در سطح استان و حتی کشور وجود ندارد و روال توزیع همانند سنوات و ماه‌های گذشته انجام می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان خانوارهای روستایی و حاشیه‌نشین فاقد گاز طبیعی شامل حدود 25 هزار خانوار و مصرف‌کنندگان متفرقه شامل صنوف خدمات‌رسان نظیر صافکار، برش‌کار، ایزوگام‌کار، نقاش، زرگر، مسگر یا سایر فعالان حوزه معدنی و صنعتی و غیره را دو گروه نیازمند به گاز مایع اعلام کرد که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان در توزیع این سوخت، آن‌ها را در لیست قرار داده است.

وی با اشاره به فعالیت واحد تاسیسات گاز مایع در شهرستان‌های طارم، زنجان، ابهر و خدابنده عنوان کرد: به مسئولان مربوطه دستور اکید و تذکر دادیم گاز مایع را به قیمت ۹۷۰۰ تومان بدون سهمیه و محدودیت تحویل متقاضیان دهند. تاکید می‌کنیم محدودیتی بابت توزیع گاز مایع در استان وجود ندارد.

فرآیند دوگانه‌سوز شدن خودروهای عمومی

حبیبی با اشاره به فرآیند دوگانه‌سوز کردن خودروهای عمومی عنوان کرد: بعد از دونرخی شدن بنزین ( ۱۵۰۰ و ۳۰۰۰ تومان)، مصرف CNG اوج گرفت و تقاضای مردم برای سوخت پاک افزایش یافت که استقرار جایگاه‌های CNG را ضروری کرد.

وی با اشاره به مصوبه (مصوبه شورای اقتصاد) دوگانه‌سوز کردن رایگان ناوگان عمومی حمل بار و مسافر استان‌ها از محل صرفه‌جویی در محل مصرف سوخت مایع، خودروهای دارای پلاک عمومی نظیر وانت بارها، ون تاکسی‌ها و تاکسی‌ها که در حمل و نقل بار و مسافر عمومی فعالیت دارند را در اجرای این طرح در اولویت دانست و گفت: با این روند در میزان مصرف سوخت صرف‌جویی شده و علاوه بر آن اجرای طرح یاد شده گامی در مسیر حفظ محیط زیست است از سویی دیگر میزان هزینه تمام شده مربوط به حمل بار و مسافر کاهش می‌یابد.

فرآیند دوگانه‌سوز کردن خودروها به دارندگان تاکسی اینترنتی و آژانس‌ها رسید

به گفته این مسئول تاکسی‌های اینترنتی و آژانس‌ها دومین گروه مشمول دوگانه‌سوز شدن هستند که پایان ماه جاری فراخوان آن داده می‌شود. روند دوگانه‌سوز شدن خودروهای این گروه رایگان نیست اما میزان مبلغ بالا نیست. البته متقاضیان با دریافت تسهیلات می‌توانند نسبت به دریافت خدمت اقدام کنند.

حبیبی در مورد میزان تسهیلات اعطایی به متقاضیان فعال در صنف تاکسی اینترنتی و آژانس‌ها به صدای زنجان گفت: فعلا مقررات نحوه اعطای تسهیلات دریافت نشده است اما اطمینان می‌دهم مبلغ بسیار جزئی بابت دوگانه‌سوز شدن خودروها از صاحبان دریافت می‌شود.

خودروهای شخصی تا پایان سال دوگانه‌سوز می‌شوند

این مسئول فاز سوم دوگانه‌سوز شدن خودروها را مربوط به خودروهای شخصی دانست و گفت: امید هست این فاز تا پایان سال عملیاتی شود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان نبود کارگاه فعال دوگانه سوز در زنجان را یکی از دلایل مهم عدم تمایل زنجانی‌ها برای دوگانه‌سوز کردن خودروهای عمومی اعلام کرد و گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته، نخستین کارگاه دوگانه‌سوز در صائین‌قلعه استقرار یافت که در شتاب فرآیند دوگانه‌سوز کردن خودروهای عمومی و افزایش استقبال شهروندان بسیار مؤثر بود به طوری که بیش از 400 دستگاه خودرو دوگانه سوز شده است. لازم به ذکر است در زنجان تعداد خودروهای عمومی بار و مسافر بنزین‌سوز محدود بوده و اکثرا دوگانه‌سوز هستند.

حبیبی از به بهره‌برداری رسیدن کارگاه دوم دوگانه‌سوز شدن خودروها در استان زنجان خبر داد که در شتاب حداکثری دوگانه‌سوز شدن خودروها تاثیرگذار خواهد بود.

پمپ بنزین‌ها و جایگاه‌های CNG زنجان، ایمن‌اند

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان در بخش دیگری از اظهارات خود به نظارت‌های استانداردسازی پمپ بنزین و جایگاه‌های CNG استان توسط این مجموعه و ارگان‌های ذیربط تصریح کرد: در حال حاضر 40 جایگاه CNG و 60 پمپ بنزین (بنزین و گازوئیل) در استان وجود دارد که تمامی پروتکل‌های مربوط به استانداردسازی را رعایت کرده‌ و ایمن هستند.

سیاهی لشگران متقاضی مجوز استقرار پمپ بنزین

حبیبی با اشاره به صف طولانی تقاضا برای کسب مجوز جهت استقرار جایگاه‌های CNG و پمپ بنزین عنوان کرد: استقرار جایگاه سوخت اصول و قوانین خاصی را می‌طلبد و ما در هر زمینی نمی‌توانیم مجوز صادر کنیم. برای مثال آئین‌نامه‌ای در رابطه با عدم صدور مجوز جهت استقرار جایگاه سوخت به فاصله 50 متر از منازل مسکونی صادر شده است و به نظرم من کاملا به‌حق و منطقی است. ما به هیچ عنوان حق نداریم حق‌حیات را از انسان‌ها سلب کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان این را هم گفت که بیشتر کسانی که متقاضی استقرار جایگاه سوخت هستند سیاهی لشگرند و مشکلات مالی دارند.

بزرگترین و مجلل‌ترین مجتمع‌ خدماتی رفاهی کشور در دروازه ورودی زنجان افتتاح می‌شود

حبیبی با بیان اینکه علی‌رغم این مشکلات طی 5 سال گذشته تعداد جایگاه‌های شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان از 50 مورد به 60 مورد رسانده‌ایم، از صدور 10 فقره مجوز استقرار جایگاه سوخت (بنزین و گازوئیل) خبر داد و گفت: از این 10 مورد یک جایگاه در دهه فجر راه‌اندازی شده و مابقی به تدریج راه‌اندازی می‌شود که اگر این 10 مورد تکمیل شوند برای استان زنجان کفایت می‌کند.

این مسئول اضافه کرد: جایگاه بنزین یاد شده که قرار است دهه فجر امسال به بهره‌برداری برسد توسط بخش خصوصی و در اتوبان زنجان-قزوین و دروازه ورودی زنجان واقع شده که یکی از بزرگترین و مجلل‌ترین مجتمع‌های خدماتی رفاهی کشور است.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان، میزان سرمایه‌گذاری برای این مجتمع در بخش CNG و پمپ بنزین حدود 30 میلیارد تومان و خودِ مجتمع راهی بیش از 500 میلیارد تومان است.

دولت در شهرهای کوچک زنجان جایگاهای CNG کوچک و چابک مستقر می‌کند

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان با اشاره به وارداتی بودن تجهیزات CNG و گران‌قیمت بودن آن‌ها ابراز کرد: این دلایل سبب شده تا بخش خصوصی تمایلی برای سرمایه‌گذاری در استقرار جایگاه CNG نداشته باشد.

وی با اشاره به تمایل دولت برای توسعه جایگاه CNG در مناطق محروم جهت دسترسی مردم به امکانات تصریح کرد: در تلاشیم تا در شهرهای جدیدالتاسیس استان نظیر چورزق، ارمغانخانه، سهرورد، کرسف و نوربهار با بهره‌گیری از ظرفیت شهرداری‌ها نسبت به استقرار جایگاه CNG کوچک و چابک اقدام کنیم.

لیلا محمدی

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانشرکت نفت زنجانحمید حبیبی
sedayezanjannews.ir/nx5040


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»