کد خبر: 5084
1399/10/21 - 15:22


صدای زنجان از مشکلات چاقوسازان گزارش می‌دهد؛

چاقوی زنجان، دیگر نمی‌بُرد

چاقوسازان: گرانی مواد اولیه، سختگ‌یری‌های قانونی و کرونا صنعت چاقوی زنجان را منزوی کرد/ مدیرعامل شرکت تعاونی چاقوسازان: نمی‎توانیم فروش مجازی داشته باشیم!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- چاقوسازان می‌گویند تشدید فشارهای اقتصادی، افزایش 80درصدی قیمت مواد اولیه، تعطیلی ناشی از شیوع کروناویروس و اجرای ماده ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی مربوط به منع تولید و عرضه چاقو امان‌شان را بریده به طوری که دیگر حال و حوصله کار ندارند، زیرا هر چه ساخته‌اند یا باید در پستوهای خانه و مغازه‌شان بماند یا در قفسه‌های شرکت تعاونی چاقوسازان خاک بخورد!

چاقو یکی از محبوب‌ترین هنرهای اصیل زنجان است که در کشور و حتی جهان طرفدار دارد. چاقوهای آشپزخانه، کارد آشپزخانه راسته‌ای، کارد آشپزخانه سلاخی، کارد آشپزخانه دم دستی، کارد جوجه زن، کارد برگ زن، ست چاقوی آشپزخانه، ست کارد و چنگال، ساتور، چاقوی جیبی، چاقوی چوپانی،‌چاقوی ضامن‌دار، چاقوی میوه خوری، چاقوی دنده‌ای، چاقوی قلم تراش، چاقوی پیوندی، چاقوهای طرح قدیم، چاقوهای طبیعت گردی و کمپینگ، تبر کوهنوردی و شمشیرهای عربی و تزئینی از تولیدات چاقوسازان هنرمند زنجانی است.

ماده ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی

این روزها گرانی مواد ‌اولیه، صنعتی‌شدن تولیدات، کاهش قدرت خرید مردم و مشکلات مربوط به ماده ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی مربوط به قانون منع تولید و عرضه چاقو بازار این صنعت اصیل را با مشکل جدی مواجه کرده است.

هرچند تاکنون با تلاش هنرمندان چاقوساز این مشکلات سد راه تولید این هنرصنعت نشده است، اما به نظر می‌رسد اگر مسئولان سر بزنگاه وارد نشوند بسیاری از چاقوسازان که هنرشان را به صورت سینه به سینه از پدران خود آموخته‌اند دلسرد شده و کم‌کم از تربیت شاگردان در این عرصه کناره‌گیری کنند و جوانان علاقه‌مند به این حرفه برای فرار از تکرار عاقبت استادکارها کار را در نیمه‌راه رها کرده و به سایر بخش‌های تولیدی و اقتصادی وارد شوند.

حاج‌احمد یکی از چاقوسازان زنجانی که معتقد است مشکل چاقوسازان زنجان ربطی به کرونا ندارد، می‌گوید: از وقتی ماده ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی تصویب شد، رونق از این بازار رفت. باور کنید دیگر حال و حوصله کار نداریم، زیرا هر چه ساخته‌ایم یا باید در پستوهای خانه و مغازه‌ها بماند یا در قفسه‌های شرکت تعاونی چاقوسازان خاک بخورد تا شاید پس از مدت‌ها یک مسافری گذرش به زنجان بیفتد و تولیدمان را خریداری کند!

تصویب طرح الحاق دو تبصره به ماده ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی در آبان ماه سال ۹۵ در مجلس شورای اسلامی، سبب رکود در بازار چاقوسازی و انواع این محصول دست‌ساز و اصیل در استان شد  موافقان این طرح معتقدند با تصویب آن از وقوع بسیاری از جرم و قتل‌ها کاسته می‌شود اما مخالفان با رد این گونه اظهارات می‌گویند: با ایجاد این موانع، رکود در این صنعت و به فراموشی سپرده شدن آن از سوی آیندگان، صنعت کهن زنجانی‌ها را تهدید می‌کند.

پس از شیوع کروناویروس بسیاری از کسب‌وکارها برای فروش محصولات خود از طریق فضای مجازی و در بستر اینترنت اقدام کردند و در این مسیر سود قابل قبولی عایدشان شد. داود بیگدلی، مدیرعامل شرکت تعاونی چاقوسازان زنجان در رابطه با وضعیت فروش مجازی چاقوسازان زنجان در ایام کرونایی به صدای زنجان می‌گوید: شرکت نماینده مردم (تولیدکنندگان چاقو) است، ما 40 سال است به صورت قانونی و با مجوز اداره کار در حوزه فروش صنایع چاقو فعالیت می‌کنیم اما در ایام کرونایی نتوانسته‌ایم فروش مجازی داشته باشیم، فشار دستگاه‌های نظارتی افزایش یافته است، برخی از این دستکاه‌ها فروش چاقوهای تزئینی نظیر شمشیرهای عربی را مصداق ترویج فرهنگ خشونت دانسته و اصلا اجازه معرفی محصولات تولیدشده را به ما نمی‌دهند، در ایام رکود، فشار اقتصادی و کرونا مشتری که نداریم، نمی‌گذارند فروش مجازی هم داشته باشیم، بعد می‌گویند باید از چاقو و هنر زنجان حمایت کنیم! این در حالی است که افرادی که اصلا چاقوساز نیستند و کارشان فروش چاقوهای دست دوم و بُنجول است به راحتی در فضای مجازی کسب و کار راه انداخته‌اند، بدون هیچ گونه سخت‌گیری!

افزایش قیمت مواد اولیه

رضا دیگر هنرمند چاقوساز زنجانی نیز عدم صادرات چاقوی زنجان، افزایش قیمت مواد اولیه را از مشکلات پیش روی چاقوسازان زنجانی دانسته و عنوان می‌کند: تمامی این مشکلات را مسئولان داخلی می‌توانند با جلسات کارشناسی و تخصصی حل کنند اما افسوس که تا به امروز اتفاق نیفتاده است! چاقوی زنجان روزهای سختی را سپری می‌کند و دیگر بُرش ندارد!

این هنرمند با اشاره به این که بیش‌تر هنرمندان چاقوساز در زنجان دارای کارگاه‌های کوچک هستند و به صورت جزئی و بر حسب نیاز مواد اولیه را تامین می‌کنند، تصریح می‌کند: تامین مواد مورد نیاز به صورت عمده هزینه کم‌تری را بر فعالان این صنعت تحمیل می‌کند اما در صورت خرید جزئی قیمت ‌مواد بسیار گران به دست تولید کننده می‌رسد.

داود بیگدلی، مدیرعامل شرکت تعاونی چاقوسازان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به ماندگاری رکود در بازار چاقو عنوان می‌کند: وضعیت بازار چاقو هنوز به مرحله رونق نرسیده و هنرمندان این حوزه همچنان با رکود دست و پنجه نرم می‌کنند.

مدیرعامل شرکت تعاونی چاقوسازان زنجان از افزایش 80 درصدی مواد اولیه ساخت چاقو (داخلی و وارداتی) خبر داده و عنوان می‌کند: قیمت‌ها هر چقدر افزایش می‌یابد، فروش نیز سخت‌تر می‌شود. در حال حاضر سمباده 32 هزار تومانی به 160 هزار تومان، واکس 8 هزار تومانی به 44 هزار تومان، سنگ 50 هزار تومانی به 360 هزار تومان و چسب 6 هزار تومانی به 25 هزار تومان رسیده و کار تولید را برایمان سخت‌تر کرده است چرا که می‌دانیم بعد از ساخت، فروشی نداریم!

شیوع کرونا

مدیرعامل شرکت تعاونی چاقوسازان زنجان با اشاره به خسارت کرونا به کسب‌‌وکارهای واحدهای ساخت و تولید و فروش چاقو و بهره‌مندی هنرمندان از تسهیلات کرونایی می‌گوید: از تعداد نفرات بهره‌مند از تسهیلات کرونایی اطلاعی ندارم اما تسهیلات 12 میلیون تومانی به درد چاقوسازان نمی‌خورد. نماینده اداره کار با حضور در شرکت تعاونی چاقوسازان میزان خسارت کرونایی به مجموعه شرکت را 150 میلیون تومان برآورد کرد، 4 الی 5 ماه قبل از این ثبت سپری شده است اما هنوز هیچ ابلاغی مبنی بر دریافت حداقل 50 میلیون از خسارت براورد شده را نیز دریافت نکرده‌ایم.

لیلا محمدی

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانچاقوی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx5084


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»