کد خبر: 9417
1401/11/09 - 11:44


صدای زنجان روزهای سخت هنر صنعت زنجانی را بررسی می‌کند

چاقوی زنجان دربند خود تحریمی

عضو زنجانی هیئت‌رئیسه اتحادیه صادرکنندگان صنایع‌دستی کشور: چاقوی زنجان از خود تحریمی‌ها ضربه می‌خورد تا تحریم‌!/ مدیرعامل شرکت تعاونی چاقوسازان زنجان: نوسان شدید در بازار مواد اولیه چاقو

پایگاه خبری صدای زنجان

صدای زنجان/ لیلا محمدی: عضو زنجانی هیئت‌رئیسه اتحادیه صادرکنندگان صنایع‌دستی کشور بابیان اینکه متأسفانه چاقو به‌عنوان «سلاح سرد» محسوب می‌شود نه «هنر صنعت» ادامه می‌دهد: اگر مسئولان نسبت به این صنعت نگاه مثبتی داشته باشند در توسعه اقتصادی استان شاهد شتاب می‌شویم. همین حالا در صادرات چمدانی چاقو به علت کاغذبازی‌ها و صدور مجوز از 4 ارگان با مشکل مواجهیم و این مهم نمونه بارز خود تحریمی است.

در حال حاضر آمار دقیقی از تعداد هنرمندان چاقوساز استان در دست نیست اما بنا به اظهارات بیگدلی، مدیرعامل شرکت تعاونی چاقوسازان زنجان، بیش از 2 هزار تولیدکننده چاقو در شهر و نقاط روستایی زنجان وجود دارد که بیش‌تر آن‌ها در منازل و گاراژها مشغول کار هستند و از این مسیر علاوه بر تأمین مخارج خانواده خود، نقش مهمی در حفظ هنر اصیل زنجان ایفا می‌کنند.

قوانین تیز برای چاقوی زنجان

محمدرضا یکی از چاقوسازان زنجانی به صدای زنجان می‌گوید: هنرمندان زنجانی توانایی این را دارند که بخش اعظمی از نیاز کشور را تأمین کنند به شرطی که مسئولان در قبال این «هنر صنعت» برنامه کارشناسی شده باقابلیت اجرایی داشته باشند.

او با اشاره به گرانی مواد اولیه موجود در بازار عنوان می‌کند: به هر نحوی شده مواد را تهیه و چاقو می‌سازیم اما در بازار فروش به دلیل قوانین ملی وضع‌شده، دچار مشکل می‌شویم که از تحریم هم بدتر است.

به اعتقاد محمدرضا جرجیسی، عضو زنجانی هیئت‌رئیسه اتحادیه صادرکنندگان صنایع‌دستی کشور، صدور مجوز از سوی ارگان‌های مختلف نظیر میراث فرهنگی، صمت، فنی و حرفه‌ای و اداره تعاون زمینه سرباززدن از مسئولیت در ادارات را فراهم آورده که این مهم از مشکلات صنعت چاقو است که در کنار اعمال قوانینی که چندان موردقبول هم نیست به وضعیت نامطلوب چاقو صدمه می‌زند.

یکی از فعالان صنعت چاقو هم در واکنش به صدور مجوزهای موازی از سوی ادارات دولتی به صدای زنجان می‌گوید: ادارات فقط در صدور مجوز با یکدیگر رقابت می‌کنند والا در رفع مشکلات هنرمندان ازجمله چاقوسازان هیچ‌کدام ورود نمی‌کنند.

او اضافه می‌کند: در کنار تمامی دشواری‌هایی که در بحث تأمین مواد اولیه و ساخت چاقو داریم، نه در ارسال مرسولات پستی در داخل کشور بلکه در صادرات کالاهای تولیدی‌مان به بازارهای جهانی دچار مشکل هستیم.

به گفته این صنعتگر، در سال‌های اخیر مقصد نخست چاقوهای زنجان، ایران و سپس عراق بود و بخشی از این صادرات نیز به ترکیه، آذربایجان و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صادر می‌شد حتی بخشی از تولیدات به کانادا و آمریکا انجام می‌شد اما تقریباً این ارتباطات تا حد بسیار زیادی ضعیف شده است.

محمدرضا جرجیسی، عضو هیئت‌رئیسه اتحادیه صادرکنندگان صنایع‌دستی کشور هم بابیان اینکه متأسفانه چاقو به‌عنوان سلاح سرد محسوب می‌شود نه «هنر صنعت» ادامه می‌دهد: اگر مسئولان نسبت به این صنعت نگاه مثبتی داشته باشند در توسعه اقتصادی استان شاهد شتاب می‌شویم. همین حالا در صادرات چمدانی چاقو به علت کاغذبازی‌ها و صدور مجوز از 4 ارگان با مشکل مواجهیم و این مهم نمونه بارز خود تحریمی است.

منظور چاقوسازان از خود تحریمی، اعمال دستورالعمل در راستای عمل به طرح الحاق دو تبصره به ماده 617 قانون مجازات اسلامی در آبان ماه سال 1395 در مجلس شورای اسلامی است که به گفته فعالان این صنف، سبب بروز مشکل در بازار چاقوسازی و انواع این محصول دست‌ساز و اصیل در استان شد و تا به امروز کماکان ادامه دارد.

موافقان این طرح معتقدند با تصویب آن از وقوع بسیاری از جرم و قتل‌ها کاسته می‌شود اما مخالفان با رد این‌گونه اظهارات می‌گویند: با ایجاد این موانع، رکود در این صنعت و به فراموشی سپرده شدن آن از سوی آیندگان، صنعت کهن زنجانی‌ها را تهدید می‌کند.

محمدرضا جرجیسی، عضو زنجانی هیئت‌رئیسه اتحادیه صادرکنندگان صنایع‌دستی کشور در این خصوص به صدای زنجان می‌گوید: متأسفانه سیستم قضایی شهرستان‌های استان زنجان و حتی سرتاسر کشور همچنان در قبال این چاقوها سلیقه‌ای عمل می‌کند! ما الآن دچار خود تحریمی هستیم!

به گفته او، با اعمال ممنوعیت قانونی، ارسال و فروش کالاهای متعارف حوزه چاقو از طریق باربری‌ها و اداره پست بسیار دشوار شده و امرارمعاش هنرمندان با مشکل مواجه شده است.

جرجیسی ادامه می‌دهد: «چرا باید چاقوهای بالای 35 سانتی تولیدشده توسط هنرمندان زنجانی ازجمله چاقوی جوجه زن، رباب‌زن و غیره که از طریق پست ارسال می‌شود، توقیف شود؟»

این فعال اقتصادی نبود کارشناس رسمی در سیستم قضایی در قبال پرونده‌های مربوط به مرسولات حاوی چاقوی ساخته‌شده هنرمندان را از مشکلات دانسته و معتقد است اگر این مهم موردتوجه باشد در کاهش مشکلات تأثیرگذار است.

جرجیسی با اشاره به تأکیدات رهبری در رابطه با تولید می‌گوید: امیدواریم مسئولان با عمل به فرموده رهبری، یکسری موانع را از پیش روی صنعت چاقو بردارند تا صنعتگران زنجانی کمی نفس بکشند! باور کنید این قانون دست ما را بسته است! ما با نبود مواد اولیه باکیفیت و گرانی ماهانه مواد اولیه تحت تأثیر تحریم  کنار می‌آییم اما با این مشکلات داخلی که برایمان ایجادشده است، دیگر نایی برای جنگیدن نداریم!»

این صادرکننده با اشاره به تعطیلی بخشی از کارهای غیرمتعارف مرتبط با این صنعت ازجمله ساخت پنجه‌بوکس و جایگزینی آن با ساخت جاکلیدی و آستر چاقو می‌گوید: ما در قبال این اقدامات، انتظار داریم قانون در تمام کشور به‌صورت مساوی اجرا شود.

چاقوی زنجان، فرصت است نه تهدید

در کشور 15 هزار صنعتگر چاقوساز به ثبت رسیده که 37 درصد نیاز داخلی را تأمین می‌کنند که حدود 30 درصد از 37 درصد یادشده متعلق به هنرمندان زنجانی است.

محمدرضا جرجیسی، عضو زنجانی هیئت‌رئیسه اتحادیه صادرکنندگان صنایع‌دستی کشور این تعداد هنرمند چاقوساز را برای رونق صنعت آمیخته باهنر و اشتغال‌زایی و درنهایت توسعه اقتصادی بااهمیت دانسته و از مسئولان به‌ویژه قانون‌گذاران می‌خواهد تا به‌عنوان یک فرصت به این صنعت بنگرند نه تهدید!

نوسان شدید در بازار مواد اولیه چاقو

نیاز ماهانه استان به انواع مواد اولیه مادر 30 تا 50 تن است که 80 درصد آن وارداتی است.

این مواد از کشورهای روسیه، اوکراین و چین تأمین می‌شود چراکه چاقوسازان زنجانی به علت تحریم‌ها دیگر به مواد اولیه درجه‌یک که از کشورهای اروپایی و مشخصاً فرانسه و آلمان تأمین می‌شد، دسترسی ندارند.

اواخر سال 1400 بود که فعالان اقتصادی بخش چاقو در زنجان اعلام کردند، بیشترین مواد باکیفیت صنعت چاقوسازی استان زنجان از شرکت «جندال» هند تأمین می‌شد اما باوجود رایزنی‌های اتحادیه چاقوسازان زنجان با شرکت مذکور، مسئولان هندی اعلام داشته‌اند که به 265 کشور دنیا مواد تولیدی را صادر می‌کنیم و دیگر بابت تحریم‌ها، تمایلی برای فروش محصول به ایرانی‌ها را نداریم!

بخشی از این 80 درصد نیاز به مواد اولیه مربوط به ماشین‌آلات نظیر دینام صنعتی، انواع سمباده‌ها و غیره بوده که از آلمان وارد می‌شد که هم‌اکنون این تجهیزات از چین و هند وارد می‌شود. بخشی دیگر نیز مربوط به قیمت جهانی استیل (ماده اولیه ساخت چاقو) که تولیدکننده اصلی آن آلمان و فرانسه بوده اما چند سالی است به علت تحریم از چین، هند و روسیه وارد کشور شده و باقیمت چندین برابر قیمت جهانی به دست صنعتگران زنجانی می‌رسد، است.

بیگدلی، مدیرعامل شرکت تعاونی چاقوسازان زنجان هم با اشاره به نوسان قیمتی مواد اولیه چاقو به‌ویژه سمباده می‌گوید: قیمت‌ها هرروز تغییر می‌کنند و روند صعودی دارند متأسفانه باید عرض کنم برای صنعت چاقوی زنجان هیچ کاری نکرده‌ایم!

مدیرعامل شرکت تعاونی چاقوسازان زنجان همچنین با اشاره به تلاش‌های مسئولان استان برای رفع مشکلات تولیدکنندگان پس از اجرای قانون سخت‌گیرانه چاقو می‌گوید: مسئولان زنجان پیگیری‌های متعددی داشته‌اند اما این قانون آن‌چنان محکم است که هنوز گرهی از مشکلات آن‌ها باز نشده است. ما هم موافق قانون و هر آنچه می‌گوید هستیم اما حرفمان این است نباید صنعتگران را بکوبیم، چاقوساز نجیب و زحمت‌کش است و نباید دید جامعه را به نسبت به شغل آن‌ها منفی کنیم.

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانچاقوی زنجانخود تحریمی
sedayezanjannews.ir/nx9417


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»