کد خبر: 5190
1399/11/09 - 12:46


صدای زنجان از نابسامانی دوباره در بازار گوشت قرمز گزارش می‌دهد؛

قیمتِ قرمزِ گوشت

معاون امور بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان: افزایش قیمت دام زنده و خوراک دام؛ دو عامل تاثیرگذار در افزایش قیمت گوشت قرمز

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- گزارش‌های میدانی از افزایش 6 تا 10 هزار تومانی قیمت گوشت قرمز به ویژه گوشت گوسفندی در بازار مصرف حکایت دارد.

در حال حاضر هر کیلوگرم گوشت گوسفندی برای مراکز عرضه با قیمت 115 تا 120 هزار تومان توزیع می‌شود. این در حالی است که متوسط قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی برای مراکز عرضه در پایان هفته گذشته 105 هزار تومان بود.

سیدمحمدعلی صادقی، معاون امور بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به عوامل تاثیرگذار در افزایش قیمت گوشت قرمز اظهار کرد: افزایش قیمت دام زنده (سبک و سنگین) عامل مستقیم افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار مصرف بوده است. هم‌اکنون متوسط قیمت هر کیلو دام زنده سبک و سنگین به ترتیب 52 و 47 هزار تومان است که با افزایش 3 الی 5 هزار تومانی مواجه بوده است.

قاچاق

معاون امور بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان «قاچاق» دام زنده به دنبال افزایش نرخ ارز را یکی از مشوق‌های مهم برای قاچاق اعلام کرد و افزود: البته بحث جلوگیری از قاچاق دام زنده با جدیت توسط دستگاه‌های متولی پیگیری می‌شود و مسئولان در صددند قاچاق را به حداقل برسانند.

افزایش قیمت خوراک دام

صادقی در مورد تاثیر افزایش قیمت نهاده از جمله خوراک و علوفه در افزایش قیمت گوشت قرمز به صدای زنجان گفت: در حال حاضر قیمت «کاه» که یکی از کم‌ارزش‌ترین ماده غذایی محسوب می‌شود از 400 تومان در هر کیلو به 2 هزار تومان رسیده است. مشخص است وقتی نهاده اولیه را دامدار با قیمت بالا تهیه می‌کند، قیمت نهایی تولید نیز افزایش می‌یابد.

معاون امور بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان اضافه کرد: درست است که دولت بخشی از نهاده موردنیاز بخش دام را تهیه و به قیمت مصوب در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهد اما به طور 100 درصد نمی‌تواند تمامی نیازها را تحت پوشش قرار دهد و دامدار باید به ناچار بخشی از یاز خود را از بازار آزاد تامین کند.

به گزارش صدای زنجان، افزایش قیمت گوشت در حالی اتفاق افتاده که طی چند ماه اخیر حدود ۵۰ هزار تن گوشت گوسفند و گوساله در کشور تولید شده و با توجه به شرایط تولید و بازار داخل و همچنین ممنوع بودن صادرات، افزایش قیمت غیرمنطقی و غیرقابل پذیرش است.

چند وقت پیش منصور پوریان، رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها تاکید کرد که دلیل این گرانی‌ها نمی‌تواند قاچاق باشد.

وی با اشاره به کاهش قیمت دلار و همچنین اعمال کنترل‌های شدید در مرزبانی‌های کشور، افزود: با این شرایط قاچاق دام نمی‌تواند به شکل گسترده باشد و حتی اگر وجود داشته باشد، بسیار محدود است.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به وضعیت تولید گوشت قرمز و انباشت دام در کشور گفت: به نظر می‌رسد عده‌ای با اهداف خاص به دنبال برهم زدن آرامش بازار و سوءاستفاده از این موقعیت هستند تا بستر واردات را فراهم کنند.

وی با بیان اینکه عمده دامداران کشور ناله می‌کنند که دام روی دستشان مانده است، افزود: وقتی دامدار می‌خواهد گوشت تولیدی خود را بفروشد خریدار وجود ندارد و همه می‌گویند که بازار اشباع است. از طرف دیگر بخاطر شیوع کرونا مصرف گوشت قرمز حدود ۴۰ درصد کاهش یافته و شرکت پشتیبانی امور دام نیز اقدام به خرید توافقی از دامداران کرده و هر کیلوگرم گوشت گوساله نر چند تکه شده را به قیمت ۸۲ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌کند.

پوریان تصریح کرد: با این شرایط ما پیش بینی کاهش قیمت‌ها را داشتیم اما در کمال ناباوری قیمت‌ها به شدت افزایش یافته است و دلیل آن را چیزی جز سوداگری عده‌ای خاص نمی‌دانم.

 

لیلا محمدی

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانقیمت گوشت قرمزجهاد کشاورزی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx5190


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»