کد خبر: 5204
1399/11/12 - 13:11


آیا نابسامانی بازار میوه، عید گذشته تکرار می‌شود؟

قیمت‌های ترش‌وشیرینِ میوه عید

شهروندان: امیدواریم عید 1400 کام‌مان با میوه‌های تنظیم بازاری آن هم به قیمت منطقی و پائین‌تر از بازار شیرین شود!/ صنف میوه‌فروشان: وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت کاری با نرخ‌گذاری میوه شب عید استان‌ها نداشته باشد/ مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های روستایی استان: ما فقط مباشریم و کاری با نرخ‌گذاری و تنظیم بازار نداریم/ معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان: نگران نباشید! تنظیم بازار میوه شب عید 1400 مثل سال 99 نیست

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- در شرایطی که اتحادیه تعاونی‌های روستایی استان زنجان در حال خرید میوه‌های شب عید زنجان از استان‌های مازندارن و آذربایجان غربی است، زنجانی‌ها نگران تکرار نابسامانی بازار پرتقال و سیب در نوروز 1400 هستند زیرا در عید 99، بسیاری از آن‌ها نتوانستند ترشی پرتقال و شیرینی سیب آن هم به نرخ تنظیم بازار را بچشند.

گفته می‌شود سیب و پرتقال شب عید استان زنجان به ترتیب به قیمت حدود 8هزار و 860 و 10هزار و 500 تومان از استان‌های اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت خریداری می‌شود که در صورت احتساب هزینه کرایه و حمل و انبارداری، تقریبا قیمت این میوه‌ها به قیمت بازار آزاد در زنجان نزدیک می‌شود که احتمال تکرار حواشی بازار میوه شب عید 99 که اعتراض صنوف مربوطه و حتی شهروندان را به همراه داشت، در ایام نزدیک به نوروز سال 1400 وجود دارد.

اما امیرعلی مسیبی، معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان ضمن رد این احتمال می‌گوید: قیمت میوه‌های شب عید با این هدف که نه تولیدکننده متضرر شود و نه مصرف‌کننده، از سوی مسئولان مربوطه اعلام می‌شود، قیمت برای مصرف‌کننده را چند روز قبل از توزیع اعلام می‌کنیم تا از وقوع برخی فرصت‌طلبی‌ها جلوگیری کنیم.

احمد یکی از شهروندان در گفت‌وگو با صدای زنجان با یادآوری حواشی مربوط به تنظیم بازار میوه شب عید می‌گوید: امیدوارم مسئولان تصمیم جدی و دقیقی با حضور کارشناسان اتخاذ کنند تا حداقل در ایام نوروز مردم بتوانند شادی حداقلی را تجربه کرده و کام‌شان را با میوه‌های تنظیم بازاری آن هم به قیمت منطقی و پائین‌تر از بازار شیرین کنند!

او همچنین از مسئولان خواست تا به بهانه بالا رفتن قیمت اقلام از جمله میوه، سیب و پرتقال تنظیم بازاری را به گونه قیمت‌گذاری کنند که قیمت این میوه‌ها در بازار آزاد به تاسی از آن افت کند نه اینکه آشفته بازار راه بیاندازد.

اندرحکایت تنظیم بازار میوه شب عید 99

اواخر اسفندماه سال 98 بود که نرخ فروش سیب و پرتقال تنظیم بازاری ۶ هزار تومان تعیین شد اما با توجه به قیمت آن، اصناف استقبالی برای توزیع این محصولات نکردند، حتی بسیاری از غرفه‌داران با تجمع مقابل ساختمان اتحادیه تعاونی روستایی استان خواستار فسخ قرارداد و پس گرفتن پولشان شدند. در سطح شهر زنجان شاید 2 روز میوه تنظیم‌بازاری توسط غرفه‌داران توزیع شد اما به دلیل عدم استقبال مردم، این روند متوقف گردید.

غرفه‌داران با اشاره به وضعیت بازار پس از اعلام نرخ مصوب میوه‌های شب عید از سوی دولت معتقد بودند: بازار آزاد منتظر بود تا قیمت سیب و پرتقال تنظیم بازاری از سوی دولت اعلام شود. به محض اعلام قیمت میوه‌های تنظیم بازاری، سیب و پرتقالی که در بازار زنجان به طور متوسط به قیمت 2 هزار و 500 تا 4 هزار و 500 تومان به فروش می‌رفت یک هزار تا هزار و 500 تومان افزایش یافت.

غرفه داران معترض به بی‌برنامه‌گی‌های مسئولان ذیربط تاکید داشتند که ستاد تنظیم بازار استان به موقع نتوانست بازار میوه که تحت تاثیر نرخ مصوب دولتی قرار گرفته بود را کنترل کند.

ابتدای امسال بود که مسئولان برای ترغیب مردم برای خرید میوه‌های شب عید، قیمت را کاهش دادند. بر این اساس سیب دولتی نسبت به پرتقال کاهش قیمتی کمی را تجربه کرد. سیب تنظیم بازاری به قیمت 5 هزار و 900 تومان و پرتقال نیز به قیمت 5 هزار و 500 تومان رسید اما باز هم مردم بازار آزاد را ترجیح دادند چرا که تفاوتی با بازار آزاد نداشت و در مواقعی قیمت این میوه‌‌ها در بازار آزاد پائین‌تر هم بود.

بالاخره پس از کش و قوسهای فراوان، در حالی که تعطیلات رسمی عید 99 سپری شده بود، مسئولان ستاد تنظیم بازار استان در زمینه تعیین تکلیف یک هزار تن از یک هزار و 700 تن سیب و پرتقال تنظیم‌بازاری باقی‌مانده در سردخانه‌، مقرر شد تا این میوه‌ها با نرخ‌های مصوب از کانال میدان میوه‌وتره‌بار وارد بازار زنجان شود.

بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران از همان ابتدای اعلام نسبت به نرخ‌گذاری مسئولان دولتی در میوه‌های شب عید اعتراض کردند و گفتند این نرخ به طور قطع در افزایش غیرمنطقی قیمت سیب و پرتقال 3 هزار تا 6 هزار تومانی و ایجاد خلل در بازار زنجان تاثیرگذار است.

منتقدان معتقد بودند که مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به عنوان نماینده وزارتخانه صنعت و معدن در عدم رصد بازار سیب و پرتقال و انعکاس ندادن قیمت این میوه‌ها به مسئولان امر کوتاهی کرده‌اند.

امیرعلی مسیبی، معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان هم با عنوان اینکه «ما نمی‌دانیم دوستان با چه ادله‌ای این تصمیم را گرفتند، اما امیدواریم در آینده در این باره توضیح دهند»، تاکید کرد که مسئولان استانی چاره‌ای جز عمل به تصمیم کشوری نداشته‌اند.

کرونا؛ سهمیه سیب و پرتقال شب عید زنجانی‌ها را از 1700 تن به 1000 تن کاهش داد

بنا به گفته مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های روستایی استان زنجان، مسئولان با در نظر گرفتن شرایط کرونایی و کاهش دیدوبازدیدهای عید نوروز تصمیم به کاهش میزان سهمیه خرید و ذخیره میوه شب عید از 1700 تن (700 تن سیب و 1000 تن پرتقال) به 1000 تن (400 سیب و 600 تن پرتقال) سیب و پرتقال گرفتند. قرار هست این میوه‌ها همانند سال‌های قبل اواخر اسفندماه و حوالی 24 و 25 اسفندماه در بازار مصرف توزیع شود.

سعید یوسفی، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های روستایی استان در مورد قیمت مصرف‌کننده میوه شب عید تصریح می‌کند: منتظر اعلام قیمت سیب و پرتقال تنظیم بازاری برای مصرف‌کننده، هستیم اما قطعا قیمت میوه‌های شب عید هر چه که باشد از بازار آزاد پائین‌تر است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های روستایی استان با بیان اینکه در توزیع میوه شب عید در بازار مصرف از ظرفیت صنوف استفاده می‌شود، تاکید می‌کند: اتحادیه به عنوان مباشر، بر اساس قیمت اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به خرید و توزیع میوه شب عید اقدام می‌کند و مسئول اعلام قیمت نهایی و تنظیم بازار نیز با دستگاه متولی وزارتخانه در استان زنجان است.

نگران نباشید! تنظیم بازار میوه شب عید 1400 مثل سال 99 نیست

امیرعلی مسیبی، معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه میوه شب عید استان زنجان در مرحله خریداری است در مورد زمان انتقال آن برای دپو در استان زنجان (سردخانه سلطانیه) تصریح می‌کند: به منظور جلوگیری از افت کیفیت میوه شب عید خریداری شده، 15 روز قبل از توزیع در سطح بازار، سیب و پرتقال به سردخانه زنجان منتقل می‌شود.

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با تاکید بر اینکه قیمت‌گذاری میوه شب عید سال 1400 از سوی وزارتخانه صمت بر عهده سازمان گذاشته شده است، تاکید می‌کند: دیگر قیمت‌گذاری میوه شب عید مثل نوروز 99 نیست، متاسفانه تهران به صورت مرکزی و ملی قیمت‌گذاری کرد. تا به الان که وزارتخانه اختیار نرخ‌گذاری سیب و پرتقال شب عید را بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گذاشته است، اینگونه دست ما نیز برای قیمت تنظیم بازاری باز شده است، ما نیز بر اساس نرخ موجود در بازار، قیمت سیب و پرتقال شب عید را قیمت‌گذاری می‌کنیم تا هم به نفع مصرف‌کننده باشد هم به نفع تولیدکننده.

مسیبی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه تا چه میزان اطمینان دارید که حواشی بازار شب عید 99 برای سال 1400 تکرار نشود و میوه‌ها دست دولتی‌ها نماند تا برای جلوگیری از فاسد شدن آن‌ها، سیب و پرتقال را در بازار آزاد به فروش نرسانند به صدای زنجان می‌گوید: ما امیدواریم چنین اتفاقی نیفتد، مگر اینکه دوستان در دقیقه آخر ما را تنها بگذارند!

وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت کاری با نرخ‌گذاری میوه شب عید استان‌ها نداشته باشد

یکی از کسبه میدان میوه و تره‌بار زنجان در واکنش به این اظهارات از وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌خواهد تا با توجه به شرایط اقتصادی دشوار مردم، در تصمیم خود در رابطه با واگذاری قیمت‌گذاری میوه شب عید ثابت قدم باشد.

چرا برای تنظیم بازار شب عید زنجان، سیب را از داخل استان خریداری نمی‌کنیم؟

یکی از میوه‌فروشان نیز ضمن انتقاد از مسئولان مربوطه در خرید میوه سیب جهت تزریق آن در بازار شب عید تاکید می‌کند: باغداران زنجانی با زحمت سیب تولید می‌کنند اما مسئولان به جای خرید از تولیدکننده داخلی، سیب را از استان دیگر خریداری می‌کند. به نظرم مسئولان استانی که ظاهرا مسئول قیمت‌گذاری میوه و تنظیم بازار شب عید 1400 هستند، باید سیب را از داخل استان خریداری می‌کردند.

روند خرید سیب و پرتقال ویژه تنظیم بازار شب عید زنجان بنا به برنامه ابلاغی وزارت صنعت، معدن و تجارت از استان‌های آذربایجان غربی و مازندران در حال انجام است. استان زنجان با دارا بودن بیش از ۹ هزار هکتار باغ‌ سیب٬ سالانه بیش از ۱۰۰ هزار تن از این محصول را تولید می‌کند این در حالی است که در بحث تنظیم بازار میوه سیب شب عید زنجان، وزارتخانه متبوع به این ظرفیت توجه نداشته است!

سیب زنجان گران بود، نخریدیم!

البته سعید یوسفی، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های روستایی استان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به توافق‌نامه منعقد شده جهت خرید 400 تن سیب و 600 تن پرتقال که به ترتیب از استان‌های آذربایجان غربی و مازندران وارد می‌شود، در پاسخ به علت خرید نکردن سیب از داخل استان می‌گوید: هم‌اکنون قیمت سیب در بازار زنجان 10 هزار تا 12 هزار و 500 تومان است در حالی که سیب ارومیه که وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت به ما به عنوان مباشر خرید تاکید کرده که خریداری کنیم حدود 8 هزار و 860 تومان بوده است.

تمایل باغداران زنجان برای فروش سیب به تهرانی‌ها

امیرعلی مسیبی، معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان هم با اشاره به تمایل باغداران زنجان برای فروش سیب به بازار استان تهران عنوان می‌کند: فقط بحث گرانی سیب زنجان نسبت به سیب ارومیه مطرح نبود. سیاست کمیته راهبری و استانداری زنجان و وزارت صنعت، معدن و تجارت، جهت تنظیم میوه شب عید زنجان، خرید میوه سیب از داخل استان بود اما دپوی سیب با هدف عرضه آن به بازار تهران توسط باغداران زنجان این امر محقق نشد. همه باغداران زنجان تولیدات خود را نگه داشته‌اند که در بازار تهران به فروش برسانند و با اتحادیه به تفاهم نرسیدند.

دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت بود که زنجان و سایر استان‌ها، سیب را از ارومیه خریداری کنند

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان ادامه می‌دهد که موضوع ماندگاری سیب زنجان با توجه به موقعیت جغرافیایی (دشت بودن) نیز یکی از دلایل عدم خرید سیب میتواند باشد. از سوی دیگر طرح تنظیم میوه شب عید یک طرح ملی است و وزارت صنعت، معدن و تجارت مباشر تامین سیب در سطح کشور را ارومیه اعلام کرد که زنجان برای خرید سیب موردنیاز خود مکاتبات لازم را با عوامل استان آذربایجان غربی انجام دهد.

 

لیلا محمدی

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمیوه شب عیدصنعت و معدن زنجاناتحادیه تعاونی‌های روستایی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx5204


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»