کد خبر: 528
1397/02/20 - 19:46


معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان :

700 پروژه نیمه‌تمام داریم

پایگاه خبری صدای زنجان
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان در پاسخ به سؤال صدای زنجان در رابطه با عدم تحقق بودجه 260 میلیارد تومانی در حوزه عمرانی استان در سال گذشته عنوان کرد: اینکه 50 درصد بودجه عمرانی محقق شده است یک امر کشوری بوده و تنها وضعیت استان ما به این شکل نیست و با توجه به محدودیت اعتبارات در واقع اعتبار اختصاص یافته به تمامی استان‌ها به این صورت بوده است.
مهرداد سلطانی در نشست دیروز خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤال دیگری درباره تعداد پروژه‌های نیمه‌تمام استان که در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسند نیز تأکید کرد: اکنون نمی‌توان در این مورد اظهار نظر کرد و در یک یا دو ماه آینده تعداد پروژه‌هایی که امسال به پایان می‌رسد، مشخص می‌شود.
700 پروژه نیمه تمام داریم
سلطانی در ادامه نشست خبری با بیان اینکه سیاست‌گذاری بودجه سنواتی دولت در سال گذشته و جاری تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام است، اظهار کرد:  ما در استان بیش از 700 پروژه نیمه‌تمام داریم که اتمام این پروژه‌‌ها طبق آخرین بررسی به 3 هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که از سال گذشته تاکنون یک هزار و 500 میلیارد تومان هزینه شده است.
وی در بخش دیگری از نشست با اشاره به دلایل رکود ایجاد شده در عملیات عمرانی ورزشگاه 15 هزارنفری زنجان تصریح کرد: اگر با روال گذشته ساخت این ورزشگاه ادامه پیدا می‌کرد شاید دو تا سه سال پیش افتتاح این مجموعه را داشتیم اما در بازدیدهای فنی متوجه مشکلات جدی در این پروژه شدیم که کار برای انجام اصلاحات متوقف شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار با اشاره به انجام اصلاحات در ورزشگاه 15 هزار نفری زنجان خاطرنشان کرد: در بازدیدی که رئیس شرکت توسعه اماکن ورزشی از این مجموعه داشتند تعهد کردند که تا پایان امسال این پروژه به بهره‌برداری برسد.
سلطانی با اذعان به اینکه هزینه تمامی اماکن ورزشی از محل اعتبارات ملی تأمین می‌شود، خاطرنشان کرد: تخصیص اعتبار برای این پروژه‌ها بسیار کم بوده و حتی اختصاص بودجه برای بعضی از طرح‌های ورزشی متوقف شده است.
این مقام مسئول با ابراز اینکه تنها با تکیه بر بودجه عمرانی استان نمی‌توان این تعداد پروژه را به سرانجام رساند، تصریح کرد: 3 هزار و 200 میلیارد تومان هزینه بسیار بالایی برای تکمیل پروژه‌هاست و این درحالی است که بودجه عمرانی سال گذشته استان 260 میلیارد تومان بوده که از این میزان نیز تنها 50 درصد بودجه عمرانی محقق شده است و بایستی از رویکردهای جدیدی هم‌چون جذب سرمایه‌گذار خصوصی، استفاده از فایناس و استفاده از ظرفیت‌های قانونی بهره برد.
وی با بیان اینکه به‌دنبال جذب سرمایه‌گذار در استان هستیم، خاطرنشان کرد: این مهم همکاری همه بخش‌ها را می‌طلبد و در استفاده از ظرفیت‌های قانونی نیز ما شاهد  شکل‌گیری شرکت‌های توسعه و عمران در برخی از استان‌ها هستیم که این شرکت‌ها به‌عنوان بخش خصوصی با جمع‌آوری سرمایه‌های مردمی توانستند پروژه‌های بزرگی را به سرانجام برسانند.
این مقام مسئول عنوان کرد: هدف‌گذاری برای پروژه‌هایی که پیشرفت فیزیکی بالایی دارند انجام شده است و برای تک‌تک پروژه‌ها که گاهاً کلنگ‌زنی برخی از آن‌ها از 10 سال گذشته است، برنامه‌ریزی ‌داریم تا بتوانیم این پروژه‌ها را در پاایان سال به سرانجام برسانیم.
سلطانی طولانی شدن اجرای پروژه‌های عمرانی را یک درد و آسیب بزرگ در حوزه مدیریتی استان اعلام کرد و گفت: ما در کل کشور این مشکل را داریم و قطعاً این موضوع آسیب‌شناسی شده است که یکی از علل آن را می‌توان، عدم اجرای آمایش سرزمینی در اجرای پروژه‌های عمرانی دانست.
وی افزود: ما برآوردی از اینکه اکنون به چه چیزی احتیاج داریم، نداشته‌ایم و در مقطعی تعدادی زیادی پروژه بدون توجه به برنامه‌های راهبردی کلنگ‌زنی شده و مدیران نیز تعهد کردند که این‌ها را انجام دهند اما نتیجه این شده است که ما 700 پروژه نیمه‌تمام در استان داریم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان اضافه کرد: از طرف دیگر کاهش منابع درآمدی شهرداری‌ها در طی سال‌های اخیر بر رکود پروژه‌های شهری بسیار تأثیرگذاشته و  وقتی پیمانکاران ما پولی از این پروژه‌ها دریافت نکنند، پروژه دیگری را آغاز نمی‌کنند و متأسفانه باید گفت حرکت دادن این حجم از پروژه کار بسیار سختی است و مشکلات نیز بیش‌تر شده است.
در ادامه سؤال یکی از رسانه‌های استان از معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان، حاشیه‌های اجرای پل گلشهر بود و اینکه آیا پروژه در یک سال به اتمام می‌رسد و یا این وعده صرفاً یک کار تبلیغاتی است، سلطانی درپاسخ به این سؤال با اعلام همکاری در زمینه اجرایی‌شدن هرچه سریع‌تر پل، عنوان کرد: در دوره مدیریت شهری سابق برای این تقاطع طرحی ارائه شد که علاوه بر مدنظر قراردادن کاربری‌ها از منظر شهری نیز به آن توجه شده بود که در دوره مدیریت فعلی این طرح از دستور کار خارج شد و قرار شد تقاطع به شکل ساده‌تری اجرایی شود.
این مقام مسئول با اعلام اینکه مشکلی در خصوص تغییر طرح‌ پل گلشهر نداریم، افزود: توصیه این بود که در طرح‌های ارائه شده ویژگی فضای شهری در اجرای این پل حفظ شود و در نهایت ما شاهد این هستیم که طرح کلی کار مصوب شده است و به‌دنبال آن هستیم تا محور عابر پیاده و دوچرخه را نیز در این طرح بگنجانیم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان در پاسخ به روند اجرای طرح جامع زنجان نیز با اذعان به اینکه بازنگری این طرح از دو سال پیش آغاز شده است، تصریح کرد: در یک مقطعی جمع‌آوری اطلاعات با سرعت بیش‌تری اجرایی شد و سناریوهای اصلی توسعه شهر تدوین و سناریور منتخب نیز به تصویب رسید که هم اکنون نیز روند کار بر روی سناریور منتخب در حال انجام است.
سلطانی در خصوص دو خطه شدن راه‌آهن زنجان- تهران نیز با ابراز اینکه این پروژه بزرگ‌ترین پروژه توسعه استان است، اظهار کرد: با اجرای این پروژه زیرساخت زیادی برای استان فراهم می‌شود و هم‌اکنون 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و رقم بزرگی از سرمایه‌گذاری در آن صورت گرفت است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان افزود: پیش‌بینی می‌شود  تا پایان سال جاری بخش‌های اصلی از این پروژه به اتمام برسد.
همچنین سلطانی با اعلام اینکه به تمامی پروژه‌های راه‌سازی ملی در استان در سال‌جاری اعتبار اختصاص یافته است، تأکید کرد: پروژه راه زنجان- دندی، پروژه درام- کلور و پروژه سلطانیه - همدان از جمله پروژه‌های راه‌سازی ملی در استان هستند که پیشرفت قابل قبولی را نیز در این طرح‌ها می‌بینیم.
یکی از سؤالات در این نشست بحث توجه به منظر شهری در ساخت‌و‌ساز‌ها بود و اینکه چرا ما شاهد افزایش تخلفات در ساخت‌و‌سازها هستیم، که معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان در این باره با ابراز اینکه سیمای شهری و زیستی ما دارای اهمیت بوده و کیفیت زندگی ما را بالا می‌برند، تصریح کرد: پرداختن به این مهم  بسیار حائز اهمیت است و اینکه امروز توجه به زیباسازی را نمی‌بینیم به خودمان و به ساخت‌و‌سازهای چند دهه گذشته بر می‌گردد.
وی با ابراز اینکه این ضعف‌ها ادامه پیدا کرده و به امروز رسیده‌ایم، اضافه کرد: متأسفانه با عبور از دوران سنتی آن مسیر درست کیفیت بخشی به منظر شهری را طی نکرده‌ایم و اگر بگویم ضعف نظارتی عامل این داستان است صرفاً تنها به عامل فاعلی آن اشاره کردیم و عوامل اساسی‌تری نیز وجود دارد.
سلطانی تصریح کرد:  ما ضعف نظارت‌های ساختمانی، مشکلات در مدیریت شهری و ضعف در عملکرد نظام مهندسی داریم اما در کنار این ضعف‌ها علت‌های بنیادی‌تری را شاهدیم؛ اینکه ما اقتصاد شهرمان را به مدیریت شهری گره زده‌ایم و با کمبود منابع مالی در مدیریت شهری برای جبران منابع مالی این‌گونه مشکلات نیز پیش می‌آید.
وی با بیان اینکه ما باید به سمت رویکرد‌های کیفی برویم، تصریح کرد: در حوزه شهری یک اقدام عملی این است که تدوین آیین‌نامه ضوابط ساخت‌و‌ساز بر مبنای هویت ایرانی ارائه شود که گام‌های اول در سال‌های گذشته برداشته شده است و پیگیر آن هستیم تا ادامه پیدا کند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان اقدام بعدی که برای نخستین بار در استان زنجان اتفاق افتاده است را انجام نظارت‌های کیفی در ساخت‌‌و‌سازهای روستایی اعلام کرد و گفت: در طرح توسعه هادی روستائی این اتفاق افتاده و معیارهای کیفی تدوین شده است.
این مقام مسئول با اذعان به اینکه ما نیروی کافی برای انجام نظارت در این زمینه نداریم، ابراز کرد: در  ساخت‌‌‌و‌ساز بخش خصوصی نیز اصول و ارکانی برای انجام نظارت‌های کیفی وجود ندارد و در چک لیست‌های نظارتی کمتر به کیفیت توجه شده است.
وی عنوان کرد : در پروژه‌های شهری نیز بدنبال آن هستیم که هرچند به هویت بخشی توجه نشده حداقل به کیفی‌سازی توجه شود.
 موج راه‌اندازی تله‌کابین در شهرها
سلطانی با بیان اینکه راه‌اندازی برخی پروژه‌ها مانند تله‌کابین و پارک آبی هم‌چون موجی است که بسیاری از شهرها به‌دنبال اجرای آن هستند، تصریح کرد: اجرای این طرح‌ها به خودی خود نمی‌تواند گردشگری را به استان جذب کند و بلکه در کنار آن باید زیرساخت‌های دیگر نیز فراهم شود اگر در فلان شهر شمالی تله‌کابین رونق دارد صرفاً این قضیه نیست و در کنار آن طبیعت و زیرساخت‌های دیگر هم وجود دارد.
وی افزود: صرفاً راه‌اندازی تله‌کابین به مانند شهرهای دیگر پس از مدتی رونق نمی‌گیرد و باید به‌دنبال اجرای تله‌کابینی باشیم که در شهرهای دیگر وجود نداشته و مزیت‌های گردشگری داشته باشد تا ماندگار بوده و توسعه را به‌دنبال داشته باشد.
 نشت آب مشکلی برای پل سید‌الشهدا ایجاد نمی‌کند
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان با اشاره اینکه مشکل زیرساختی و جدی در پل سید‌الشهدا وجود ندارد، تأکید کرد: افتتاح پل سیدالشهدا عجله‌ای اتفاق افتاد که درز‌های این پل مسدود شده بود و لازم بود این درز‌ها باز شود و در خصوص نشت آب از دیوارهای این پل نیز ساز‌ه‌های این پل  مسیر آب‌ها و جریان زیرسطحی را مسدود کرده و بخشی از این آب‌ با حفر چاه هدایت شده اما بخشی از آب زیرسطحی پشت سازه پل باقی مانده است و نشت دارد.
وی عنوان کرد: نشت آب نمی‌تواند مشکل سازه‌ای برای پل ایجاد کند و بلکه باید مدیریت شود و به شکل صحیح دفع شود.
 حداقل 5 طرح برای سبزه‌میدان نوشته و اجرا نشده است
سلطانی در رابطه با عدم توافق بین شهرداری و استانداری بر سر اجرای پروژه سبزه‌میدان و شائبه عدم همکاری با شهردار خاطرنشان کرد: اختلاف بر سر طرح نبود بلکه بر سر رویکرد است و ما گفتیم این رویکرد امتحان شده و جواب نداده است و در اجرای طرح سبزه‌میدان به‌دنبال تحقق کف خواسته‌های شهروندان و شهر هستیم که در عین حال با توان مدیریت شهری نیز منطبق باشد.
وی یادآور شد: پروژه سبزه‌میدان از یک مطالبه دیرینه تبدیل به زخم کهنه شده و تاکنون نتوانسته‌ایم اجرای پروژه را به پیش ببریم و از دهه 60 حداقل 5 طرح برای پروژه تهیه و هیچکدام اجرایی نشده است و تنها محدوده و عنوان عوض شده است.
وی گفت: در دوره مدیریت شهری سابق تصمیم بر جذب سرمایه‌گذار شد و مقرر گشت طرح تهیه و با نظارت شهرداری اجرایی شود که در این راستا طرح تدوین شده دارای ویژگی‌های خوب از نظر معماری و شهرسازی بود اما به‌دلیل مشکلات مالی و حقوقی برای سرمایه‌گذار این قرارداد لغو شد و تصمیم بر این شد که با توجه به سنگین بودن پروژه اجرای طرح سبزه میدان در سه فاز اجرایی شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان یادآور شد: دفاع من از پروژه این است که باید در همان 15 سال پیش عملیات عمرانی آن آغاز می‌شد تا در نهایت حتی با گذشت چندین سال به بهره‌برداری می‌رسید چیزی که تاکنون اتفاق نیفتاده است.
 منافع شهر خط قرمز من است
وی تأکید کرد: این پروژه 30 سال است که به این شکل باقی مانده است و هر زمانی خواست آغاز شود عده‌ای آمدند و مدیریت تغییر کرد و پروژه سبزه‌میدان باقی ماند و اگر به همین ترتیب ادامه پیدا کند هیچ‌وقت آغاز نمی‌شود و پایانی ندارد.
سلطانی تصریح کرد: در حضور شهردار و اعضای شورای شهر اعلام کردم منافع شهر خط قرمز من است و طرح‌ها و افراد خط قرمز نیستند و اگر به‌دنبال آن هستید که طرح قبلی سبزه میدان را کنار بگذارید حرفی نیست اما طرح جایگزین ارائه دهید.
وی با ابراز اینکه در صورت ارائه طرح توسط شهرداری در کم‌ترین زمان ممکن آن را مصوب می‌کنیم، تأکید کرد: مدیریت شهری طرح جایگزین را بیاورد و به تصویب برساند و ما نیز هرگونه همکاری را داریم اما تاکنون طرح جایگزینی طرح سبزه‌میدان ارائه نشده و اظهارات تنها به صورت ایده بوده است.
 سلطانی گفت: طرح جدید باید کف خواسته‌های مردمی را برآورده کند و تمام این خون دل‌ها را نباید نادیده بگیریم و بگوییم نمی‌سازیم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان عنوان کرد: بحث بعدی در پروژه سبزه‌میدان مشارکت متخصصان شهری است که در این راستا جلسه‌ای برای شفاف‌سازی برگزار و از افراد ذی ربط دعوت شد که نظرات خود را درباره این طرح ارائه دهند.
سلطانی در بخش دیگری با بیان اینکه مدیریت بهره‌وری در بحران برای ما بسیار حائز اهمیت است، تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات بحث آموزش در حوزه بحران است که برنامه آن تدوین شده است که بتوانیم در هنگام بروز بحران از همه نیروهای ستادی، امدادی و مردمی استفاده کنیم.
این مقام مسئول افزود: اگر امروز نمی‌توانیم تجهیزات سنگین تهیه کنیم حداقل باید بتوانیم از تجهیزات موجود به درستی استفاده کنیم و این مهم در گرو آموزش محقق می‌شودکه  این مهم به صورت مدون و برنامه‌ریزی شده و در طول سال در سطوح مختلف محلی، شهرستانی و استانی اجرایی شود.
وی گفت: امسال اعتبارات خوبی برای مرکز مدیریت بحران اختصاص یافته است و پروژه سال‌ها بود که اعتباری نداشت که طی دو هفته آینده فعالیت‌ها در این پروژه آغاز می‌شود.

اقدام کننده: روزنامه صدای زنجان

sedayezanjannews.ir/nx528


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»