کد خبر: 5314
1399/12/11 - 9:17


گفت‌وگو با عکاس جوان زنجانی پیرامون راهیابی مجموعه عکسش به مرحله آخر رقابت جهانی عکاسی سونی؛

مجموعه عکس حاصل تفکر و مطالعه عکاس است

جوایز عکاسی جهانی سونی هر سال توسط سازمان عکاسی جهانی سازماندهی شده و توسط Sony حمایت می‌شود. جوایز عکاسی جهانی Sony دارای چهار مسابقه است: رقابت حرفه‌ای، رقابت آزاد، رقابت جوانان و رقابت دانشجویی که هر یک از شرکت‌کنندگان بر اساس شرایط خود اجازه شرکت در یک بخشی و یا چند بخش را دارد. مجموعه عکس آلاداغدار «مهرداد فتحی»، عکاس جوان زنجانی که تاکنون توانسته است در جشنواره‌های مختلفی جوایزی را از آن خود کند به مرحله نهایی این جشنواره عکاسی راه یافت

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- جوایز عکاسی جهانی سونی هر سال توسط سازمان عکاسی جهانی سازماندهی شده و توسط Sony حمایت می‌شود. جوایز عکاسی جهانی Sony دارای چهار مسابقه است: رقابت حرفه‌ای، رقابت آزاد، رقابت جوانان و رقابت دانشجویی که هر یک از شرکت‌کنندگان بر اساس شرایط خود اجازه شرکت در یک بخشی و یا چند بخش را دارد. مجموعه عکس آلاداغدار «مهرداد فتحی»، عکاس جوان زنجانی که تاکنون توانسته است در جشنواره‌های مختلفی جوایزی را از آن خود کند به مرحله نهایی این جشنواره عکاسی راه یافت.

فتحی متولد سال 73 است و کارشناسی ارشد معماری دارد. به گفته خودش عکاسی را در هنرستان معماری به واسطه آشنایی با معلم‌های دلسوز خود که از هنرمندان خوب عکاسی بودند به صورت جدی آغاز کرده است و سپس با ورود به دانشگاه و تحصیل در رشتهی معماری، عکاسی را به عنوان فعالیت هنری ادامه داده است.

همچنان در حال یادگیری هنر عکاسی هستم

وی در این زمینه می‌گوید: در این راستا برای یادگیری و پیشرفت در حوزه عکاسی تلاش کردم با اساتید عکاسی در تهران و همچنین عکاسان مطرح جهان ارتباط برقرار کردم و در این حوزه مطالب زیادی را یاد گرفتم و همچنان این یادگیری ادامه دارد .

فتحی می‌افزاید: در طی این هشت یا نه سال که در حوزه عکاسی فعالیت دارم در بسیاری از جشنواره‌های داخلی و خارجی حضور داشتم و از مهمترین جوایزی که کسب کرده‌ام می‌توانم به تندیس جشن تصویر سال، جشنواره دانشجویان ایران (امید)، جشنواره تجسمی جوانان اشاره کنم. در جشنواره‌ها و مسابقات خارجی نیز توانستم نامزد کسب گرنت (حمایت مالی) انگلستان و مقام سوم جایزه بین‌المللی مینیمالیسم 2020 و بارتور آمریکا را کسب کنم.

این عکاس جوان زنجانی می‌افزاید: در طی این سال‌ها دو نمایشگاه انفرادی هم برگزار کردم که نمایشگاه اخیرم در گالری «تم» تهران برگزار شد و بازخورد و بازتاب خیلی خوبی داشت که گزارش آن از برنامه هنرنامه  شبکه 4 پخش شده است.

مجموعه عکس حاصل تفکر و مطالعه عکاس است

به اعتقاد فتحی، تک عکس‌ها معمولاً نتیجه شانس خوب عکاس در دیدن سوژه‌ها هستند اما مجموعه عکس حاصل تفکر و مطالعه عکاس است.

وی در پاسخ به این سوال که که «چرا مجموعه عکس و تک عکس نه؟» می‌گوید: من عکاس را به علاوه این که عکاس است، یک اندیشمند و صاحب نظر می‌دانم. بیان دغدغه‌ها، چه دغدغه‌های فردی و چه دغدغه‌های اجتماعی تنها با ارائه آثار به صورت مجموعه‌ای امکان‌پذیر است چرا که یک تک‌عکس به صورت دقیق نمی‌تواند دغدغه عکاس را بیان کند و معمولا هر کس خوانش خود را از یک عکس دارد. اما در مجموعه عکس، عکاس می‌تواند با تعدادی عکس در مورد یک موضوع و ارائه متنی به همراه آن اصطلاحا «استیتنت» گفته می‌شود هدف خود و دغدغه خود را بیان کند.

در مجموعه‌ عکس‌ها دغدغه‌های فردی و فرهنگی و اجتماعی جامعه را مطرح می‌کنم

او می‌گوید: در مجموعه‌ عکس‌هایی که برای تولید یک اثر هنری دارم هم دغدغه‌های فردی و هم دغدغه‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه را مطرح می‌کنم به طوری که مجموعه عکس‌هایی که در مورد مرگ کار کردم به دغدغه فردی‌ام به عنوان یک عکاس می‌پردازد چرا که مرگ را تنها سوال بی‌پاسخ انسان می‌دانم که هیچ گاه پاسخ آن را نخواهد فهمید و از هیمن جهت به عکاسی در این زمینه پرداخته‌ام. در کنار این دست از دغدغه‌ها نیز، بخش دیگر از کارهایم به بیان دغدغه‌های فرهنگی می‌پردازد که در جغرافیایی که در آن زندگی می‌کنم(زنجان) این دغدغه‌ها را دنبال می‌کنم مثلاً یادگاری‌های حک شده در سلطانیه و یا عدم رسیدگی به میراث فرهنگی زنجان و غیره که در یک مجموعه عکس خود به آن پرداخته‌ام.

جشنواره عکس سونی به صورت سالانه در کشور انگلستان برگزار می‌شود

فتحی اخیرا توانسته است جزو نفرات برتر جشنواره عکس سونی باشد که او در این زمینه اظهار می‌کند: جشنواره عکس سونی با حمایت شرکت‌های سونی، به صورت سالانه در کشور انگلستان برگزار می‌شود. طبق آمار این مسابقه بزرگ‌ترین مسابقه عکاسی جهان است و در هر دوره بیش از یک میلیون عکس از عکاسان 200 کشور جهان به این مسابقه ارسال می‌شود. نمایشگاه‌های این مسابقه ابتدا در لندن و طی یک سال در اقصا نقاط جهان برگزار می‌شود که مجموعه من در بخش لنداسکیب حرفه‌ای جزو برگزیدگان نهایی در این بخش انتخاب شده است.

نزدیک به سه سال است که تمرکزم روی عکاسی از آلاداغلار(کوه‌های رنگی) آذربایجان است

وی در خصوص مجموعه عکس برگزیده خود در این جشنواره می‌افزاید: من نامزد دریافت جایزه اصلیاین جشنواره هستم و در واقع در بخش short list انتخاب شدم که باید دید با انتخاب آثار نهایی چه کسی برگزیده این جشنواره خواهد بود. ضمن اینکه نزدیک به سه سال است که تمرکزم روی عکاسی از آلاداغلار(کوه‌های رنگی) آذربایجان است که از زنجان تا تبریز امتداد دارد و وسعتی 70 کیلومتر مربعی دارد. هدفم چاپ کتاب عکس آلاداغلار است که نیازمند حمایت جدی مسئولان استانی است. مجموعه انتخابی من در جایزه سونی در واقع بخشی از این پروژه بزرگ عکاسی است که توسط داوران این مسابقه انتخاب و به مرحله نهایی راه یافته است.

فتحی در این رابطه می‌افزاید: برای من که از طرفداران داستان‌های علمی تخیلی هستم و عاشق سفر و عکاسی، کشف مکان‌های  ناشناخته که تاکنون هیچ عکاس یا گردشگری به آنجا پا نگذاشته است چیزی است شبیه ورود به جهان موازی یا پا گذاشتن در کرات دیگر! حضور در مکان‌هایی که تا کیلومترها هیچ نشانی از انسان و دست ساخته‌هایش در آنجا نیست، مکان‌هایی در زمین اما گویی جدای از زمین! با فرم‌ها و رنگ‌های فرازمینی که قدم گذاشتن در آن چیزی است شبیه به قدم زدن در مریخ و ماه و یا جهان‌های ناشناخته دیگر. مجموعه آلاغداغدار نیز در این فضا و به دنبال این طرز فکر شکل گرفته است.

وی در پاسخ به این سوال که «شرکت در این جشنواره و جشنواره‌هایی شبیه آن تا چه میزان می‌تواند برای عکاسان حائز اهمیت باشد؟»، خاطرنشان می‌کند: حضور در این مسابقه و جشنواره‌هایی از این دست،  موجب معرفی هر چه بیشتر عکاس‌های برگزیده است. چرا که بسیاری از سایت‌ها و نشریات تخصصی عکاسی، جایزه عکس سونی را دنبال می‌کنند و این مسئله برای یک عکاس بسیار با ارزش است .

شروع راه حرفه‌ای عکاسی

وی در پایان به اشاره به اینکه شرکت در این رقابت و فعالیت‌هایی از این دست تنها شروع راه حرفه‌ای عکاسی من است‌، می‌افزاید: در حال مجموعه عکس‌هایی در دست تهیه دارم و در همین راستا نمایشگاهی را طی سال آینده برگزار خواهم کرد که امیدوارم با واکسیناسیون سراسری برنامه‌های فرهنگی و هنری به روال عادی و سابق خود برگردد تا من نیز بتوانم به این دست از فعالیت‌های خود اقدام کنم.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمهرداد فتحیعکاسی جهانی Sony
sedayezanjannews.ir/nx5314


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»