کد خبر: 5318
1399/12/12 - 17:13


صدای زنجان از برگزاری دوسالانه غزل حسین منزوی خبر می‌دهد؛

«منزوی»؛ برندِ غزل و زنجان

چند سالی است که سخن از برگزاری جشنواره ملی دوسالانه غزل منزوی در استان زنجان است. حجشنواره ای که می تواند بهانه ای برای گردهمایی دوستداران شعر و غزل منزوی در کنار هم باشد. پیش از اما در اواخر بهمن ماه سال 97 پیش درآمدی بر این جشنواره در سطح استان برگزار شد که طی این مراسم متن وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط مهدی قزلی، مدیرعامل وقت بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان قرائت شد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- چند سالی است که سخن از برگزاری جشنواره ملی دوسالانه غزل منزوی در استان زنجان است. حجشنواره ای که می تواند بهانه ای برای گردهمایی دوستداران شعر و غزل منزوی در کنار هم باشد. پیش از اما در اواخر بهمن ماه سال 97 پیش درآمدی بر این جشنواره در سطح استان برگزار شد که طی این مراسم متن وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط مهدی قزلی، مدیرعامل وقت بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان قرائت شد. متن پیام وزیر فرهنگ و ارشاد در این مراسم به شرح زیر است:

«حسین منزوی چهره ممتاز ادبیات معاصر و غزل‌سرای نوپرداز بود. او با ثبات قدم و شناخت دقیق از مسیر ادبی، توانست قالب سنتی غزل را با نگاهی امروزین بیامیزد و به آن جان تازه ببخشد. منزوی اگر چه سال‌های ابتدایی حیات ادبی‌اش آنچنان که باید قدر ندید؛ اما به تدریج، جایگاه او در شعر ایران‌زمین بیش از پیش نمایان شد و امروز نیز همچنان این اشتیاق را در دوستداران او می‌بینیم.

دوسالانه غزل حسین منزوی حاصل دو حسن‌نیت و حسن‌اتفاق است. یکی ارج نهادن به حضور شایسته منزوی در شعر امروز ایران که خواسته به حق اهالی ادبیات است و دیگری، ارج نهادن به غزل به عنوان زنده‌ترین و پویاترین قالب شعر فارسی. البته حاصل این دو اتفاق، توجه به شاعران جوانی است که سنت شعری ایران را با نگاه دقیق و عمیق به قله‌های ادب پارسی ادامه داده‌اند. جوانانی که با این بهانه نیک باید کشف شوند، دیده شوند و بتوانند با انگیزه و قدرت مضاعف در این راه به حرکت خود ادامه دهند.

اینجانب به همه عزیزان دست‌اندر کار این جایزه سلام و درود می‌فرستم و برای ایشان آرزوی توفیق دارم. امیدوارم این جایزه آنچنان که شایسته نام حسین منزوی و شهر ادب‌پرور زنجان است، برگزار شود و با همراهی و همکاری بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان هرچه باشکوه‌تر تداوم یابد»

 اکنون با گذشت بالغ بر دو سال  از گوشه و کنار صحبتهایی در خصوص  اولین فراخوان حجشنواره دوسالانه غزل منزوی است .

جشنواره دوسالانه غزل منزوی به زودی فراخوان می‌دهد

جعفر محمدی،رئیس واحد فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در این خصوص با اشاره به اینکه در مورد جشنواره دوسالانه غزل منزوی باید اذعان داشت که بخشی از اعتبار این جشنواره تامین شده است و در حال طراحی پوستر این جشنواره هستیم، می‌گوید: با اتمام طراحی پوستر این جشنواره فراخوان این جشنواره اعلام خواهد شد که به نظر میرسد اواخر این هفته این موضوع صورت پذیرد.

وی ادامه داد: پس از اعلام این فراخوان به امید خدا آثارادبی از گوشه و کنار کشور و شهر و روستاها جمع می‌شود تا به امید خدا طی سال آینده مراسم اختتامیه آن برگزار شود.

جشنواره دوسالانه غزل منزوی مختص قالب شعری غزل است

این مسئول خاطرنشان می‌کند: این جشنواره تنها مختص قالب شعری غزل است و در دو زبان ترکی و فارسی برگزار خواهد شد و در  سه قالب تک اثرکه شاعران می توانند تک آثار خود را در یان بخش به جنواره ارسال کنند ، بخش مجموعه آثار که در یان بخش نیز شاعران می توانند کتابهای خود که در قالب غزل هستند و به چاپ رسیده اند برای این جشنواره ارسال کنند ،و یک بخش تحقیق و پژوهش مدنظر قرار گرفته شده است که این بخش نیز پذیرای مقالات و اثار محققین در خصوص منزوی و غزل او است

این مسئول اظهارمی‌کند: انجمن‌های ادبی استان در این جشنواره با هم مشارکت خواهند داشت و بخشی که به ما در این زمینه کمک می‌کند تحت عنوان مجمع انجمن‌های ادبی استان است.

تلاش می‌کنیم که دین خود را به این شاعر بزرگ و جریان ساز ادا کنیم

محمدی با اشاره به اینکه حسین منزوی شاعر بسیار شناخته شده‌ای است و هر کسی که در حوزه غزل دستی بر آتش دارد حتما نامی از حسین منزوی شنیده است و غیر از این هم نمی‌تواند باشد، می‌افزاید: تلاش می‌کنیم که دین خود را به این شاعر بزرگ و جریان ساز ادا کنیم و امیدواریم که این جایزه و جشنواره مقدمه ای برای  اینکه یک جچایزه شبیه جایزه جلال آل احمد که در حوزه داستان نویسی است در سطح کشور و به صورت ملی  داشته باشیم.

به دنبال برندسازی جشنواره دوسالانه غزل منزوی هستیم

در ادامه حسن پاکزاد،دبیر مجمع انجمن‌های ادبی استان زنجان  و مسئول انجمن ادبی صراط با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته یک سری حرکت‌هایی در زمینه برپایی جشنواره‌ای به نام حسین منزوی انجام گرفته است، می‌گوید: طی 20 سال اخیر شاهد بودیم که جشنواره‌هایی در گوش و کنار به نام حسین منزوی در دو و یا سه دوره برگزار شده است ولی به دنبال برندسازی این جایزه برای گرامیداشت حسین منزوی هستیم.

وی ادامه می‌دهد: این موضوع که یک جشنواره و یا جایزه‌ای وجود داشته باشد که به نام حسین منزوی است می‌تواند نقش بزرگی در گرامیداشت این شاعر داشته باشد چنانکه جشنواره جلال آل احمد و یا جشنواره پروین اعتصامی در سطح کشور  رقم خورده است و جایگاه خود را به دست آورده است.

قالب اصلی اشعار حسین منزوی غزل است

پاکزاد با اشاره به اینکه حسین منزوی در همه قالبهای ادبی شعر دستی بر آتش داشت، می‌افزاید: بر همگان آشکار است که قالب اصلی اشعار حسین منزوی  غزل است و در بین شاعران معاصر نیز شعرهای او جزو ترازترین‌ها است و به زعم اساتید و کسانی که تحقیقاتی در حوزه ادبیات کلاسیک داشته اند  منزوی را نفر اول در شعر معاصر می‌دانند.

شعرها و غزل‌های منزوی در بین قشرهای مختلف جامعه تسری یافته است

وی با اشاره به اینکه دو سال پیش که پیش کنکره این جشنواره برگزار شد، در تصور هیچ یک از دوستانی که در گروه اجرایی بودند، نمی‌گنجید که استقبال مردمی بسیار خوبی از این جشنواره صورت بگیرد، می‌گوید: البته که پس از فوت استاد هر ساله در مراسماتی که به  صورت شعرخوانی در مزار این شاعر برگزار می‌شد، شاهد استقبال خوبی از سوی مردم بودیم ولی در مراسم پیش کنکره این جشنواره شاهد استقبال بی نظیری بودیم به طوری که در سالنی که شاید 200 نفر را در خود می‌گنجاند جمعیتی بالغ بر 600 نفر را جای داده بودیم و این خود متصدعیان مجموعه را نگران کرده بود که خدایی ناکرده اتفاقی در این مجموعه بیفتد و استقبال از این کنکره نشان داد که شعرها و غزل‌های منزوی در بین قشرهای مختلف جامعه تسری یافته است و مثل برخی از اشعار سعدی که لق لقه زبان مردم است این شعرها نیز به صورت روزانه زیر زبان مردم زمزمه می‌شود.

اسم غزل و منزوی را در کنار چاقوی  زنجان می‌آید

این شاعر با اشاره به اینکه شاید تا چند سال گذشته زنجان را به عنوان شهر چاقو می‌شناختند، اظهار می‌کند: اکنون زمان این رسیده است که علاوه بر چاقو اسم غزل و منزوی را در کنار چاقوی زنجان قرار بدهیم و آن را برندی برای استان زنجان بکنیم.ضمن اینکه پیش از این نیز این گونه بوده است ومن مطمئن هستم که از این جشنواره و جایزه استقبال خوبی خواهد شد چرا که اسم منزوی اسم بزرگی است وهمین مساله شاعران شناخته شده را ترغیب خواهد کرد تا به این فضا ورود کنند.

وی با اشاره به اینکه میزبانان اصلی این برنامه معاونت فرهنگی وزراتخانه، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان و مجمع انجمن‌های ادبی استان زنجان هستند، خاطرنشان می‌کند: حدود 10 تا 12 انجمنی که در این مجمع وجود دارند و دبیران یاریگر این جحشنواره هستند و ما تلاش داریم که در مسیر اجرایی از دوستان و انجمنهای مختلف ادبی استان مشاوره بگیریم و در راستای اهداف این جشنواره پیش برویم.

جای خالی این جایزه احساس می‌شد

 در ادامه جواد چراغی، مسئول انجمن ادبی اشراق استان زنجان با اشاره به اینکه با توجه به دو دلیل این که حسین منزوی را می‌شود پدر غزل نوین ایران‌نامید و هم اینکه منزوی زاده زنجان است؛ نیاز به برگزاری این جایزه از سال‌ها قبل احساس می‌شد، می‌گوید: تلاش‌ها و درخواست‌های بسیاری از سوی فعالین ادبی استان در این زمینه صورت گرفته و از دوسال پیش با تلاش‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری خانواده منزوی و دیگر فعالین ادبی استان شروع این جایزه با برگزاری درآمدی بر جایزه حسین منزوی اتفاق افتاد که استقبال بی نظیرهمشهریان و دیگر مهمانان سایر شهر می‌توان اذعان کرد که چقدر جای خالی این جایزه احساس می‌شد.

همشهری بودن با منزوی علاوه بر افتخارش؛ دینی را بر گردن اهالی فرهنگ و هنر قرار داده است

وی ادامه می‌دهد: قطعا حسین منزوی یکی از میراث بزرگ استان و حتی ایران‌ است و همشهری بودن با چنین شخصیتی علاوه بر افتخارش دِینی هم بر گردن تک تک اهالی فرهنگ استان قرار داده که می‌شود با برگزاری چنین برنامه‌هایی برای ارج‌نهادن این شخصیت، این دین را سبک‌تر کرد. هر چند جشنواره‌ای با عنوان(جایزه غزل) باید به نام ایشان رقم بخورد چرا که با وجود حسین منزوی در زنجان، این شهر ظرفیت تبدیل شدن به پایتخت غزل معاصر ایران را دارد و امیدوارم مسولین ذی ربط در این زمینه نیز اقداماتی انجام دهند.

هر اتفاق فرهنگی با همه کم و کاستی‌ها در ذات خود مفید و نتیجه بخش خواهد بود

این شاعر جوان خاطرنشان می‌کند: هر اتفاق فرهنگی با همه کم و کاستی‌ها در ذات خود مفید و نتیجه بخش خواهد بود و زنجان با داشتن استعدادهای درخشان در زمین ادبیات برای رسیدن به اهداف والای فرهنگی.نیاز بیشتر به برگزاری چنین‌مراسم‌هایی دارد.

چراغی  در این خصوص می‌افزاید: به طور قطع با حضور جناب آقای احمدخانی که از مدیران با سابقه و شناخته شده در زمینه فرهنگ هستند در سمت مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی امیدها برای شکوفایی و بالندگی فرهنگ و ادبیات استان در سطح کشور بیش از پیش زنده شده و قطعا اتفاق‌های خوشی در این زمینه خواهد افتاد.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاندوسالانه غزل حسین منزوی
sedayezanjannews.ir/nx5318


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»