کد خبر: 5438
1400/01/08 - 10:58


در گفت‌وگو با یک هنرمند تئاتر به مناسبت روز جهانی تئاتر؛

تجربه تلخ سیاه‌بازی کرونا

یک هنرمند: در شهرهای دیگر سالن‌های تئاتر باز و فعالیت‌های تئاتر آغاز شده است اما در استان زنجان اجازه این اتفاق را نمی‌دهند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- هر سال چند هفته پیش از فرا رسیدن روز جهانی تئاتر در  ۲۷ مارس برابربا  ۷ فروردین،  پیام این روزِ ویژه توسط «موسسه بین‌المللی تئاتر» منتشر می‌شود. نگارنده این پیام‌ها معمولا چهره‌هایی شاخص در تئاتر جهان هستند که به انتخاب این موسسه چنین مسئولیتی را بر عهده می‌گیرند. پیام روز جهانی تئاتر سال ۲۰۲۱ را که همزمان است با هفتم فروردین ۱۴۰۰ و روز ملی هنرهای نمایشی، هلن میرن، بازیگر سرشناس انگلیسی، نوشته است.

«روزهای بسیار سختی بر اجرای زنده تئاتر گذشته است و نیز بر هنرمندان، تکنسین‌ها و همه صنعتگرانی که در این حرفه‌ مملو از تزلزل و بلاتکلیفی با اوضاع دست و پنجه نرم کرده‌اند و شاید همین تزلزل همیشگی، آن‌ها را برای زیست در دوران شیوع کرونا با ذکاوت و شجاعت توانمندتر کرد.

در این شرایط جدید، تخیل آن‌ها به راه‌هایی مبتکرانه، سرگرم کننده، موثر و الهام‌بخش ترجمه شد که البته بخش اعظمی از این اتفاق به واسطه اینترنت رخ داد.

انسان‌ها از زمانی که در این کره خاکی بودند برای هم داستان تعریف کرده‌اند و تا زمانی که ما هستیم فرهنگ زیبای تئاتر باقی خواهد ماند.

عطش خلاقانه‌ نویسنده‌ها، طراح‌ها، خواننده‌ها، بازیگرها، موسیقیدان‌ها و کارگردان‌ها، هرگز خاموش نخواهد شد و انگیزه‌هایشان در آینده‌ای نزدیک با یک انرژی جدید و فهمی تازه از دنیایی که در آن سهیم هستیم، شکوفا خواهد شد. بی‌صبرانه در انتظارم!»

 هر چند تئاتر در ذات خود جغرافیا نمی‌شناسد اما به شدت به جغرافیای فرهنگی  وابسته است و متناسب با هر نقطه از دنیا چه کلان شهر و چه روستا و حتی هر محله، می‌توان نمایشنامه‌ای را خلق کرد.

کرونا اثرات خود را در تئاتر زنجان طی سال گذشته گذاشت

اما تئاتر در استان زنجان روزگار سختی را از سر گذرانده است به طوری که «ساسان قجر»، یکی از چهره‌های شاخص تئا‌تر در استان زنجان با اشاره به اینکه طی سال گذشته با شروع کرونا، ضربه سنگینی به هنر تئاتر نه تنها در استان بلکه  در سطح جهان وارد شد و این موضوع باعث شد که بسیاری از معادلات تئاتر به هم بریزد.

وی ادامه داد: کرونا اثرات خود را در تئاتر زنجان طی سال گذشته گذاشت و تئاتر استان برای مدت‌ها تعطیل شد و هنرمندان این عرصه گوشه نشین خانه شدند.

فعالان عرصه تئاتر و هنرهای نمایشی هیچ امنیت شغلی ندارند

این هنرمند اظهار کرد: متاسفانه به طور کلی هنر و به طور اخص تئاتر و. بازیگری و سینما در ایران شغل محسوب نمی‌شود و به همین دلیل فعالان این عرصه هیچ امنیت شغلی و مزایایی اعم از بیمه بیکاری و غیره در این شغل ندارند. اگر این فعالیت به عنوان شغل محسوب می‌شد اکنون فعالان هنرهای نمایشی ردیف شغلی داشتند و هنرمندان این حوزه می‌توانستند از حقوق و مزایای خود بهره ببرند اما متاسفانه این طور نیست و هنرمندان این عرصه به دلیل محدودیتهایی که به دلیل شیوع کرونا  وجود دارد، گوشه‌نشین شده‌اند و در خانه مانده‌اند و این موضوع بر روی روحیه این دسته از هنرمندان تاثیر مخربی داشت و به حدی  تاثیر گذاشت که «عباس زمانی» یکی از بازیگران خوب ما به دلیل همین مساله سکته وفوت کرد.

طی سال گذشته تئاتر به فضای مجازی کشیده شد

قجر با اشاره به اینکه موضوعی که باعث شد هنرمندان تا حدودی روحیه خود را حفظ کنند این بود که توانستند فعالیتهای خود را تاحدودی به فضای مجازی بکشند و کارهای کوتاه نمایشی را تولید و به اشتراک بگذارند، گفت: بزرگان تئاتر استان و اصحاب صاحب اندیشه تلاش کردند که فضای تئاتر استان را زنده نگه دارند و تلاش کردند که با برگزاری تئاترهای خانوادگی و یا نمایش‌های عروسکی و غیره تئاتر استان را با چنگ و دندان حفظ کنند.

وی ادامه داد: ویروس کرونا مسبب یک تحول خوبی در تئاتر شد و موجب شد تا تئاتر تا حدودی خود را به فضای مجازی بکشاند اما این به این معنا نیست که تئاتر در فضای مجازی امکان پذیر است.

تکلیف هنرمندان تئاتر را وضعیت کرونا مشخص می‌کند

این هنرمند در پاسخ به این سوال که «وضعیت تئاتر را در سال پیش رو چگونه پیش بینی می‌کنند؟»، اظهار کرد: ضمن اینکه باید منتظر بمانیم ببینیم در سالی که شروع شده است ماجرای این ویروس به کجا ختم می‌شود و این میان تکلیف ما به عنوان اهالی تئاتر استان چیست؟

وی با گله از مسئولین استانی در خصوص تدابیر و محدودیت‌هایی که برای جلوگیری از کرونا داشتند، گفت: سوال من از مسئولین استانی این است که خطر ایستادن در صف‌های طویل پست بانک و غیره (صف‌هایی چسبیده به هم و بدون رعایت هیچ فاصله‌گذاری اجتماعی) خطرناک تر است یا حضور تماشاگران در سالن‌های نمایش؟ (بنا است تا تماشاگران با فاصله‌گذاری اجتماعی در کنار هم بنشینند) آیا بازارها و پاساژها شلوغ‌تر هستند یا سالن‌های تئاتر؟

قجر افزود: در شرایطی که سینماهای استان نیز با رعایت پروتکلهای بهداشتی شروع به کار کردند چرا نباید در استان اجازه بازگشایی سالن‌های تئاتر و آغاز فعالیت‌های تئاتری داده شود؟

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد مشکل ویروس کرونا نیست بلکه مسئولین ما با تئاتر مشکل دارند، گفت: به شخصه نمی‌دانم مشکل آن‌ها با تئاتر چیست؟ چطور این همه ادارات باز است و همه می‌آیند و می‌روند، پاساژها و بازار شلوغ است و رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها باز هستند و مردم برای خوردن غذا ماسک خود را برمی‌دارند، کسی آنجا کرونا نمی‌گیرد اما به مساله تئاتر که می‌رسیم، حتی با قبول اینکه تماشاگران در سالن‌های تئاتر محدود شوند، امکان تحقق ندارد. کسی در سایر فضاها کرونا نمی‌گیرد ولی سالن تئاتر عاملی برای انتقال ویروس است؟ اینکه چطور مردم با وجود این موضوعاتی که مطرح شد، تنها در سالن‌های تئاتر می‌توانند کرونا بگیرند، سوالی است که ذهن من را مشغول کرده است و انتظار می‌رود مسئولین استانی پاسخی در خور این سوال به ما بدهند!

در شهرهای دیگر سالن‌های تئاتر باز و فعهالیت‌های تئاتر آغاز شده است

این هنرمند خاطرنشان کرد: در شهرهای دیگر سالن‌های تئاتر باز شده است و اجراها در حال انجام است اما در استان زنجان اجازه این اتفاق را نمیدهند . موضوعی که امیدواریم در طی امسال تغییر پیدا کند و حداقل برنامه‌ای برای بازگشایی مجدد سالن‌های تئاتر وجود داشته باشد./ 942

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانتئاتر زنجانساسان قجرروز جهانی تئاتر
sedayezanjannews.ir/nx5438


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»