کد خبر: 5439
1400/01/08 - 11:5


پایگاه خبری صدای زنجان از آخرین وضعیت کارخانه روغن نباتی جهان گزارش می‌دهد؛

«جهان» در انتظار غروب

کارگران: کارفرما 80 کارگر را برای عدم مصادره کارخانه جهان توسط طلبکاران حفظ کرده وگرنه نه به حق کارگر فکر می‌کند نه برنامه‌‌ای برای تولید دارد!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- کارگران روغن نباتی جهان که از رسیدن یا عدم رسیدن مواد اولیه برای تولید در سال 1400 تردید دارند، مدعی‌اند کارفرما از 80 کارگر استفاده ابزاری کرده و آن‌ها را برای مصادره نشدن کارخانه توسط طلبکاران حفظ کرده وگرنه نه به حق کارگر فکر می‌کند نه برنامه‌‌ای برای تولید دارد!

کارگران روغن نباتی جهان در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان معتقدند پس از حضور آیت‌الله رئیسی، رئیس قوه قضائیه در زنجان در 14 شهریور 98 در این کارخانه، مشکلات همچنان به قوت خود باقی است. آن‌ها با بیان اینکه حق بیمه 36 ماه کارگران به صورت معوق همچنان پابرجاست از عدم اجرای قانون کار در شرکت از سوی کارفرما گلایه کرده و می‌گویند: مسئولان و متولیان امور قول دادند معوقات 83 کارگر را پرداخت کنند، هر یک از کارگران روغن نباتی جهان 4 تا 5 سال است که حکم قانونی دارند که بر اساس آن کارفرما موظف به پرداخت 50 تا 60 میلیون تومان به هر یک از آن‌هاست.

کارگران روغن نباتی جهان که امیدی به رونق تولید در کارخانه روغن نباتی جهان در سال 1400 ندارند، معتقدند: از سال 92 یعنی پس از جریان خصوصی‌سازی هیچ اتفاق خاصی در خط تولید صورت نگرفته است و اصلا صاحب اصلی کارخانه قصدی برای آن ندارد!

کارگران روغن نباتی جهان مدعی‌اند که دست‌اندرکاران از 80 کارگر مجموعه استفاده ابزاری می‌کنند، آن‌ها به خاطر اینکه بانک‌‌ها و مراکز مربوطه به علت بدهی، شرکت را مصادره نکنند آن‌ها را نگه داشته‌اند!

یکی از کارگران با اشاره به اخراج کارگران فعال در مجموعه که تعداد آن‌ها 80 نفر است به پایگاه خبری صدای زنجان می‌گوید: نمی‌دانم کارفرما تعهد داده که نیروهای کارگری شرکت کمتر از 80 نفر باشد یا نه! اما می‌خواهم بگویم بله تعداد کارگران 80 نفر است اما فقط در سال 99، بیش از 10 نفر از کارگران باسابقه بیش از 10 تا 15 سال اخراج شده و نیروهای جدید جایگزین شده‌اند! نیروی جایگزین، جدید بوده و 10 سال باید در واحد مربوطه کار کند تا به نیروی متخصص تبدیل شود. نیروهای اخراجی فقط در خط تولید نبودند برخی در بخش حمل و نقل و آتش‌نشانی بودند، الان دو دستگاه خودروی آتش‌نشانی گوشه محوطه کارخانه مانده و نیاز به تعمیر دارد اما کسی نیست آن‌ها را تعمیر کرده و حتی پنچرگیری کند زیرا نیروی بخش مربوطه را اخراج کرده‌اند. آقای بیژن اسماعیلی این گونه عدد 80 نیرو را حفظ کرده است! این اقدام مسئولان شرکت نه به نفع کارگر است و نه به نفع شرکت و واقعا تولید را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد!

جهان در انتظار روغن خام

کارگران با اشاره به نیاز بازار استان به روغن در اواخر سال 99 عنوان می‌کنند: میزان تولید روزانه 10 الی 20 تن بود، روغن را با توجه به ماده اولیه موجود در مخازن تولید کردیم که در شهر توزیع شد. کارخانه فعلا به علت تعطیلات عید فعالیت کمرنگی که داشته را ندارد، قرار است پس از تعطیلات روغن خام بیاید، ما هم نمی‌دانیم می‌آید یا نه!

مسئولان علاقه‌ای ندارند که مشکل جهان حل شود

کارگران ضمن انتقاد از عدم همراهی مسئولان استانی برای بهبود اوضاع کارخانه روغن نباتی جهان در دو بخش «کارگری» و «تولید» عنوان می‌کنند: مسئولانی که نتوانستند در این مدت کارفرما را مجاب به ارائه فیش حقوقی و نسخه دوم قرارداد کاری به کارگر روغن نباتی جهان و پرداخت صحیح حق شیفت به نیروها کنند نباید حرفی از حمایت و تلاش برای رفع مشکلات این مجموعه بزنند و ادعایی داشته باشند. ما معتقدیم اصلا مسئولان علاقه‌ای ندارند که مشکل جهان حل شود! کارگران انتظار ندارند حقوق‌های آنچنانی بگیرند، ما بحث کم و زیادی دستمزدمان را نمی‌کنیم، می‌گوییم دست‌اندرکاران طبق قانون حقوق دهند و بر اساس ضوابط برای تولید تلاش کنند./ 941

انتهای پیام/

خبرنگار: ایرج رفیعی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانروغن نباتی جهانبیژن اسماعیلیسازمان اقتصادی کوثر
sedayezanjannews.ir/nx5439


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»