جمعی از روانشناسان معتقدند که حضور در دنیای مجازی از قدرت تکلم و اعتماد به نفس دانشآموزان جهت ارتباط گیری با همسن و سالهای خود کاسته است
پایگاه خبری صدای زنجان-
انسان در ارتباط با دیگران است که به شکوفایی میرسد و امکان برقراری ارتباط در ایام
پاندمی کووید۱۹ برای کودکان و نوجوانان به شدت کاهش یافته است. از همین رو جمعی از
روانشناسان معتقدند که حضور در دنیای مجازی از قدرت تکلم و اعتماد به نفس دانشآموزان
جهت ارتباط گیری با همسن و سالهای خود کاسته است، موضوعی که میتواند اثرات خود را
در سالهای نوجوانی و جوانی افراد بگذارد و منجر به منزوی شدن آنها شود.
بسته تحولی خوانا؛ مهارتهای
خواندن، صحبت کردن و گوش دادن را به کودکان می آموزد
در این زمینه صیاد سلامی،
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به اینکه اگر چه
تاکنون تحقیقاتی در زمینه کاهش قدرت تکلم و اعتماد به نفس دانشآموزان در مقطع ابتدایی
در دوره کرونا انجام نگرفته است، گفت: اما بر اساس پیشبینیهای صورت گرفته در این
زمینه تمامی برنامههای آموزش در مقطع ابتدایی بر اساس بسته تحویلی خوانا (که شامل
خواندن، صحبتکردن، گوشدادن) برنامهریزی شده است؛ یعنی کل برنامه آموزشی در سال 1399-1400
بر مبنای هدایت دانشآموزان به این سمت بوده است که دانشآموزان در خواندن و صحبت کردن دچار هیچ گونه
مشکلی نشوند.
وی با بیان اینکه بسته تحولی خوانا
جزو برنامههای آموزشی مورد تائید اداره آموزش و پرورش بوده است، اظهار کرد: در این
برنامه تاکید معلم بر روی خواندن بوده است و آموزشها در طول سال بر همین اساس بوده
است تا دانشآموزان دچار مشکل نشوند.
این مسئول با اشاره به اینکه درست
است که مقبولیت آموزشهای مجازی به اندازه آموزشهای حضوری و چهرهبهچهره نیست، افزود:
طبیعی است که در چنین شرایطی نمیتوان کلمات را لبخوانی و احساسات را در این قالب
منتقل کرد ولی واقعیت امر این است که آموزشهای مجازی آموزش و پرورش با محدودیتهایی
روبهرو است.
معاون آموزش ابتدایی ادارهکل
آموزشوپرورش استان زنجان خاطرنشان کرد: با این وجود تلاش ما بر این بوده است که در
ارزیابیها بخشی از فعالیت دانشآموزان را به این امر اختصاص بدهیم و از آنها
بخواهیم که بخشی از تکالیف خود را به صورت تصویری بفرستند تا لبخوانی و نوع تکلم دانشآموز
را نیز مدنظر داشته باشیم.
تضعیفشدن تکلم و اعتماد به نفس
دانشآموزان در دوران کرونا
در ادامه محسن رضایی، روانشناس
و مشاور با اشاره به اینکه دوره کرونا مسلما به دلیل محدودیتهایی که ایجاد کرده است
موجب تضعیفشدن تکلم و اعتماد به نفس دانشآموزان به ویژه دانشآموزان دوره ابتدایی
شده است، گفت: در دوران کرونا قدرت تکلم و اعتماد به نفس دانشآموزان جهت ارتباطگیری
و تعامل با دانشآموزان دیگر را تا میزانی کاهش داده است چرا که زمانی که دانشآموز
به صورت حضوری در کلاس درس حضور مییابد 5 تا 6 ساعت متوالی با دوستان و معلمان
خود صحبت میکند و نه تنها از لحاظ کلامی دامنه واژگان خود را افزایش میدهد بلکه این
مساله از لحاظ هوشی هم در روی دانشآموز تاثیر میگذارد.
وی ادامه داد: یکی از مولفههای
اجتماعی انسان یادگیری زبان است یعنی از دوران نوزادی انسان در تعامل با دنیای اطراف
خود و انسانهای دیگر بوده است و سعی در برقراری با همنوعان خود دارد و این موضوع
در هوش او تاثیر میگذارد که متاسفانه این اتفاق در دوره کرونایی اتفاق نیفتاده
است.
این مشاور خاطرنشان کرد: دانشآموزان
تنها در خانه و با یک تلفن همراه و در تعاملی که بیشتر یک طرفه است، ارتباط خود را
با همنوعان خود برقرار میکنند و گاها بدون اینکه چندان کلامی انعقاد شود، کلاس به
پایان میرسد و این باعث میشود که دایره لغات دانشآموزان کمتر از گذشته شود و تکامل
ناقص زبانی برای آنها رخ دهد.
رضایی با بیان اینکه تاثیرات این
دوره ممکن است در آینده اثرات خود را نشان دهد، خاطرنشان کرد: شاهد هستیم که معمولا
اثرات این مشکلات در آینده خود را نشان خواهند داد به طوری که دانشآموز پس از ورود
به نوجوانی و جوانی مهارت ارتباطگیری چندانی پیدا نمیکند و مهارتهای ارتباطی
را فرا نمیگیرد تا با استفاده از این مهارتها بتواند با سایرین ارتباط برقرار
کند و همین موضوع باعث میشود که او به یک فرد منزوی تبدیل شود.
این مسئول با اشاره به اینکه روانشناسان
بر این اعتقادند که هر یک از مراحل رشدی کودک بر یکی از ملزومات و اتفاقات رشدی او
تاکید دارد، گفت: یکی از این ملزومات سن مدرسه، بازی و همبازی است. یعنی با ورود
به مدرسه از طریق بازی با همسالان خود بسیاری از مهارتها را میآموزد و از این
طریق قدرت تکلم و اعتماد به نفس و نحوه ارتباط با دیگران را فرا میگیرد که با وجود
محدودیتهای کرونایی به نظر میرسد که دانشآموزان به ویژه در مقطع ابتدایی در این
زمینه دچارمشکلاتی شوند.
وی با ارائه پیشنهاداتی به والدین
در زمینه بهبود این وضعیت خاطرنشان کرد: به جهت اینکه امکان مکالمه با همکلاسیها و
معلمین تا میزان بالایی کاهش یافته است والدین بایستی در این دوران، توجه بیشتری
به دانش آموز خود داشته باشند و خود با کودکان خود صحبت کنند و از کودک بخواهند که
برای آنها شعر و یا مطلبی را بخواند و یا برای او کارتون یا فیلمی را برای تماشا بگذارند
و در حین تماشای آن فیلم از او در مورد محتوای فیلم سوالاتی بپرسند تا به این طریق
گامی در جهت بهبود وضعیت تکلمی کودک برداشته باشند.
وی در این زمینه ادامه داد:اجرای
نمایش در خانه در صورتی که کودک نقش اصلی آن را داشته باشند و یا صحبت کردن کودک
در پیش روی آینه و تعریف کردن ماجرای آنچه که کودک در طول روز انجام داده است به
والدین و بازیهای آواسازی میتواند در کاهش مشکلات این دوره مفید باشد.
انتهای پیام/
خبرنگار: زهره میرعیسیخانی