در حالی که احساس میشد با فروکش کردن کرونا در کشور، آموزشها به سمت حضوری شدن برود، با آغاز موج ششم کرونا این موضوع باز بهعنوان چالش والدین و دانشآموزان مورد توجه قرار گرفته است و اغلب والدین از کیفیت آموزش مجازی راضی نیستند
پایگاه خبری صدای زنجان-
در روزهایی که آمار مرگومیر در ایران بهواسطه واکسیناسیون گسترده، کاهش چشمگیری
پیدا کرده، بار دیگر خبر طغیان موج جدید کرونا به گوش میرسد. هرچند تا مدتها
ادعا میشد در ایران خبری از کرونای امیکرون نیست، با نارنجی شدن چند شهر در ایران،
حالا زنگ هشدار درباره موج جدید همهگیری به صدا درآمده است.
افزایش مراجعات سرپایی و موارد
شناختهشده، این نگرانی را ایجاد کرده که بار دیگر روزهای سیاه کرونایی در ایران
شروع شود.
در این میان، همچنان واکسیناسیون
گسترده و پرهیز از اجتماعات غیرضروری را، راه مهار موج جدید همهگیری میدانند. ازجمله
مواردی که این روزها درباره آن بحثهای زیادی مطرح است و نگرانیهایی هم در میان
شهروندان دیده میشود، تصمیم بر بازگشایی مدارس است.
مدارس در بسیاری از نقاط ایران محدود بازگشاییشدهاند
و برخی مناطق هم روزهای بیشتری بچهها را به کلاسها فرامیخوانند. آموزش حضوری که
دو سالی از آن خبری نبود، دوباره شروعشده و کلاسها رونق گرفتهاند. اما همین شیوع
مجدد کرونا، موجب شده تا بسیاری از والدین نگران فرستادن بچههایشان به مدارس
باشند. بسیاری از لزوم تعطیلی مدارس سخن میگویند و عدهای حاضر نیستند فرزندانشان
را به مدارس بفرستند.
بلاتکلیفی بین حضوری و یا مجازی
شدن کلاسها از ابتدا بوده است، اما در این دوره از کرونا این بلاتکلیفیها بیشتر
است.
مشکل زیرساختها همچنان باقی است
در این زمینه محمدی، مادر یکی از دانش آموزان پایه
پنجم ابتدایی با اشاره به اینکه باوجود تلاشهای معلم فرزندم، مشکلاتی که در غیرحضوری
بودن مدارس وجود دارد، والدین را از آموزش مجازی ناراضی میکند بهطوریکه کمتر
والدینی را میبینیم که از آموزش مجازی راضی باشد، اظهار کرد: مدیران مدرسه فایلهایی
را برای دانشآموز و والدین میفرستند که واقعاً برای والدین سخت است که هم به
کارهای خانه و امورات زندگی برسد و هم درزمینهٔ تحصیل فرزندانش کوتاهی نکنند.
وی اظهار کرد: این وسط مشکلات ضعیف
بودن زیرساختها مثل اینترنت و مناسب نبودن و یا هنگ کردن تلفن همراه هم وجود
دارد. در همین دوره تحصیلی فرزندم چند بار پدرش ناچار شد که مرخصی ساعتی بگیرد تا
از طریق تلفن همراه او پسرم به کلاس مجازی وصل شود چراکه تلفن همراه فرزندم دچار
مشکل شده بود.
تحمیل هزینه پرینت و موضوعات دیگر به والدین
محمدی با اشاره به تحمیل هزینه مالی بهواسطه پرینت
کردن فایلهایی که برای دانشآموزان و والدین ارسال میشود، خاطرنشان کرد: از دیگر
مشکلات آموزش مجازی همین تحمیل هزینهها است بهطوریکه شاهد هستیم که والدین برای
پرینت این مطالب باید هر هفته هزینه کنند. ضمن اینکه فرصتی که برای انجام تکالیف و
پروژهها به دانشآموز داده میشود؛ محدود است و والدین مدام تحتفشار هستند که
درس کودک خود را ساماندهی کنند.
این والد بابیان اینکه تهدید
برخی از معلمین و مدیران مدرسه نیز از بابت اینکه نمره انضباط دانشآموز کم رد میشود،
از مواردی دیگر تحتفشار قرار دادن والدین و دانشآموز است، اظهار کرد: در چنین
شرایطی هم والدین و هم دانشآموز دچار استرس میشوند تا به کودک درزمینهٔ ارائه
تکالیف خود کمک کنند.
فایلهای ارسالی معلم و والدین هم گاهی از درک کودک
خارج است
وی افزود: فایلهای ارسالی
معلم و والدین هم گاهی از درک کودک خارج است و از همین رو والدین باید حتماً در این
نوع از آموزش در کنار دانشآموزان باشند و همپای آنها در کلاسها شرکت داشته
باشند تا دانشآموز بتواند در این زمینه عملکرد بهتری داشته باشد.در کنار این برخی
از معلمین به سمت آموزش والدین نیز هستند، تا با آموزش آنها زمینه برای آموزش
کودک فراهم شود.
به گفته او، در کنار این ترس
حضور فرزندان در فضای مدارس و احتمال بروز کرونا وجود دارد. من خود درزمینهٔ افزایش
ساعت حضور در مدارس بسیار استرس دارم ولی بااینوجود چون بچه در خانه و در آموزش
مجازی یادگیری چندانی ندارد او را به مدرسه میفرستم.
وی در مورد کلاس ورزش در مدارس
افزود: وضعیت این نوع از آموزش چه در فضای مجازی و چه در کلاسهای حضوری تعریفی
ندارد، در فضای مجازی فیلمی از تکنیکهایی که باید انجام شود برای دانش آموزان
فرستاده و سپس دانشآموز موظف است تا تکنیک یادشده را انجام دهد و ارسال کنند. در
حضوری نیز معلم خود پا روی پا انداخته و در دفتر مدیر مینشیند و بچهها را در هوای
سرد زمستان مجبور به ورزش در حیاط مدرسه میکند.
نگران فرزندم در دوران شروع مجدد پیک کرونا هستم
محمدی اظهار کرد: در اخبار
اعلام میشود که چند استان وضعیت قرمزی دارند ولی مدارس ما ساعات کلاسها را افزایش
میدهند.
وی بابیان اینکه با آمدن سویه
جدید کرونا، و احتمال مجازی شدن مجدد کلاسها وجود دارد، خاطرنشان کرد: اگر بنا
است تا وضعیت استان قرمز باشد همان بهتر که کلاسها بهصورت مجازی شود چراکه نگرانیهایی
درزمینهٔ وجود دارد. ضمن اینکه با همه گلههای موجود من در کنار پسرم و همپای معلم
دروس او را دوره میکردیم و درزمانی که کلاسها هم مجازی بود؛ پسرم چندان مشکل را
نداشت.
بهطورکلی با آموزش مجازی مخالف هستم
در ادامه قهرمانی، مادر یکی دیگر از دانشآموزان
با اشاره به اینکه بهطورکلی با آموزش مجازی مخالف هستم، اظهار کرد: در آموزش مجازی
نقش معلم بسیار پررنگ است که برخی از معلمین همه توان و زمان خود را برای یادگیری
دانشآموزان میگذارد تا دانشآموز موضوعی را فراگیرد و در مقابل معلم دیگری نیز
از مجازی شدن کلاسها سوءاستفاده کرده و به یک آموزش نصفه و نیمه اکتفا میکند.
وی با اشاره به اینکه مجازی
بودن کلاسها موجب شده است که دانشآموز نیز آنطور که باید شاید بر روی دروسش تمرکز نداشته باشد و در زمان کلاسهای
مجازی حتی در پی بازی و تفریح در فضای مجازی باشد و یا وقت خود را صرف بازیهای دیجیتالی
کند.
کلاسهای حضوری بهمراتب بهتر از مجازی هستند
این والد بابیان اینکه کلاسهای
حضوری بهمراتب بهتر از مجازی هستند، اظهار کرد: مسلماً در زمان توسعه و فراگیری بیماری
چارهای جز غیرحضوری کردن کلاسها نداریم. اما این موضوع نیز باعث اختلالات جسمانی
و بینایی فرزندانمان میشود.
قهرمانی بابیان اینکه حضور و
ارتباطی که دانشآموزان با معلمین دارند موضوع دیگری است که در آموزش مجازی نادیده
گرفته میشود، افزود: رعایت پروتکلهای بهداشتی نیز در مدارس از دغدغههای والدین است بهصورت مکرر از فرزندم میخواهم که
بهداشت را رعایت کند ولی با توجه به ماهیت بازیگوش بودن کودکان دغدغه این را دارم
که آیا او پروتکلها را رعایت میکند یا خیر؟
این والد اظهار میکند: در
کلاسهای حضوری نیز پنجرههای کلاس باز است و با توجه به قرار داشتن در فصل سرد
سال، وسایل گرمایشی نیز روشن است که از طرفی انرژی هدر میرود و از طرفی نیز دانش
آموزان دچار بیماری میشوند.
انتهای پیام/
خبرنگار: زهره میر عیسی خانی