کد خبر: 7852
1400/05/19 - 17:4


مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان عنوان کرد:

شهر خوبی نداریم، سرمایه‌ها می‌روند

مسعود بیات‌منش: میراث فرهنگی در مورد بازار دست به کار نشود، وارد می‌شویم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان، حدود 600 هکتار از سکونتگاه ناکارآمد در بافت قدیمی شهر زنجان (مرکز زنجان) واقع شده است که از این میزان حدود 200 هکتار مربوط به «شیت بازار» است که باید نوسازی شود اما تا امروز میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ضوابط مربوطه را تهیه نکرده است.

نشست خبری مسعود بیات‌منش، مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان سه‌شنبه 19 مردادماه با پاسخگویی به سؤالاتی حول محور «تاثیرپذیری مسکن ملی از گرانی مصالح ساختمانی» و «توجه به نوسازی سکونتگاه‌های ناکارآمد» آغاز شد.

بیات‌منش در پاسخ به سؤال صدای زنجان در رابطه با قیمت نهایی یک واحد مسکن ملی در شرایط نامساعد بازار مصالح ساختمانی اظهار کرد: با مافیای سیمان و میلگرد باید برخورد شود. گرانی در بازار سیمان و میلگرد به عدم نظارت‌ها برمی‌گردد که باید از سوی ارگان‌های ذیربط مورد توجه قرار گیرد.

بیات‌منش با اشاره به عرضه سیمان و فولاد در بورس و عرضه این کالاها در داخل و خارج کشور به قیمت جهانی عنوان کرد: این فعالان از انرژی، محیط زیست و منابع ملی را برای تولید نهایی محصولشان بهره می‌برند اما آن را به قیمت جهانی به مصرف‌کنندگان داخلی عرضه می‌کنند که به هیچ عنوان منطقی نیست.

این مسئول با بیان اینکه قیمت برآوردی هر واحد مسکن ملی سال قبل ما 250 میلیون تومان بود اما با توجه به موارد مذکور این رقم به 500 میلیون تومان رسیده است، ابراز کرد: ما حتی‌الامکان هزینه‌ها را کاهش داده‌ایم، زمین رایگان است، طبق تفاهم‌نامه منعقد شده با شهرداری هزینه صدور مجوزها را کاهش داده‌ایم، با نازل‌ترین قیمت با پیمانکار قرارداد بسته‌ایم اما وقتی 60 تا 70 درصد ساختمان را سیمان و میلگرد تشکیل می‌دهد، طبیعی است که قیمت مسکن تحت تاثیر بازار این کالاها قرار گیرد که امیدواریم با پیگیری دولت این مشکل رفع شود.

وی به پیشتاز بودن زنجان در اجرای طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن اشاره کرد و افزود: زنجان سهم 400 هزار واحد را پر کرده و هم برنامه دولت جدید که ساخت سالانه یک میلیون واحد است را کلید زده‌ایم، در این راستا برای شهر زنجان ساخت 2 میلیون واحد را آغاز کرده‌ایم.

به گفته این مسئول تاکنون ۶۰۰ میلیارد تومان واریزی برای اجرای این پروژه‌ها ثبت شده است که در واقع پول‌های خردی هستند که پیش از این در اقداماتی مثل خرید فیش و سرمایه‌های کاذب جذب می‌شد اما با این طرح وارد چرخه اقتصادی شده است.

بررسی می‌کنیم!

بیات‌منش در پاسخ به شائبه‌های مطروحه مربوط به سازه بتنی پل ورودی راه‌آهن شمالغرب از سمت خیام و بی‌توجهی پیمانکار به اصول فنی و مهندسی نیز به صدای زنجان گفت: بر عملیات اجرایی نظارت مستمری داریم، اگر پروژه‌ای مشخصات فنی نداشته باشد قطعا اجازه بهره‌برداری ندارد و باید تخریب شود. ما این موضوع را برای اطمینان عموم مردم پیگیری کرده و بررسی‌های فنی را از طریق متخصصان آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک انجام می‌دهیم.

تدوین طرح جامع شهری زنجان

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به موقعیت جغرافیایی استان زنجان و قرارگیری در کریدور شمالغرب کشور و لزوم بهره‌گیری از این فرصت برای جذب سرمایه‌گذار جهت رونق‌بخشی به اقتصاد استان اظهار کرد: نبود شهر خوب سبب شده که 50 الی 60 درصد سرمایه تولیدی ما به لحاظ انسانی، مالی و فکری از استان زنجان خارج و جذب استان‌های همجوار و یا ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس شده است.

بیات‌منش با اشاره به استقرار صنایع سرب و روی گفت: این صنایع از منابع استان استفاده کرده‌اند اما بالای ۹۰درصد منابع خود را به خارج از استان منتقل کرده‌اند. البته این‌ سرمایه‌گذاران به زنجان عِرق دارند و حاضرند در صورت فراهم آوردن زیرساخت‌ها در شهر زنجان مستقر شوند.

وی با بیان اینکه طرح جامع شهری با رویکرد توسعه زنجان تدوین شده است، عنوان کرد: در طرح جامع شهر زنجان به عدم رشد متوازن شهر پرداخته شده است.

سکونتگاه‌های ناکارآمد

بیات‌منش در بخش دیگری از اظهارات خود به برنامه این دستگاه در قبال سکونتگاه‌های ناکارآمد شهری اشاره کرد و گفت: در 4 شهر حدود یک هزار و 100 هکتار که 12 درصد مساحت کل استان زنجان را شامل می‌شود، شناسایی شده است. معمولا این سکونتگاه‌ها محل تولید آسیب‌های اجتماعی است. البته در مقایسه با شهرهای دیگر کشور وضعیت زنجان نسبتا مطلوب است و ما با حلبی‌آباد و حاشیه‌نشینی مواجه نیستیم هر چند در زنجان 8 محله ناکارآمد به عنوان سکونتگاه حاشیه‌نشین شناسایی شده و برنامه‌ای برای به نُرم رسیدن آنها داریم.

این مسئول «نجف‌آباد» و «اسلام‌آباد» را بزرگترین سکونتگاه ناکارآمد اعلام کرد و گفت: 90 درصد سکونتگاه‌های زنجان در این دو محل متمرکز شده است که با مدل‌های مختلف نوسازی، بهسازی و مباحث بازآفرینی پروژه‌ها را اجرا می‌‌کنیم.

ترک فعل میراث فرهنگی زنجان در قبال «شیت بازار تاریخی»

بیات‌منش با بیان اینکه حدود 600 هکتار از سکونتگاه ناکارآمد در بافت قدیمی شهر زنجان (مرکز زنجان) واقع شده است، عنوان کرد: حدود 200 هکتار از این میزان مربوط به شیت بازار و 400 هکتار مربوط به محلات قدیمی است که به لحاظ فرسودگی باید نوسازی شود که مراحل اجرای آن قابل قبول است البته به جز «شیت بازار»! متاسفانه تا به الان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ضوابط مربوطه را تهیه نکرده بود که روز دوشنبه 18 مردادماه شورای عالی (شورای عالی شهرسازی و معماری) فرصت 3 ماهه به این دستگاه داد که در صورت عدم ترتیب اثر دادن، شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی متولی تهیه شوابط و طرح برای شیت بازار می‌شوند. متاسفانه میراث فرهنگی با «ترک فعل» برای نوسازی نقطه مهم تاریخی شیت بازار ورود نکرده بود که امیدواریم مدنظر قرار گیرد.

این مسئول با اشاره به بخش پائینی خیابان امام عنوان کرد: در این نقطه سرمایه‌گذاران رغبتی برای سرمایه‌گذرای ندارند از این رو پروژه‌های محرک توسعه تعریف کردیم که منابع آن توسط دولت تامین شود.

وی اضافه کرد: باید با تسهیل‌گری دستگاه‌های مختلف این پروژه‌ها انجام شود، معتقدیم با اجرای این پروژه‌ها مردم نیز به نوسازی و بازسازی تشویق می‌شوند و راه و شهرسازی برای ساماندهی محله اصغریه قیر رایگان در اختیار شهرداری قرار داده و بیش از ۷۰ درصد تولید آسفالت معابر این محله را تأمین کرده است.

لزوم راه‌اندازی دفاتر تسهیل‌گری در زنجان

بیات‌منش راه‌اندازی دفاتر تسهیل‌گری را گامی مهم در مسیر توسعه سکونتگاه‌ها و مناطق اعلام کرد و گفت: برای بازسازی محلات و بافت‌های قدیمی ضروری است تا محلی برای هم‌‌اندیشی بین ذی‌نفعان، ساکنان، طراحان، سازنده‌ها و مجریان داشته باشند. از این رو ایجاد دفاتر تسهیل‌‌گری بهترین راهکار می‌تواند باشد.

وی اشاره به راه‌اندازی دفتر تسهیل‌گری سعدی جنوبی و محله‌های اطراف از محل منابع داخلی اداره کل راه و شهرسازی تصریح کرد: این دفتر در حال حاضر فعالیت خود را آغاز کرده است. راه‌اندازی این دفاتر از وظایف ذاتی شهرداری است و ما امیدواریم با پیگیری مسئولان این مجموعه دفاتر در محلات قدیمی زنجان اعم از اصغریه، حسینیه، بی‌سیم، اسلام‌آباد، شوقی و سکونتگاه‌های ضلع جنوبی خیام راه‌اندازی شود.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمسعود بیات منشراه و شهرسازی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx7852


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»