کد خبر: 7880
1400/06/02 - 13:52


صدای زنجان از فروش انواع مکمل‌های ورزشی در باشگاه‌ها گزارش می‌دهد؛

وقتی باشگاه‌داران، پزشک می‌شوند!

رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان: برخی باشگاه‌ها آن‌چنان با ظرافت اقدام به فروش غیرقانونی مکمل‌های ورزشی می‌کنند که حتی به دست بازرسان هم آتو نمی‌دهند!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- طبق بخشنامه وزارت بهداشت، فروش مکمل‌های ورزشی در تمامی مراکز فروشگاهی و باشگاهی به جز داروخانه‌ها، ممنوع و غیرقانونی است! گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که کرونا تمرین باشگاه‌های زنجان را تا حدود قابل توجهی مختل کرده اما نتوانسته خللی به کسب و کار برخی از باشگاه‌داران در زمینه فروش غیرمجاز انواع مکمل‌های ورزشی وارد کند!

به دنبال محدودیت‌های 2 ساله ناشی از شیوع کروناویروس در کشور، تعداد قابل توجهی از باشگاه‌های ورزشی استان تعطیل یا به حالت نیمه‌تعطیل درآمده و خسارت سنگینی را متحمل شده‌اند!

شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی از باشگاه‌داران که به علت تعطیلی‌های اجباری کرونا، پذیرای ورزشکاران نبوده‌اند از محل فروش مکمل‌های ورزشی که پیش از شیوع کروناویروس و به دور از چشم بازرسان نسبت به عرضه آن اقدام می‌کردند، سعی دارند تا حدودی میزان خسارت وارده را جبران کنند!

فروش مکمل‌های قاچاق و غیرقاچاق در باشگاه‌های ورزشی!

صدیقه دهنایی، رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان زنجان می‌گوید: برخی از باشگاه‌داران، مکمل‌های ورزشی را از داروخانه‌ها خریداری کرده و آن را به قیمت بالا به ورزشکاران می‌فروشند! برخی نیز این محصولات را از استان‌های مرزی که به صورت قاچاق وارد کشور شده خریداری و عرضه می‌کنند!

به گفته دهنایی پیش از شیوع کروناویروس تعداد باشگاه‌های پلمب شده به علت عرضه انواع مکمل‌های ورزشی بالا بوده است که البته پس از اجرای تشریفات قانونی که صدور چندین تذکر و اخطار است به ناچار از سوی بازرسان تعطیل و پس از تعهد مجددا بازگشایی شدند.

بر اساس آمارهای هیئت پزشکی ورزشی استان زنجان در 4 ماهه نخست سال جاری، یک هزار و 827 مورد بازرسی از باشگاه‌های ورزشی استان انجام شده که 855 مورد آن مربوط به شهر زنجان بوده است.

پلمب 16 باشگاه در استان زنجان

در این مدت 120 فقره اخطار شامل حال باشگاه‌های ورزشی استان شده که 41 مورد آن مربوط به شهر زنجان بوده است! از 16 مورد پلمبی نیز 9 پلمب مربوط به باشگاه‌های این شهر بوده است!

صدیقه دهنایی، رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان زنجان با بیان اینکه عمده دلایل اخطار و پلمپ واحدها عرضه مکمل‌های ورزشی و محصولات غیرمجاز به ورزشکاران بوده است، به صدای زنجان می‌گوید: باشگاه‌های استان زنجان به لحاظ رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فروش غیرمجاز مکمل‌های ورزشی مورد به صورت مستمر مورد بازرسی قرار می‌گیرند.

مشاوره‌های غیرتخصصی

دهنایی با اشاره به مشاوره‌های غیرعلمی و تخصصی بسیاری از مربیان ورزشی به ورزشکاران در زمینه مصرف انواع مکمل‌ها عنوان می‌کند: حتی این افراد به جای پزشک دست به کار شده و به ورزشکاران جوان خود نسخه تزریق آمپول D3 (هر هفته یکبار) جهت تقویت عضله‌ها می‌پیچند در حالی که من به عنوان پزشک ارتباطی بین D3 و قوی شدن عضله‌ها نمی‌بینم!

وی با اشاره به تشکیل کمیسیون ماده 5 متشکل از ارگان‌های ذیربط نظیر نیروی انتظامی و علوم پزشکی با هدف جلوگیری از عرضه مکمل‌ها در باشگاه‌های ورزشی عنوان می‌کند: هیئت پزشکی ورزشی پس از بازرسی‌، لیست مربوط به باشگاه‌های متخلف را جهت اعمال قانون به ارگان‌های ذیربط ارائه می‌کند و طبق قانون نمی‌تواند مستقیما با این باشگاه‌ها برخوردی داشته و مکمل‌ها را ضبط کند.

ورزشکارهایِ حرف‌ گوش‌کن!

برخی از مکمل‌های بدنسازی از قبیل پروتئین وی (WHEY) و کراتین با توجه به مزایای قابل توجهی که دارند، بسیار پرطرفدار هستند بنابراین از آن جایی که امروزه در بازار، مکمل‌های بدنسازی تقلبی و قاچاق کم هم نیستند، در خرید آنها باید نهایت دقت را به خرج داد.

واردکنندگان و فروشندگان این نوع محصولات معمولا این مکمل‌ها را با قیمت کمتری به فروش می‌رسانند و متاسفانه به همین دلیل در جذب مشتری نیز به ظاهر موفق هستند. گاهی مواقع نیز به دلیل تحریم یا احتکار سودجویان، بعضی از این مکمل‌ها در بازار کمیاب شده و در این مواقع فروش نوع تقلبی آن‌ها به شدت رونق پیدا می‌کند.

یکی از فعالان ورزشی به صدای زنجان می‌گوید: به صورت حرفه‌ای ورزش می‌کنم و مصرف کراتین و پروتئین WHEY تاکنون مشکلی برای من ایجاد نکرده است. شنیده‌ام که مصرف مداوم مکمل‌های بدنسازی در طولانی مدت ممکن است سلامت بدن را با مشکل مواجه کند اما این زمانی اتفاق می‌افتد که بدون هیچ فعالیت ورزشی بخواهیم مکمل مصرف کنیم!

او با بیان اینکه مکمل‌های بدنسازی تقلبی این روزها در بازار بسیار زیاد شده و تشخیص نوع اصل آن سخت است در پاسخ به این سؤال که با علم به این موضوع چرا اصرار بر خرید این مکمل‌ها از باشگاه‌داران که تخصصی در این زمینه ندارند، می‌گوید: اتفاقا باشگاه‌داران در این زمینه تجربه کافی دارند از سویی دیگر برخی از مکمل‌های ورزشی یا برند دلخواه‌مان در داروخانه‌های زنجان هم پیدا نمی‌شود و آن‌ها از داروخانه‌های تهران و سایر استان‌ها خریداری می‌کنند و به دست ما می‌رسانند، تاکنون نه برای من و نه برای دوستانم مشکلی هم پیش نیامده است!

باشگاه‌دارانِ پزشک!

در حال حاضر ورزشکاران مکملِWHEY  کیلویی و قرص‌های کافئین‌ بسته به برند به ترتیب حدود 1.5 تا 2 میلیون تومان و 390 تا 600 هزار تومان خریداری می‌کنند.

بیشترین مصرف کنندگان مکمل‌های ورزشی، افراد جوان و نوجوان جامعه هستند که در سن رشد قرار دارند. از همین رو، می‌بایست مراقب بود که مکمل‌های غیرمجاز در اختیار آنها قرار نگیرد.

بیشترین ماده مصرفی در مکمل‌های ورزشی، «کراتین» است. یکی از باشگاه‌داران به صدای زنجان می‌گوید: از آنجایی که بافت‌های ماهیچه بیشترین مصرف‌کننده کراتین است، تمایل به مکمل‌های ورزشی حاوی کراتین، بیشترین متقاضی مصرف را دارد.

او با اشاره به استفاده از پودر مهتابی سوخته به جای کراتین در مکمل‌های ورزشی تقلبی و قاچاق در حدود 3 سال اخیر عنوان می‌کند: یکی از مشکلات مهم در مصرف مکمل‌های حاوی کراتین، شباهت ظاهری پودر آن با پودر لامپ مهتابی است! کراتین دارای ساختار کریستالی و سفید رنگ است و این امر موجب سوءاستفاده سودجویان و ساخت پودرهای مکمل تقلبی با عنوان کراتین و با محتویات پودر مهتابی شده است که تنها راه تشخیص توسط متخصصان آن هم در آزمایشگاه است! البته با سختگیری ارگان‌های ذیربط طی سال‌های اخیر شاهد این موضوع نیستیم اما هم باشگاه‌داران و هم ورزشکاران باید مراقب اینکه چه چیزی را خریداری می‌کنند باشند!

صدیقه دهنایی، رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان زنجان هم در واکنش به این موضوع در گفت‌وگو با صدای زنجان با تاکید بر اینکه طبق بخشنامه سازمان غذا و دارو هیچ ارگانی به غیر از داروخانه حق فروش مکمل‌های ورزشی چه در شکل باشگاه یا فروشگاه را ندارد، تصریح می‌کند: فروش مکمل‌های ورزشی در باشگاه‌ها غیرقانونی است. متاسفانه برخی از باشگاه‌های استان آن چنان با ظرافت اقدام به فروش غیرقانونی مکمل‌های ورزشی می‌کنند که حتی آتو دست بازرسان ما هم نمی‌دهند!

دهنایی با تاکید بر اینکه مکمل‌های ورزشی باید دارای برچسب باشند، می‌گوید: اگر این محصولات دارای هولوگرام و لیبل نباشند حتی از سطح داروخانه‌ها هم جمع‌آوری می‌شود، ما از ورزشکاران می‌خواهیم تا مکمل‌های دلخواه خود را از داروخانه‌ها خریداری کنند نه از باشگاه‌دارانی که سررشته‌ای از این محصولات و مواد بکاررفته شده در آن، ندارند!

فواید مکمل‌های بدنسازی بسیار بیش‌تر از عوارض آن‌ها است به شرط آنکه مصرف این نوع محصولات را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک یا مربی ورزشی آغاز نشود و بنا بر اظهارات رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان زنجان، هرگاه برای ورزشکاران مسلم شد که باید در کنار تمرینات ورزشی خود حتما از مکمل‌های ورزشی نیز کمک بگیرند، برای خرید حتما به مراکز معتبری نظیر داروخانه مراجعه کنند و هرگز با توصیه اقوام و آشنایان مقدار مصرف محصول را کم و زیاد نکنند.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمکمل های ورزشیبدنسازیدکتر دهنایی
sedayezanjannews.ir/nx7880


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»