کد خبر: 7954
1400/06/18 - 10:11


صدای زنجان ادعای مدیرعامل شرکت راشاکاسپین زنجان درباره جایگزینی پساب به جای منابع آب زیزمینی را بررسی می‌کند؛

«پایداریِ» وعده‌های راشاکاسپین

اعتراف یک مسئول: آبی که در صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد صرفا آبی نیست که در پروسه تولید محصول استفاده شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- مدیرعامل مجتمع کاغذسازی راشاکاسپین زنجان، در مورخه 12 شهریورماه جاری طی گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌های زنجان ادعا کرده است این شرکت (که حاشیه‌های فراوانی درباره استفاده بالای آب از منابع زیرزمینی و پساب تولیدی آن مطرح است) برای نخستین بار در زنجان پساب تصفیه‌خانه زنجان را جایگزین آب استحصال شده از منابع زیرزمینی کرده است.

طرح این ادعا در حالی است که سؤالاتی نظیر «آیا واقعا پساب خروجی از تصفیه‌خانه فاضلاب شهر زنجان جایگزین حجم بالای آب‌ زیرزمینی مورد استفاده این شرکت می‌شود؟ یا برای آبیاری فضای سبز؟» یا «با توجه به اینکه تولید کاغذ سفید نیازمند آب پاکو زلال است، آیا پساب حاصل از تصفیه‌خانه شرکت آبفای زنجان می‌تواند برای تولید کاغذ تولیدی این شرکت استفاده شود؟»، مطرح است.

از سویی دیگر معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب استان زنجان اذعان می‌کند: آبی که در صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد صرفا آبی نیست که در پروسه تولید محصول استفاده شود، و این یعنی ادعای جایگزینی فاضلاب تصفیه‌خانه زنجان به جای آب زیرزمینی مورد استفاده راشاکاسپین کمی لنگ می‌زند.

فقط ادعاست

رضا رمضانی، فعال محیط‌زیست در گفت‌وگو با صدای زنجان در واکنش به اظهارات مدیرعامل مجتمع کاغذسازی راشاکاسپین زنجان مبنی بر «استفاده راشاکاسپین از پساب فاضلاب زنجان» گفت: در ابتدا باید شرکت آب و فاضلاب شهری مشخص کند که حجم پساب تصفیه‌خانه زنجان چقدر است؟ تاکنون پساب تصفیه‌شده به چند طرح اختصاص داده شده است؟ چرا از پساب راشاکاسپین برای تولید بهره گرفته نمی‌شود که در صورت اجرا نیازی هم به نقل و انتقال آب وجود ندارد؟

رمضانی در پاسخ به این موضوع که شاید متولیان معتقد باشند که حجم پساب این واحد کفاف نیاز آبی را نمی‌دهد، ابراز کرد: «تصور نمی‌کنم این‌گونه باشد، چرا که به گفته مسئولان این شرکت، پساب خروجی از تصفیه‌خانه باید کیفیت لازم برای کاغذسازی را داشته باشد، برای کاغذسازی هر آبی را نمی‌شود استفاده کرد، آب باید در حد استاندارد آب شرب باشد که تامین این آب نه در تصفیه‌خانه زنجان و نه تصفیه‌خانه راشاکاسپین امکان‌پذیر نیست. از سوی دیگر اگر متولیان ادعا می‌کنند که کل مصرف نیاز آبی آن‌ها همان قدری است که 80 درصد آن تبدیل به پساب می‌شود اگر این میزان در قالب بازچرخانی آب مجددا به چرخه تولید برگردد تنها 20 درصد به آب خام جدید برای تداوم تولید نیاز دارند.»

«واقعیت این است که بخش عمده‌ای از میزان مصرف آب در راشاکاسپین مربوط به بخارشدن از طریق بویلرها در قالب بخار آب است که هیچ‌گاه در محاسبات خود وارد نمی‌کنند! مسئولان پاسخ دهند نیاز آبی این بخش را از کجا تامین خواهند کرد؟»

به اعتقاد رمضانی «خروجی‌ پساب تصفیه‌خانه زنجان حتی برای رهاسازی در رودخانه مناسب نیست و این خروجی نمی‌تواند در صنعت بازیافت کاغذ و کاغذسازی مورد استفاده قرار گیرد. البته اگر به استاندارد لازم برسد بسیاری از استفاده‌ها را می‌شود تدارک دید زیرا آب بسیار زلالی می‌شود اما همان‌طور که گفته شد چنین امکاناتی وجود ندارد!»

رمضانی با اشاره به نیاز خمیر کاغذ به آب زلال استفاده از فاضلاب تصفیه شده شهری برای فرآیند تولید در واحد مذکور را ادعایی بیش ندانست و افزود: قرار بود آب مورد نیاز این واحد از محل سد مشمپا تامین شود اما چنین اتفاقی نیفتاد! ما مدام شاهد ادعا هستیم چه از سوی سرمایه‌گذاران چه از سوی مسئولان!

«از سوی دیگر قانون به صورت مشخص گفته راشاکاسپین در محلی که واقع شده حق توسعه ندارد. اما الان قانون نقض می‌شود، ما نمی‌توانیم ادعای رعایت استانداردها را قبول کنیم. استقرار اولیه راشاکاسپین در اثر فشار مسئولان ارشد و سایر ارگان‌ها صورت گرفت و در ان مقطع مسئولان به بهانه جذب سرمایه‌گذار و به هر قیمتی که بود این واحد را مستقر کردند! موضوع قرارگیری در داخل حریم شهری قبل از استقرار این واحد مطرح شد، در آن زمان قانون هوای پاک که بر اساس آن ممنوعیت استقرار واحدها در حریم‌ شهری از سال 97 به بعد، ابلاغ شده بود را هم داشتیم اما توجهی به آن نشد!»

رمضانی ادعا کرد: آنطور که شنیده‌ام برای خروجی تصفیه‌خانه شهر زنجان تا به الان در رابطه با اختصاص پساب جهت تامین آب موردنیاز واحدهای مختلف صحبت شده است از فولاد پیوسته سهند ( قیطول)، فوکا صنعت، کارخانه مس کاتدی بگیرید تا ناحیه صنعتی حلب! بارها به صورت شفاهی صحبت شده حتی بنده اطلاع دارم که موضوع اختصاص آب از محل پساب شهر زنجان کتبا به تعدادی از سرمایه‌گذاران در قالب طرح اعلام شده است که به هیچ وجه چنین حجم آبی در خروجی تصفیه‌خانه شهر زنجان وجود ندارد!

وی با تاکید بر اینکه اختصاص پساب شهر زنجان به این تعداد از واحدهای صنعتی مدنظر مسئولان غیرممکن بوده و در حد حرف است، تاکید کرد: گفته شده بود آب موردنیاز راشاکاسپین از محل سد مشمپا تامین شود اما الان سد مشمپا کجاست؟ چند وقت پیش یکی از مسئولان استانی مگر از احتمال تعطیلی آن خبر نداد؟ متاسفانه در زنجان مسئولان به نگرانی کارشناسان و صاحب‌نظران در رابطه با عواقب استقرار برخی از واحدها بی‌توجهی می‌کنند و وقتی منابع آلوده شدند تازه نگرانی‌ها را درک می‌کنند!

او با اشاره به راندمان پایین راشاکاسپین تاکید می‌کند: این واحد برای 2500 نفر اشتغال ایجاد می‌کند اگر مسئولان به درستی برنامه‌ریزی کرده و زمینه را برای واحد دارای راندمان بالاتر فراهم می‌کردند به جای 2500 نفر، اشتغال 25 هزار نفر فراهم می‌شد.

اختصاص 12 هزار مترمکعب (در شبانه روز) پساب شهری به راشاکاسپین

سیدمرتضی موسوی، معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آبفای استان زنجان نیز در رابطه با حجم پساب در نظر گرفته شده جهت اختصاص به نیازهای شرکت مذکور به صدای زنجان عنوان کرد: مقرر شده که پساب خروجی تصفیه‌خانه اختصاصی به این واحد، روزانه 12 هزار مترمکعب باشد.

موسوی در رابطه با نیاز راشاکاسپین به پساب شهری و حجم درخواستی از این شرکت ابراز کرد: اطلاعی نداریم که این واحد در قالب طرح توسعه‌ای که دارد، چقدر پساب از شرکت آبفا درخواست می‌کند.

موسوی در مورد حجم پساب تولیدی در تصفیه‌خانه این شرکت به صدای زنجان گفت: در حال حاضر روزانه 43 هزار مترمکعب پساب تولید می‌شود که کم‌تر از یک چهارم آن در اختیار راشاکاسپین قرار می‌گیرد!

وی در پاسخ به شبهه وارده مربوط به استانداردهای در نظر گرفته شده برای کیفیت پساب تولیدی در تصفیه‌خانه شرکت عنوان کرد: کیفیت خروجی آب تصفیه‌خانه در حد استاندارد است و اگر فیلتر مختصری شود آب حاصله برای بسیاری از امور قابل استفاده می‌شود. هر کسی شبهه‌ای دارد حاضریم که به صورت رندوم و تصادفی و در هر زمانی کیفیت پساب تولیدی را مورد سنجش قرار دهیم.

موسوی در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر اینکه پساب شهری اختصاص یافته به شرکت راشاکاسپین به هیچ عنوان در پروسه تولید استفاده نخواهد شد و حجم قابل توجهی از آن برای آبیاری محوطه خواهد بود، تصریح کرد: آبی که در صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد صرفا آبی نیست که در پروسه تولید محصول استفاده شود، اکثر این آبها در صنایع برای خنک‌کاری دستگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نظر گرفتن 12 هزار مترمکعب معادل 400 دستگاه تریلی حاوی آب است. مسلما این شرکت از تمامی آب در پروسه تولید استفاده نخواهد کرد و نهایتا 200 الی 300 مترمکعب آن برای تولید خمیر کاغذ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما منتقدان می‌گویند اگر تصفیه‌خانه شهر زنجان پساب شهری را به آب باکیفیت در حد استاندارد تبدیل می‌کند باید در درجه نخست برای تعادل‌بخشی استفاده شود، ما در دشتی زندگی می‌کنیم که بیلان آبی آن منفی است که باید جبران شود!

سیدمرتضی موسوی، معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آبفای استان در پاسخ به برخی دیدگاه‌ها مبنی بر لزوم اولویت‌بندی در اختصاص پساب تولیدی به طرح‌های تعادل‌بخشی افزود: در این زمینه چندین موضوع دخیل است، وظیفه شرکت آبفا تولید پساب و فروش ان به خریداران است چه راشاکاسپین باشد چه هر واحد و ارگان دیگری البته پس از طی مراحل قانونی! لازم به ذکر است از 43 هزار مترمکعب تولید یاد شده، 12 هزار مترمکعب به راشاکاسپین اختصاص یافته و مابقی در رودخانه رهاسازی می‌شود. هر کسی (واحد یا ارگانی) خواستار استفاده از پساب باشد، حاضریم برای جلوگیری از استفاده بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی به او پساب بفروشیم!

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانراشاکاسپینحسین پایداریوعده
sedayezanjannews.ir/nx7954


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»