کد خبر: 7989
1400/06/31 - 8:5


بررسی ادعای استاندار زنجان درباره فعال‌بودن شرکت روغن نباتی جهان و تامین نیاز استان از طریق این شرکت؛

وضعیت «حقیقی» جهان

یک منبع آگاه دولتی: برخی‌ها فقط افتخار می‌کنند که این واحد تعطیل را احیا کرده‌اند/ رئیس اتحادیه خواربار زنجان: اتحادیه امسال در شهر زنجان «روغن جهان» توزیع نکرده است!/ کارگران: صاحب کارخانه از ترس مصادره 80 کارگر را نگه داشته است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- فتح‌اله حقیقی، استاندار زنجان در برنامه ویژه هفته دولت که از شبکه استانی زنجان (اشراق) در اوایل شهریورماه جاری پخش شد، ادعا کرد که با پیگیری او شرکت روغن نباتی جهان فعال شده و با توزیع تولیدات این شرکت در استان زنجان دیگر مشکلی بابت روغن نباتی در زنجان وجود نداشته است وگرنه باید ماندد سایر استان‌ها دنبال تامین روغن می‌رفتیم.

اما این ادعا با اما و اگرهایی همراه است و در شرایطی که مسئولان، کارخانه روغن نباتی جهان را در لیست واحدهای احیا شده قرار می‌دهند یک منبع آگاه دولتی می‌گوید: اگر نظر کارشناسان را بخواهند ما به هیچ عنوان موافق بودن کارخانه روغن نباتی جهان نیستیم! سیاسی‌کاری می‌کنند و ما هم دل‌مان از این بابت خون است!

در حال حاضر تولیدات برندهای مطرح کشور از جمله «لادن»، «آفتاب»، «بهار» و «طبیعت» در بازار استان زنجان توزیع می‌شود و در این میان خبری از تولیدات تنها کارخانه روغن استان زنجان یعنی «روغن نباتی جهان» نیست! البته برخی از مسئولان با یادآوری تولیدات جهان در سطح بازار زنجان و شهرستان‌ها در نیمسال دوم سال گذشته که حرف و حدیث‌هایی هم بابت آن حجم از تولیدات بود را متذکر می‌شوند!

از سویی دیگر کارگران می‌گویند در رابطه با بازه زمانی که مسئولان از آن به‌عنوان تامین نیاز بازار با کمک کارخانه جهان نام می‌برند حرف دارند. روغنی که تولید شد در مقابل ظرفیت واقعی شرکت عددی نبود! در ضمن بخشی از تولیدات قبلا در انبار موجود و قیمت‌شان نیز قیمت قدیم بود! بخشی هم در عرض یک ماهه تولید شد اما این تولید، استمرار نداشت!

کارخانه‌ روغن نباتی جهان یکی از بزرگترین کارخانه‌های تولید روغن در کشور محسوب می‌شود که دارای مدرن‌ترین دستگاه‌ها است و اگر بخواهد به فعالیت خود با تمام ظرفیت ادامه دهد بازار با مشکل کمبود روغن مواجه نمی‌شود.

سهم ناچیز کارخانه «روغن نباتی جهان» در تامین نیاز مصرفی بازار زنجان

به گفته امیرعلی مسیبی، معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان ماهانه به طور متوسط 800 تا یک هزار و 100 تن روغن از کارخانجات سراسر کشور در سطح استان توزیع می‌شود.

مسیبی با اشاره به سهم تنها تولیدکننده روغن خوراکی استان در تامین نیاز مصرفی زنجانی‌ها تصریح می‌کند: این کارخانه در تامین نیاز بازار زنجان نقش مؤثری داشته است، سال قبل که بازار روغن ملتهب شده بود، کارخانه روغن نباتی جهان 50 درصد نیاز بازار را تامین کرد که برای نیاز 7 الی 8 ماه کافی بود، قبل از آن شاهد این تولیدات در بازار زنجان نبودیم و نیاز بازار استان زنجان را با تولیدات برندهای مختلف کارخانجات سایر استان‌ها تامین می‌کردیم.

جلیل علی‌محمدی، رئیس اتحادیه خواربار زنجان هم در گفت‌وگو با صدای زنجان نیاز ماهانه خانواده 4 نفره به روغن خوراکی را یک کیلو و 200 گرم اعلام کرده و می‌گوید: در حال حاضر نیاز بازار با تولیدات کارخانه‌های سطح کشور تامین شده و مشکلی بابت روغن وجود ندارد و وضعیت بسیار آرام است. تولیدات روغن نباتی جهان در بسیار کم و در حد 5 درصد است، اگر ستاد تنظیم بازار سهمیه بدهد ما مشکلی برای توزیع نداریم. نیمسال دوم سال قبل که بازار روغن متلاطم بود عملکرد خوبی از این کارخانه و مسئولان دولتی را در تنظیم بازار شاهد بودیم، فقط در شهر زنجان از طریق اتحادیه ما 50 هزار کارتن توزیع شد. در حال حاضر مشکلی در بازار روغن نیست و وضعیت بسیار آرام است.

علی‌محمدی در پاسخ به سهم کارخانه روغن نباتی جهان در تامین نیاز مصرف استان در سال جاری تصریح می‌کند: اطلاعی از تولیدات توزیع شده این کارخانه در سطح شهر زنجان نداریم، اگر هم توزیع شده باشد میزان اندکی است!

به من باشد «جهان» را تعطیل می‌کنم!

یک منبع آگاه دولتی که نخواست نام وی منتشر شود، می‌گوید: در نیمه دوم سال قبل کارخانه جهان توانست نیاز بازار روغن استان زنجان را تامین کند، چند ماهی هم در این حوزه فعال شد و روزانه 100 تن تولید داشت! این کارخانه ظرفیت تولید 300 تن روغن در روز را دارد البته اگر «مواد اولیه» و از همه مهم‌تر «اراده» باشد! اگر به من باشد «جهان» را تعطیل می‌کنم، برخی‌ها فقط افتخار می‌کنند که این واحد که تعطیل بود را احیا کرده و به چرخه تولید بازگردانده‌اند! این کارخانه با کمترین ظرفیت کار می‌کند و علنا کارگرانش بیکار هستند!

سهم 5 درصدی و حتی کمتر روغن نباتی جهان در بازار مصرف زنجان در حالی مطرح است که مسئولان بارها و بارها از بازگشت این واحد به چرخه تولید خبر داده و گفته‌اند برای رفع مشکل تامین مواد اولیه آن تلاش می‌کنند.

این کارخانه قبل از واگذاری به بخش خصوصی حدود 700 کارگر داشت که در سه شیفت فعالیت می‌کرد و اگر این رویه ادامه‌دار می‌شد قطعا امروزه سهم زیادی در اشتغال استان زنجان را دارا بود اما در حال حاضر تولید در کارخانه جهان کمتر از 10 درصد بوده و نیروهای آن به 80 نفر رسیده‌اند! کارگران می‌گویند هر چند وقت یک بار خط تولید راه‌اندازی می‌شود و آنها ساعت‌ها بیکار هستند و البته نگران تعدیل شدن!

صاحب کارخانه «جهان» از ترس مصادره واحد، عدد « 80 کارگر» را نگه داشته است!

یکی از کارگران روغن نباتی جهان نیز که نگران دچار شدنش به سرگذشت نیروهای تعدیل‌شده این کارخانه است به شرط عدم انتشار نامش بود، می‌گوید: وضعیت کارخانه طبق روال سابق بوده و با ظرفیت زیر 10 درصد کار می‌کند!

او که وضعیت تولید در کارخانه جهان را به هیچ عنوان مطلوب نمی‌داند، مدعی است: دو هفته پیش روغن ویتامینه تولید کردیم آن هم فقط برای اینکه مجوز تولید روغن ویتامینه باطل نشود و بازرسان نیز در گزارش‌ها ثبت کنند که فلان روز در این واحد نمونه‌برداری شده است تا همه تصور کنند وضعیت «جهان» خوب است و روی پاست!

این کارگر با تاکید بر اینکه وضعیت روغن نباتی جهان به لحاظ تولید و کارگری بدتر از قبل شده که بهتر نشده است، می‌گوید: بعد از حضور آقای رئیسی، رئیس سابق قوه قضائیه و رئیس جمهور فعلی (در روز پنج‌شنبه چهاردهم شهریورماه سال 98) در کارخانه بیمه و حقوق‌مان را به موقع دریافت می‌کنیم و سرویس ایاب و ذهاب‌مان نیز دایر شده است اما مدیران مجموعه نیروهای قدیمی را به تدریج حذف کرده و سریعا نیروهای جدید را جایگزین آن‌ها می‌کنند!

او در پاسخ به این سؤال که برای ظرفیت هر چند کم تولید در این واحد باز هم نیاز به تجربه کاری است آیا نیروهای جدید آموزش‌دیده هستند به صدای زنجان گفت: «مگر تولید داریم که نیروهای جدید آموزش هم ببینند! مدیران فقط می‌خواهند بگویند جهان 80 کارگر دارد چرا که اگر اعلام ورشکستگی کرده و همین تعداد را تعدیل کند، بانک برای گرفتن مطالباتش، کارخانه را مصادره می‌کند!»

جهان را سیاسی کردند!

یک منبع آگاه دولتی که اظهارات کارگران را منطقی می‌داند، می‌گوید: این کارخانه زمانی که تحت مدیریت بنیاد شهید بود 650 کارگر داشت، پس از فرآیند خصوصی‌سازی و با در نظر گرفتن بهره‌وری و افزایش بازدهی که همواره مدنظر بخش خصوصی باید باشد، کاهش تعداد نیرو تا 400 نفر شاید منطقی باشد، اصلا می‌گوییم چون بخش خصوصی است و مثل بخش دولتی نیست و به اصطلاح مو را از ماست بیرون می‌کشد، تعدیل نیرو تا 300 نفر هم قبول است! اما چرا باید تعداد نیروهای کارگری به 80 نفر برسد؟ اگر نظر کارشناسان را بخواهند ما به هیچ عنوان موافق بودن این کارخانه نیستیم! سیاسی‌کاری می‌کنند ما هم دلمان از این بابت خون است! ما حدود 1.5 سال پیش راهکاری برای تعیین تکلیف جهان داده و گفتیم مدیر دولتی برای اداره امور کارخانه انتخاب کنند اما این هم به مذاق مسئولان خوش نیامد و گفتند می‌توانیم خودمان اداره کنیم!

او با پذیرش اظهارات کارگران روغن نباتی جهان مبنی بر «دلیل اصرار صاحب کارخانه روغن نباتی جهان برای ثبت عدد 80 نیروی فعال کارخانه در ارگان‌ها و بازگو کردن آن در جلسات اداری و رسانه‌ها و تعدیل نیروهای باتجربه و جایگزین نیروهای جدید به جای آنها» تاکید می‌کند: من کاملا با حرف کارگران موافقم! این تعداد کارگر برگ برنده «روغن نباتی جهان» است، هر جا که کارگری برایشان دردسر دارد آن را رد می‌کنند و نیروی جدید جایگزینش می‌کنند، الان از کارگر مایه می‌گذارند، و می گویند نان خور (از طریق کار در این مجموعه) هستند و اگر اتفاقی بیفتد نان‌شان آجر می‌شود. حتی تعدادی از مسئولان و کارشناسان دولتی استان‌های قزوین و همدان که صاحب روغن نباتی جهان در آن استان‌ها نیز شرکت‌ دارد و چندین سال است وضعیتی مشابه کارخانه جهان زنجان را دارند با رویکرد ایشان موافق نبوده و شاکی هستند!

این منبع که از وضعیت «جهان» و کارگرانش متاثر است به صدای زنجان می‌گوید: «ما (کارمندان دولتی) که جرات نداریم این حرف‌ها را به مسئولان امر بگوییم حداقل رسانه‌ها مطالبی که عرض کردم را منتشر کنند تا مردم هم بدانند ما از شرایط کنونی کارخانه جهان و کارگرانش راضی نیستیم! می‌دانم مسئولان به اظهاراتم جواب به اصطلاح دندان‌شکنی خواهند داد تا در همین رسانه منتشر شود اما ما به عنوان کارشناس حرف خودمان را می‌زنیم!»

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانروغن نباتی جهانفتح اله حقیقیادعا
sedayezanjannews.ir/nx7989


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»