کد خبر: 8074
1400/08/01 - 13:20


صدای زنجان از کش‌وقوس برگزاری حضوری کلاس‌های دانشگاه‌ها گزارش می‌دهد؛

معمای دانشگاه حضوری

درحالی‌که وزیر علوم بر آغاز بازگشایی دانشگاه‌ها از ۱۵ آبان ماه خبر داده، در آخرین اظهار نظر مسئولان وزارت علوم، پیش شرط تزریق دو دوز واکسن و رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی شرط اصلی بازگشایی دانشگاه‌ها اعلام شده و از روسای دانشگاه‌ها خواسته شد از این تاریخ برای امکان بازگشایی دانشگاه برنامه‌ریزی کنند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- درحالیکه وزیر علوم بر آغاز بازگشایی دانشگاه‌ها از ۱۵ آبان ماه خبر داده، در آخرین اظهار نظر مسئولان وزارت علوم، پیش شرط تزریق دو دوز واکسن و رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی شرط اصلی بازگشایی دانشگاه‌ها اعلام شده و از روسای دانشگاه‌ها خواسته شد از این تاریخ برای امکان بازگشایی دانشگاه برنامه‌ریزی کنند.

نیمه مهرماه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بر آغاز بازگشایی دانشگاه‌ها از ۱۵ آبان خبر داد و با اشاره به اینکه حفظ سلامت جامعه دانشگاهی اساس کار وزارت علوم در از سرگیری آموزش‌های حضوری دانشگاه‌هاست، بر اجرای طرح‌های بین دانشگاهی تأکید کرد.

محمدعلی زلفی‌گل با اشاره به چالش‌های پیش رو در عرصه آموزش عالی بر بازگشایی و از سرگیری آموزش حضوری تاکید کرد و گفت: بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا مقررشده دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی از ۱۵ مهرماه و مقطع کارشناسی از ۱۵ آبان ماه به صورت حضوری در کلاس‌های درس فعالیت داشته باشند. دانشگاه‌ها باید از این تصمیم ستاد ملی کرونا تبعیت کنند و نهایت تلاش خود را برای اجرای آن مبذول دارند.

او البته با اشاره به تجارب ارزشمند به‌دست‌آمده در دوران کرونا در زمینه آموزش‌های الکترونیک، معتقد است که برنامه‌ریزی برای آموزش ترکیبی و بهره‌مندی از تجربه به‌دست‌آمده موجب خواهد شد، آموزش‌های حضوری با بسته‌های آموزش الکترونیکی تکمیل شود و اگر در این راستا هوشمندانه و باتدبیر عمل کنیم؛ مشکلات کمتر خواهد شد.

دانشگاه‌ها از ۱۵ آبان در جهت بازگشایی برنامه‌ریزی کنند

در همین راستا چند روز بعد معاون آموزشی وزیر علوم با تأکید بر این‌که تمام دانشگاه‌ها به دلیل مسائلی از جمله خوابگاه و ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی، امکان بازگشایی حضوری و آغاز آموزش حضوری دانشجویان از ۱۵ آبان ماه را ندارند، گفت: اعلام تاریخ آموزش حضوری دانشجویان از ۱۵ مهرماه برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و ۱۵ آبان ماه برای دانشجویان کارشناسی به منزله الزام آموزش حضوری نیست، بلکه دانشگاه‌ها از این تاریخ می‌توانند در جهت بازگشایی برنامه‌ریزی کنند.

علی خاکی‌صدیق اعلام کرد: بازگشایی حضوری آموزش در دانشگاه‌ها به صورت مشروط است و دانشگاه‌هایی که بتوانند سازوکارهای این شیوه آموزش و پروتکل‌های بهداشتی را اجرایی کنند باید این مصوبه را اجرایی کنند و تمام دانشگاه‌ها نمی‌توانند به دلیل مسائل لازم جهت هماهنگی خوابگاه‌ها و ... آموزش حضوری خود را آغاز کنند.

او تأکید کرد: تا زمانی که دانشجویان دو دوز از واکسن کرونا را نزده باشند، حضورشان در دانشگاه‌ها مشروط است و تزریق دو دوز واکسن برای حضور در دانشگاه‌ها اجباری است و دانشجویانی که واکسن نزنند نمی‌توانند به صورت حضوری در محیط دانشگاه حاضر شوند.

به نظر می‌رسد وضعیت بالاتکلیف آموزش‌ها شرایط را برای دانشجویان کم تا قسمتی سخت کرده است به طوری که  برخی از دانشجویان از کیفیت پایین آموزش‌های مجازی گله می کنند و خواستار شروع حضوری دانشگاه ها هستند.

در این زمینه محمد یکی از دانشجویان کارشناسی رشته شیمی، با اشاره به اینکه کلاس‌ها در اسفند سال 98 ظرف یک هفته تعطیل شد اما برای شروع مجدد دانشگاه‌ها معلوم نیست که چه میزان زمان باید بگذرد، گفت: گله از آموزش‌های غیرحضوری به خاطر کیفیت پایین آموزش‌ها است اگرچه انتقادی متوجه دانشگاه‌ها نیست اما چطور که دانشجویان این رشته چندان کلاس عملی آزمایشگاهی نداشته باشند؟

وی ادامه داد: به نظر میرسد دانشجویان دوران کرونا پس از فارغ التحصیلی با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو باشند. دانشجویانی که تنها به صورت مجازی با اساتید مواجه شده‌اند و دروس صرفا برای اینکه مدرکی بگیرند پاس کرده‌اند.

هنوز تصمیم قطعی در مورد بازگشایی دانشگاه‌ زنجان از اواسط آبان ماه گرفته نشده است

 در این زمینه حبیب الله زلفخانی، معاون آموزشی دانشگاه زنجان با اشاره به اینکه هنوز تصمیم قطعی در مورد بازگشایی دانشگاه‌ زنجان از اواسط آبان ماه گرفته نشده است، گفت: مواردی وجود دارد که باید در این زمینه تصمیم‌گیری شود تا بتوان به یک نتیجه قطعی در مورد بازگشایی دانشگاه رسید.

وی ادامه داد: مساله واکسیناسیون و دریافت دوز اول و دوم آن و فاصله سپری شده بین دو دوز از موضوعات مورد اهمیت در زمینه بازگشایی دانشگاه‌ها است و باید این موضوعات مورد بررسی قرار گیرد تا بتوان بر اساس آن تصمیم‌گیری کرد.

این مسئول افزود: یکی از موضوعات دیگر این است که دانشجویان ارشد این دانشگاه طی هفته آتی ثبت نام می‌کنند و در واقع از شنبه به طور رسمی جزو دانشجویان این دانشگاه تلقی می‌شوند و یکی از مشکلات ما در مورد این دانشجویان این است که هنوز آمار دقیقی در مورد میزان واکسیناسیون این افراد نداریم و به دست آوردن اطلاعات در این زمینه تا میزانی نیازمند زمان است.

زلفخانی اذعان کرد در حال حاضر الویت این دانشگاه برای برگزاری کلاس‌های حضوری، دانشجویان دکترای 1400 است که اگر بتوانیم در طول آبان بررسی کنیم که چه میزان از این افراد واکسن دریافت کرده‌اند، میتوان در زمینه حضوری بودن کلاس‌های این دانشجویان اقدام کرد.

معاون آموزشی دانشگاه زنجان با بیان اینکه میزان زیادی از دانشجویان دانشگاه واکسینه شده‌اند اما ما به معدود افرادی که واکسن دریافت نکرده‌اند، هم فکر می‌کنیم، افزود: این موضوعات از جمله موضوعاتی است که یک میزان تصمیم‌گیری را سخت کرده است به طوری که اکنون بین 80 تا 90 درصد دانشجویان دکترا واکسینه شده‌اند. ولی همان درصد کمی هم که واکسن نزده‌اند ما را به عنوان متولیان امر نگران می‌کند.

در ثبت نام ارشدمان ما یک بندی اضافه کرده‌ایم که دانشجویان ورودی را موظف کرده‌ایم که کارت واکسیناسیون خود را بارگذرای کنند و میزان واکسناسیون این افراد را هم دنبال می‌کنیم. ضمن اینکه سایر دانشجویان دکترا به جز دانشجویان ورودی 1400 می‌توانند به دانشگاه برای امر پژوهش و پاین نامه رفت و آمد داشته باشند د و فعالیت این دانشجویان در دانشگاه موردی ندارد.

وی با بیان اینکه تلاش ما این است که کلاس‌های دانشجویان دکترا و ارشد 1400 حضوری باشد، گفت: با این حال روند واکسیناسیون این افراد و پیش رو داشتن موج ششم کرونا را باید لحاظ کنیم تا بتوانیم در این خصوص تصمیم‌گیری کنیم.

وی با بیان اینکه در خصوص دانشجویان کارشناسی احتمال اینکه کلاس‌ها در این ترم به صورت حضوری باشد بسیار کم است، اظهار کرد: تصمیم دانشگاه برای برگزاری کلاس‌های دروس عمومی و پایه مبنی بر این است که این کلاس‌ها به صورت مجازی برگزار شود چرا که تعداد دانشجویان موجود در این کلاس‌ها بالا است و ما در این زمینه محدودیت داریم. در زمینه دروس عملی نیز  تصمیم داریم کلاس‌ها به صورت فشرده طی یک یا دو روز برگزار شود تا مشکلی از این بابت وجود نداشته باشد.

وی با بیان اینکه تصمیم‌گیری در مورد بازگشایی دانشگاه‌ها با توجه به اینکه ما با 24 ساعت دانشجو سر و کار داریم سخت است چرا که مساله خوابگاه و سلف سرویس نیز خود مساله‌ای است که باید به آن توجه داشت. این مراکز باعث تجمع در دانشگاه‌ها خواهند شد و این موضوع می‌تواند مشکل‌زا شود.

شرط بازگشایی دانشگاه‌ها واکسینه‌شدن اساتید و دانشجویان است

در این زمینه اما رشید زارع نهندی، معاون اداری و آموزشی دانشگاه تحصیلات تکمیلی دانشگاه زنجان نیز با اشاره به اینکه 100درصد اساتید و دانشجویان خوابگاهی و بالای 70 درصد دانشجویان بومی استان در دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه واکسینه شده‌اند، گفت: اساتید و کارمندان دانشگاه تحصیلات تکمیلی هر دو دوز واکسن را دریافت و در حدود 50 درصد دانشجویان دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند.

وی ادامه داد: فعلا به ما تکلیف شده است که به وزارت علوم برنامه بدهیم که چطور و با چه شرایطی می‌خواهیم دانشگاه‌ها را بازگشایی کنیم و ما در حال برنامه‌ریزی هستیم که یک راهی پیدا کنیم که دانشجویان بتوانند بیایند. اکنون بالغ بر 35 درصد از دانشجویان ما در خوابگاه‌ها به دلیل موضوعات پژوهشی و پایان نامه‌ای مستقر هستند و حدود 30 درصد از دانشجویان هم بومی هستند که این گروه هم به شرط واکسیناسیون می‌توانند در دانشگاه تردد داشته باشند که این گروه هم اکثرا واکسینه شده‌اند و می‌آیند و چیزی حدود 30 تا 35 درصد دانشجویان ما مانده‌اند که شهرستانی هستند و خوابگاه نیاز دارند.

وی با بیان اینکه شرط بازگشایی دانشگاه‌ها واکسینه شدن دو دوز اساتید و دانشجویان است، افزود: ولی اگر بخواهیم همه دانشجویان غیربومی ورودی سال 99 و 1400 را فراخوان بدهیم که بیایند باید خوابگاه‌ها و سلف سرویس را باز کنیم که این موضوع در حال حاضر فراهم نیست و باید صبر کنیم که واکسیناسیون همه دانشجویان ما به اتمام برسد تا در این زمینه تصمیم‌گیری شود.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانکرونابازگشایی دانشگاه ها
sedayezanjannews.ir/nx8074


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»