کد خبر: 8081
1400/08/03 - 8:4


صدای زنجان از سوءاستفاده مشهدی‌ها از نام چاقوی زنجان گزارش می‌دهد؛

چاقوی زنجان دست مشهدی‌ها را برید

اتحادیه صنف چاقوسازان و چاقوفروشان زنجان: تشکیل 40 فقره پرونده قضایی در حمایت از اصالت زنجان/ مدیرعامل شرکت تعاونی چاقوسازان زنجان: تخلفات برخی افراد در مشهد نمی‌تواند اصالت چاقوی زنجان را از بین ببرد اما جایگاه این هنر را تضعیف می‌کند!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- با پیگیری اتحادیه صنف چاقوسازان و چاقوفروشان زنجان از طریق مراجع قانونی، 40 واحد متخلف در مشهد که به نام «چاقوی زنجان» اقدام به فروش اجناس خود می‌کردند شناسایی و با آنان برخورد شد.

زنجان قرن‌هاست که پایگاه بزرگ و حرفه‌ای ساخت سلاح بوده به طوری که هم اکنون نیز چاقو جزو صنایع دستی این شهر است و استادکاران، چاقوهای بسیار مرغوب و باکیفیتی را از صفر تا 100 طراحی و تولید می‌کنند.

آمار دقیقی از تعداد چاقوسازان شهر زنجان در دست نیست، اما بر اساس آمارهای غیررسمی تعداد فعالان مستقیم و غیرمستقیم در این حرفه 10 هزار نفر و حتی بیشتر تخمین زده می‌شود!

چاقوی زنجان، هنری از آتش و فولاد است که همواره در طول این سال‌ها تحت تاثیر نوسانات ارز و قیمت دلار قرار گرفته و یا در اثر ورود چاقوهای بی‌کیفیت چینی و افراد ناآشنا به تولید این محصول که البته با نام و برند زنجان در فضای مجازی مشغول به کار بوده و هستند، خسارت دیده است. اما بنا بر گزارش‌ها ظاهرا تعدادی از افراد خواسته یا ناخواسته و با انگیزه کسب سود نسبت به ایجاد مغازه در سطح شهر مشهد تولیدات خود را به نام «چاقوی زنجان» به مشتریان عرضه می‌کنند، هر چند برخی از مسئولان صنفی می‌گویند که پس از تشکیل ده‌ها فقره پرونده در مراجع قضایی برای این متخلفان، فعالیتی در این خصوص گزارش نشده است!

تشکیل 40 فقره پرونده قضایی در حمایت از اصالت زنجان

حسینعلی نادری‌شورابی، اتحادیه صنف چاقوسازان و چاقوفروشان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید: سال قبل با پیگیری‌های انجام شده از طریق مراجع قضایی زنجان، برای حدود 40 واحد مستقر در مشهد، پرونده تشکیل شد.

نادری‌شورابی با بیان اینکه هم‌اکنون در زنجان 500 واحد صنفی از اتحادیه و 1200 واحد از صنایع دستی مجوز دریافت کرده و در عرصه چاقوسازی و چاقوفروشی فعالیت قانونی می‌کنند، عنوان می‌کند: فعالیت چاقوسازان اقصی نقاط کشور به خودی خود مشکلی ندارد اما هیچ یک از فعالان حق ندارند به نام «چاقوی زنجان» در بازار فعالیت کنند.

همانطور که عرض کردم با ورود مجموعه قضایی از فعالیت واحدهای چاقوسازی و چاقوفروشی با نام زنجان در مشهد جلوگیری شد و تصور نمی‌کنیم چنین موردی باشد اما همچنان بازار مشهد را رصد می‌کنیم.

در زنجان نیز با متخلفان فاقد مجوز چاقوسازی و چاقوفروشی برخورد می‌شود

نادری‌شورابی با بیان اینکه اتحادیه با جدیت با هرگونه فعالیت صنفی بدون مجوز در چارچوب قانون برخورد کرده و در این خصوص با کسی تعارفی ندارد، تصریح می‌کند: گزارشاتی از فعالیت تعدادی از واحدهای فاقد مجوز در برخی پاساژهای شهر زنجان وصول شده که در اسرع وقت نسبت به برچیده شدن آن‌ها اقدام شده است. بازدیدهای اتحادیه از واحدهای صنفی زیرمجموعه به صورت منظم انجام می‌شود.

او با اشاره به اینکه در زنجان 200 تا 300 نفر نیز بدون مجوز و در روستاها و زیرزمین‌های منازل مشغول به تولید چاقو هستند و دست ما نیز به آن‌ها نمی‌رسد، می‌گوید: با توجه به اینکه فروش مجازی چاقو در فضاهای اجتماعی پس از شیوع کروناویروس افزایش یافته است از مردم و مشتریان چاقوی زنجان می‌خواهیم قبل از سفارش و پرداخت مبلغ، از اصالت پیج اطمینان حاصل کنند تا مشکلی برایشان پیش نیاید.

تخلفات می‌تواند جایگاه این هنر را تضعیف کند

داود بیگدلی، مدیرعامل شرکت تعاونی چاقوسازان زنجان نیز با اشاره به ثبت شکایات تعدادی از مشتریان اقصی نقاط کشور که به وجود پرداخت مبلغ درخواستی، محصول سفارشی خود را دریافت نکرده‌اند از هم‌وطنان خواست تا در فضای مجازی، آگاهانه نسبت به خرید اجناس مورد نظر اقدام کنند.

بیگدلی با بیان اینکه کارهایی نظیر فروش چاقو به نام زنجان در فضای مجازی یا ایجاد واحد تولیدی و فروش چاقو با برند زنجان در مشهد به هیچ عنوان قابل قبول نیست، می‌گوید: با وجود تشکیل پرونده قضایی برای متخلفان، باز هم اخبار مربوط به ایجاد واحدهای تولید و فروش چاقو به نام زنجان در شهر مشهد به گوش می‌رسد، به عنوان صنعت‌گر عرض می‌کنم که اصالت چاقوی زنجان با این دست تخلفات از بین نمی‌رود اما اگر به موقع برخوردی انجام نگیرد، این اصالت به تدریج ضعیف می‌شود.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانچاقوی زنجانسوءاستفاده
sedayezanjannews.ir/nx8081


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»