کد خبر: 8179
1400/08/28 - 13:20


ماحصل نخستین میزبانی زنجانی‌ها از دولت سیزدهم:

یک سبد وعده

ایجاد 20هزار شغل تا پایان سال آینده، تکمیل سد بلوبین تا پایان سال آینده و تکمیل 20 طرح نیمه‌تمام استان زنجان تنها بخشی از وعده‌های دولت سیزدهم در سفر نخست خود به استان زنجان بود که باید منتظر عملی شدن آن‌ها ماند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- قرعه دهمین سفر استانی دولت سیزدهم به نام زنجان افتاد تا پنجشنبه‌ای که گذشت، مردم استان زنجان میزبان رئیس‌جمهوری و هیئت همراه او باشند.

ابراهیم رئیسی و هیئت همراهش صبح پنجشنبه ۲۷ آبان‌ماه ۱۴۰۰، وارد زنجان شدند و در بدو ورود به فرودگاه زنجان، از سوی حجت الاسلام علی خاتمی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان، محسن افشارچی، استاندار، شماری از نمایندگان مردم استان زنجان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان استانی مورد استقبال قرار گرفت.

تعدادی از وزرا و معاونان رییس جمهوری نیز به منظور بررسی مشکلات و مسایل مناطق مختلف استان زنجان آیت الله رئیسی را در این سفر همراهی کردند.

سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی ، حجت‌الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی، رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، احمد وحیدی وزیر کشور، سیدمسعود میرکاظمی معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه، سید صولت مرتضوی معاون اجرایی رییس‌جمهوری ،انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری و امیرحسین مدنی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رئیس‌جمهوری، در این سفر آیت الله رئیسی را همراهی کردند و به نمایندگی از وی در شهرستان‌های استان حاضر شده و در جریان امور قرار گرفتند.

بازدید از چند طرح‌ تولیدی و صنعتی، حضور در جمع نخبگان، شرکت در جلسه شورای اداری و نشست خبری از جمله برنامه های رییس‌جمهوری در سفر به استان زنجان بود.

اعتماد آسیب‌دیده مردم را بازسازی می‌کنیم

رئیس جمهور در شورای اداری استان زنجان که در سالن همایش الغدیر دانشگاه زنجان برگزار شد، لازمه خدمت به مردم را مدد گرفتن از خدای متعال و متوسل شدن به اولیای الهی دانست و اظهار کرد: زنجان 3500 شهید دارد و ما باید ویژگی‌هایی که برای خدمت به این مردم که شهدای بسیاری برای این نظام تقدیم کرده‌اند، داشته باشیم و به هیچ عنوان دچار فخر فروشی و آفات آن نشویم.

رئیسی توسعه‌یافتگی را امری پسندیده اعلام کرد اما خطاب به مدیران و خدمت‌گزاران مردم گفت که مراقب باشند در این راستا مبتلا به آفات نشوند و به دنبال کاری جهادی با در نظر گرفتن شرایط تحریمی کشور باشند.

وی شکل گزارش‌دهی وزرا در جریان سفر ریاست جمهور در شورای اداری استان زنجان را موثر دانست و گفت: در طول این 40 سال در سفرهای ریاست جمهوری چنین گزارش دهی وزرا را شاهد نبودیم اما در این دوره در تلاشیم با ارائه ارقام و اعداد و شناخت وضعیت نقاط استان‌ها، برنامه‌ریزی مدونی برای خدمت به مردم داشته باشیم.

رئیسی با بیان اینکه مردم به خوبی معنای اعداد و ارقام ارائه شده در قالب گزارشات مسئولان را متوجه می‌شوند، عنوان کرد: اگر مردم می‌خواهند شرایط اقتصادی کشور را بدانند نگاهی به سفره خود بیاندازند!

وی با بیان اینکه اعتماد مردم سرمایه عظیمی است که در گذشته آسیب دید، اضافه کرد: امروز شاهد بازسازی تدریجی اعتماد مردمی که نشاط اجتماعی را به همراه دارد، هستیم.

مساله آب

رئیسی مسئله‌محوری را از فرمایشات مورد تاکید رهبری عنوان کرد و گفت: «آب» یک مسئله محوری است که بارها از سوی مسئولان استان زنجان نیز مطرح شده است، درست است کاهش نزولات جوی را شاهدیم اما باید برای ارائه راهکار عملیاتی دست به کار شد.

وی با بیان اینکه در صنایع نظامی بیشترین محدودیت را داشتیم تا صنایع غیرنظامی!، عنوان کرد: پس باید ببینیم کجای کار مشکل داشته که در صنایع غیرنظامی شاهد محدودیت هستیم!

رئیسی اضافه کرد: نباید تصور کنیم که فقط تهرانی‌ها میفهمند و استانهای دیگر نمی‌فهمند! در حالی که مدیرانی در استان‌ها داریم که بسیار شایسته‌تر از مسئولان پایتخت بوده و نیازمند بهره‌گیری از خلاقیت، ابتکارهای آن‌ها هستیم و ما روی مدیریت استان‌ها بیشتر حساب کرده‌ایم.

وی بر لزوم استفاده از صندوق توسعه ملی برای بهبود مشکلات استان‌ها تاکید کرد و گفت: باید در توزیع عادلانه آب، بهبود جاده‌های مواصلاتی استان نهایت دقت را داشته باشیم.

رئیسی در بخش دیگری از اظهارات خود مبارزه با فساد را از وظایف اصلی دولتمردان دانست و گفت: دولتمردان نه فقط با فساد مبارزه کنند بلکه باید به بوی فساد نیز حساسیت به خرج دهند.

وی بر لزوم پیگیری و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام تاکید کرد و با اشاره به اظهارات دولتی‌ها در رابطه با زمان‌بر بودن تکمیل پروژه‌های نیمه تمام افزود: این مهم از اولویت‌های اصلی دولت است و ما با جدیت آن را پیگیری می‌کنیم.

رئیسی در بخش دیگری از اظهارات خود به آسیب‌های اجتماعی به ویژه در رابطه با بانوان اشاره کرد و گفت: مردم استان زنجان در فلسفه و حکمت جزو استان‌های سرآمد کشور محسوب می‌شوند.

۲۰ هزار فرصت شغلی تا پایان سال آینده در زنجان ایجاد می‌شود

حجت‌اله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این جلسه نرخ مشارکت استان زنجان را ۵ درصد بیشتر از میانگین کشور اعلام کرد و با اشاره به اینکه ۴۵ درصد جمعیت زنجان در بخش‌های مختلف شاغل هستند، گفت: بر همین اساس برنامه‌ریزی شده که ۲۰ هزار فرصت شغلی امسال و سال بعد داشته باشیم.

عبدالملکی با بیان اینکه برنامه ما در صنایع دستی، صنایع متوسط و بزرگ با تکمیل زنجیره ارزش و تکمیل زیرساخت‌ها است، عنوان کرد: در واگن‌سازی، ایریکو ارزش زیادی به استان داده است، با تقاضا برای قطار اتوبوسی و اتوبوس بین شهری اشتغال این شرکت از ۵۰۰ نفر به 2هزار نفر می‌رسد.

وزیر کار در بخش دیگری از اظهارات خود با توجه به وضعیت کم‌آبی عنوان کرد: در بخش کشاورزی تمرکز بر محصولات کم آب‌بر خواهد بود و در حوزه خدماتی هم تمرکز بر مرکز گردشگری فناوری اطلاعات می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه در بخش کشاورزی نیز تکمیل زنجیره غذایی و تمرکز بر حوزه گردشگری نیز بر اشتغال تاکید داریم،گفت: در شهرهای ابهر و خرم‌دره هم، باید یک بخش از ابهر جدا و به خرم‌دره بپیوندد تا موقعیت جغرافیایی این دو تکمیل شود.

وی اضافه کرد: در شهر خرم‌دره فرصت سرمایه گذاری وجود دارد اما این شهرستان با مشکل برق مواجه است.

تکمیل 20 طرح نیمه‌تمام استان زنجان از اولویت‌های دولت رئیسی

سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این جلسه با اشاره به مصوبات سفر به شهرستان‌ها و بازدید از واحدهای صنعتی اظهار کرد: تکمیل زیرساخت شهرک‌های صنعتی و ۲۰ طرح نیمه‌تمام با ۲۸۰ میلیون یورو و چندین میلیارد تومان تسهیلات از جمله این مصوبات است که برای اجرای آن نهایت تلاش خواهیم کرد.

وزیر صمت با اشاره به بازدید انجام شده از شرکت ایران ترانسفو این شرکت را افتخار ملی دانست و گفت که خوشبختانه واحد مدنظر در حال حاضر رونق خوبی داشته و باید توجه کنیم که کارخانه‌ای که در سال‌های گذشته در حال واگذاری بود، هم‌اکنون به خوبی فعالیت می‌کند.

فاطمی‌امین در بخش دیگری از اظهارات خود به مشکلات بخش معدن اشاره کرد و گفت: بازگشت ۱۵ درصدی حقوق دولتی معادن و استفاده در مناطق حاشیه‌ای معادن مسئله مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. در همین راستا با همکاری سازمان برنامه و بودجه درخواست می‌شود تمهیدی اندیشیده شود که این منابع وارد هزینه جاری دولت نشود.

وی همچنین بر لزوم پیگیری مشکلات محیط زیستی معادن استان زنجان نیز تاکید کرد.

وزیر صمت با اشاره به نقش مهم صنعت برق، نساجی، سلولزی و معدن در صادرات و تجارت کشور در مورد ظرفیت‌های بخش صنعت و معدن استان گفت: زنجان به لحاظ قابلیت سرمایه‌گذاری در رده دوم قرار دارد که امیدواریم با حمایت بخش دولتی و خصوصی آینده درخشانی را در سال ۱۴۰۴ شاهد باشیم.

اقدامات برای اجرای پروژه 2 خطه کردن راه‌آهن زنجان- قزوین- تهران کافی نبوده است!

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی نیز با بیان اینکه خط ریلی زنجان یکی از مسیرهای پرترافیک ریلی کشور به شمار می‌رود، عنوان کرد: برای اجرای پروژه ۲ خطه کردن راه آهن این منطقه اقداماتی در بخش‌های مختلف صورت گرفته که کافی نبوده است.

وی با بیان اینکه بر اساس برآوردهای انجام شده توسط راه آهن کشور، ۸۰۰ میلیارد تومان برای اتمام پروژه ۲ خطه کردن راه آهن زنجان به قزوین اعتبار نیاز است، ابراز کرد: خوشبختانه امروز در سفر رئیس‌جمهوری به زنجان، این اعتبار مورد نیاز در توافقات سفر انجام شده است.

قاسمی با اشاره به اینکه امیدواریم حداکثر تا دو سال آینده با توانمندی راه آهن اجرای این پروژه به پایان برسد، گفت: پروژه‌های ریلی زیادی در سطح کشور داریم که متاسفانه تعداد زیادی از آنها به دلیل مشکلات اعتباری امروز یا پیشرفت فیزیکی کمی دارند یا غیرفعال هستند.

وی از اختصاص حدود یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر برای توسعه جاده‌ها و راه آهن استان زنجان خبر داد و افزود: پیش‌بینی شده است این اعتبارات به موقع پرداخت خواهد شد.

قاسمی در ادامه با اشاره به برنامه‌های دولت در حوزه مسکن استان زنجان خاطر نشان کرد: استان زنجان سهمیه‌ای در تولید مسکن که ۲ میلیون واحد مسکونی در حال ساخت و عملیات اجرایی آغاز شده است دارد. با اجرای طرح‌های پیش‌بینی شده برای حوزه مسکن، زمینه اشتغال خوبی در سطح استان ایجاد می‌شود.

تکمیل سد بلوبین تا پایان سال آینده

امیرحسین مدنی، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس‌جمهور نیز در این جلسه تاکید کرد: بنا بر موقعیت‌های به وجود آمده، مشکلات متعددی در جامعه وجود دارد که نیازمند تلاش برای اصلاح آن است، به همین خاطر هدف از سفر به شهرستان‌ها، اجرای مصوبات است.

وی با بیان اینکه تکمیل پروژه سد بلوبین در استان زنجان تا پایان سال آینده به انجام می‌رسد، افزود: تعیین آب برای خط صنعت، تکمیل پروژه‌های مرکز بهداشت در سه روستای شهرستان ایجرود و تکمیل پروژه سالن آمفی‌تئاتر، از جمله مصوبات سفر به شهرستان ایجرود است.

مدنی خاطرنشان کرد: اشتغال در چند وجه در مجموعه‌های موجود شهرستان فعال بوده که می‌توانند با توان بیشتری با حل مشکلات  به راه خود ادامه دهند.

محوطه گنبد سلطانیه در شان سلطانیه نیست!

عزت‌اله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز با اشاره به ظرفیت استان زنجان در حوزه صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری اظهار کرد: ۸۸۰ آثار ثبتی داریم و در حوزه گردشگری مشکل جدی مراکز اقامتی است که طبق بازدید انجام شده تصمیماتی در آن اتخاذ شد.

وی با اشاره با اینکه با وام تبصره ۱۸ و نرخ بهره ۹ درصد، یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان سهم گرفته‌ایم، تصریح کرد: بخشی از آن را هم به زنجان اختصاص خواهیم داد.

ضرغامی گنبد سلطانیه را افتخار ملی دانست و افزود: این گنبد ۹۰۰ سال سر پا ایستاده است و یک شخصی با نام سیدعلی غفاری ۵۰ سال است که آن را مرمت می‌کند اما محوطه سلطانیه در خور شان سلطانیه نیست و امیدواریم برنامه‌ریزی جدیدی دراین باره شود.

ضرغامی تصریح کرد: صنایع مس زنجان فوق‌العاده است و من با توجه به کاری که از هنرمندان دیدم برای سرمایه‌گذاری و اعطای وام اقدام می‌شود.

پسماندهای روی تبدیل به ثروت برای زنجانی‌ها شود

در پایان، رئیسی به منظور پاسخگویی به سؤالات در جمع خبرنگاران استان زنجان حاضر شد.

او در این نشست بر لزوم تعیین تکلیف پسماندهای روی تاکید کرد و گفت: بر اساس گزارشات دریافتی متاسفانه بی توجهی‌ها سبب ابتلای مردم به امراض شده است. ما خواهان توسعه یافتگی هستیم اما تا جایی که مردم متضرر نشوند.

او اضافه کرد: جابه‌جایی پسماندهای روی به محل جدید که البته اهالی به آن معترض هستند و نکته سوم تعیین تکلیف بود که انجام و وضعیت مالکیت هم مشخص، که این ثروت مال مردم شد، اما اگر پیگیری نشود مردم همچنان رنج خواهند برد.

تاکید ما این است یک شرکتی در آنجا ماموریت پیدا کند یا قرارگاه سازندگی باشد یا حتی به بخش سومی واگذار شود، چون این ثروت متعلق به مردم است و باید برای مردم باشد.

رئیسی با بیان اینکه هر توسعه یافتگی و هر کار صنعتی فرع به محیط زیست است و‌ مسئله اصلی ما سلامت مردم است، تاکید کرد که این مهم برای دولت اهمیت دارد.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود به وضعیت تعاونی‌های مسکن و مطالبات مردمی برای پیگیری مشکلات پیش آمده و پتروشیمی زنجان نیز گفت: من در مسیر در دو نقطه که مردم تجمع کردند توقف کرده و مطالب آن‌ها را شنیدم و قرار شد مراتب پیگیری شود، در صورتی که به نقطه روشنی برسیم مردم را در جریان خواهیم گذاشت.

رئیسی با بیان اینکه امروز روش شورای اداری متفاوت بود، چون ما گزارشی از سوی وزرا درباره سفرشان به نقاط مختلف استان داشتیم، ابراز امیدواری کرد که مطالبات مردم محقق شود و استاندار پاسخ مردم را در این باره بدهد.

وی با بیان اینکه امروز مسئله مسکن در زنجان کلید خورد و امیدواریم به زودی عملیاتی شود، گفت: بحث اشتغال، مسئله پروژه‌های نیمه تمام که در سال‌های قبل نیز پیگیری شد و امیدواریم به زودی حل شود.

وی با اشاره به اینکه امروز مسئله دولت اتمام پروژه‌های نیمه تمام اولویت‌دار است که اجرایی شود، گفت: بحث راه هم از دیگر نکات مهمی بود که گزارش آن ارائه شد و همچنین بحث تعیین تکلیف سندهای کشاورزی نیز پیگیری خواهد شد.

رئیسی با اشاره به اینکه همه این پروژه‌ها که طبق مصوبات اجرایی خواهد شد، گفت: امیدواریم با پیگیری استاندار و نمایندگان همه موارد عملیاتی شود.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانابراهیم رئیسیسفر استانیاستان زنجان
sedayezanjannews.ir/nx8179


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»