کد خبر: 9154
1401/06/01 - 11:20


صدای زنجان ادعای تعطیلی کامل شرکت روغن نباتی جهان را بررسی می‌کند؛

قلب جهان ایستاد

منابع کارگری: وکیل کارفرما گفت که تا 3 ماه آتی خبری از حق‌وحقوق نیست، بعد آن‌هم معلوم نیست کارخانه فعال باشد! او به‌صورت غیرمستقیم حدود 70 کارگر را هم اخراج کرد!/ معاون اقتصادی استاندار زنجان: پیگیریم تا کارگران تعدیل‌شده «جهان» را در جای دیگر به‌کارگیری کنیم! کارفرما می‌خواهد با به‌کارگیری چند کارگر در مجموعه خواسته‌های خود را به‌پیش ببرد و حق‌وحقوق دولت را نپردازد!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- 9 ماه پس از حضور سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در شرکت روغن نباتی جهان در جریان سفر سال گذشته هیئت دولت به استان زنجان و دستور او مبنی بر حل مشکلات این مجموعه و به صدا درآمدن زنگ تولید در آن حالا اخبار از به توافق نرسیدن مجموعه دولت در استان و بیژن اسماعیلی، مالک هلدینگ داروگر که جهان یکی از زیرمجموعه‌های آن است، حکایت دارد و شاید جهان به روزهای پایانی خود نزدیک‌تر می‌شود.

آن‌طور که منابع کارگری در شرکت روغن نباتی جهان خبر می‌دهند احتمالاً بیژن اسماعیلی، در قبال پیگیری موضوع پرداخت بدهی مالیاتی 100 میلیارد تومانی خود به دنبال امتیازاتی بوده که البته هیچ‌یک از مسئولان دولتی در استان‌های قزوین، البرز و همدان نیز که میزبان دیگر زیرمجموعه‌های هلدینگ داروگر هستند، آن را نپذیرفته و قرار است موضوع در دفتر ریاست جمهوری موردبررسی قرار گیرد.

بدهی 100 میلیارد تومانی کارفرمای «جهان»

مالیات انباشته‌شده 14 ساله به میزان 100 میلیارد تومان منجر به مسدود شدن حساب‌های کارخانه روغن نباتی جهان شده این در حالی است که آبان ماه سال قبل رئیس‌جمهوری به مدیران استانی دستور پیگیری مشکلات کارخانه به‌ویژه در بخش تولید را داد تا این واحد وارد چرخه تولید شود.

ماه جاری بود که کارگران در گفتگو با صدای زنجان اعلام کردند که مسئولان از وضعیت تولید و کارگران کارخانه اطلاع دارند، اما کاری نمی‌کنند! این در حالی است که قرار بود مدیران مربوطه پس از اتمام بازدید رئیس‌جمهور، گزارشی از وضعیت کارخانه و رفع مشکلاتش به ابراهیم رئیسی بدهند! اما بنا بر اظهارات کارگران و البته تائید منابع دولتی، وضعیت کارخانه به 2 سال قبل برگشته است!

هم‌اکنون حقوق فروردین‌ماه تا تیرماه امسال کارگران واریز نشده است، حق بیمه اسفندماه سال قبل بعلاوه اردیبهشت‌ماه تا تیرماه امسال پرداخت‌نشده است، سرویس ایاب و ذهاب هم قطع‌شده است و برخی منابع کارگری امروز یکشنبه (31 مردادماه 1401) اعلام کرده‌اند که کارفرما تصمیم بر اخراج نیروهایی که به دنبال اجرای حکم قانونی‌شان هستند، گرفته است که نزدیک به 70 کارگر از حدود 80 کارگر شاغل در کارخانه را شامل می‌شود!

«جهان» از اول خواب بود!

خلیل قاسملو، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان در پاسخ به تماس خبرنگار صدای زنجان برای پیگیری اخبار رسیده از منابع کارگری مبنی بر تعطیلی 100 درصدی کارخانه روغن نباتی جهان، مجموعه‌ای که با زیر 20 درصد یعنی کمترین ظرفیت کار می‌کرد اما از ابتدای سال جاری تولیدش به صفر رسیده بود، عنوان کرد: «کارخانه روغن نباتی جهان مگر کار می‌کرد که الآن تعطیل‌شده باشد؟ این کارخانه الآن نخوابیده از اول خواب بود! کار کردن زیر 20 درصد نمی‌تواند نشان از فعالیت یک واحد باشد.»

گفتنی است که صدای زنجان 18 مردادماه سال جاری علت عدم پرداخت بیمه و حقوق کارگران روغن نباتی جهان را پیگیری کرد اما قاسملو، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان در پاسخ به پرداخت نشدن حقوق فروردین‌ماه تا تیرماه امسال و عدم واریز حق بیمه اسفندماه سال قبل بعلاوه اردیبهشت‌ماه تا تیرماه امسال اعلام کرد: «کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید با بررسی این موضوع، ظرف یک هفته تا 10 روز آینده تشکیل می‌شود. اما پرونده، پرونده پیچیده‌ای است، حدود 12 الی 13 سال سابقه دارد! این کارخانه در این مدت مالیاتش را پرداخت نکرده و رسیده به 100 میلیارد تومان! به شرطی که صاحب کارخانه به تصمیمات کارگروه تسهیل پیش رو توجه کرده و بخشی از مبلغ را پرداخت کند.»

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان بابیان اینکه جدیداً دولت گشایشی را انجام داده که بر اساس آن کارخانه روغن نباتی جهان می‌تواند در قالب مسیر اعلامی، بدهی مالیاتی خود را در قالب چند قسط واریز کند، عنوان کرد: همان‌طور که عرض کردم تحقق این امر منوط به همراهی صاحب کارخانه در پرداخت بدهی طبق تصمیم کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید است.

اما باگذشت 2 هفته از وعده برگزاری کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید با موضوع پیگیری مشکلات و بدهی کارخانه روغن نباتی جهان، «خلیل قاسملو» در پاسخ به سؤال صدای زنجان مبنی بر اینکه «آیا این جلسه برگزار شد؟ تصمیمات اتخاذشده چه بود؟»، می‌گوید: تصمیمی در این خصوص اتخاذ نشد! صاحب شرکت روغن نباتی جهان (واقع در زنجان) مسئولیت واحدهای تولیدی مستقر در استان‌های البرز، همدان و قزوین (ازجمله شرکت‌های جهان، کیوان و تولی پرس و غیره) دارد که مسئولان این استان‌ها نیز با مشکلی که ما با این مجموعه داریم، مواجه بودند، متأسفانه آقای بیژن اسماعیلی به تصمیمات اتخاذشده در این استان‌ها عمل‌نکرده است. قرار شده با حضور 4 استان که آقای بیژن اسماعیلی در آن مناطق مسئولیت واحد تولیدی را دارد جلسه‌ای برگزار و تصمیماتی نیز گرفته شود اما آنچه مشخص است این است که صاحب شرکت روغن نباتی جهان باید بدهی مالیاتی 100 میلیارد تومانی خود را پرداخت کند.

«جهان» تهی در مقابل رئیس‌جمهور!

آبان ماه سال 1400، سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در سفر به استان زنجان و در بازدید از کارخانه روغن نباتی جهان صراحتاً اعلام کرد که، خط تولید این کارخانه تقریباً تعطیل است و کند کار می‌کند و فقط ظاهراً سرپا نگه‌داشته شده است.

رئیس‌جمهور با اشاره به شباهت مشکلات این کارخانه با مجموعه کیوان در همدان گفت: کارگران بالباس‌های کارگری معطل ایستاده‌اند و آماده کار هستند، خط تولید هم آماده است، اما اقدام نمی‌کنند. ما اجازه نمی‌دهیم تولید در این کشور دچار وقفه شود، باید کارخانه روغن نباتی جهان با تمام ظرفیت کار کند.

رئیس‌جمهور با اشاره به ظرفیت‌های کشور تصریح کرد: ازنظر حقوقی این واحد با مشکلات زیادی در واگذاری و ادامه فعالیت روبرو است و این معطل ماندن قابل‌تعقیب و پیگیری است.

رئیسی به مدیران استانی تأکید کرد که مسائل جهان را پیگیری و برای بازگشایی واقعی کارخانه و استفاده حداکثری از توان کارگران تلاش کنند اما تا به امروز هیچ کاری در این حوزه صورت نگرفته است.

کارگران شرکت روغن نباتی جهان که به تعیین تکلیف نشدن وضعیت کارگری و تولید در مجموعه گله‌مند بودند 18 مردادماه در گفتگو با صدای زنجان با یادآوری حضور سال قبل رئیس‌جمهور در این واحد گفتند که «او خطاب به مدیران استانی می‌گوید: «مگر آقای رئیس‌جمهور نگفتند که شرط واگذاری کارخانه‌ها و واحدهای اقتصادی و صنعتی باید تولید و اشتغال کارگران باشد؟ مگر نگفتند که با ظاهرسازی‌ نمی‌توان ثروت‌های بزرگ کشور را معطل کرد؟ مگر ایشان نگفتند که الآن باید 800 کارگر اینجا باشند نه اینکه با حدود 80 کارگر ظاهرسازی کنند؟ قرار بود به رئیس‌جمهور گزارش کنید که بعد از حضور ایشان چه‌کاری برای جهان کرده‌اید، آیا به ایشان گفتید که حق بیمه و دستمزدمان قطع‌شده است؟ گفتید جهان با ظرفیت تولید صفر کار می‌کند؟»

خلیل قاسملو، معاون امور هماهنگی اقتصادی استاندار زنجان در پاسخ به سؤال صدای زنجان مبنی بر اینکه مجموعه استان زنجان چه گزارشی از وضعیت شرکت روغن نباتی جهان به رئیس‌جمهور خواهد داد» عنوان می‌کند: «احتمالاً معاون رئیس‌جمهور هفته بعد در خصوص شرکت روغن نباتی جهان تصمیم‌گیری خواهند کرد و دست ما (مسئولان استان) نیست، آقای بیژن اسماعیلی (صاحب کارخانه روغن نباتی جهان) باید بدهی 100 میلیارد تومانی خود را صاف کند و روش تقسیط بدهی که در قبال حل مشکل این کارخانه را داشتیم با پیگیری که از استان‌های مربوطه داشتیم مشخص شد آقای اسماعیلی به تصمیم اتخاذشده مسئولان در همدان، البرز و قزوین توجهی نکرده است.»

اخراج گروهی کارگران روغن نباتی جهان؟

به ادعای کارگران این مجموعه، حدود 70 کارگر (که اکثراً از نیروهای باسابقه این شرکت محسوب می‌شوند) از 87 کارگر شرکت روغن نباتی جهان در سال 97 حکم اجرا مربوط به معوقات بیمه و حقوق در بازه زمانی سال 92 تا 97 را دارند که از چند روز پیش در مراجع قانونی به دنبال پیگیری مطالباتشان هستند که بنا به دلایلی هنوز موفق به اجرای قانون در حقشان نشده‌اند.

یکی از کارگران که نامش نزد صدای زنجان محفوظ است، می‌گوید: دوشنبه (31 مرداد 1401) مالک شرکت، وکیل خود را به کارخانه اعزام کرده است، ایشان گفتند که تا 2 الی 3 ماه آتی خبری از حق‌وحقوق نیست، پس‌ازآن نیز مشخص نیست که کارخانه فعال باشد یا نه! حتی به‌صورت غیرمستقیم به آن دست از کارگرانی که به دنبال اجرای احکام قانونی‌شان هستند گفته شد که اجازه ورود به شرکت را نخواهند داد! به کارگران گفتند که به دنبال بیمه بیکاری‌شان باشند!

او ادعا می‌کند: ظاهراً مقامات استانی به بیژن اسماعیلی (صاحب کارخانه) امتیاز نداده‌اند که منجر به تصمیم ایشان برای تعدیل نیرو شده است. البته تا جایی که شنیدم به کارگران واحدهای تحت مدیریتش در سایر استان‌ها نیز همان حرفی را گفته که به کارخانه روغن نباتی جهان گفته است!

قاسملو، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان نیز می‌گوید: در نظر داریم تا کارگران تعدیل شدن کارخانه روغن نباتی جهان در دیگر واحدهای تولیدی استان زنجان به‌کارگیری شوند.

تائید ضمنی امتیازهای درخواستی مالک «جهان» از دولتی‌ها

قاسملو در پاسخ به سؤال صدای زنجان مبنی بر اینکه برخی منابع کارگری ادعا می‌کنند که دلیل تصمیم‌گیری مدیران کارخانه مبنی بر تعدیل گروهی کارگران شرکت روغن نباتی جهان کوتاه نیامدن مسئولان دولتی در قبال امتیازهایی است که صاحب کارخانه سعی داشته بگیرد، با اذعان به این مطلب ابراز می‌کند: «ایشان با به‌کارگیری چند کارگر در مجموعه می‌خواهد خواسته‌های خود را به‌پیش ببرد، حق‌وحقوق دولت، تأمین اجتماعی و سایر را پرداخت نکند! به‌هرحال قانون است و مالیات هم باید پرداخت شود. اگر صاحب کارخانه روغن نباتی جهان اراده‌ای برای حل مشکلات کارخانه داشته باشد، ممکن است گشایش‌هایی هم صورت بگیرد، مهم آن اراده است که باید اتفاق بیفتد.»

یکی از کارگران روغن نباتی جهان نیز در واکنش به این اظهارات می‌گوید: زمانی که کارگران می‌گفتند که کارخانه تولید ندارد، بسیاری از مسئولان آن را رد می‌کردند و آخرسر هم رسماً اعلام کردند که کارخانه روغن نباتی جهان تعطیل‌شده و اصلاً تولیدی نداشته است! اما آنچه از مسئولان استانی می‌خواهیم این است که معوقات ما را پیگیری کنند. ما حکم قطعی قانونی در دست داریم که نیاز داریم تمامی بندهای آن در حقمان اجرا شود. از طرفی دیگر ما به‌جز فروردین‌ماه، هیچ حقوقی دریافت نکرده‌ایم!»

وی بابیان اینکه اکثر کارگرانی که در لیست اخراجی کارفرما قرار دارند بالای 15 سال سابقه داشته و بالای 40 سال نیز سن دارند، خطاب به مسئولان استانی می‌گوید: چه برنامه‌ای برای کارگرانی که بالای 40 سال سن داشته و شانسشان در اینکه در سایر واحدها شاغل شوند، کم است، دارید؟ 

این وضعیت در حالی است که مسئولان استان به‌خصوص در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بارها اعلام کرده بودند که این مجموعه در حال مرتفع شدن است و به چرخه تولید بازمی‌گردد اما اتفاقات اخیر خلاف این ادعاها را ثابت می‌‌کند و باید دید دولتمردان چه پاسخی برای عملی نشدن یکی از وعده‌های خود در استان زنجان خواهند داشت؟

انتهای پیام/


خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانروغن نباتی جهانابراهیم رئیسیاخراج کارگران
sedayezanjannews.ir/nx9154


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»