کد خبر: 9114
1401/05/18 - 9:27


سؤال کارگران شرکت روغن نباتی جهان 9 ماه پس از دستور رئیس‌جمهوری برای حل مشکلات جهان:

آقای استاندار از حال ما خبر دارید؟

کارگران شرکت روغن نباتی جهان: مسئولان از وضعیت خبردارند اما کاری نمی‌کنند!/ یک منبع آگاه در کارخانه روغن نباتی جهان: مسئولان از همه‌چیز خبردارند اما هنوز وعده‌هایشان عملی نشده است/ معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار: عدم پرداخت مالیات 100 میلیارد تومانی، حساب‌های «جهان» را مسدود کرد!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- مالیات انباشته‌شده 14 ساله به میزان 100 میلیارد تومان منجر به مسدود شدن حساب‌های کارخانه روغن نباتی جهان شده این در حالی است که آبان ماه سال قبل رئیس‌جمهور به مدیران استانی دستور پیگیری مشکلات کارخانه به‌ویژه در بخش تولید را داد تا این واحد وارد چرخه تولید شود.

اما حالا با این بدهی و انفعال مسئولان استان در اجرای دستور رئیس‌جمهوری نه‌تنها تولید زیر 30 درصد جهان را به صفر رسانده بلکه حدود 85 کارگر این شرکت نیز حدود 3 ماه از حقوقشان را دریافت نکرده و به علت عدم پرداخت حق بیمه امکان بهره‌مندی از خدمات درمانی را هم ندارند و کارگران جهان روزهای سختی را سپری می‌کنند.

کارگران می‌گویند مسئولان از وضعیت تولید و کارگران کارخانه اطلاع دارند، اما کاری نمی‌کنند! این در حالی است که قرار بود مدیران مربوطه پس از اتمام بازدید رئیس‌جمهور، گزارشی از وضعیت کارخانه و رفع مشکلاتش به ابراهیم رئیسی بدهند! اما بنا بر اظهارات کارگران و البته تائید منابع دولتی، وضعیت کارخانه به 2 سال قبل برگشته است!

کارگران می‌گویند، این کارخانه در جریان اجرای ناصحیح سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی و پنهان‌کاری‌هایی که نهاد واگذارکننده داشت، دچار مشکل شده و علاوه بر کاهش چشمگیر تولید، تعداد زیادی از کارگران آن نیز رفتند به‌طوری‌که از حدود 800 کارگر به‌طور متوسط 85 کارگر در کارخانه حضور دارند!

وضعیت کارگران «جهان»

یکی از کارگران روغن نباتی جهان بابیان اینکه این کارخانه تولیدکننده روغن نباتی که توانایی تولید روزانه 250 تا 300 تن روغن نباتی را دارد اما حالا ظرفیت تولید آن به زیر 20 الی 30 درصد رسیده است، اضافه می‌کند: البته تولید 20 الی 30 درصد تولید برای سال قبل بود و امسال وضعیت بدتر شده به‌طوری‌که میزان تولید به صفر رسیده است!

او مدعی است: وضعیت در کارخانه جهان به 2 سال قبل برگشته است! حقوق فروردین‌ماه تا تیرماه امسال واریز نشده است، حق بیمه اسفندماه سال قبل بعلاوه اردیبهشت‌ماه تا تیرماه امسال پرداخت‌نشده است، سرویس ایاب و ذهاب هم قطع‌شده و کارگران به‌ناچار با خودروی شخصی‌شان به محل کار می‌آیند، تعدادی هم که خودرو ندارند به‌سختی خود را به کارخانه می‌رسانند!

متوسط حقوق واریزی به حدود 86 کارگر روغن نباتی جهان 6 تا 8 میلیون تومان است! کارگران به‌جز واحدهای نگهبانی و تصفیه فاضلاب (حدود 20 نفر) که در قالب نوبت‌های 12 و 24 ساعته فعالیت می‌کنند، هرروز به مدت 8 ساعت موظف به کار هستند.

یکی از کارگران ادعا دارد که، کارفرما به کارگر حقوق 6 تا 8 میلیون واریز می‌کند اما حق بیمه‌اش را بر اساس حقوق پایه (حدود 5 میلیون تومان) پرداخت می‌کند.

او با اشاره به مشکلات درمانی کارگران به علت عدم واریز حق بیمه اسفندماه 1400 بعلاوه اردیبهشت تا تیرماه امسال عنوان می‌کند: در وضعیت دشوار اقتصادی، با هزاران مشکل خود و خانواده‌مان به مراکز درمانی مراجعه می‌کنیم زیرا باید به نرخ آزاد خدمات دریافت کنیم. حالا بماند که سعی می‌کنیم خوددرمانی کنیم تا هزینه آن‌چنانی پرداخت نکنیم.

این کارگر در پاسخ به سؤالی در رابطه با حضور دوره‌ای بازرسان اداره کار و تأمین اجتماعی و ثبت عدم واریز حقوق و بیمه کارگران به صدای زنجان می‌گوید: بازرس اداره کار را دیده‌ایم، ظاهراً ایشان هر آنچه دیده ثبت و ضبط کرده و رفته است! بازرسان می‌‌آیند چیزی می‌نویسند و می‌روند، مسئولان دقیقاً می‌دانند در «جهان» چه می‌گذرد اما نمی‌دانم چرا حداقل به خاطر قشر کارگری کاری نمی‌کنند.

آقای رئیس‌جمهور، حال «جهان» خوب نیست!

27 آبان ماه سال 1400، سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در سفر به استان زنجان و در بازدید از کارخانه روغن نباتی جهان صراحتاً اعلام کرد که، خط تولید این کارخانه تقریباً تعطیل است و کند کار می‌کند و فقط ظاهراً سرپا نگه‌داشته شده است.

رئیس‌جمهور با اشاره به شباهت مشکلات این کارخانه با مجموعه کیوان در همدان گفت: کارگران بالباس‌های کارگری معطل ایستاده‌اند و آماده کار هستند، خط تولید هم آماده است، اما اقدام نمی‌کنند. ما اجازه نمی‌دهیم تولید در این کشور دچار وقفه شود، باید کارخانه روغن نباتی جهان با تمام ظرفیت کار کند.

رئیس‌جمهور با اشاره به ظرفیت‌های کشور تصریح کرد: ازنظر حقوقی این واحد با مشکلات زیادی در واگذاری و ادامه فعالیت روبرو است و این معطل ماندن قابل‌تعقیب و پیگیری است.

اما یکی از کارگران می‌گوید: در بازدید آقای رئیسی از کارخانه من حضور داشتم ایشان به مدیران استانی تأکید کردند که مسائل جهان را پیگیری و برای بازگشایی واقعی کارخانه و استفاده حداکثری از توان کارگران تلاش کنند اما تا به امروز هیچ کاری در این حوزه صورت نگرفته است. آقای رئیس‌جمهور «جهان» حالش خوب نیست!

او خطاب به مدیران استانی می‌گوید: «مگر آقای رئیس‌جمهور نگفتند که شرط واگذاری کارخانه‌ها و واحدهای اقتصادی و صنعتی باید تولید و اشتغال کارگران باشد؟ مگر نگفتند که با ظاهرسازی‌ نمی‌توان ثروت‌های بزرگ کشور را معطل کرد؟ مگر ایشان نگفتند که الآن باید 800 کارگر اینجا باشند نه اینکه با 80 کارگر ظاهرسازی کنند؟ قرار بود به رئیس‌جمهور گزارش کنید که بعد از حضور ایشان چه‌کاری برای جهان کرده‌اید، آیا به ایشان گفتید که حق بیمه و دستمزدمان قطع‌شده است؟ گفتید جهان با ظرفیت تولید صفر کار می‌کند؟»

آقای استاندار از وضعیت «جهان» خبردارید؟

یکی از کارگران در گفت‌وگو با صدای زنجان عنوان می‌کند: اردیبهشت‌ماه امسال به مدت یک الی 2 روز 10 تا 20 تن روغن تولید شد وگرنه پس‌ازآن هیچ تولیدی در جهان رخ نداده است.

او بابیان اینکه کارگران دلسرد شده‌اند و مسئولان هم کاری برای کارخانه در بخش کارگری و تولید نمی‌کنند، تأکید می‌کند: دیگر نمی‌توانیم حرفمان را به استاندار بگوییم. استاندار قبلی ما را که به دنبال پیگیری مسالمت‌آمیز مطالباتمان بودیم، تهدید کرد! ما آقای افشارچی، استاندار فعلی را اصلاً ندیده‌ایم که به کارخانه بیایند تا به ایشان بگویید آیا خبردارند که در زنجان، کارخانه‌ای به اسم «جهان» هم وجود دارد و کارگرانش چند ماهی است حقوق نگرفته‌اند، از خدمات بیمه‌ محروم هستند و وضعیت تولیدش به صفر رسیده است؟

این کارگر بابیان اینکه در حال حاضر روغن خامی در تانکرها وجود ندارد و روغن‌های بسته‌بندی‌شده در انبار نیز حدود 50 تا 100 تن است، عنوان می‌کند: بخشی از روغن‌های بسته‌بندی‌شده برای بازدید احتمالی مسئولان در انبار نگه‌داشته شده و بخشی دیگر نیز مربوط به کارگران است که با حکم قضایی روغن‌ها را توقیف (به علت معوقات سال‌های 94 تا 97 کارگران) کرده‌اند.

کارگران، مقصر اطلاعات ناصحیح داده‌شده به خریدار «جهان» نیستند!

بیژن اسماعیلی مالک هلدینگ داروگر یکم اسفندماه سال 1400 در گفت‌وگو با صدای زنجان اعلام کرد که تقریباً هیچ‌کدام از وعده‌هایی که در مورد خرید شرکت‌های جهان، کیوان و تولی‌پرس به او داده‌اند عملی نشده است و اغلب اطلاعاتی که قبل از فروش شرکت‌ها به او داده‌اند، درست نبوده است.

او گفت که جهان را بدجوری به ما دادند. حتی زمین کارخانه در زنجان هم معارض دارد و به دادستان زنجان و مدیرکل دادگستری استان هم اعلام کرده‌ایم. دادگاه زنجان حکم به خلع ید داده است. چقدر اجرائیه برای من آمده که از دلیل صدور آن‌ها خبر ندارم و ربطی به دوران مدیریت من ندارد. بیشتر مطالبات موردنظر امور مالیاتی زنجان مربوط به قبل از واگذاری به من است. خیلی‌ها می‌خواهند من نباشم. من باکسی مشکل ندارم. نه وام گرفته‌ام و نه ارز به من داده‌اند.

یکی از کارگران نیز در واکنش به این اظهارات می‌گوید: حدود 85 کارگری که در کارخانه هستند کاری به حساب‌وکتاب و مباحث پیش‌آمده ندارند چراکه این مهم مربوط به کارفرما و دستگاه‌های مربوطه و کسانی است که کارخانه را به او فروخته‌اند. اما قرار نیست کارگران بهای عدم اطلاعات ناصحیحی که آقای بیژن اسماعیلی موردادعایش است را بپردازند!

او با اشاره به قطعی یک‌هفته‌ای برق به علت بدهی شرکت عنوان می‌کند: قرار نیست چون فروشندگان جهان، اطلاعات صحیحی به آقای اسماعیلی نداده‌اند. آقای اسماعیلی به تعهداتش در قبال کارگر و تولید عمل نکند! او فقط از نبود مواد اولیه حرف می‌زند اما در رابطه باارزش زمین و دستگاه‌های میلیاردی مستقر در کارخانه‌هایش چیزی نمی‌گوید! به نظرم اگر حساب‌وکتابش را شفاف کند وضعیت بهتر می‌شود و ارگان‌ها بهتر با او راه می‌آیند!

صاحب کارخانه «جهان» باید همکاری کند!

کارگران می‌گویند بارها برای پرداخت حق بیمه و دستمزدها معوقشان به مدیران مربوطه کارخانه مراجعه کرده‌اند اما آن‌ها با اشاره به مسدود شدن حساب‌ کارخانه از سوی دارایی گفته‌اند که تا رفع این مشکل، مسائل کارگری و بخش تولید همچنان پابرجا خواهد بود!

یکی از کارگران به صدای زنجان می‌گوید: وقتی معترض می‌شویم مسئولان می‌گویند دارایی حساب کارفرما را مسدود کرده است به همان دلیل وضعیت کارخانه نابسامان شده و وضعیت پرداختی‌ها این‌گونه شده است! وقتی مشکلمان را به تأمین اجتماعی می‌گوییم، مسئولان امر هم می‌گویند در جریان اتفاقات کارخانه جهان هستیم، اما خب حساب این شرکت مسدود شده است!

مسئولان می‌دانند چه خبر است اما کاری نمی‌کنند!

به دنبال تشدید وضعیت بخش تولید و تداوم عدم پرداخت دستمزدها و بیمه کارگران، یک منبع آگاه در کارخانه روغن نباتی جهان به صدای زنجان گفت که «همه حساب‌ها و کارت بازرگانی و ثبت تغییرات هیئت‌مدیره جهان بسته است و مواد اولیه نمی‌دهند. به علت محدودیت‌های مالیاتی از حساب سایر شرکت‌ها حقوق کارگران را پرداخت می‌شد که با ورود به سال ۱۴۰۱ امور مالیاتی گفته فقط از حساب خود شرکت باید پرداخت شود که تا اسفند همه پرداختی‌ها انجام شد و از امسال حقوق و بیمه پرداخت‌نشده و استانداری و دستگاه قضایی استان زنجان کاملاً در جریان بوده و می‌دانند که چه اتفاقی برای جهان می‌افتد.»

این منبع آگاه ادامه داد: «مجموعه کیوان در استان همدان هم که متعلق به هلدینگ داروگر است، مشکلات مشابه مجموعه جهان را دارد اما با همکاری مسئولان استان همدان همه مشکلات برطرف شده و کیوان در حال تولید است درحالی‌که مسئولان استان زنجان کار خاصی حتی پس از دستور رئیس‌جمهوری انجام نداده‌اند و عملاً مدیریت مجموعه را مقابل کارگران قرار می‌دهند.»

تشکیل جلسه تا چند روز آینده

خلیل قاسملو، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار هم در پاسخ به برخی اظهارات مدیران کارخانه مبنی بر اینکه «مشکلات به وجود آمده از سوی مدیران دولتی قابل‌حل است»، می‌گوید: رفع مشکل کارخانه در دست مسئولان کارخانه روغن نباتی جهان است، باید مالیات محاسبه‌شده را پرداخت کنند. البته مشکل این کارخانه در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید بررسی خواهد شد. این کارخانه باید 15 درصدی از بدهی 100 میلیارد تومانی (حدود 15 تا 20 درصد) را پرداخت و مابقی را در قالب قسط واریز کنند. البته نحوه پرداخت بدهی باید در کارگروه مذکور بررسی شود.

قاسملو در پاسخ به اینکه «رئیس‌جمهور در سفرشان به استان زنجان و بازدید از کارخانه، مدیران استانی را موظف به پیگیری مشکلات در اسرع وقت کردند. درحالی‌که کارگران و زنجانی‌ها منتظر روزهای خوش جهان بودند وضعیت کارخانه به‌جای بهتر شدن بدتر شده و با بدهی 100 میلیاردی که مواجه و منجر به مشکلاتی در دریافتی حقوق کارگران که هر یک نان‌آور خانواده‌شان هستند، شده است. حتی این شائبه پیش‌آمده که مسئولان استان در رفع مشکلات کارخانه مصمم نیستند»، می‌گوید: صاحب کارخانه 100 میلیارد تومان بدهکار است. این مشکل را چگونه حل کنیم بگوییم بدهی کارخانه را می‌بخشیم؟

به گفته او «کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید با بررسی این موضوع، ظرف یک هفته تا 10 روز آینده تشکیل می‌شود. اما پرونده، پرونده پیچیده‌ای است، حدود 12 الی 13 سال سابقه دارد! این کارخانه در این مدت مالیاتش را پرداخت نکرده و رسیده به 100 میلیارد تومان! به شرطی که صاحب کارخانه به تصمیمات کارگروه تسهیل پیش رو توجه کرده و بخشی از مبلغ را پرداخت کند.»

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان بابیان اینکه جدیداً دولت گشایشی را انجام داده که بر اساس آن کارخانه روغن نباتی جهان می‌تواند در قالب مسیر اعلامی، مالیات خود را در قالب تقسیط واریز کند، عنوان می‌کند: همان‌طور که عرض کردم تحقق این امر منوط به همراهی صاحب کارخانه در پرداخت بدهی طبق تصمیم کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید است.

حالا باید دید مسئولان استان خواهند توانست مشکلی را که مشابه آن در استانی دیگر حل‌شده، مرتفع کرده و کار را به تولید و اشتغال‌زایی برسانند؟

انتهای پیام/

 

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانروغن نباتی جهاناستاندار زنجانسید ابراهیم رئیسی
sedayezanjannews.ir/nx9114


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»