کد خبر: 8189
1400/08/30 - 13:13


واکنش فعالان اقتصادی استان زنجان به اظهارات رئیس‌جمهوری در سفر به زنجان؛

رنج تولید از دولت است نه استان

یک تولیدکننده زنجانی: اجازه ندادند در جلسه نخبگان حرفم را بزنم/ رئیس خانه صنعت استان: اگر مشکل استانی باشد نیازی به کمک دولت و شخص رئیس‌جمهوری نداریم!/ رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگان استان: مشکلات‌مان کشوری است نه استانی/ اقتصاددان: برای خرید قطعات ماشین‌آلات و تجهیزات مدرن، باید با دنیا تعامل کنیم!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- اظهارات رئیس‌جمهوری در سفر یکروزه پنج‌شنبه گذشته به استان زنجان مبنی بر «رنج‌آور بودن تولید در زنجان» با واکنش تعدادی از اهالی تولید و تجارت در استان همراه شد.

سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور پنجشنبه هفته گذشته در جریان سفر یکروزه به زنجان ضمن گلایه از وضعیت تولید در استان گفت: «اوضاع تولید در زنجان رنج آور است، چرا باید رونق کارخانه به خاطر چند نامه معطل باشد؟» که همین مهم سبب واکنش تعدادی از فعالان اقتصادی استان زنجان شد.

اجازه ندادند همه حرف‌مان را به رئیس جمهور بگوییم!

یکی از تولیدکنندگان که فعلا تمایلی به ذکر نامش نداشت به صدای زنجان می‌گوید: متاسفانه به دلایل نامعلومی اجازه اظهارنظر به آن‌ها داده نشده تا در جلسه فعالان اقتصادی و نخبگان این حوزه با رئیس جمهور در رابطه با مشکلات تولید، بی‌پرده با ایشان صحبت کنند و بگویند که یکی از موضوعات مهم برای رفع مشکلات، تعامل ایران با دنیاست!

رنج واحدهای تولیدی زنجان از سیاست‌های دولتی!

مهدی رنگ‌رونا، یکی از فعالان اقتصادی استان هم با اشاره به پیگیری‌های متعدد و مجدانه مسئولان استانی برای برطرف‌شدن مشکلات واحدهای نیمه‌تعطیل و تعطیل از جمله کارخانه روغن نباتی جهان می‌گوید: تا جایی که من می‌دانم مشکل اصلی این واحد «مدیریت» است تا «مواد اولیه»! آن چه به نظر می‌رسد باید برای رفع مشکل موضوع مدیریتی را پیگیری کنیم و سپس در رابطه با تامین مواد اولیه بحث و بررسی کنیم! به شخصه معتقدم عمده مشکلات واحدهای تولیدی استان و رفع آن‌ها ریشه در سیاست‌های کلان کشوری دارد وگرنه مسئولان و مدیران استان برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی مشکل‌دار تلاش‌های شبانه‌روزی قابل تقدیری داشته‌اند که از همین تریبون هم از آن‌ها تشکر می‌کنیم.

رئیس کمیسیون تجارت و روابط خارجی اتاق بازرگانی استان زنجان با بیان اینکه وضعیت نامطلوب تولید مختص به زنجان نیست و کل کشور با آن درگیر است به صدای زنجان می‌گوید: طی چند سال اخیر تولیدکننده‌ها در زمینه‌های مختلف دچار خسارت شدند که مشکل در تامین ارز، تامین مواد اولیه، نحوه قیمت‌گذاری (در حوزه‌های بسیاری شاهد قیمت‌گذاری دستوری بودیم بدون اینکه سود تولیدکننده در آن محاسبه شود)، صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه در بخش‌های بازرگانی داخلی و خارجی و نوسانات شدید نرخ ارز در کشور که در گذشته شاهد آن بودیم سبب اخلال در تولید شدند.

در حال حاضر هم تولیدکننده‌ها با هزاران مشکل دست به گریبان هستند و شب و روز را به هم می‌دوزند تا چرخ تولید از حرکت باز نایستد!

رنگ‌رونا می‌گوید: با توجه به سیاست‌های غلط که به ویژه از سوی سیستم دولتی برای بخش‌های مختلف در نظر گرفته شد و صدور دستورالعمل‌های متناقض که و سردرگمی فعالان حوزه تولید سبب شد تا واحدها با حداقل شرایط کار کنند و برخی نیز تعطیل شوند!

این فعال اقتصادی تاکید می‌کند: با استقرار دولت جدید، بارقه‌های امید در دل تولیدکننده‌ها روش شده است، ما امیدواریم تولید به ریل اصلی خود برگردد و صدور دستورالعمل و بخشنامه به حداقل‌ترین شکل خود برسد! ما از دولت می‌خواهیم در این زمینه از نظر بخش خصوصی نیز استفاده کند و قول‌هایی که داده رنگ واقعیت به خود بگیرد!

لزوم اصلاح ساختارهای بخش اقتصادی کشور

تقریبا تمامی تولیدکنندگان می‌گویند: کاری که ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری در چیدن تیم اقتصادی انجام داده، متفاوت از گذشته بوده است. او از دایره بسته دائمی در دولت بیرون آمده و این اقدامی مثبت است. برای همین می‌توانیم امیدوار باشیم که گرفتار دور باطل چرخه مشکلات نشویم.

به اعتقاد آن‌ها، وزرایی که برای بخش اقتصادی کشور انتخاب‌شده، تیم خوبی هستند ولی موفقیت زمانی می‌تواند کامل شود که هم‌زمان اصلاح ساختاری هم در دستور کار قرار گیرد در آن صورت است که هماهنگی و همدلی باهم سبب موفقیت افراد خواهد بود.

ریشه مشکلات تولیدکننده‌ها به سیاست خارجی برمی‌گردد!

کارشناسان عقیده دارند که اهداف اقتصاد کشور باید مشخص باشد، ساختارها براساس هدف کلی تغییر کند و در نهایت مدیرانی توانمند برای رساندن کشور به آن هدف انتخاب شوند. آن‌ها می‌گویند شرایط کشور استثنایی است و به لحاظ اقتصادی در شرایط خاصی قرار گرفته‌ایم.

مهدی رنگ‌رونا، رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان که معتقد است، مشکلات ما ریشه در روابط خارجی کشور دارد، تاکید می‌کند: باید بپذیریم که اقتصاد، جهانی است و ما مثل تمام کشورهای جهان، به تنهایی نمی‌توانیم نیازهای خود را تامین کنیم و باید با سایر کشورها تعامل داشته باشیم! البته استقلال در حوزه‌های مختلف برای کشور مطلوب است و ضرورت هم دارد اما همگی شاهدیم به علت مسائل سیاست خارجی و تحریم‌های ظالمانه علیه کشور که هدف آن سیاسی و از همه مهم‌تر اقتصادی است، چند سالی است با مشکلاتی مواجه هستیم!

متاسفانه اهداف و نشانه‌گذاری‌ها، اقتصادی و مواردی که با معیشت مردم سر و کار دارد، است! به نظر می‌رسد در تعاملات بین‌المللی باید مقداری نوع سیاست و نگرش‌مان تغییر کند!

سردرگمی تولیدکننده‌ها به علت مشخص نبودن سیاست خارجی دولت

این فعال اقتصادی در بخش دیگری از اظهارات خود «مشخص نبودن سیاست خارجی دولت» را عاملی برای ایجاد سردرگمی تولیدکننده‌ها دانسته و می‌گوید: الان نمی‌دانیم در خصوص برجام می‌خواهیم مذاکره کنیم یا نه! دولت باید در این زمینه سیاست خود را کامل و شفاف مشخص کند! قرار است به مذاکره برگردیم و پشت میز مذاکره بنشینیم یا نه؟ دولت این را بگوید تا ما تکلیف خود را بدانیم! در حال حاضر ما هیچ برنامه‌ریزی در دو شرایط یاد شده را نداریم زیرا هنوز سردرگمیم و علت آن مشخص نبودن سیاست دولت است!

به گفته او بسیاری از مشکلات واحدهای تولیدی استان با سیاست کلان دولت قابل پیگیری و بررسی است! درست است که کشور در شرایط جنگ اقتصادی در حالت دفاعی قرار گرفته است اما دولت در عرصه سیاست‌گذاری خارجی باید با احتیاط تمامی مولفه‌ها و ملاحظات را در نظر گرفته و با دقت و ظرافت با جهان تعامل داشته باشد.

لزوم تحقیق میدانی استاندار زنجان از واحدها و صنایع مشکل‌دار استان

رضا پیرایش، عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان نیز می‌گوید: «همانطور که آقای رئیسی از تعدادی از صنایع و کارخانجات استان بازدید میدانی کردند باید یک تحقیق میدانی از کسب‌وکارها و فعالیت‌های میدانی انجام و مشکلات اصلی رکود که عمدتا به نبود و یا کمبود مواد اولیه برمی‌گردد، احصا شود.»

پیرایش با اشاره به مشکلات به وجود آمده پس از جریان خصوصی‌سازی برای کارخانه روغن نباتی جهان، اضافه می‌کند: مشکل اصلی این کارخانه در وهله نخست «مالکیت و عدم انجام چارچوب‌های لحاظ شده در واگذاری به بخش خصوصی» و «تامین مواد اولیه» است. این موارد و موضوعات مشابه سایر واحدها نیز باید در اسرع وقت از سوی دولتی‌ها مدنظر قرار گرفته و راهکارهای لازم برای برون‌رفت از این مشکل ارائه شود.

برای خرید قطعات ماشین‌آلات و تجهیزات مدرن، باید با دنیا تعامل کنیم!

پیرایش «استهلاک و فرسودگی» تجهیزات و ماشین‌آلات کارخانجات و صنایع را از دیگر مشکلات دانسته و می‌گوید: عمده ماشین‌آلات کارخانجات استان نیازمند جایگزینی ماشین‌آلات با فناوری‌های به‌روز هستند، قطعات این دستگاه‌ها نیز از خارج از کشور باید تامین شود، تحقق این امر تعامل با کشورهای جهان را می‌طلبد در حالی که با توجه به مشکلات تحریم این ارتباط دوسویه با کشورها وجود ندارد.

این اقتصاددان از استاندار زنجان خواست تا در راستای دستور ریاست جمهوری مبنی بر پیگیری مشکلات واحدهای تولیدی استان و ثبت دلایل رکود برخی صنایع در اسرع وقت مشکلات را میدانی بررسی و نتایج را در حضور تیم صاحب‌نظر جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها ارائه و عوامل تاثیرگذار در رکود واحدها برای ارسال به دفتر ریاست جمهوری احصا شود.

اگر آلمان سیاست فعلی ایران را داشت ظرف مدت 3 سال خرد می‌شد!

سجاد نباتچیان، رئیس خانه صنعت استان زنجان نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه 98درصد مشکلات تولیدکنندگان ملی است و نه استانی و این مهم در بررسی میدانی از واحدهای تولیدی و صنایع استان نیز به خوبی احساس می‌شود، می‌گوید: این مشکلات مربوط به بخشنامه‌های بانک مرکزی، گمرک، قوانین بانکی و غیره است که از تهران به ما تولیدکنندگان زنجانی می‌رسد! اگر که مشکل استانی باشد خودمان می‌توانیم حلش کنیم و نیازی به کمک دولت و شخص رئیس جمهور نداریم!

نباتچیان ضمن تاکید بر تعامل ایران با دنیا جهت بهبود وضعیت اقتصادی تاکید می‌کند: من فقط در رابطه با برجام حرف نمی‌زنم، دولت باید تکلیفش را با دنیا در تمامی زمینه‌ها مشخص کند! آیا دولت و ملت ایران می‌خواهند در دنیا تک و تنها زندگی کنند؟ اگر این را می‌خواهند روزگارمان همین می‌شود! باور کنید اگر این سیاست فعلی ایران را آلمان داشت ظرف مدت 3 سال خرد می‌شد و روی زمین می‌افتاد! دولت باید در این باره تکلیف خود و ملت را با جهان مشخص کند!

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانابراهیم رئیسیسفر استانیفعالان اقتصادی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx8189


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»