کد خبر: 8272
1400/09/28 - 12:31


گزارش صدای زنجان از کم و کیف سی‌وسومین جشنواره تئاتر استان؛

پیشکسوتان از جوانان می‌ترسند؟

دبیر اجرایی جشنواره: طبیعتا شاگردان و هنرآموزان بایستی یک زمان از اساتید جلو بزنند و متاسفانه این درک در هنرمندان پیشکسوت ما وجود ندارد و این ترس موجب شده است که دوستان پیشکسوت ما کمتر وارد این عرصه شوند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- سی و سومین جشنواره تئاتر استان پس از دو سال رکود و تعطیلی برگزار شد و نفرات برگزیده خود را شناخت. در این دوره از جشنواره دو نمایش «پارادایم» به نویسندگی نسرین احمدخانی و کارگردانی امیررضا مرادی از شهرستان زنجان و «رابینسون کروزوئه» به نویسندگی حمیدرضا نعیمی و کارگردانی جعفر کریمی از شهرستان خدابنده به‌عنوان آثار برگزیده به مرحله انتخابی جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند. با این وجود علیرغم فراز و نشیب‌هایی که تئاتر استان در دوران شیوع کرونا پشت سر گذاشت، سوال این است که آیا تئاتر استان پس از دو سال توانسته است از رکود خود بیرون آمده و مخاطبان خود را پای کار بیارود.

در این زمینه حمیدرضا قزلباش، دبیر اجرایی سی و سومین جشنواره تئاتر استان در پاسخ به این سوال که «به نظر می‌رسد در این چند سال چند گروه تئاتر ثابت در جشنواره‌ها حضور دارند و باقی گروه‌ها فعالیتی ندارند؟»، با اشاره به اینکه هنر نمایش هنری نیست که هنرمندانش آن را یک سال کار کنند و سال بعد کنار بگذارند، می‌گوید: خود من 27 سال است که در حوزه تئاتر فعالیت می‌کنم و 18 سال آن در جشنواره‌ها شرکت داشتم یعنی جشنواره‌ای نبود که پای کار نباشم.

هنرمند عرصه تئاتر باید در جشنواره ها حضور فعالی داشته باشد

وی ادامه می‌دهد: شاخصه هنر نمایش همین است که کسانی که فعال هستند و دارند کار می‌کنند، چندین سال باید در فعالیت کنند و در جشنواره‌ها شرکت داشته باشند تا پخته شوند و این ایرادی نیست که بتوان به جشنواره وارد کرد و اتفاقا نکته مثبتی است. ضمن اینکه اتفاق خوبی که در چند سال گذشته در تئاتر استان افتاده است، تولید هنرمند بوده است به طوری که در همین جشنواره میانگین سنی از 25 سال به بالا نبوده است و هنرمندان ما غالبا جوان و در سنین پایینی هستند و این افراد اتفاقا نسل جدید و تولید شده تئاتر هستند.

به گفته قزلباش، این دوره از جشنواره تئاتر استان حاصل تولیدات تازه هنرمندان است. اگر چه گروه‌های تئاتری که در این جشنواره‌ها حضور ندارند دلایلی برای عدم حضور خود در جشنواره دارند که برخی از آنها شامل بی‌انگیزگی و عدم تمرین در این زمینه است.

دبیر اجرایی سی و سومین جشنواره تئاتر استان استان می‌افزاید: موضوع مورد اهمیتی که در تئاتر استان در چند سال اخیر دیده می‌شود و شاید بتوان از آن به عنوان یکی از عوامل و نقاط ضعف جشنواره‌ها نام برد این است همواره بزرگان و پیشکسوتان حوزه تئاتر کمتر در جشنواره‌ها حضور دارند.

وی خاطرنشان می‌کند: اکنون بالغ بر 15 گروه ثبت شده در مرکز گروه‌های نمایشی وجود دارد و از این 15 گروه شاید تنها یک گروه فعال هست که به شدت فعال است که این خود جای سوال دارد که چرا باقی گروه ها در این زمینه فعالیت کمتری دارند؟

برخی از پیشکسوتان از رقابت با جوانان هراس دارند

قزلباش، با بیان اینکه این موضوع که چرا افراد در این زمینه کار نمی‌کنند را باید درمسائل دیگری جست، می‌گوید: این گروه‌ها ، گروه‌های ثبت شده‌ای هستند که در استان حضور دارند و بر اساس سوابق و تحصیلات مجوز گروه را از انجمن‌های نمایش دریافت کرده‌اند و عدم فعالیت این گرو‌ه‌ها موضوعی است که باید به آن پرداخت و مشکلی که در این زمینه وجود دارد این است که این گروه‌ها یا توانایی کافی را ندارند و یا بی‌انگیزه هستند.

این مسئول مدعی است که برخی بر این باورند که پیشکسوتان حوزه تئاتر از مواجه و رقابت با دوستان جوان ترس دارند و  در واقع می‌ترسند که در مواجهه با دوستان جوان کم بیاورند و به همین خاطر به این جشنواره‌ها ورود پیدا نمی‌کنند و اذعان می‌کنند که منِ پیشکسوت بیایم وارد کار شوم و کار یک جوان از من بهتر باشد؟ در حالی که طبیعتا شاگردان و هنرآموزان بایستی یک زمان از اساتید جلو بزنند و متاسفانه این درک در هنرمندان پیشکسوت ما وجود ندارد و این ترس موجب شده است که دوستان پیشکسوت ما کمتر وارد این عرصه شوند.

هدف اصلی برگزاری سی و سومین جشنواره تئاتر رونق بخشیدن به فضای تئاتری استان بود

دبیر اجرایی سی و سومین جشنواره تئاتر استان می‌گوید: هدف اصلی برگزاری این جشنواره بعد از دو سال رکود در حوزه تئاتر در واقع رونق بخشیدن به فضای تئاتری استان بود و اینکه یک تلنگری به هنرمندان بزنیم و شور و هیجانی را در هنرمندان ایجاد کنیم که فعالیت خود را به حالت عادی بازگردانند که خوشبختانه با جشنواره بسیار خوبی که امسال به لحاظ اجرایی و کیفی اجرا شد جان تازه ای به تئاتر استان داده شد منتهی دوستان هم باید وارد این صحنه بشوند و فعالیت کنند و نگذارند صحنه خالی بماند.

برخی از گروه‌های تئاتر استان دچار مشکل اقتصادی هستند

در ادامه‌ ساسان قجر، هنرمند عرصه تئاتر و عضو هیئت بازبین سی‌وسومین جشنواره تئاتر استان با اشاره به اینکه وجود 15 گروه تئاتر در استان زنجان از یک جهت خوب است، می‌گوید: اینکه فقط تعداد معدودی گروه تئاتری در استان فعالیت دارند می‌توان نشان دهنده این باشد برخی از این گروه‌ها به لحاظ اقتصادی دچار مشکل هستند و یا بی‌انگیزه شده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: نزدیک دو سال بود که فرهنگسرای استان تعطیل بود و شیوع کرونا موجب شده بود که بسیاری از گروه‌ها دیگر کار نمی‌کردند. در واقع می‌توان اذعان کرد که پس از کرونا با برگزاری جشنواره تئاتر می‌توان گفت که درب فرهنگسرا برای گروه تئاتر باز شد.

این مسئول خاطرنشان می‌کند: اینکه برخی از گروه‌ها هنوز کار نمی‌کنند و کمتر در جشنواره‌ها حضور دارند می‌تواند به جهت این باشد که مشکلات اقتصادی دارند و کرون اموجب بی انگیزگی آنها شده است (بعضی از گروه‌ها هستند که انگیزه خود را برای فعالیت از دست داده‌اند) که امید است که در این زمینه ورود به کار کنند.

نسل جوان در این دوره از جشنواره حضور فعالی داشتند

عضو هیئت بازبین سی و سومین جشنواره تئاتر استان زنجان خاطرنشان می‌کند: در این دوره از جشنواره اکثرا نسل جوان حضور داشتند و کار می‌کردند. ضمن اینکه نسل جوان کما باید در حوزه تئاتر فعال و پویا باشند و آموزش درست ببیند تا بتوانند کارهای با کیفیت‌تری را بسازند.

به گفته قجر؛ برخی به این موضوع اشاره دارند که پیشکسوتان در این عرضه چندان فعال نیستند و کار نمی‌کنند که باید در این زمینه دید مشکل از کجا نشات می‌گیرد؟ به طور کلی این نکته مثبتی است که نسل جوان آمده‌اند و در این حوزه فعالیت دارند.منتهی برای پیشرفت این نسل بایستی از حضور پیشکسوتان استفاده کرد وجوانان بایستی در این رابطه راهنمایی و پیشنهاد بگیرند تا کار با کیفیت‌تری را ارائه دهند مخصوصال نسل حاضر که همیشه دوست دارند با تکیه بر دانش خو.د کار کنند و مسلما در این زمینه مشکلاتی هم دارند.

وی دلیل عدم ورود پیشکسوتان حوزه تئاتر را به این موضوع ،محدود به مسائل اقتصادی نمی‌داند و در این زمینه اظهار می‌کند که برخی از اساتید به دلیل سن بالایی که دارند، امکان حضور در جشنواره تئاتر را ندارند. همچنین برخی خواسته‌هایی دارند که تئاتر استان و اداره فرهنگ و ارشاد جوابگو این خواسته‌ها نیستند. ضمن اینکه فکر نمی‌کنم هیچ پیشکسوتی باشد که اگر جوانی بخواهد با آن‌ها کار کند این موضوع را رد کند.

انتهای پیام/

خبرنگار : زهره میرعیسی خانی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانتئاتر زنجانجشنواره فجر
sedayezanjannews.ir/nx8272


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»