کد خبر: 8358
1400/10/25 - 12:21


گلایه‌های رییس اتحادیه چاقوسازان زنجان از بی‌‌توجهی‌ها به آینده چاقوی زنجان؛

مشکلات بُرنده چاقوی زنجان

محدودیت‌های ارسال پستی برای چاقوی زنجان و برداشت‌های سلیقه‌ای از قانون در کنار بی‌توجهی مسئولان به وضعیت فعلی این هنر–صنعت، چاقوی زنجان را تهدید می‌کند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- رییس اتحادیه چاقوسازان زنجان اظهار کرد: تبصره2 ماده617 به صورت سلیقه‌ای در سراسر استان‌ها پیاده می‌شود و در واقع در 32 استان به صورت متمرکز نیست.

مشکلات هنر صنعت چاقوی زنجان تمام‌شدنی نیست و هر روز صنعتگران این حوزه با مشکلات جدیدتری مواجه هستند. مشکلاتی که برخی از آنها سال‌های سال است که ادامه دارد و متاسفانه مسئولان امر نتوانسته‌اند، این مشکلات را یک بار برای همیشه و به صورت ریشه‌ای برطرف کنند.

محمدرضا جرجیسی، رئیس اتحادیه چاقوسازان زنجان با اشاره به اینکه در راه توسعه چاقوسازی استان یک سری مشکلات و موانعی است که به چشم مسئولان مرتبط با این مساله نمی‌آید، می‌گوید: اصل قضیه را رها کرده‌اند و بنا به گزارش‌های غلط میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دغدغه‌شان فقط بحث صادرات است که ما طبق ماده 2 تبصره 617 قانون مجازات اسلامی در بحث صادرات نیز مشکل داریم.

وی با اشاره به اینکه صادرات به 3 بخش تقسیم می‌شود، اظهار کرد: از انواع صادرات می‌توان به صادرات چمدانی، صادرات ترخیص موقت به صورت حضوری در نمایشگاه‌های بین‌المللی و صادرات درخواست ترخیص کالا که سفارشاتی که از مقصد درخواست می‌شود و ما آن را برای آنها می‌فرستیم مثلا از عراق و عمان و سوریه و ترکیه، که در بین این 3 بخش صادرات ترخیص کالا خیلی عظیم است و ما در زنجان همچین چیزی را نداریم و چاقو علاوه بر اینکه مشکلات امنیتی دارد، صادرات چاقو به صورت رسمی وجود ندارد و اگر هم گزارشی از اداره میراث فرهنگی باشد، نیز مورد تائید ما نیست!

رئیس اتحادیه چاقوسازان زنجان با بیان اینکه در بحث صادرات، در زنجان تنها صادرات به شکل ترخیص موقت و نمایشگاهی وجود دارد، اظهار کرد: مشکل اصلی ما در بخش فروشندگان خرد و بنکداران است که در بحث فروش و ارسال محصولات پستی و چاقو در داخل کشور نیز دچار مشکل هستند.

تبصره 2ماده 617 به صورت سلیقه‌ای در سراسر استان‌ها پیاده می‌شود و در واقع در 32  استان به صورت متمرکز نیست. برای مثال ما دو ماه پیش در ارومیه ارسال بار داشتیم که برای 8 فروشگاه مجوزدار، کالاهای دارای فاکتور ارسال کردیم و کالاهای ما در این استان توقیف شد و حتی با نامه اتحادیه که به دادستان نوشین‌شهر زدیم و ماده تبصره قانون را یادآور شدیم، باز اعتنایی به این قانون نشد و این کالاها به نفع دولت مصادره شد.

وی افزود: ما در زمینه اجرای تبصره 617 مجازات اسلامی به ازای هر شهرستان سلیقه‌ای عمل‌کردن را شاهد هستیم و من خواهشم از مسئولان این است که واقعا برای این موضوع وقت بگذارند و دستورالعمل اجرایی این قانون که نیاز به یک میزان چکش‌کاری دارد  را سر و سامان دهند.

جرجیسی خاطرنشان کرد: در بحث اجرایی شدن، اتحادیه تا دیوان نامه‌نگاری داشت ولی جوابی نگرفت. همچنین بند 18 مصوبات سفر آقای رییس‌جمهور به زنجان نیز در خصوص این دست موضوعات بود و به بحث جلوگیری از واردات انواع چاقوی خارجی و تیغه‌های آماده منفصله که به صورت آماده وارد می‌شوند و در داخل بر مبنای نیاز کشور مونتاژ می‌شود، بود.

این مسئول افزود: در بخشی از واردات که مجاز هست ما بحث این را نداریم؛ اما بخش دیگرش که به بدنه تولید صدمه می‌زند مخالفیم و به دفتر تنظیم مقررات گمرک در این زمینه نامه‌نگاری کردیم و آیین‌نامه مربوطه آن را تنظیم و برای اجرایی و قانونمندشدن به اداره صنعت و معدن و تجارت اعلام شده است و در حال تصمیم و اعلام به تمام گمرک‌های سراسر کشور است.

او ادامه داد: مورد دیگر هم، بحث ارسال مرسولات پستی است که در استان‌های تهران، البرز و قم و گیلان و اصفهان و در برخی مواقع کرمان این کالاها توقیف می‌شود و زمانی که فرستنده و یا گیرنده پیگیر مرسوله می‌شوند، جواب واحد پستی توقیف‌کننده این است که پیگیری نکنید چرا که اگر پیگیری کنید ما برای این مرسوله پرونده تشکیل می‌دهیم و ما پیگیر این هستیم که چاقویی که مسافرتی است و طبق روح قانون از مبدا زنجان به مقصدهایی داخل کشور ارسال می‌شود چرا باید توقیف شود و چرا برای توقیفی نباید پیگیری صورت گیرد؟ این‌ها مشکلاتی است که ما با آنها سر و کار دارم و کمتر کسی به آنها توجه دارد.

بزرگداشت روز چاقو؛ بدون دخیل‌کردن اتحادیه چاقو سازان؟

 وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با گله از مسئولان امر اظهار کرد: مورد دیگر که این اواخر شاهدش بودیم بحث برگزاری بزرگداشت روز چاقوی زنجان است که سوال من از مسئولان امر این است که وقتی قرار است جشنواره‌ای به نام چاقو در استان برگزار شود، چرا نباید اسمی از اتحادیه چاقوسازان در بین اسامی برگزار کنندگان آن باشد؟ جشنواره‌ای به نام چاقوی زنجان برگزار شده است و در بنر آن اصلا نامی از اتحادیه چاقوسازان نیست؟ آیا متولی اصلی امر باید در این جشنواره دخیل داده شود یا خیر؟ یک بخشی از کارهای میراث فرهنگی غالبا اجرای یک سری نمایش‌هایی است که ارزش به نمایش گذاشتن هم ندارد. صنعتگران چاقو‌ساز ما به قدری مشکل دارند که اصلا فرصتی برای بزرگداشت چاقو نمی‌شود و در واقع برگزاری جشنواره چاقو بایستی زمینه را برای رساندن صدای فعالان این صنف به گوش مسئولین باشد که متاسفانه نیست!

جرجیسی اظهار کرد: صنف چاقوسازان دارای مشکلات تامین مواد اولیه و بیمه‌ای است و نوسانات ارزی روی فعالیت آنها تاثیرگذار است چون 80 درصد مواد اولیه ما وارداتی است، این مشکلات وجود دارد و معتقدم که اگر بنا است جشنواره‌ای تخصصی برگزار شود بایستی حتما نام اتحادیه نیز در این میان باشد که متاسفانه در جشنواه اخیر هیچ نامی از اتحادیه نیست و اسپانسر انجمن خوشنویسان است!

وی با اشاره به حال وخیم صنعت چاقوسازی زنجان اظهار کرد: از مسئولانی که واقعا می‌توانند کاری کنند می‌خواهم که برای صنایع دستی و علی‌الخصوص هنرصنعت اصیل زنجانی که  قدمت 6 هزار ساله دارد و اکنون بیماری با حال وخیم است که اگر به دادش نرسیم و کمکش نکنیم از دست می‌رود کاری کنند. ما این هنر صنعت 6 هزار ساله را که نسل به نسل و سینه به سینه به ما رسیده است را نباید به کشورهای چین، انگلستان و آلمان واگذار کنیم و خواهشم این است که مسئولانی که می‌توانند اعمال نفوذ کنند از خواب بیدار شوند و مشکلات ما را در این زمینه ببیند و آنها را نیازسنجی کنند و به حل این مشکلات بپردازند بلکه از طریق تولید، مانع زدایی‌ها و پشتیبانها بتوانیم توسعه پایدار این هنر- صنعت را شاهد باشیم.

جرجیسی با بیان آن‌ که هیچ کدام از نمایندگان استان تا این برهه به حل این مشکل ورود نکرده اند، اظهار کرد:  نامه‌های مکتوبی در این زمینه برای آنها ارسال شده است اما متاسفانه پاسخگوی مشکلات ما نبوده‌اند.

مثراژ زمین واگذار شده در شهرک‌های صنعتی به صنعتگران مازاد نیاز صنعتگران چاقو است

وی در پایان با اشاره به عدم مشورت مسئولین برای اعطای زمین به صنعتگران چاقو با اتحادیه چاقوسازان، افزود: ما با اعطای زمین به چاقوسازان هم مخالفت‌هایی داشتیم چرا که در این زمینه نیز با اتحادیه هیچ رایزنی نداشتند، این‌ها آمدند و از طریق شهرک‌های صنعتی به صنعتگران زمین‌هایی را اعطا کردند حتی نظر تخصصی اتحادیه را داشته باشند که آیا فلان آقا واجد اخذ فلان زمین هست یا نه؟ و این آقا چه قدر توان دارد که فلان زمین را اشغال کند و در این سطح اشتغال تولید داشته باشد حتی مقدار متراژی که لازم است آنجا استفاده شود، مورد پرس و جو قرار نگرفته است. به طوری که زمین‌هایی که توسط شهرک‌های صنعتی واگذار شده است متراژ مازاد دارد چرا که یک چاقوساز حداکثر میزان متراژی که برای چاقو سازی نیاز دارد 100 متر سوله در حوزه صنعت دستی و نیمه‌دستی است ولی این آقایون آمدند 350 متر زمین داده‌اند آن هم به کسانی که واجد شرایط این موضوع هستند.

رئیس اتحادیه چاقوسازان استان زنجان افزود: در شهرک تخصصی ظربفان که در مبادی شهر زنجان از مسیر تهران (شرق به غرب) است مشکلاتی وجود دارد به طوری گه موقعیت این شهرک صنعتی اصلا مناسب نیست چرا که جایگاهش برای صنعتی بودن نیست و صرفا هدف این بوده که حالت فروشگاهی و بازاری ایجاد کنند که این بازار خود برای سیستم توریست و گردشگری و صنایع دستی به نوعی سم هست چرا که مسافری که از تهران به سمت تبریز حرکت می‌کند مسلما اینجا یک استراحت کوتاه مدت میکند و برای پرداخت عوارض و می‌آید آنجا یک خرید می‌کند و دیگر انگیزه‌ای برای ورود به شهر و خرید صنایع دستی نیست!

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانچاقوی زنجانجرجیسیمشکلات
sedayezanjannews.ir/nx8358


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»