کد خبر: 8454
1400/11/18 - 17:10


معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی کشور در آیین تکریم و معارفه روسای دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان:

۱۴درصد مشاغل از بین می‌روند

احمد نقی لو به‌عنوان رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان به‌جای علیرضا فیروز فر که به شهرداری زنجان رفته است، معرفی شد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: متأسفانه نرخ بیکاری تحصیل‌کرده‌ها در کشور سه تا چهار برابر غیر تحصیل‌کرده‌ها است بر این اساس دانشگاه‌ها باید بر اساس آمایش سرزمینی به‌ویژه اقتصادی حرکت کنند و برنامه‌ریزی لازم را در این خصوص داشته باشند.

فرزاد جهان‌بین روز دوشنبه در آیین تکریم و معارفه روسای دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان با اشاره به اینکه ۱۴ درصد مشاغل تا چند سال آینده از بین خواهد رفت، افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۵۰ درصد تا چند سال آینده به شمار مشاغل موجود اضافه و حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد شغل‌ها نیز طی مدت یادشده فراگیر خواهد شد.

وی بابیان اینکه در زمان حاضر دانشگاه آزاد اسلامی کشور یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار نفر دانشجو دارد، اظهار داشت: این دانشگاه در یک‌ترم خود ۶ میلیون کلاس برگزار می‌کند و در این میان آموزش مجازی اهمیت ویژه‌ای یافته است. 

جهان‌بین با اشاره به اینکه آمارها نشان می‌دهد ۵۰ درصد دانش آموزان امسال در کنکور سراسری انتخاب رشته نکرده‌اند، گفت: بر این اساس باید به موضوع شغل‌ها توجه و حرکت دانشگاه‌ها باید بر این مبنا انجام شود.

وی بابیان اینکه صرف ترجمه کردن، تبیین و تقریظ نوشتن بر دستاوردهای علمی چیزی نیست که بشود با آن کشور را پیش برد، یادآور شد: کشفیات باید در مسیر کمال الهی باشد و باید دانست هر دستوری که کسب می‌شود از سوی خداوند است.

جهان‌بین با اشاره به اینکه متأسفانه علم‌زدگی خشونت‌بار و علم‌زدگی تقلیدی در دانشگاه سایه انداخته است و فرد به حرف زدن‌های غیرعلمی متهم می‌شود، ادامه داد: دانشگاه فقط آموزش و پژوهش نیست، بلکه باید این ۲ حوزه باهدف تسخیر عالم، به خدمت درآوردن مناسبات باهدف رفاه مردم و در سمت رشد آنان باشد.

وی با اشاره به سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی طی برنامه پنج‌ساله گفت: در این سند بحث علوم مرجعیت ساز و اقتدار آفرین مطرح و موجب می‌شود تا آینده‌ای روشن و چراغ راهی برای ادامه مسیر این دانشگاه بزرگ ترسیم شود.  

جهان‌بین با تأکید بر اینکه زحماتی برای تأمین زیرساخت‌های دانشگاه آزاد کشیده شده است و باید جهش مدنظر باشد، افزود: دانشگاه نمی‌تواند نسبت به محیط پیرامونی خود بی‌تفاوت باشد، هرچند این مکان، محل تجمع بزرگان است اما نکته مهم این است که هیچ دیواری نباید دور دانشگاه باشد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی مردمی بودن را از مهم‌ترین ویژگی‌های پیامبران الهی عنوان کرد و گفت: مراکز علمی و دانشگاه‌ها نیز با تبعیت از اولیای الهی با مردم ارتباط تنگاتنگی داشته باشند و لازم است مناسبات و روابط صحیحی بین دانشگاه و جامعه ایجاد شود.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه توان حل مسائل جامعه را دارد و مسئولان نیز به این مهم توجه کنند اظهار داشت: دانشگاه باید درهای خود را بردارد و با کمک مسئولان استانی به حل مسائل و آسیب‌های مختلف بپردازد و درواقع گره‌ها را بگشاید.

جهان‌بین بحث آمایش سرزمینی را نیز مهم عنوان کرد و افزود: درعین‌حال که دانشگاه در مسیر خود فعالیت می‌کند، به محیط پیرامونی و آمایش اقتصادی نیز توجه کند.

وی بابیان اینکه مسئولانی که به کار گمارده می‌شوند، بر انجام وظایف خود توجه جدی داشته باشند، اضافه کرد: قبول مسئولیت جسارت خاصی می‌خواهد، اما اگر تکلیف بود باید آن را به‌درستی و محکم انجام داد.

این مسئول با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی زنجان شخصیت‌های برجسته‌ای را در خود جای‌داده است، گفت: رئیس جدید دانشگاه در پست‌های مختلف دانشگاه آزاد حضورداشته باشد تا دید بهتری نسبت به مسائل داشته باشد و متوازن حرکت کند.

وی با اشاره به اینکه رئیس قبلی دانشگاه آزاد اسلامی که هم‌اکنون سکان‌داری مدیریت شهری را به عهده گرفته است از ظرفیت‌های دانشگاه آزاد نیز بهره بگیرد، خاطرنشان کرد: ایشان مسائل شهر را از طریق دانشگاه حل کند و استانداری نیز در این خصوص اهتمام داشته باشند.

جهان‌بین خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی اگرچه بنگاه اقتصادی نیست ما با استفاده از پتانسیل‌هایی همچون راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان، برای خود درآمد ایجاد کرده است و به این اتفاق بزرگ افتخار می‌کند.

توجه به برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان نیز در این آیین با اشاره به اینکه رهبری به برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها تأکید داشته‌اند، گفت: امیدواریم با مساعد شدن شرایط کرونایی کشور، برگزاری این مهم در دانشگاه‌ها موردتوجه باشد و برنامه‌ریزی لازم برای آن انجام شود.

ابوالفضل رفیعی افزود: محل مباحث سیاسی، اجتماعی هم دانشگاه است تا خروجی آن به‌عنوان جمع‌بندی در اختیار سیاست‌گذاران قرار گیرد و دغدغه‌ها و راهکارهای لازم نیز ارائه شود که امیدواریم در این زمینه نیز به پیشرفت‌های خوبی برسیم.

وی به موضوع آفت مدرک‌گرایی در جامعه اشاره کرد و یادآور شد: این موضوع به‌نوبه خود به دانش و علم لطمه وارد می‌کند، چراکه برخی جوانان صرفاً به دنبال مدرک هستند، و در این خصوص باید به محتوای آموزش‌ها و نظارت بر کلاس‌ها و اساتید توجه جدی شود و این‌یک مطالبه عمومی است که نباید از آن غافل شد.

رفیعی بابیان اینکه نباید با اساتید سخت‌گیر برخورد شود، اظهار داشت: از این نوع اساتید در حد متعارف خود باید حمایت شوند و از طرفی توجه به دیانت هم یک مطالبه در بین دانشجویان و مردم است که باید به این موضوع هم پرداخت.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان با اشاره به هجمه عملیاتی و جنگ نرم دشمن ادامه داد: باید روحیه خودباوری را نیز در بین دانشجویان تقویت کنیم تا مسیر مطهر و درستی را بر پایه سرمایه‌های انسانی ارائه دهیم.

وی با گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر اضافه کرد: در فرازهای ابتدایی بیانیه گام دوم انقلاب رهبری به این مهم اشاره‌کرده‌اند که انقلاب اسلامی در شرایط خاص بین‌المللی قرا دارد و همچنان به آرمان‌ها و شعارهای اصلی انقلاب پافشاری می‌کند.

رفیعی با اشاره به اینکه مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی، استقلال سیاسی  است، افزود: این مهم را باید به‌ویژه برای نسل جدید تبیین کنیم نسلی که مانند ماهی در آب که ارزش آب را نمی‌داند، قدر این استقلال را نمی‌داند و آن را درک نکرده است.

وی با تأکید بر اینکه که در سایه این استمرار و خودباوری پیشرفت‌های زیادی هم در کشور حاصل‌شده است، اظهار داشت: کشورمان در حوزه فناوری و پژوهش به پیشرفت‌های زیادی نائل شده است به‌طوری‌که طبق گزارش‌ها ایران در رتبه ۱۶  به لحاظ تولید علم قرار دارد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان بابیان اینکه این موفقیت‌ها مایه، بالندگی و افتخار بوده که در سایه استقلال و خودباوری ایجادشده است، ادامه داد: کسب این موفقیت‌ها موجب شده کشورمان به‌عنوان قدرت منطقه‌ای جهان مطرح باشد که ناشی از برکات انقلاب اسلامی است و به دلیل همین اوج گرفتن و قدرت‌نمایی ایران، دشمنان در سطح جهان به فکر محدودسازی و ایجاد وقفه در این کشور افتاده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: دشمنان به خیال خام خودشان درصدد ایجاد مشکل برای برگرداندن نظام اسلامی به عقب هستند که به‌طورقطع  باروحیه حماسی و جهادی جوانان این مرزوبوم و هدایت‌های داهیانه و حکیمانه مقام معظم رهبری به این هدف نخواهند رسید.

افزایش ۶۰۰ درصدی طرح‌های برون دانشجویی دانشگاه آزاد زنجان

رئیس سابق دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان هم گفت: طرح‌های برون دانشجویی این دانشگاه ۶۰۰ درصد نسبت به سال گذشته بیشتر شده است.

علیرضا فیروز فر بابیان اینکه کسری‌های موجود درگذشته رفع شده است اما فقط جذب دانشجو نمی‌تواند ما را به اهدافمان برساند، بلکه باید کیفیت آموزش افزایش پیدا کند، اظهار کرد: امروز به‌صورت منسجم، دانشگاه آزاد اسلامی در سایت امام فعالیت می‌کند و با توجه به اینکه رسالت دانشگاه آموزش است، سایت اعتمادیه نیز در این زمینه فعالیت خواهد کرد.

وی بابیان اینکه امروز هفت مرکز فعال پژوهشی در دانشگاه آزاد اسلامی استان وجود دارد، افزود: در طرح پویش، حلقه مفقوده‌ای بود که همه آن‌ها رفع و به‌صورت قانونمند آغازشده و پیش می‌رود، به‌طوری‌که ۱۰۲ نفر از دانشجویان شاغل در بنگاه‌های اقتصادی و صنایع فعال بوده و در مهرماه سال آینده نیز حدود ۶۰۰ دانشجو شاغل خواهند شد.

این مسئول بابیان اینکه در حوزه فرهنگی و دانشجویی با ارتباط‌گیری مستقیم با دانشجویان فاصله موجود رفع شد، خاطرنشان کرد: طرح‌های برون دانشجویی ۶۰۰ درصد نسبت به سال گذشته بیشتر شد و خدمات آزمایشگاهی و آنالیزهای انجام‌شده باعث ارتباط دانشگاه و صنعت می‌شود.

رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان نیز در ادامه این آیین، اظهار کرد: دانشگاه به‌عنوان مدرسه‌ای عالی، محل اجماع بزرگان و دانشمندان است.

احمد نقی لو خاطرنشان کرد: رویکردهای تحول‌آفرین و محورهای راهبردی در دانشگاه نصب‌العین برای حرکت در آینده خواهد بود.

در پایان این مراسم احمد نقی لو به‌عنوان رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان معرفی و از خدمات علیرضا فیروز فر رئیس قبلی این دانشگاه قدردانی شد.

انتهای پیام/

 

منبع: ایرنا و ایسنا


صدای زنجاندانشگاه آزادفیروزفر
sedayezanjannews.ir/nx8454


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»