کد خبر: 8495
1400/12/01 - 16:41


مدیرعامل هلدینگ داروگر و خریدار شرکت جهان در گفت‌گوی اختصاصی با صدای زنجان؛

از آقای رئیس‌جمهور ممنونم

بیژن اسماعیلی می‌گوید که تقریباً هیچ‌کدام از وعده‌هایی که در مورد خرید شرکت‌های جهان، کیوان و تولی‌پرس به او داده‌اند عملی نشده است و اغلب اطلاعاتی که قبل از فروش شرکت‌ها به او داده‌اند، درست نبوده است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- نقطه مشترک داروگر، تولی‌پرس، کیوان و جهان که برای زنجانی‌ها حداقل در چند سال اخیر نامی آشنا بوده، «بیژن اسماعیلی» است. یکسر ماجرای در جهان زنجان هم به اسماعیلی ختم می‌شود.

از سال 92 که جهان و اسماعیلی به هم رسیدند، تجمع کارگران، تعطیلی‌های گاه‌وبیگاه جهان و جلسه‌های پشت سر هم برای بودنِ جهان تنها اخباری بود که از جهان زنجانی‌ها به گوش می‌رسید.

آمدن جهان از کرج به زنجان و انتقال مالکیت آن از سازمان اقتصادی کوثر (وابسته به بنیاد شهید) به شرکت‌های هلدینگ داروگر، همیشه علامت‌های سؤال بزرگی داشته و دارد که باوجود اظهارنظرهای مختلف از سوی نهادها و سازمان‌های دولتی و سکوت اسماعیلی در مقابل سؤال رسانه‌ها، رنگ ابهام‌های جهان هرروز تیره‌تر از دیروز می‌شد.

ماحصل همه گفته‌ها و نوشته‌ها از ماجرایی که در چند سال اخیر برجهان گذشته و این‌که چطور شد جهان به اسماعیلی رسید، با توجه به حرف‌هایی که همیشه یک‌طرف ماجرا می‌زد و طرف دیگر ترجیح می‌داد سکوت کند، تاکنون تنها یک روایت یک‌طرفه و مبهم بوده است و در این میان گفته‌های اسماعیلی از ماجرای جهان و سایر نام‌هایی که نامش، نقطه مشترک همه آ‌ن‌هاست برای روشن شدن ابهام‌ها و پاک‌شدن علامت‌های سؤال، تنها گزینه است.

حالا بعد از سال‌ها سکوت، او در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید که حاضر است همه نام‌هایی را که در این سال‌ها با خود همراه کرده بگذارد و برود تا راحت شود و حتی حاضر است برای مدتی هزینه کارگرهای مجموعه‌هایی که خریده، بدهد تا آن‌هایی که ادعا می‌کنند شرکت‌ها را خریده و زمین زده تا از املاک آن استفاده کند، خودی نشان دهند.

اسماعیلی می‌گوید: کار من شده رفتن به دادگاه‌ها و به این مسئول و آن مسئول نامه نوشتن تا شاید بخشی از مشکلاتم حل شود. من تولیدکننده هستم اما خیلی اذیت شده‌ام. هم در مورد شرکت کیوان همدان و هم شرکت جهان زنجان بارها گفته‌ام که حاضرم شرکت‌ها را برای مدت شش ماه در اختیارتان قرار دهم تحویل بدهم و بروم. خودشان تولید کنند و بفروشند. برای مدتی من پول کارگرها را می‌دهم، شما کارگرها را رایگان به کار بگیرید و فقط تولید کنید و بفروشید.

او ادامه می‌دهد: ما ماهیانه 1.5 میلیارد تومان پول آب و برق و گاز و حقوق و بیمه کارگر می‌دهیم اما مواد اولیه برای تولید نداریم. چطور می‌توانیم همین‌طور خرج کنیم درحالی‌که خبری از بازگشت سرمایه برایمان وجود ندارد؟ با این شرایط باید مالیات بدهیم، به تأمین اجتماعی پول بدهیم. این پول‌ها را پرداخت کنیم درحالی‌که مواد اولیه برای تولید به من نمی‌دهند؟

کیوان را بدون مواد اولیه، فعال نگه‌داشته‌ام

ازجمله مسائلی که در مورد جهان و اسماعیلی همیشه مطرح بوده این است که باوجود سابقه او در خرید مجموعه‌هایی مانند کیوان همدان و تولی‌پرس قزوین و مشکلاتی که ادعا می‌شود برای آن‌ها پیش‌آمده و حاشیه‌های بعدازآن، چرا مجموعه دیگری مثل جهان به او فروخته می‌شود تا همان داستان‌ها و حاشیه‌ها دوباره تکرار شوند.

اسماعیلی در این مورد تأکید می‌کند: سال 88 تا 89 شرکت تولیداروی تاکستان و کیوان را خریدیم و بعدازآن سراغ خریدن شرکت داروگر از طریق بورس رفتیم. در بورس رقابت است و همه می‌توانند خریدار باشند. سپس شرکت تولی‌پرس را هم از بورس خریدیم. یک سال بعد از خرید آن فهمیدیم که همه صورت‌های مالی که ارائه داده بودند مشکل دار هستند. مدارک همه اظهاراتی که می‌کنم موجود است و همه می‌توانند مطالعه کنند. از همه آن‌هایی که دخیل بودند، حتی از بورس شکایت کردیم.

وقتی شرکت کیوان را در همدان تحویل گرفتیم، فروشنده عنوان می‌کرد که 220 کارگر کارمزدی و قراردادی دارد که می‌توانید از فردا بگویید نیایند. محصولی که تا قبل از آمدن ما تولید می‌شد، به کودکان و مدارس این مملکت می‌دادند، درحالی‌که حاوی 35 درصد جوش‌شیرین بود. این خط تولید را تعطیل کردیم تا محصول درجه‌یک به دست مردم برسد.

در کیوان نیرویی را تعدیل نکردیم. کاهش نیروها ناشی از بازنشستگی آن‌ها بوده. در حال حاضر  100 کارگر در این شرکت مشغول به کار هستند. درحالی‌که مواد اولیه‌ای برای تولید وجود ندارد، یک ماه هست که مسئولان همدان علیرغم همه تلاش‌ها نتوانستند چند تن روغن صاف قنادی برای کیوان تهیه کنند. از آقای رئیس‌جمهور صمیمانه سپاسگزارم که دستور ایشان برای فعالیت کامل کیوان مشخص کرد که علیرغم کمک‌های حوزه استانداری و دادگستری همدان دلایل اصلی عدم تخصیص مواد اولیه تولید به شرکت کیوان و همین‌طور شرکت روغن نباتی جهان در زنجان است.

وقتی شرکتی قصد تغییرات دارد، به دنبال بهینه‌سازی نیرو می‌رود. دستگاه‌های شرکت متعلق به 40 سال پیش بودند که همگی بازسازی شدند. بدهی‌های بانکی شرکت‌ها را پرداخت کردیم و اگر هم مالیاتی بدهکار است مربوط به قبل از واگذاری به من است.

کیوان را در فضای کاملاً رقابتی بورس خریدیم که هرکسی می‌توانست برای خرید آن اقدام کند. در کیوان هم خارج از صورت‌های مالی، قبل از واگذاری همه املاک فروخته‌شده بود و سرم کلاه رفت. حتی یک پیچ از کیوان خارج نشده است. ارز و وامی بابت آن نگرفته‌ایم و همه اظهارات قابل‌بررسی هستند.

ارز و وامی که قبل از من بابت تولی‌پرس گرفتند کجاست؟

وی در مورد شرایط و حاشیه‌ها فروش مجموعه تولی‌پرس در قزوین به او نیز اظهار کرد: یک سال بعد از خریدن تولی‌پرس قزوین حسابرسان بورس متوجه شدند که تمام‌صورت‌های مالی تولی‌پرس تقلبی است. از هر طریقی که امکان داشت پیگیری را شروع کردیم که هنوز ادامه دارد. گزارش هیئت کارشناسان رسمی داریم که تائید می‌کند بابت تولی‌پرس دو برابر قیمتی که قرار بود بعد از خرید از بورس پرداخت کنیم، از ما پول گرفته‌اند.

همه دستگاه‌های تولی‌پرس بازسازی شد چون مربوط به 40 سال پیش بودند. نه ملکی داشت و نه چیزی از آن را فروختم و یا خارج کردم. مواد اولیه موجود در آن فقط مقوا بود که مالک قبلی در زمان واگذاری بیمه نکرده بود و با آتش‌سوزی دود شد و 30میلیارد تومان از دست رفت.

وقتی قرار بود تولی‌پرس را واگذار کنند مبالغ زیادی ارز و وام دریافت کردند و موادی که بابت آن‌ها ارز و وام دریافت شده و وارد شرکت می‌شود، همگی تقلبی بودند که آن‌ها هم در حال پیگیری هستیم.

تولی‌پرس 366 نیرو داشت که امروز 340 نفر هستند، طبق لیست بیمه‌ای که به‌راحتی در دسترس است. نیروهای زیادی بازنشست شدند اما جایگزین کردیم. اینجا هم با انواع احضاریه‌ها که در صورت‌های مالی وجود نداشتند مواجه بودیم که همگی را از جیبمان پرداخت کردیم.

قبل از این‌که تولی‌پرس در بورس فروخته شود، سالی یک میلیارد تومان مالیات می‌داد اما بعد از واگذاری، امور مالیاتی، مالیات‌هایی چندین برابر بالاتر را طلب کرده است. واقعاً کسی هست که دلیل این موضوع را به من توضیح دهد؟ چرا این مالیات‌ها قبل از فروش مجموعه به من وصول نشده بود یا حرفی در مورد آن‌ها زده نمی‌شد یا اصلاً کسی سراغش نمی‌رفت؟

با اقداماتی که سازمان امور مالیاتی انجام می‌دهد، امکان تهیه مواد اولیه نداریم و امکان واردات از خارج نیز به علت تحریم‌ها و ابطال کارت‌های بازرگانی از سوی اداره دارایی وجود ندارد. به همه سازمان‌های مرتبط مشکلات را منعکس کرده‌ایم. اما جوابی دریافت نکرده‌ایم. نه امکان تغییر هیئت‌مدیره است و نه امکان تغییر دیگری در شرکت، حتی باوجود مصوبه ستاد تسهیل سران قوا!

از زمان استقرار مدیریت فعلی مجموعه، تاکنون هیچ‌گونه تسهیلات ارزی و ریالی اخذ نگردیده و حدود 10 سال است حتی در بدترین شرایط اقتصادی نیز شرکت سعی بر اتکا به خود داشته‌ایم. هر آنچه تحت عنوان تسهیلات و بدهی‌های بانکی شرکت وجود دارد، مربوط به زمان مالکیت و مدیران سابق بوده. اقدامات و محدودیت‌های ایجادشده از سوی سازمان امور مالیاتی مشکلات و موانع بسیاری به شرح زیر در تولید و مدیریت این شرکت به وجود آورده است:

- کلیه حساب‌های بانکی شرکت و اشخاص حقوقی و حقیقی عضو هیئت‌مدیره مسدود گردیده است.

- اموال منقول و غیرمنقول شرکت و مدیران آن توقیف و بازداشت‌شده (ازجمله توقیف خطوط تلفن همراه مدیران شرکت، که جهت ثبت در سامانه‌های دولتی و کشوری ازجمله بورس کالا، سازمان تأمین اجتماعی، مالیات و ... ضروری است)

- کارت‌های بازرگانی شرکت ابطال گردیده و واردات مواد اولیه خارجی، علیرغم آنکه بخش قابل‌توجهی از محصولات تولیدی این شرکت را تشکیل می‌دهد، ناممکن گردیده است.

- اداره ثبت شرکت‌ها از ثبت هرگونه صورت‌جلسه‌ای در خصوص شرکت منع گردیده است (ازجمله تغییرات مدیران و مدیرعامل، استعفای مدیران، صورت‌جلسات مجامع، تصویب افزایش سرمایه، تصمیمات هیئت‌مدیره، تمدید برندها و علائم تجاری و پروانه‌های تولید و ساخت، حتی تغییر کد پستی و آدرس شرکت)

با ایجاد این مشکلات امکان، خرید مواد اولیه و حتی پرداخت دیون دولتی، بانکی، تأمین اجتماعی، مالیات، حقوق و دستمزد نیروهای کار غیرممکن شده است. بااین‌وجود در طول این مدت با صرف هزینه‌های قابل‌توجه، تمام دستگاه‌های کارخانه‌ها را اورهال و بروز رسانی نمودیم و با حفظ برندها و نیروهای کار، فعالیت تولیدی را ادامه داده‌ایم. اما تداوم تولید و حفظ شرکت و نیروی اشتغال کار، مستلزم رفع محدودیت‌ها و موانع مذکور است.

فروشندگان جهان، واقعیت‌ها را نگفتند

بیژن اسماعیلی در مورد حاشیه‌های قبل و بعد از فروش جهان که موضوع اصلی گفت‌وگوی او بود و نقاط تاریکی بسیاری نیز دارد، گفت: جهان را بدجوری به ما دادند. حتی زمین کارخانه در زنجان هم معارض دارد و به دادستان زنجان و مدیرکل دادگستری استان هم اعلام کرده‌ایم. دادگاه زنجان حکم به خلع ید داده. چقدر اجرائیه برای من آمده که از دلیل صدور آن‌ها خبر ندارم و ربطی به دوران مدیریت من ندارد. بیشتر مطالبات موردنظر امور مالیاتی زنجان مربوط به قبل از واگذاری به من است. خیلی‌ها می‌خواهند من نباشم. من باکسی مشکل ندارم. نه وام گرفته‌ام و نه ارز به من داده‌اند.

اسماعیلی در تشریح نحوه فروختن شرکت روغن نباتی جهان به او اظهار می‌کند: سال 92 سازمان اقتصادی کوثر جهان برای فروش گذاشت. من گفتم حاضرم بخرم. به این امید ‌که زمین کارخانه در کرج را فروخته و بدهی شرکت  به بانک‌ها را تسویه می‌کنم و بعد فقط تولید می‌رسم.

قیمت‌گذاری سهام بر اساس گزارش کارشناسی صورت گرفته بود که بر اساس آن‌ دارایی‌ها و بدهی‌های شرکت مشخص‌شده بود. من 9 روز برای حضور در مزایده جهان وقت داشتم و بالاخره شرکت کردم. برنده اول انصراف داد و نفر اصلی دیگری هم که با سازمان کوثر برای خرید جهان مذاکره داشت، به خاطر اینکه قیمت پایینی ارائه کرده بود موردپذیرش قرار نگرفت و ما جهان را 45میلیارد تومان خریدیم.

12میلیارد تومان نقد پرداخت شد که با پرداختی‌های بعدی به حدود 30 میلیارد تومان رسیده است. بعد از خرید جهان اقدامات اجرایی بانک‌ها شروع شد. مبلغ مورداشاره تنها در اجرائیه یکی از بانک‌ها 400 میلیارد تومان بود!

جالب است بدانید بعد از خرید جهان فهمیدیم که آن زمین کرج که محل سابق کارخانه بود و پشتوانه اصلی شرکت ازنظر مالی بود، بدون ذکر در گزارش کارشناسی و صورت مالی و اطلاع دادن به ما ، قبل از فروش جهان، توسط یکی از بانک‌ها تملک شده است و بعد از خرید جهان متوجه شدیم شرکت جهان مبلغ 500 میلیارد تومان، شرکت‌های دیگر سازمان اقتصادی کوثر را ضمانت کرده است و برای تک‌تک آن‌ها اجرائیه دادگاه صادر می‌شود و ما باید تاوانشان را بدهیم! حدود 2هزار میلیارد تومان مسائل مالی وجود داشته که هنگام فروش جهان، کسی به آن‌ها اشاره نکرده است.

بعدازاین اتفاقات در کمال تعجب از سازمان اقتصادی کوثر تماس گرفتند و گفتند که باقی‌مانده 45میلیارد تومان را هم به ‌آن‌ها بدهیم که حدود 15میلیارد تومان می‌شود و بعدازآن پیگیر شکایت باشیم و وقتی حکم صادر شد، پولمان را از آن‌ها بگیرم.

کوثر باید بدهی‌های جهان را طبق صورت‌جلسه و قرارداد فروش تسویه می‌کرد چون ممکن بود با تغییر مدیریت در این سازمان بازهم کارها عقب بیفتد، همان‌طور که تا فروش جهان و مشکلات بعدازآن، چهار مدیر را تجربه کردیم و هیچ‌کدام به قول‌های خود عمل نکردند.

همه روال فروش مجموعه‌های بزرگ مانند شرکت جهان همین شکل است که سازمان کوثر اجرا کرده بود.

کوثر برای فروش جهان با شخص دیگری روی قیمت 30 میلیارد تومان به توافق رسیده و تمام کرده بود. درنهایت شرایط طوری پیشرفت که ما خریدار شدیم.

پاکت قیمت‌ها را از ما گرفتند و در سازمان اقتصادی کوثر باز کردند. همه‌چیز مطابق قانون بود و مشکلی نداشت. مشکل گزارش کارشناسی بود که برخی بدهی‌ها در آن وجود نداشته و دارایی‌های مذکور در آن واهی بود. ارزش ملک کرج در گزارش کارشناسی 150 میلیارد تومان ذکر شده بود. قبلاً با بانک توافق کرده بودند که برای تسویه بدهی‌شان به بانک، زمین کرج را به بانک بدهند. این می‌شود تقلب. وقتی موضوع را از سازمان اقتصادی کوثر پیگیر شدیم، قائم‌مقام وقت مدیرعامل سازمان اظهار کرد که از موضوع خبر نداشته و نمی‌دانسته که هیئت‌مدیره قبلی شرکت جهان با بانک ملت برای زمین قرار گذاشته است!

همه بدانند جهان قبل از من بدهکار و در شرف ورشکستگی بود

اسماعیلی در ادامه تشریح حاشیه‌های خرید جهان می‌گوید: چندی پیش مسئولان استان زنجان برای من 4 حواله 500 تنی روغن خام از شرکت بازرگانی دولتی گرفتند که از این مقدار 600 تن را بازرگانی دولتی نگه داشت و نداد با این ادعا که بازرگانی دولتی 6000  تن روغن بابت کالابرگ از جهان طلبکار است. من پول حواله‌ها را برای تولید در جهان داده بودم و درواقع پولم رفت چون نمی‌دانستم سازمان اقتصادی کوثر 20 سال پیش به شرکت بازرگانی دولتی کوپن بدهکار است و من باید تاوان آن را بدهم. حتی در صورت‌های مالی ارائه‌شده توسط مدیران وقت جهان، طلب 3 میلیارد تومانی از بازرگانی دولتی قیدشده است! این موضوع را به من نگفته بودند و وقتی به سازمان اقتصادی کوثر خبر دادم، ادعا کردند که مسائل جهان ربطی به آن‌ها ندارد!

تا امروز جهان را با چنگ و دندان نگه داشتیم

مدیرعامل هلدینگ داروگر تأکید می‌کند: برای حفظ جهان برخی اموال شخصی خودم را فروخته‌ام تا حتی یک پیچ از آن خارج نشود. وقتی آقای رئیسی، رئیس دستگاه قضای  کشور بود در استانداری زنجان جلسه‌ای برگزار شد و مقرر شد همه مطالبات کارگران را بدهیم و مواد اولیه دریافت کنیم. ما همه مطالبات را دادم اما آیا از مواد اولیه و حل مشکلات قبلی جهان خبری هست؟

بر اساس مبایعه‌نامه بین ما و سازمان اقتصادی کوثر درباره جهان، هر آنچه در گزارش کارشناسی و صورت‌های مالی آمده بر عهده ماست و هر آنچه غیرازآن باشد بر عهده سازمان اقتصادی کوثر و متعلق به این سازمان است، ازجمله مبالغ مورداشاره امور مالیاتی و تأمین اجتماعی.

اسماعیلی افزود: روزی که جهان واگذار شد 330 نفر نیروی کارگری و اداری داشت و ادعای 600 تا 700 نیرو غیرواقعی است. امروز 100 نفر در این مجموعه در حال کار هستند، بقیه یا بازنشست شده‌اند یا استعفا داده‌اند. روز اول به من گفتند که 200 نفر از نیروها مازاد هستند و می‌توانیم با بکار گیری دستگاه‌های اتوماتیک که ازکارافتاده‌اند، کنار بگذاریم.

قبل از واگذاری جهان به من موارد و تخلفاتی وجود داشت که اظهارنظر در مورد آن‌ها کار من نیست و کسی هم پیگیری نکرده است، از طرفی بخش اعظم اجرائیه‌های کارگری صادره بنا به اذعان مسئولان تأمین اجتماعی استان زنجان نادرست بودند و با پرونده‌سازی از شرکت پول گرفته‌اند. اگر 2 روز هم کارکرده بودند، حساب‌وکتاب چند سال کار را گرفتند و رفتند و حتی برخی این کار را دو یا سه بار انجام دادند. یعنی گاهی از مدیران خودم هم ضربه خورده‌ام.

از آقای رئیس‌جمهور بسیار ممنونم

مالک شرکت روغن نباتی جهان تأکید کرد: من اعتقادی به وام ندارم و هیچ‌گاه هم از دولت ارز نگرفته‌ام و امروز هم انتظار دارم واقعیت‌ها منتشر شود تا همه بدانند از روز اول تا امروز جهان چه خبر بوده است. از آقای رئیس‌جمهور بسیار ممنونم که در سفر به زنجان قدم رنجه داشتند و از شرکت روغن نباتی زنجان بازدید فرمودند تا علت تولید با ظرفیت پائین شرکت معلوم شود. ماده اولیه شرکت روغن نباتی زنجان دولتی است و از زمان حضور جناب آقای رئیس‌جمهور در شرکت و با مکاتبات استانداری زنجان و دستگاه‌های مرتبط استان دنبال دریافت و تخصیص مواد اولیه از طرف دولت هستیم. شرکت روغن نباتی جهان ماهیانه 5000تن مواد اولیه روغن خام نیاز دارد تا به‌صورت  ظرفیت کامل فعالیت کند در غیر این صورت و بدون تخصیص مواد اولیه از طرف دولت ادامه حفظ اشتغال شرکت روغن نباتی جهان غیرممکن است. گفته‌ام اگر مواد اولیه برسد، 150 نیروی دیگر به جهان اضافه می‌کنم و دراین‌بین فقط توقع دارم در مورد جهان عین قانون اجراشده و به همه وعده‌ها عمل شود. 

 

انتهای پیام/ 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبیژن اسماعیلیروغن جهانهلدینگ داروگر
sedayezanjannews.ir/nx8495


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»