کد خبر: 4789
1399/08/22 - 1:2


پاسخ رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان به وضعیت شرکت روغن‌نباتی جهان:

نمی‌دانم چرا مالک جهان کاری نمی‌کند

ناصر فغفوری: به نظرم آقای اسماعیلی، آنقدر که پرنفوذ است می‌تواند هر چقدر ماده اولیه که نیاز دارد وارد کشور کند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان درباره نحوه واگذاری کارخانه روغن‌نباتی جهان پس از اجرای سیاست خصوصی‌سازی در اواخر دولت دهم اعلام کرد: متولی این مهم سازمان خصوصی‌سازی کشور است در نتیجه نه مسئولان صنعت، معدن و تجارت استان و در مجموع مسئولان ارشد استانی نیز به جهت اینکه در این زمینه مسئولیتی ندارند در نتیجه اطلاعات دقیقی ندارند. البته این موضوع را باید دستگاه‌های نظارتی و قضایی پیگیری کنند که حتما این مهم را پیگیری کرده‌اند یا در حال حاضر پیگیری می‌کنند یا در دستور کارشان قرار داده‌اند.

وی با بیان اینکه وظیفه سازمان صنعت، معدن و تجارت در حوزه مباحث فنی و موضوعات مربوط به بخش تولید و واردات و صادرات واحدهای تولیدی از جمله کارخانه روغن‌نباتی جهان است، تصریح کرد: همانطور که گفته شد متولی خصوصی‌سازی ارگانی تحت عنوان سازمان خصوصی‌سازی کشور بوده اما کارخانه روغن نباتی جهان از طریق سازمان خصوصی‌سازی واگذار نشده، نحوه انتقال در این واحد به این گونه بود که سهامداران گروه اقتصادی کوثر وابسته به بنیاد شهید (دارای مالکیت خصوصی که وابسته به دولت نیست) به شخصی (بیژن اسماعیلی) واگذار کرده است.

ورود دستگاه‌های نظارتی به موضوع نحوه واگذاری جهان

فغفوری در رابطه با درستی یا نادرستی نحوه واگذاری کارخانه روغن نباتی جهان تاکید کرد: یک طرف در فرآیند واگذاری، یعنی گروه اقتصادی کوثر، خصوصیِ کامل هم نبوده چرا که این گروه وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران (که در راستای خدمت به خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران خدمت می‌کند) بوده است، به طور قطع نهادهای مربوطه نظارتی این موضوع را باید رصد می‌کرده‌اند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان اضافه می‌کند: اطلاعات شخصی من این‌گونه بوده که بخشی از قسمت‌های واگذاری کارخانه به صورت چک بوده است، در این رابطه برخی می‌گویند همه چک وصول نشده است و تعدادی نیز اعلام می‌کنند در قبال طلب‌هایی بوده که دریافت کرده است! باز هم می‌گویم بهترین و موثق‌ترین گزارش‌ها دست نهادهای نظارتی است تا جایی که من در جریانم طی دو سه سال اخیر وارد شده‌اند و فکر می‌کنم رصدهایی صورت می‌گیرد.

برای حیات «جهان» فراتر از وظایف‌مان عمل کردیم

فغفوری در پاسخ به سؤالی در رابطه با وضعیت نامساعد تولید در کارخانه روغن نباتی جهان پس از خصوصی‌سازی و تقلیل نیروها از 640 به 80 نفر و وظیفه سازمان صمت در قبال رونق تولید این واحد که از مهم‌ترین کارخانه‌های استان و حتی کشور محسوب می‌شود، عنوان کرد: کارخانه روغن‌نباتی جهان با کم‌ترین ظرفیت فعالیت می‌کند و از نظر من توجیه اقتصادی ندارد. اگر الان کارخانه پابرجاست فقط به خاطر 80 نفر کارگر است. ما در حوزه کاری نمی‌توانیم کارفرما و صاحب کارخانه را مجبور به فعالیت با حداکثر توان، کنیم، حتی اگر تصمیمی بر تعطیلی کارخانه بگیرد هم نمی‌توانیم دستوری بر تعطیلی آن بدهیم!

این مسئول اضافه کرد: سازمان صمت موظف است وقتی کارخانه آغاز به کار کرد، برای ادامه فعالیت، به دنبال پیگیری مشکلاتش باشیم، در این زمینه فراتر از وظایف‌مان کار کردیم از تعمیر قطعات بگیرید تا پیگیری مباحث ایمنی و غیره! این‌ کارها را از روی تعصبی که به کارخانه جهان داشتیم، انجام دادیم. «جهان» برای ما هم‌چون عزیزی است که در وضعیت کُما به سر می‌برد، همه ما امیدواریم که روزی به زندگی و حیات برگردد، برای همین است که امیدوارانه برای حل مشکلش مُصر هستیم. ما دوست نداریم «جهان» به سرنوشت «اکفا» دچار شده و همانند این واحد که در نزدیکی این واحد قرار داشت، تعطیل شود.

«جهان» درخواست جذب نیرو کرد اما گفته شد تا بهبود شرایط تولید دست نگه دارد

فغفوری با اشاره به اینکه مسئولان کارخانه در مقطعی (اواخر سال قبل) درخواست نیرو کردند، عنوان کرد: هم اکنون از 80 نیروی این کارخانه، 15 نفر در خط تولید و مابقی در سایر بخش‌ها اعم از نگهبانی و حراست و تاسیسات مشغول کارند. اگر با درخواست جهان در زمینه جذب نیروی جدید موافقت می‌شد باید حداقل تعداد نیروها به 200 نفر می‌رسید که از این میزان 40 نفر در خط تولید به کار گرفته می‌شدند، اما با توجه به شرایط موجود کارخانه گفته شد تا بهبود شرایط تولید و ثبات کاری دست نگه دارند.

گروکشی شرکت بازرگانی دولتی ایران در باره مواد اولیه خریداری شده «جهان»

به گفته فغفوری در ابتدا سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت این بود که شرکت نسبت به واردات اقدام کند اما با پیگیری امیرسرتیپ حاتمی، فرمانده اقتصاد مقاومتی استان و استاندار موضوع واردات ۱۰ هزار تن به صورت مرحله‌ای در دستور کار قرار گرفته است. در مرحله نخست یک هزار تن حواله کشیده شده و شرکت روغن نباتی جهان مبلغ ۵ میلیارد تومان نقدا پرداخت کرده است اما با توجه به عدم تسویه توسط سرمایه‌گذار قبلی جهان در سیستم کوپنی که در گذشته وجود داشت، شرکت بازرگانی دولتی تاکید دارد به دلیل بدهی تسویه نشده مربوط به ۲۵ سال پیش که 5 هزار و 500 تن روغن می‌شود، ۵۵۰ تن از یک هزار تن ماده اولیه در مرحله نخست را نگه داشته و قصد تحویل ان را ندارد. از سوی دیگر مسئولان کارخانه می‌گویند صاحب قبلی شرکت یعنی سازمان اقتصادی کوثر گفته پرونده در دستگاه قضایی در جریان است و 310 تن از شرکت بازرگانی دولتی طلب دارند.

وی با اشاره به گروکشی شرکت بازرگانی دولتی در تحویل یک هزار تن ماده اولیه به کارخانه روغن نباتی جهان ابراز کرد: بیژن اسماعیلی به عنوان مالک فعلی کارخانه پس از گروکشی شرکت بازرگانی دولتی و احتمال تداوم این اقدام در 9 مرحله باقیمانده ترجیح داد دیگر مبلغی برای ورود ماده اولیه واریز نکند.

فغفوری با اشاره به مشکلات ایجاد شده در مسیر ورود ماده اولیه و چالش بین شرکت بازرگانی دولتی و کارخانه روغن نباتی جهان که گفته می‌شود مربوط به صاحبان قبلی است و ربطی به بیژن اسماعیلی ندارد، تصریح کرد: مسئولان ارشد استان و متولیان نیز اقدام شرکت بازرگانی دولتی را اخلاقی نمی‌دانند. حتی از وزیر نامه گرفتیم و گفتیم این اختلاف ارتباطی به ورود فوری ۱۰ هزار تن ماده اولیه شرکت روغن نباتی جهان ندارد و طرفین می‌توانند از طریق مراجع قضایی مسائل خود را پیگیری کنند. متاسفانه در شرایطی که همه تلاش می‌کنند تولید متوقف نشود و کارخانه تعطیل نگردد، شرکت بازرگانی دولتی همه‌چیز را مختل می‌کند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بر لزوم مجاب کردن شرکت بازرگانی دولتی ایران برای تحویل 550 تن از یک هزار تن ماده اولیه که مبلغ 5 میلیارد تومانی آن نیز توسط کارخانه روغن نباتی جهان پرداخت شده تاکید کرد و از نمایندگان استان در مجلی شورای اسلامی به ویژه نماینده‌های مردم زنجان و طارم خواست تا این موضوع را با جدیت پیگیری کنند.

تغییرات در وزارتخانه صنعت و معدن، دست «جهان» را از ماده اولیه مورد نیاز کوتاه کرد؟

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به پیگیری‌های انجام گرفته از سوی این دستگاه و استاندار زنجان معتقد است: تغییرات در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت عامل اصلی در عدم پیگیری‌های زنجان برای دریافت یک هزار تن ماده اولیه کارخانه روغن نباتی جهان است. چرا در سالی که «رضا رحمانی» وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت بود توانستیم حدود یک هزار و 400 تن روغن مورد نیاز این واحد را خریداری کنیم؟ چرا در آن زمان کسی نگفت کارخانه بدهی یا مشکلی دارد؟

وی با اشاره به کمبود روغن در کشور و به تبع آن استان زنجان عنوان کرد: با وجود اینکه مواد اولیه تزریق شده از سوی شرکت بازرگانی دولتی به «جهان» بسیار محدود و کم بود اما خوشبختانه با توجه به تولیدات کارخانه روغن نباتی جهان توانستیم نیاز داخل استان در رابطه با روغن مایع تامین کنیم. البته 402 تن روغن آماده برای عرضه از سوی 3 کارخانه روغن خارج از استان (بدون لحاظ شرکت روغن نباتی جهان) از سوی شرکت بازرگانی دولتی به زنجان اختصاص یافته است.

فغفوری با اشاره به اینکه به مسئولان مرکز اعلام شد که بخشی از نیاز استان به روغن از طریق تولیدات کارخانه روغن نباتی جهان تامین می‌شود و حتی حواله‌های مربوطه نیز صادر شده است، اضافه کرد: علاوه بر روغن مورد نیاز شهروندان که طی روزهای اخیر وارد شبکه مصرف شده است، در ایام محرم نیز روغن موردنیاز گروه‌های مذهبی نیز از طریق تولیدات این واحد تامین شد.

ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در پاسخ به این اظهارات اعلام کرد: به نظرم تحقیق و تفحص باید گزینه آخر باشد. بهتر است ما به عنوان دستگاه دولتی تا جایی که امکان دارد حل مشکلات کارخانه را که مهم‌ترین آن تامین مواد اولیه است را پیگیری کنیم تا بهانه‌ای برای ادامه تولید برای مسئولان کارخانه وجود نداشته باشد. اگر پس از دریافت مواد اولیه که با ارز 4200 تومانی وارد کشور شده، مالک کارخانه تمایلی به ادامه کار نداشت قطعا موضوع را ازمجاری قانونی پیگیری می‌کنیم. ما دوست نداریم جریان پیگیری حل مشکلات کارخانه به این فاز برسد.

این مسئول با اشاره به تمایل مالک کارخانه روغن نباتی جهان برای ادامه فعالیت در صورت تامین مواد اولیه موردنیاز شرکت اعلام کرد: آقای اسماعیلی (مالک کارخانه) می‌گوید اگر روغن خام وارد شود، خط شوینده مازاد را از قزوین به زنجان منتقل می‌کند. حتی در این زمینه جواز تاسیس را هم دریافت کرده است. ما نباید با عدم تامین مواد خام مورد نیاز شرکت، بهانه به دست اسماعیلی بدهیم. در مقابل اگر روغن خام را تامین کردیم اما وی به تعهداتش عمل نکرد قطعا موضوع خلع ید را در دستور کار قرار می‌دهیم. ما در این زمینه اهرم فشار زیادی داریم.

فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در رابطه با شائبه فاسد شدن روغن‌های خام موجود در مخازن کارخانه افزود: روغنی که خراب می‌شود می‌تواند مجددا به فرآیند تصفیه برگردد. یک هزار و 500 تن موجود در مخازن کارخانه به هیچ عنوان فاسد نشده‌اند. از این میزان، 300 تن مواد خام مربوط به تولید روغن مخلوط را شامل می‌شود که کارخانه مشکلی بابت تولید آن ندارد اما مابقی (حدود یک هزار تن) مربوط به روغن سویا است. کارخانه روغن نباتی جهان مجوزی برای تولید روغن سویا از دستگاه مربوطه کسب نکرده است. اگر قرار به تولید این نوع از روغن باشد باید موضوع را از سازمان غذا و دارو پیگیری کنند اگر چنین اتفاقی نیفتد یک هزار تن روغن سویا در محوطه کارخانه مانده و واحد تعطیل می‌شود.

شنیده‌ها حاکی از آن است که چند وقت پیش کارفرمای شرکت اقدام به جمع‌اوری بیش از 500 تن ورق خام موجود در کارخانه روغن نباتی جهان به ارزش 20 تا 30 میلیارد تومان کرده و به مکان نامعلومی برده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در واکنش به انتقال ورق‌های خام با بیان اینکه حاشیه سود تولید در روغن مایع بیشتر از روغن جامد است، اعلام کرد: ممکن است کارفرما برنامه‌ای برای تولید روغن نباتی جهان نداشته باشد، خب اگر چنین باشد، نیازی به بودن ورق‌ها برای ساخت حلبی روغن نباتی نیست، حتی می‌تواند دستگاه مربوطه را هم بفروشد. البته برخی‌ها معتقدند روغن نباتی موردنیاز قنادی‌ها بوده و برخلاف تصورات که بازار مصرف آن کاهش یافته درست نیست. در این زمینه باید بگویم روغن موردنیاز قنادی‌ها روغن کره‌ای بوده و با ورغن جامد تفاوت دارد.

«جهان» مشکل مالی ندارد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان که معتقد است کارخانه روغن نباتی جهان مشکل مالی ندارد، خاطرنشان کرد: در ضررده بودن کارخانه روغن نباتی جهان که با کمترین ظرفیت (10 درصد)  فعالیت می‌کند شک نکنید! اما به شخصه معتقدم این شرکت مشکل مالی ندارد، زمانی که 50 الی 60 میلیون تومان برای رفع مشکلات کارگران زنجان نیاز بود، رقم میلیاردی از سوی این واحد برای تسویه کارگران روغن نباتی جهان واریز شد.

«جهان»، مقابل چشم همگان ضرر می‌کند، متعجبم چرا مالک کارخانه کاری نمی‌کند!

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان که معتقد است اگر «بیژن اسماعیلی»، مالک کارخانه روغن نباتی جهان بخواهد می‌تواند بسیاری از کارها را برای راه‌اندازی کامل واحد انجام دهد، در پاسخ به عدم اراده مالک کارخانه برای راه‌اندازی کامل واحد ابراز کرد: اگر این موضوع را من یا کسی دیگر رد کنیم مثل آن است که خودمان را به خواب زده‌ایم. به نظرم آقای اسماعیلی، آنقدر که پرنفوذ است می‌تواند هر چقدر ماده اولیه که نیاز دارد وارد کشور کند و منتظر یک هزار تن روغنی که ارگان‌های دولتی استان پیگیرند تا وارد مجموعه شود، نباشد.

فغفوری تاکید کرد: کارخانه روغن نباتی جهان سرمایه ما زنجانی‌هاست. هر وقت که از این واحد بازدید می‌کنم حس بدی دارم. وقتی خط روغن‌کشی کارخانه از کرج به زنجان آمد کاملا فرسوده بود اما در شرایطی که دلار نزدیک به 30 هزار تومان است می‌شود با سرمایه‌گذاری مطلوب خط را به‌روز کرد. کشور به وجود واحدهای روغن‌کشی نیاز اساسی دارد اما ما نتوانسته‌ایم از سرمایه‌ای که در کارخانه مستقر است نهایت بهره را ببریم و این باعث تاسف است. نمی‌خواهم با گفتن این جملات بگویم دست‌اندرکاران با کارنکردن این واحد سود می‌برند. اتفاقا کارخانه روغن نباتی جهان که هم اکنون فعالیت اقتصادی ندارد، مقابل دیدگان همه ضرر می‌کند. متعجبم، نمی‌دانم چرا مالک کارخانه کاری نمی‌کند!

خوبی‌ها و بدی‌های «جهان» را باهم ببینیم

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که «در کشور جریانی در حال شکل‌گیری است تا مردم را از نظام مایوس کند» تاکید کرد: بالاترین خیانت در شرایط کنونی، سخنانی است که مردم را مایوس کند. من نمی‌گویم شرایط در کارخانه روغن نباتی جهان ایده‌آل است اما بد هم نیست. به نظرم باید هم خوبی‌ها و هم بدی‌های این کارخانه را ببینیم.

فغفوری حساسیت مسئولان نسبت به رفع مشکلات و نواقص موجود در خط تولید کارخانه روغن نباتی جهان، پیگیری صدور پروانه‌های روغن خوراکی از سوی اداره کل استاندارد و دستگاه‌های مربوطه، بررسی نتایج اجرائیه‌های قضایی کارگران (در مجموعه به میزان 2 میلیارد تومان) از سوی مسئولان ارشد قضایی و اجرایی استان، واریز 7 ماه حقوق معوق کارگران، برقراری سرویس ایاب و ذهاب پرسنل را از جمله اقدامات صورت گرفته مسئولان برای برطرف شدن مسائل این واحد اعلام کرد اما گفت برای رسیدن به شرایط ایده‌آل اقدامات زیادی باید انجام داد.

وی با اشاره به حضور رئیس قوه قضائیه در زنجان و بررسی مشکلات کارخانه «جهان» تاکید کرد: ما معتقدیم این کارخانه تا ثبات کاری بهتر است نسبت به جذب نیروی جدید اقدام نکند. هم اکنون شرایط 80 کارگر این کارخانه نسبتا مطلوب است و بهبود وضعیت کاری‌شان پس از سفر رئیس قوه قضائیه و پیگیری مسئولان اجرایی استان برای این افراد محسوس است.

«جهان» احتکار نکرده بود

وی ضمن رد هرگونه احتکار در کارخانه روغن نباتی جهان در مورد وجود حدود 650 تن روغن در این واحد تاکید کرد: می‌توانیم عدم فروش یا امتناع از فروش بگوییم اما حتما احتکار نیست. وقتی موجودی شرکتی در سامانه جامع انبار ثبت شود دیگر نباید موضوع احتکار مطرح باشد. این کارخانه در سامانه میزان ورود و خروج تولیدات را به روز نکرده بوده، برای بررسی بیشتر بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت پرونده مربوطه را تشکیل و به مرجع رسیدگی ‌کننده ارسال کردند.

فغفوری با بیان اینکه همه 650 تن روغن موجود در انبار این کارخانه مربوط به تولید سال قبل نبوده است، اضافه کرد: حدود 70 الی 80 تن از این میزان 3 اذرماه سال 98 تولید شده بود که تاریخ انقضای آن تا 3 خردادماه سال 1400 است. این روغن‌ها 670 گرمی بودند که به عنوان نخستین محموله از انبار خارج شده و از طریق دستگاه‌های مربوطه وارد بازار مصرف شدند. البته اگر بازار مصرف روغن ملتهب نبود تا پایان سال هم فرصت برای توزیع وجود داشت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به صدور مجوز تولید روغن ویتامینه کارخانه از اداره کل استاندارد در اول اردیبهشت ماه سال جاری اعلام کرد: از 650 تن روغن موجود در انبار، 210 تا 220 تن مربوط به روغن ویتامینه بوده که تا حدود 3 هفته پیش به دلیل اینکه مجوز معاونت غذا و داروی تهران را برای تولید کسب نکرده بود، در انبارها ذخیره شده بود که به محض دریافت مجوز از هفته جاری روانه بازار می‌شود.

فغفوری ادامه داد: 330 تن از روغن موجود در انبار این کارخانه، مربوط به روغن‌های مخلوط 800 گرمی بوده که بلااستثناء همگی آنها از اواسط شهریورماه تا پایان مهرماه سال جاری تولید شده است.

قبول نکردن آخرین اساس‌نامه رسمی «جهان» از سوی اداره ثبت و ایجاد مشکل در درج اطلاعات در سامانه تجارت

بنا به اظهارات فغفوری حدود یک سال اخیر آخرین اساس‌نامه رسمی شرکت روغن نباتی جهان مورد قبول اداره ثبت شرکت‌ها قرار نگرفته و همین موضوع سبب شده تا امکان ثبت به روز داده‌های موردنیاز در سامانه جامع تجارت وجود نداشته باشد.

 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در این رابطه اعلام کرد: بر اساس پیگیری همکارا‌ن‌مان، مسئولان شرکت حتی نمی‌توانند حساب بانکی داشته و دسته چک دریافت کنند! که این موضوع مقرر شده از سوی دستگاه و ارگان‌های مربوطه پیگیری شود. البته مردادماه سال جاری مدیران مربوطه کارخانه در قالب ارسال دو نامه مکتوب به استاندار مشکلات ثبت موجودی انبار در سامانه مربوطه را اعلام کرده‌اند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در مورد میزان بدهی ای کارخانه به سازمان تامین اجتماعی گفت: بدهی شرکت روغن نباتی جهان مستقر در استان زنجان به تامین اجتماعی بسیار ناچیز و در حد 70 الی 80 میلیون تومان است و مابقی بدهی‌های کارخانه جهان که عموما مربوط به واحد کرج است ارتباطی به واحد زنجان ندارد.

940

انتهای پیام

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانروغن نباتی جهانناصر فغفوریبیژن اسماعیلی
sedayezanjannews.ir/nx4789


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»