کد خبر: 8556
1401/01/11 - 19:2


مدیرکل آموزش‌وپرورش استان زنجان در نشست خبری خود اعلام کرد:

برای کیفیت آموزش برنامه دارم

اسماعیلی: 732 نفر در حوزه ابتدایی بازمانده از تحصیل را شناسایی کرده‌ایم که از این 732 نفر 425 نفر را پیگیری کردیم و از طرق مختلف به چرخه آموزش بازگرداندیم؛ همچنین ۲ درصد دانش‌آموزان پایه اول متوسطه و ۳.۷ درصد دانش‌آموزان پایه دوم متوسط از تحصیل بازماندند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- نشست خبری مدیرکل آموزش‌وپرورش استان زنجان امروز (۱۱ فروردین‌ماه1401) در سالن همایش‌های تجلی اداره کل آموزش‌وپرورش برگزار شد و علی اسماعیلی، در این نشست، پرداختن به کیفیت آموزشی را ازجمله برنامه‌های خود در دوره جدید مدیریتش عنوان کرد.

وی در پاسخ به این سؤال صدای زنجان که «در دوره مدیریت شما که از اوایل بهمن‌ماه سال گذشته شروع‌شده قرار است چه تغییری در آموزش‌وپرورش زنجان رخ دهد»، پاسخ داد: با توجه به اینکه مدارس دوره کرونا را پشت سر می‌گذارند، می‌توان اذعان داشت که جفای آموزشی و تربیتی وحشتناکی در کل کشور اتفاق افتاده است و ما برای رسیدن به شرایط مطلوب آموزشی باید تلاش شبانه‌روزی داشته باشیم به‌طوری‌که کیفیت‌بخشی در مدارس و مناطق، مدنظرمان باشد که با رویکرد جدیدی که وزارتخانه انجام داده است، دولت در قالب افزایش بودجه 1401 داشته است وضعیت بودجه حدود 13 درصد در سطح ملی افزایش‌یافته است که این موضوع در کیفیت‌بخشی آموزشی ما می‌تواند مؤثر واقع شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: ما در پایان سال مالی، اعتباراتی برای کیفیت‌بخشی دریافت کردیم که برنامه‌های خاص مدارس ابتدایی و جذب بازماندگان تحصیلی و همچنین در حوزه متوسطه که کمتر به آن پرداخته‌شده است، داریم که عمده اهداف بنده در بخش آموزش این مسائل خواهد بود و تلاش خواهیم کرد از ظرفیت‌های بومی و منطقه‌ای خود در مقاطع متوسطه دوم و توسعه متوازن رشته‌ای استفاده بکنیم و برنامه‌های کیفیت‌بخشی را پیاده کنیم و سعی در ایجاد تمرکز مدیریتی برای برقراری ارتباط مؤثر با بدنه اصلی آموزش‌وپرورش داشته باشیم.

اسماعیلی بابیان اینکه آسیبی که در سال‌های گذشته ما با آن مواجه بودیم این است که یک مقداری بین مدیریت استانی و معلمان و عزیزانی که در مدارس تلاش می‌کنند فاصله افتاده است و تلاش ما این است که این شکاف را به حداقل میزان خود برسانیم، اظهار کرد: این امر بایستی محقق شود چراکه ما هر چه قدر هم تلاش کنیم آثار خود را باید در مدارس شاهد باشیم و برنامه‌هایی که اجرا می‌کنیم خود را باید بر کیفیت تربیتی و تحصیلی نشان بدهد و این از طریق به‌کارگیری مدیر و معلم ما عملی است.

بازماندگی از تحصیل تنها محدود به کرونا نیست

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان زنجان بابیان اینکه عوامل مختلفی بر روی بازماندگان تحصیلی اثرگذارند که این عوامل شام بحث‌های اقتصادی خانوار که در دوران کرونا نیز تشدید شده است، بحث ازدواج برای دختران که ازدواج در سنین پایین است، کرونا و سایر موارد دیگر است، گفت: مسلماً با حضوری شدن مدارس و بازگشت دانش‌آموزان به مدارس میزان این بازماندگان از تحصیل بسیار بیشتر از میزانی خواهد بود که ما برآورد کرده‌ایم چراکه بسیاری از خانواده‌ها از این فضا به جهت مشکلات اقتصادی که دارند، استفاده کرده‌اند و دانش آموزان را برای تأمین مالی به سر کار فرستاده‌اند و این موضوع کار ما را یک‌میزان سخت‌تر خواهد کرد، چراکه این دانش‌آموزان را بایستی از خانواده بگیریم و آن‌ها را برای ادامه تدریس به مدارس بگردانیم و قطعاً در این زمینه با مشکلاتی روبه‌رو خواهیم بود

وی افزود: بازماندگان ما با آماری که وزارت کشور در این زمینه ارائه کرده است تا میزانی متفاوت است. به‌طوری‌که 732 نفر در حوزه ابتدایی بازمانده از تحصیل را شناسایی کرده‌ایم که از این 732 نفر 425 نفر را پیگیری کردیم و از طرق مختلف به چرخه آموزش بازگرداندیم؛ همچنین ۲ درصد دانش‌آموزان پایه اول متوسطه و ۳.۷ درصد دانش‌آموزان پایه دوم متوسط از تحصیل بازماندند.

چالش‌های پیش روی آموزش‌وپرورش در دوران کرونا

وی در ادامه به موضوع بازگشایی حضوری مدارس از ۱۴ فروردین، پرداخت و در این رابطه گفت: ایام کرونا موجب ایجاد چالش‌های بسیاری برای ارگان‌های مختلف شد که آموزش‌وپرورش نیز در این دوران با چالش‌هایی روبه‌رو بود که اثرات سوئی در نظام آموزش‌وپرورش داشت. به‌طوری‌که در مواجه با ویروس کرونا هر جامعه مقابله خاص خود را دنبال کرد که در ایران این مواجه یکی از سخت‌گیرانه‌ترین مواجهه‌ها در جهان بود و همین امر موجب شد که ارتباطات فیزیکی به حداقل ممکن برسد.

این مسئول ادامه داد: در ماه‌های گذشته و با اوج‌گیری سویه امیکرون و رویکرد دولت سیزدهم، همانند سایر کشورها اقدامات سخت‌گیرانه در بخش آموزش، کاهش یافت و فعالیت حضوری مدارس بیشتر شد به‌طوری‌که خوشبختانه تعطیلی عمومی و گسترده را در این دوره شاهد نبودیم. 52 درصدی مدارس در این دوره فعالیت‌های خود را به‌صورت ترکیبی از حضوری و غیرحضوری دنبال کردند و ۴۸ درصد مدارس استان نیز گاها به مدت ۷ تا ۱۰ روز تعطیلی‌هایی داشتند.

وی بابیان اینکه معلم، تنها عنصر تربیتی و آموزش در کلاس است که بیشترین تأثیر را دررسیدن به اهداف آموزشی و راهبری دانش‌آموز دارد، اظهار کرد: در این دوران همکاران از جان‌ودل و حتی با بهره‌گیری از منابع مالی شخصی در تولید محتوا برای آموزش مجازی اقدام کردند به‌طوری‌که ما شاهد ایثارگری برخی از معلمان بودیم که حتی در تخت بیمارستانی نیز به آموزش مجازی اقدام می‌کردند. در کنار این ما شاهد مشارکت والدین در امر آموزش فرزندان خود بودیم که آن‌ها نیز به کمک معلمان آمده و کمک‌کننده روند آموزشی در این دوران بودند.

14فرودین، مهرماهی دیگر

وی با اعلام اینکه از ۱۴ فروردین همه مدارس مانند پیش از دوران کرونا و با همه ظرفیت فعالیت خود را آغاز خواهد کرد، گفت: دانش‌آموزان مهارت‌های لازم برای برقراری ارتباط با همسالان و یا معلم را ندارند، لاجرم باید به سمت آموزش حضوری با محوریت معلمان برویم. دانش‌آموزان در مدارس به‌مثابه قبل از کرونا حضورداشته باشند و شاهد پروژه مهر دیگری از ۱۴ فروردین خواهیم بود. همچنین در برگزاری کلاس‌ها، تابع ستاد پیشگیری از کرونای کشور و استان هستیم.

این مسئول عنوان کرد: همه فعالیت‌های آموزشی در همه مقاطع و دروس به‌صورت حضوری و با رعایت بهداشت فردی و گروهی به همراه استفاده از ماسک و تهویه مناسب خواهد بود. ظرفیت شبکه مجازی شاد کنار گذاشته نمی‌شود ولی کلاس مجازی به‌صورت موازی باکلاس‌های حضوری برگزار نخواهد شد.

اسماعیلی از اولیای دانش‌آموزان خواست تا در روزهای اول آغاز به کار فعالیت حضوری مدارس تا سامان یافتن سرویس‌های حمل‌ونقل، با مدارس همکاری کنند و توصیه‌های لازم را به دانش‌آموزان داشته باشند؛ همچنین ازآنجایی‌که خریدن و پوشیدن لباس متحدالشکل (یونیفرم) برای سال تحصیلی جاری اجباری نیست ولی تقاضا می‌شود، والدین نظارت لازم را برای پوشش دانش‌آموزان داشته باشند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان زنجان بابیان اینکه در آموزش مجازی نوآموزان اول و دوم ابتدایی، تغییر پایه‌های هفتم و دهم دچار مشکل می‌شدند، یادآور شد: با حضوری شدن کلاس‌های درس، مشکل این دسته از مقاطع تحصیلی به‌مرور حل خواهد شد. در حال حاضر ستاد کرونا مجوز حضوری شدن مدارس را داده و با توجه به فضایی که حاکم است باید هوشمندانه عمل و با این بیماری همزیستی کرد.

افزایش یک ماه به سال تحصیلی منتفی است

اسماعیلی در پاسخ به سؤالی درباره احتمال افزایش یک ماه تحصیلی به سال تحصیلی، افزود: این موضوع برای جبران بخشی از عقب‌ماندگی‌ها مطرح شد، اما با توجه به بخشنامه‌ای که وزارت کشور ارسال کرده است فعلاً این موضوع تکذیب شده است و منتفی است و اگر بحث جدیدی باشد متعاقباً اعلام خواهد شد.

وی در خصوص تراکم بالای برخی از کلاس‌های درسی افزود: ما طبق قرارداد نیروی انسانی از یک تراکم خاصی در کلاس‌هایمان تبعیت می‌کنیم. طبیعتاً تعداد دانش آموزان در یک کلاس درس در کل استان یکسان نیست و هر چه قدر از مرکزیت دورتر می‌شویم تراکم دانش‌آموزی پایین‌تر می‌آید و تعدادی از کلاس‌هایمان در برخی از مناطق زنجان و ابهر و خدابنده (کمتر) به تعداد 40 نفر دانش‌آموز می‌رسند. ضمن اینکه مسلماً تمام افراد جامعه بر میزان امکانات و فضای آموزشی ما واقف هستند و از واقعیت مدارس ما به دور نیستند، بااین‌وجود تمام تلاشمان را می‌کنیم که از همه فضاهای فرهنگی اعم از نمازخانه و کارگاه و آزمایشگاه‌ها برای تعداد معدودی از مدارس که 40 نفر به بالا هستند، استفاده کنیم و تراکم را به حداقل برسانیم گرچه  ما این بحث را هم داریم که در شرایط جدید اعلام‌شده درزمینهٔ پروتکل‌های بهداشتی در یک فضای خاصی این میزان تراکم نسبت به گذشته اصلاح‌شده است و نگاه‌هایی که حدود 2 متر مطرح می‌شد دیگر وجود ندارد.

حدود 20 درصد کمبود نیروی انسانی در مقطع ابتدایی دیده می‌شود

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان زنجان با اشاره به اینکه همکارانی سال گذشته به سیستم آموزش‌وپرورش اضافه شدند، اظهار کرد: با احتساب نیروهای جدید که به بدنه آموزش‌وپرورش اضافه‌شده است در حدود 20 درصد ما در حوزه ابتدایی کمبود نیرو داریم و این نیروها باید تأمین شود بااین‌وجود بازهم ما درزمینهٔ تأمین نیروی انسانی از میانگین کشوری وضعیتمان بهتر است. برخی از استان‌های جنوبی کشور در حد 5 تا 6 هزار نفر معلم خرید خدمات اختیار کرده‌اند که این تعداد از معلمان ما در سال گذشته 73 مورد بوده است. در کنار این در دانشگاه فرهنگیان به‌صورت پودمانی آموزش‌هایی را برای همکاران معلم خرید خدمات فراهم کرده‌ایم و آزمون‌هایی از آن‌ها می‌گیریم تا لطماتی که احیاناً از این طریق به  آموزش دانش ‌آموزان ما وارد می‌شود را به حداقل برسانیم.

شرایط واکسیناسیون معلمان و دانش‌آموزان خوب است

این مسئول با اشاره به اینکه خوشبختانه شرایط خوبی درزمینهٔ واکسیناسیون معلمان و دانش آموزان داریم، گفت: درمجموع دانش‌آموزان12 تا 18 سال ما در حدود 83.48درصد واکسینه شده‌اند و در مقطع ابتدایی به جهت اینکه تا مدتی قبل الزامی برای واکسیناسیون دانش آموزان زیر 12 سال نداشتیم و اخیراً این موضوع رشد یافته است حدود 38.5درصد دانش آموزان را تحت پوشش‌داریم. اما در بحث معلمان که یکی از مهم‌ترین حوزه‌ها است. در دز اول واکسیناسیون حدود 94درصد، دز دوم 91درصد و بالای 75درصد دز سوم واکسینه شده‌اند که میانگین کلی درصدهای جامعه آماری ما از آمار قابل قبولی برخوردار است.

اسماعیلی در خصوص وضعیت آموزشی دانش آموزان استثنائی افزود: دانش آموزان استثنایی، استثنایی از دانش آموزان ندارند و بااینکه دانش‌آموزانی با نگاه ویژه هستند اما نگاه ما به این دانش‌آموزان سخت‌گیرانه‌تر هم هست. ضمن اینکه جمعیت آماری دانش‌آموزان استثنایی بسیار پایین است و همین موضوع باعث می‌شود که خودبه‌خود میزان تراکم در کلاس‌های آن‌ها کم باشد و فاصله اجتماعی رعایت شود.

کمبود فضای آموزشی در همه نواحی و شهرستان‌ها وجود دارد

وی درزمینهٔ کمبود فضاهای آموزشی افزود: در بحث فضاهای آموزشی ما معدود مناطقی وجود دارند که مشکل حاد فضای آموزشی نداشته باشند و با توجه به عقبه دانش‌آموزی که موالید دهه 60 داشتند، میزان دانش‌آموزان ابتدایی ما در چند سال اخیر بالاتر رفته است در دوره ابتدایی در کل استان خصوصاً در زنجان، ابهر و خدابنده و خرمدره و مراکز شهرستان‌ها دچار مشکل هستیم که ربطی به مسئله کرونا ندارد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان زنجان خاطرنشان کرد: متأسفانه طی 10 ساله گذشته علیرغم اینکه اعلام میکردند که 63 مدرسه به مدارس استان اضافه‌شده است، اتفاق خاصی در حوزه ایجاد و تأسیس آموزشگاه‌ها نیفتاده و تنها در حد ضرورت و برطرف کردن مشکلات حاد، مدارسی در استان ایجادشده است.

این مسئول افزود: وضعیت کمبود مدارس ما در شهرک‌های اقماری تعدیل پیداکرده است و پیگیر این ماجرا هستیم. هرچند روی کاغذ مطالب زیادی گفته و تفاهم‌نامه‌ای که بسته شد و تعریف وظایف دستگاه‌ها و در قالب این تفاهم‌نامه‌ها که عملاً خروجی از آن ندیده‌ایم و اگر بخواهیم بگوییم که از آن 63 مدارس چند مدرسه در دست ما است من به‌صراحت می‌گویم که چیزی در دست ما نیست و تنها چند مورد آن در مرحله شروع پروژه است.

اسماعیلی بابیان اینکه هرسال بالغ‌بر 4 هزار دانش‌آموز در مقطع ابتدایی به تعداد دانش آموزان ما اضافه می‌شوند، گفت: افزایش 4درصدی را برای دانش‌آموزان پایه اول در آغاز مهرماه 1401 خواهیم داشت که همین موضوع نیز موجب مشکلاتی درزمینهٔ کمبود فضای آموزشی برای سال تحصیلی جدید خواهد داشت که باید به این موضوع توجه جدی داشته باشیم.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهره میر عیسی خانی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانآموزش و پرورش زنجانکیفیت آموزشعلی اسماعیلی
sedayezanjannews.ir/nx8556


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»