کد خبر: 8655
1401/02/15 - 14:38


حذف ارز ترجیحی بدون پیش‌بینی جایگزین، مشکلات را دوچندان خواهد کرد

نماینده مردم ماه‌نشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی گفت: حذف ارز ترجیحی بدون پیش‌بینی جایگزین‌های موجود، مشکلات را دوچندان خواهد کرد.

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- نماینده مردم ماه‌نشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی گفت: حذف ارز ترجیحی بدون پیش‌بینی جایگزین‌های موجود، مشکلات را دوچندان خواهد کرد.

سید مرتضی خاتمی در مراسم گرامی‌داشت روز جهانی کار و کارگر با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص تکریم کار و کارگر، اظهار کرد: کارگران در شرایط سخت جنگ و در حوزه فنی و مهندسی، کشور را به خوبی اداره کرده و تاکنون با وجود دشمن چند وجهی و پیچیده در این شرایط سخت تحریم، برای شکوهمندی این مملکت در تلاش هستند.

وی اضافه کرد: کارگر باید شریف شمرده شود. دستمزد بموقع پرداخت شده و امنیت شغلی تحت عنوان روابط کار و نیز قوانین جاری بین‌المللی برای کارگران در کشور که به رسمیت شناخته شده، باید به درستی احیا شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: امروزه به واقع کارگران در تنگنای معیشتی، مسکن و امنیت شغلی هستند. در طول انقلاب و با توجه به اینکه شاهد رشد در بسیاری از امور بودیم اما به لحاظ رفاه اجتماعی، نمره قبولی و مناسبی نداریم که این موضوع نیز حاکی از توجه نکردن به کارگر و منابع کارگری است.

خاتمی با اشاره به گستردگی چتر تامین اجتماعی و ارائه بیش از ۱۷ نوع خدمت حمایتی، از عمق نداشتن این خدمات و حمایت همه جانبه این ارگان از کارگران گلایه کرد و افزود: صاحب‌نظران اقتصادی و صاحبان صنعت و سرمایه، رکود را یکی از عوامل مهم فرونشست تعالی سازمان تامین‌اجتماعی می‌دانند. اگر چه این مسئله دخیل است ولی از آن جایی که ارتباط سرمایه‌گذاری بعد از انقلاب گسترش داشته، این مسئله قابل قبول نیست‌. شرکت‌های بزرگی با تامین اجتماعی در تعامل هستند ولی به لحاظ سرمایه‌گذاری، این سازمان کارنامه قابل قبولی ارائه نداده است.

این مسئول با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی صاحب شرکت‌های سرمایه‌گذاری است اما عملکرد مطلوبی ندارد، یادآور شد: یکی دیگر از عوامل، خود ما مسئولان هستیم؛ چرا که در رأس مجلس قوانین و مقرراتی را وضع می‌کنیم که مخالف با امور بیمه‌ای است.

نماینده مردم ماه‌نشان و ایجرود در خانه ملت با اشاره به اینکه سازمان تامین‌اجتماعی بسیار فراگیر بوده و صندوق بازنشستگی و بیمه‌ای به عنوان دومین تولیدکننده درمان، اولین خریدار خدمت در صنعت است و هنگامی زنگ خطر بیمه به صدا درمی‌آید که سرعت رشد بازنشستگی از سرعت رشد بیمه‌پردازان پیشی بگیرد، تصریح کرد: تا همین امروز سازمان تامین اجتماعی ۵۰ هزار میلیارد تومان کسری اعتبار دارد که این زنگ خطر دیگری مربوط به پرداخت نشدن بودجه تامین اجتماعی از سوی دولت‌های مختلف بوده است.

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم در لایحه بودجه هیچ‌گونه تامین منابع برای تامین‌احتماعی به طور تخصصی پیش‌بینی نشده است، گفت: منابعی در این خصوص پیش‌بینی شده است اما معلوم نیست محقق شود، لذا انتظار داریم ملاحظات و مدیریت فوری و میانه با نظر تخصصی به کمک این سازمان بیاید.

خاتمی ادامه داد: پارسال شاهد رشد حداقلی دستمزد کارگران بودیم اما می‌دانیم رشد اسمی صرفاً توجیه‌کننده تامین معیشت کارگران نخواهد بود و باید این رشد را در حقوق کارگران ببینیم، به همین خاطر لازم است برای این مسئله فکر اساسی شود.

نماینده مردم ماه‌نشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: باید منابع سازمان تامین‌اجتماعی به خوبی حفظ شود. سعی ما همواره این بوده که وظایف غیرمنطقی بر عهده سازمان تامین اجتماعی نگذاریم؛ چرا که می‌دانیم دست‌هایی وجود دارد که بر این سازمان به چشم یک حیاط خلوت می‌نگرنند، لذا بارها گفته‌ایم برکناری مدیریت ضعیف و مدیران فاسد، اگر چه کمک‌کننده است اما وجود مدیر مختصص باعث تحول رویکرد می‌شود.

خاتمی با بیان اینکه تغییر وزرا در وزراتخانه‌ها روند صعودی نداشته، بلکه روندی ایستا و افولی نیز پیدا خواهد کرد، افزود: دولت تحول باید رویکرد تحولی نیز داشته باشد.

وی با اشاره به اهمیت حذف ارز ترجیحی، تشریح کرد: معتقدیم قبل انجام این اقدامات باید تمهیدات لازم در نظر گرفته می‌شد. ما با این اقدام شاهد افزایش قیمت در بسیاری از اقلام ضروری به ویژه دارو بوده و بزرگ‌ترین زنگ خطر این اقدام نیز در امور بیمه‌ای شنیده شد. ما نمی‌توانیم از بیمه‌ها انتظار پرداخت وجه زیادی داشته باشیم.

این نماینده مجلس با قدردانی از عملکرد دولت انقلابی و تلاش آن برای برقرای ثبات در بازار و نیز شجاعت مسئولان در حذف ارز ترحیحی، تصریح کرد: اگر چه ما مخالف حذف ارز ترجیحی نبوده و نیستیم؛ چرا که حذف ارز ترجیحی دست فاسدان را قطع خواهد کرد اما پیش‌بینی نکردن جایگزین‌های موجود، مشکلات را بیش از گذشته خواهد کرد، لذا بدون پیشگیری و تهیه نکردن تمهیدات لازم، مسئله حذف ارز ترجیحی به درستی اتفاق نخواهد افتاد.

این مسئول یادآور شد: غلبه بر دشمنان بیرونی و وسوسه‌گران داخلی، زمانی تحقق می‌باید که این دوگانی بین مردم و مسئولان با تبر تولید و احیای اقتصاد قطع شود؛ چرا که آفت اصلی کشور ایجاد دوگانگی است.

نماینده مردم ماه‌نشان و ایجرود در ادامه به ارائه تجهیزات پزشکی و بحث درمان اشاره و خاطرنشان کرد: ما در پرداخت‌ بیمه کارگران توسط تامین اجتماعی عقب هستیم، لذا ‌تقویت بیمه رفاه کارگری، پرداخت بموقع بیمه و کاهش هزینه تمام شده از مطالبات ما و کارگران است؛ از اینرو باید خدمت به درستی و روشنگری نمایان شود تا کارگران سهم واقعی خود را دریافت کنند.

حذف ارز ترجیحی بدون پیش‌بینی جایگزین مشکلات را دوچندان خواهد کرد

فرماندار شهرستان زنجان نیز در ادامه این مراسم ضمن قدردانی از کارگران استان علی‌الخصوص کارگران کمتر یاد شده کشاورزی و ساختمانی گفت: دست کارفرمایانی را می‌بوسم که بتوانند حتی یک نفر اشتغال ایجاد کنند.

پرویز خالقی افزود: مسئله تامین اشتغال در شرایط موجود بسیار حیاتی است؛ چرا که تامین کار برای یک جوان، یعنی تامین آینده یک مملکت و ایجاد خانه و خانواده؛ پس چه مسئله‌ای مهم‌تر از آرامش خانواده است؟ این موثر نمی‌شود مگر اینکه فکری به حال جیب مردم کنیم.

وی تصریح کرد: اولین دغدغه بنده بحث تولید و اشتغال در شهرستان زنجان است و قطعاً پیگیر مشکلات و معضلات کارگران در خانه کارگر نیز هستیم.

 

انتهای پیام

 

منبع:ایسنا


صدای زنجانحذف ارز ترجیحینماینده ماه‌نشان و ایجرود در مجلسسید مرتضی خاتمی
sedayezanjannews.ir/nx8655


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»