عبدالحسین علیاکبری: عامل نزدیک به 80 درصد تلفات و تصادفات جادهای انسانیست/ نمیتوان به بهانه کاهش تلفات از جادهها اشتفاده نکنیم
صدای زنجان- مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای
استان در پاسخ به سؤال خبرنگار صدای زنجان درباره علل افزایش تلفات جادهای در
استان و انتقاد رئیسکل دادگستری استان به این موضوع، با تأیید افزایش تلفات جادهای
در استان و کشور، زنجان را در زمره استانهایی قرار داد که افزایش بیش از 10 درصدی
در تلفات جادهای را در سال جاری بهخود اختصاص دادهاند و دلیل اصلی این افزایش
را عامل انسانی عنوان کرد.
عبدالحسین علیاکبری در نشست خبری صبح دیروز
گفت: تلفات جادهای در 3 سال گذشته روند کاهشی داشتند اما امسال شرایط روبهرشدی
را در پیش گرفتهاند. این اتفاق در کل کشور رخ داده و در آمارهای 7 ماهه امسال
کشور متوسط افزایش 4 درصدی داریم. متأسفانه زنجان در میان استانهایی قرار دارد که
افزایش تلفات بالای 10 درصد دارند.
علیاکبری ادامه داد: وقتی تصادفی رخ میدهد
مأموران پلیس راه نخستین نیروهایی هستند که در محل حاضر میشوند و از طریق فرمهایی
خاصی که دارند دلایل تصادفات را بررسی و ذکر میکنند. تحلیلها نشان میدهند که
عامل اصلی تصادف و تلفات در جادهها تا 80 درصد انسانیست که میشد با رعایت
مقررات، حواسجمعی و رعایت نکات ایمنی جلوی بروز آنها را گرفت.
وی تأکید کرد: همه ما میتوانیم انتقاد کنیم
اما اینکه دلایل روشن شود و ببینیم سهم هر بخشی در این افزایش امار چقدر است تا
به سمت راهحل برویم، اهمیت بیشتری دارد. 40 درصد تلفات جادهای استان مربوط به
آزادراههاست که عمدتاً به واژگونی، خوابالودگی راننده و خروج از جاده بر میگردد
و نشان میدهد عامل انسانی تا چه حد در تلفات نقش دارد.
علیاکبری در پاسخ به سؤال دیگر صدای زنجان در
مورد وضعیت فنی و ایمنی برخی جادههای استان مانند جاده دندی و محور تهم- چورزق
نیز اظهار کرد: اینکه بگوییم برای کاهش امار تصادفات از فلان جاده استفاده نکنیم
درست نیست، بلکه باید این راهها ارتقا یابند که با توجه به وضعیت چند سال اخیر
منابع مالی بسیار دشوار است.
در ادامه پاسخ به سؤال صدای زنجان، معاون راهداری
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان نیز گفت: گرچه تعداد تصادفات افزایش یافته
اما جادههای ما نسبت به 3 سال گذشته فرقی نکردهاند، حتی با صرف اعتبار وضعیت
بهتری نسبت به گذشته دارند. این موضوع نشان میدهد که دلایل افزایش تلفات و
تصادفات جادهای را باید جای دیگری جستوجو کرد.
جواد یوسفی اعلام کرد: بر اساس اعلام فرمانده کل
راهور در تحلیل آمار پنج ساله بیش از 90 درصد تصادفها بر اثر خستگی و خوابآلودگی
راننده، رعایت نکردن فاصله طولی و سرعت غیرمجاز است.
یوسفی گفت: بر اساس این فرمول، تعداد تصافهای
جرحی و خسارتی، تعداد جرحیها با ضریب سه و فوتیها با ضریب پنج باهم جمع میشوند چنانچه
جمع آن بیش از عدد 30 شد، آن نقطه پرتصادف شناخته میشود.
وی اضافه کرد: نقاطی به تشخیص راهداری، پلیس راه
و دیگر ارگانهای مربوطه که در تشخیص تصادف دخیل هستند، کمیتهای فعال وجود دارد که
نقاط پرتصادف را رصد، بررسی و موانع را حل میکنند که برخی نیز طرحهای پرهزینهای
است.
وی با بیان اینکه خوابآلودگی و خستگی در تصادفهای
جادهای نقش مهمی دارند، یادآوری کرد: راهداری و حملونقل جادهای متولی رفع این موارد
نیست.
معاون راهداری مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای
استان گفت: نزدیک به نصف تصادفهای جادهای در استان در بهترین جادهها از جمله آزادراه
زنجان- قزوین اتفاق میافتد که این مسیر بیشترین سوانح را دارد که بهتر از این مسیر
ارتباطی در کشور وجود ندارد چون دارای 36 متر عرض و 6 باند عبور بدون مشکل است.
همچنین معاون حملونقل مدیرکل راهداری و حملونقل
جادهای استان نیز تأکید کرد: بحث تصادفات و تلفات جادهای، بحث کلانی است که همه
جامعه را درگیر خود کرده است. ایران در میان کشورهای دنیا از نظر تعداد تلفات جادهای
جزو پنج کشور نخست دنیاست در حالی که از نظر جاده وضعیت بسیار بهتری نسبت به
کشورهای بدتر از خود دارد.
علی مدقالچی افزود: بر اسا اعلام سازمان
بهداشت جهانی 93 درصد تلفات جادهای به صورت ناخالص از خطای انسانی نشأت میگیرد
که این آمار به صورت خالص به 67 الی 70 درصد میرسد. اینجاست که متولیان بحث
فرهنگسازی باید در کنار هم باشند و روی انسان مانور دهند.
وی با بیان اینکه پیک سفرهای زمستان و تابستان
زیاد است، افزود: این موضوع برای نیروهای اورژانس، راهداری و پلیس راه خستهکننده است.
مدقالچی گفت: در بسیاری از کشورها فقط پنج پیک
سفر وجود دارد در حالیکه با هر تعطیلی در کشور ما پیک سفر نیز وجود دارد.
مدقالچی با بیان اینکه حدود 30 پیک سفر در کشور
داریم، یادآوری کرد: افزایش ناگهانی تردد وسایط نقلیه در جاده ها تلفات بیشتری را نیز
خواهد داشت.
وی تاکید کرد: از طرفی نیز بسیاری از خودروها فرسوده
بوده و شایسته جاده نیست و باید در درون شهر باشند چون تحمل تصادفات جاده ای را ندارد
این مهم نیز در رشد عوامل آمار سوانح جاده ای و تلفات این حوادث تاثیرگذار است.
مدقالچی متذکر شد: انسان مقصر در تصادف است که
باید خود ایمن باشد چرا که اگر رعایت نکند هیچ شخصی نمی تواند او را کنترل کند.
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل
جاده ای استان زنجان اضافه کرد: طی سال های گذشته از استان های برتر در کاهش تلفات
جاده ای بودیم چون رعایت توسط عامل انسانی انجام می شد.
مدقالچی تنها راه چاره برای کاهش سوانح جاده ای
را فرهنگ سازی دانست و افزود: دستگاه هایی که وظیفه فرهنگ سازی دارند باید با حمایت
دولت و همکاری ملت این مهم را نهادینه کنند.
وی اظهارداشت: اگر دولت های اروپایی روی تلفات
صفر سوانح جاده ای نشسته اند در بخش فرهنگ کارهای اساسی انجام دادند.
در ادامه نشست خبری مدیرکل
راهداری و حملونقل جادهای استان به موقعیت جغرافیایی استان و اینکه راه ارتباطی بسیاری
از استانها از زنجان عبور میکند، تصریح کرد: در استان زنجان 21 مجتمع خدماتی و رفاهی
در جاده های استان وجود دارد که سهم 4.2 درصدی دارد.
وی با بیان اینکه مهمترین وظیفه این نهاد در بخش
راهداری، نگهداری سرمایههای ملی شامل آزادراهها، راههای اصلی و فرعی و ارتقای آسفالت
راههای روستایی است، گفت: سال گذشته 160 کیلومتر راههای جادهای استان خطکشی شده
است که این رقم در سال جاری 1590 کیلومتر و 4 هزار کیلومتر تا پایان امسال پیشبینی
شده است.
علیاکبری با بیان اینکه ارتقای حفاظ ایمنی میانه
راه 4 کیلومتر در هشت ماهه امسال است، افزود: 70 نقطه پرحادثه در استان شناسایی شده
است که 40 نقطه بهعنوان اولویت دار مورد تاکید و توجه بوده و نیازمند اعتبارات ویژهای
است.
به گفته مدیرکل راهداری و حملونقل جاده ای استان
با اشاره به تهیه و پخش آسفالت و لکه گیری در محورهای اصلی، فرعی و روستایی و راه های
مواصلاتی تا 8 ماهه نخست امسال 116 هزار و 322 تن آسفالت در بخشهای مختلف مصرف شده
است.
این مقام مسئول با بیان اینکه از 15 آذر هر سال
طرح راهداری زمستانی شروع می شود، افزود: در این طرح 245 دستگاه انواع ماشین آلات،
475 نفر نیروهای کارشناس، سرپرستان و اپراتورهای مختلف در 29 راهدارخانه مستقر خواهند
شد.
علی اکبری به توسعه سیستم های هوشمند حمل و نقل
جاده ای اشاره کرد و گفت: به منظور کنترل های حمل و نقلی استقرار پلیس در همه جا ممکن
نیست از اینرو74 دستگاه تردد شمار،32 سامانه ثبت تخلفات، 37 دستگاه دوربین های نظارت
تصویری، یک سامانه سیستم توزیع حین حرکت و چهار دستگاه تابلو پیام متغیر در استان فعال است.
وی با اشاره به اینکه نرخ جریات تردد در هشت ماهه
امسال 262 دستگاه وسیله نقلیه در ساعت است، افزود: تعداد تردد وسایل نقلیه در این بازه
زمانی 110 میلیون وسیله نقلیه است.
این مقام مسئول ادامه داد: تعداد تخلفات ثبت شده
توسط سیستم توزین حین حرکت در این بازه زمانی 8 هزار و 939 تخلف در بخش توزین و 2 هزار
و 72 تخلف در حوزه سرعت بوده است.
به گفته مدیرکل راهداری و حملونقل جاده ای استان
تعداد تخلفات ثبت شده در سامانه های ثبت تخلفات در هشت ماهه نخست امسال 296 هزار و
458 تخلف بوده است.
علی اکبری تعداد مجتمعهای خدماتی در حال بهرهبرداری
را 21 مجتمع عنوان کرد و گفت: استان زنجان به دلیل موقعیت استراتژیکی پتانسیل بالایی
در حوزه مجتمع های خدماتی دارد، به دنبال تسهیل برای تردد بخش ترانزیت و بهره مندی
از این مجتمع ها خدماتی هستیم.
وی به صدور کارت هوشمند مکانیزه از طریق دفاتر
پیشخوان دولت اشاره کرد و گفت: در این هشت ماهه شاهد افزایش تلفات در استان هستیم به
گونه ای در هشت ماهه نخست امسال 167 تلفات رانند گی برون شهری و روستایی اتفاق افتاده
است.
به گفته مدیرکل راهداری و حملونقل جاده ای استان
ایمن سازی هشت مدرسه حاشیه راه و ایمن سازی فیریکی 10 مدرسه در حاشیه راه ها از عملکرد
ایمنی و ترافیک این مجموعه است.
وی با اشاره به اینکه در این بازه زمانی 20 هزار
و 864 معاینه فنی و 1820 پروانه عبور صادر شده است، گفت: تعداد تخلفات اضافه بار طی
شده 1685 تن بوده است.
این مقام مسوول تعداد شرکت های حمل و نقل بین اللملی
کالا در استان را 2 پایانه خواند و گفت: بار جابه جا شده در هشت ماهه امسال 4 میلیون
و 617 هزار تن بوده است.
وی با بیان اینکه در استان 7 هزار و 149 راننده
حرفه ای در بخش حمل و نقل کالا فعالیت می کنند، گفت: در حوزه حمل و نقل مسافر هم
158 دستگاه اتوبوس برون شهری، 240 دستگاه مینی بوس و 478 دستگاه سواری با حضور
2048 راننده در استان فعال است.
علیاکبری با اشاره به اینکه نیاز سالیانه کشور
5 میلیون حلقه لاستیک در کشور است که هنوز به 2 میلیون حلقه نرسیده است، گفت: در بخش
لاستیک سیمی که متقاضی بیشتری دارد، کمبود شدید داریم؛ 4 هزار و 832 حلقه لاستیک به
رانندگان جاده ای توزیع شده است.
#راهداری زنجان، علیاکبری، علی مدقالچی، جواد
یوسفی، تصادفات زنجان