کد خبر: 8865
1401/03/22 - 10:1


صدای زنجان از حاشیه‌های جذب نیروی مازاد ادارات توسط آموزش‌وپرورش گزارش می‌دهد؛

معلم‌های اجاره‌ای

یک نیروی خرید خدمات: چرا بایستی نیروی حق‌التدریسی و خرید خدمات کنار گذاشته شوند؟/ مدیرکل آموزش‌وپرورش استان زنجان: تقاضادهندگان موردسنجش و آموزش قرار خواهند گرفت

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- وزارت آموزش‌وپرورش در سال‌های گذشته برای تأمین نیروهای موردنیاز خود در تعلیم و تربیت از روش‌های مختلفی که گاهی موردانتقاد نیز بوده، استفاده کرده است. اخیراً (در پی فراخوان آنی وزارت آموزش‌وپرورش در خصوص کارکنان مازاد ادارات دیگر وزارتخانه‌ها) تصمیم به جذب نیروهای مازاد گرفته است. به‌طوری‌که در اسفندماه سال گذشته «قاسم احمدی لاشکی» معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش‌وپرورش از استخدام ۲۵ هزار نیرو در وزارت آموزش‌وپرورش در سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت کارمندان مازاد ادارات دیگر نیز می‌توانند در صورت تمایل به آموزش‌وپرورش منتقل شوند.

این موضوع باعث اعتراض برخی از نیروهای حق‌التدریس و نیروهای خرید خدمات در سراسر کشور شد و از سوی دیگر نگرانی‌هایی را برای آینده آموزش‌وپرورش و به‌کارگیری نیروهای غیرحرفه‌ای ایجاد کرد.

در استان نیز سؤالاتی در ذهن برخی از فعالان این حوزه ایجاد کرد که پاسخ به این سؤالات، برطرف شدن برخی از ابهامات در این زمینه را برای عموم مردم به‌ویژه والدین و دانش‌آموزان در پی خواهد داشت. این سؤالات که بیشتر از این بابت بود که در صورت داشتن کمبود نیرو چرا آموزش‌وپرورش از نیروهای آزاد فرهنگی (حق‌التدریسی‌ها و نیروی خرید خدمات) استفاده نمی‌کند؟ از سویی دیگر آیا نیروهای در حال انتقال تخصص لازم برای جذب در آموزش‌وپرورش را دارند و آموزش‌های لازم را دیده‌اند؟ چرا در این خصوص بین نیروهای آزاد، آزمون برگزار نشده است؟

چرا بایستی نیروی حق‌التدریسی و خرید خدمات کنار گذاشته شوند؟

 در این خصوص یک نیروی خرید خدمات با اشاره به اینکه سال ۹۳ مجلس با تصویب قانونی مجوز استفاده از معلمان خرید خدمات آموزشی را برای آموزش در مناطق محروم و کودکان لازم‌التعلیم به دولت داد، اظهار کرد: در آن سال دولت فراخوان جذب نیروهای جوان با مدرک کارشناسی و بالاتر را صادر کرد و با انجام مصاحبه و آزمون و برگزاری دوره‌های مختلف، این نیروها برای حضور در کلاس‌ها آماده شدند. در طول سال‌های تحصیلی این نیروها توسط ارزیابان ادارات آموزش‌وپرورش، مدیران و معاونان مدارس به‌شدت تحت نظر بودند تا عملکرد آن‌ها سنجیده  شود، درعین‌حال که هیچ محدودیتی برای پایان همکاری با این نیروها نداشتند و هر وقت می‌خواستند می‌توانستند آن‌ها را جایگزین کنند. همین موضوع باعث شد نیروهای خرید خدمات تمام تلاش خود را در این سال‌ها برای افزایش توانمندی‌ها و ارتقا سطح عملکردشان انجام دهند.

این معلم با اشاره به اینکه در طول سال‌های گذشته مسئولان آموزش‌وپرورش بر این موضوع اذعان دارند که نیروهای خرید خدمات با کمترین دریافتی، بهترین عملکرد را داشته‌اند، افزود: معلمان خرید خدمات درزمانی که آموزش‌وپرورش نیاز به نیرو داشت به بهترین شکل، نیاز آموزش‌وپرورش را رفع کردند. متأسفانه معلمان خرید خدمات در این سال‌ها با شرکت‌های واسطه در ارتباط بودند تا بار اضافه‌ای برای دولت ایجاد نشود و دولت رابطه مستقیمی با این معلمان نداشته باشد، درحالی‌که این واسطه‌ها بخش زیادی از سود و پرداخت‌های دولت را برداشت کردند.

وی افزود: از کنار این مشکلات که بگذریم شاهد هستیم که متأسفانه در جذب این معلمان نیز تعلل بسیار است و هر زمان افراد دیگر به طرق دیگر توانسته‌اند وارد آموزش‌وپرورش شوند ولی حق این بخش از معلمان همواره مورد اجحاف مانده است. در همین موضوع اخیر جذب نیروی مازاد ادارات در آموزش‌وپرورش نیز چرا بایستی معلمان حق‌التدریس و نیروی خرید خدمات که در طی این سال‌ها مهارت و تجربه کسب کرده‌اند، کنار گذاشته شوند و نیروی جدیدی که بایستی دوره و مهارت کسب کند مورداستفاده قرار گیرد؟

بحث ورود نیرو در بین دستگاه‌ها موضوع تازه‌ای نیست

در این زمینه علی اسماعیلی، مدیرکل آموزش‌وپرورش در گفتگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه بحث ورود نیرو در بین دستگاه‌ها موضوع تازه‌ای نیست، افزود: اخیراً آموزش‌وپرورش در این خصوص اقدام به جذب محدود نیروی انسانی مازاد سایر ادارات در آموزش‌وپرورش کرده است که در برخی از ادارات با توجه به اینکه ممکن است انباشت نیرو وجود داشته باشد، برای بالا بردن بهره‌وری روی این موضوع تأکید شده است.

وی ادامه داد: آموزش‌وپرورش می‌تواند از نیروهای علاقه‌مند سایر ادارات که ردیف استخدامی دارند در این زمینه بهره ببرد اما این امر بدین معنا نیست که هرکسی که یک درخواست به آموزش‌وپرورش داد، بلافاصله جذب این اداره شود و بدون در نظر گرفتن سایر ملاحظات تربیتی و آموزشی ایشان را در آموزش‌وپرورش به‌کارگیریم.

تقاضادهندگان موردسنجش و آموزش قرار خواهند گرفت

اسماعیلی اذعان کرد: تقاضادهندگان بر اساس بخشنامه‌ای که در این زمینه وجود دارد، درخواست می‌دهند. (نیروی استخدامی باید زیر 35 سال و در رشته موردنیاز آموزش‌وپرورش تحصیل‌کرده باشد) اطلاعات را به‌صورت عمومی از این افراد جمع می‌کنیم و یک بررسی جامع در خصوص افراد و رشته تحصیلی آن‌ها انجام می‌دهیم و موافقت دستگاهی که فرد در آن فعالیت داشته را کسب می‌کنیم و پس از آن ایشان را مصاحبه دعوت کرده و سپس مصاحبه مهارتی از او اخذ می‌شود تا توانایی او نسبت به موضوع تدریس سنجیده شود.

به گفته مدیرکل آموزش‌وپرورش استان زنجان متقاضیان بر اساس نیاز آموزش‌وپرورش طبقه‌بندی و نیازسنجی می‌شوند و پس از اخذ موافقت‌نامه و قبولی در آزمون، آموزش‌های پودمانی دانشگاه فرهنگیان را برای این افراد خواهیم داشت تا بر اساس این آموزش‌ها درزمینهٔ افزایش مهارت این نیروی انسانی اقدام کنیم.

وی افزود: جالب این است که هر متقاضی که از سایر دستگاه‌ها وارد آموزش‌وپرورش شود کل سابقه کاری او در آن اداره محفوظ خواهد بود ولی برای سازمان‌دهی و امتیازبندی در آموزش‌وپرورش سال ورود کار ایشان به‌عنوان یک نیروی تازه آموزش‌وپرورش مدنظر خواهد بود و از این نیرو در هر منطقه‌ای که نیازمند باشیم، استفاده خواهیم کرد.

جذب نیروی حق‌التدریسی و خرید خدمات نیازمند تصمیم مسئولان بالادستی در این زمینه است

اسماعیلی در خصوص به‌کارگیری نیروی حق‌التدریس و نیروی خرید خدمات خاطرنشان کرد: در خصوص جذب نیروهای حق‌التدریس (چند سالی که در این حوزه جذب نیرو نداریم) و درباره نیروهای خرید خدمات (سال گذشته در حدود 70 نفر نیروی خرید خدمات داشتیم) نیز باید اذعان داشت که هر آن‌که ابلاغی به آموزش‌وپرورش صورت گیرد که این دوستان هم می‌توانند به آموزش‌وپرورش ورود رسمی (از مبادی خاصی که از طریق مجلس در این زمینه تمهید می‌شود) داشته باشند، آموزش‌وپرورش مثل نیروهایی که چند سال قبل جذب شدند این افراد را جذب خواهد کرد و این هم‌بستگی به قانون مجلس دارد و ابلاغی که به دولت می‌شود و دولت هم بر اساس ابلاغ مجلس رفتار قانونی را خواهد داشت.

مطلوب‌ترین مسیر برای ورود معلم به سیستم آموزش‌وپرورش دانشگاه فرهنگیان است

این مسئول بابیان اینکه مطلوب‌ترین مسیر برای ورود معلم به سیستم آموزش‌وپرورش دانشگاه فرهنگیان است، افزود: از همین رو با توجه به شرایط و کمبود نیروی، ظرفیت جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان که سال قبل 25 هزار نفر بود امسال به حدود 45 هزار رسیده است که طبیعتاً در استان زنجان این موضوع نمود خواهد داشت و جذب بیشتر خواهد بود.

به گفته این مسئول‌، این موضوع که ما بتوانیم 100 درصد نیروی آموزش‌وپرورش را طی 5 سال آینده از محل دانشگاه فرهنگیان جذب کنیم، امکان‌پذیر نیست و اگر سال آینده نیز ظرفیت این دانشگاه افزایش یابد و بازهم حدود 45 هزار تا 50 هزار نفر جذب دانشجو داشته باشیم بازهم ما بخشی از کمبود نیرو را تأمین می‌کند و دوباره بایستی از طریق ماده 28 جذب نیرو داشته باشیم (ماده 28 افرادی هستند که از دانشگاه‌های دیگر فارغ‌التحصیل شده‌اند و شرایط سنی و رشته‌ای موردنیاز استخدام در آموزش‌وپرورش را دارند و با قبولی در آزمون استخدامی این ارگان به آموزش‌وپرورش ورود می‌کنند)

وی ادامه داد: سایر نیروهای فعال در آموزش نیز نیروهای نهضتی و یا حق‌التدریسی هستند که من فعالیت  و اعتبار هیچ‌کدام از این گروه‌ها را کتمان نمی‌کنم اما معتقدم که بهترین مسیر برای جذب نیروی انسانی در آموزش‌وپرورش مسیر دانشگاه فرهنگیان است.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانآموزش و پرورش زنجانجذب معلمعلی اسماعیلی
sedayezanjannews.ir/nx8865


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»