کد خبر: 8893
1401/03/26 - 17:2


رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اذعان به اختلاف قیمت بالا از مزرعه تا سفره مردم گفت:

مسئول کسری درآمد مردم نیستیم!

روح‌الله حسنی: تأثیرگذاری سیاست‌های جهاد کشاورزی به شاخص‌های مختلفی از تصمیمات کلان کشوری گرفته تا موضوعات در سطح بین‌المللی بستگی دارد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اذعان به مطلوب نبودن وضعیت بازار اقلام کشاورزی می‌گوید: «فعالان طیور می‌گویند نه وام می‌خواهیم و نه نهاده! همه را خودمان تأمین می‌کنیم تنها کاری که از دولت انتظار داریم این است که تضمین کند محصول ما به قیمت در بازار فروش برود اگر نشد دولت آن را بخرد یا صادر کند! با این اوصاف وزارت جهاد کشاورزی هیچ مسئولیتی برای جبران کسری درآمدی مردم یا ایجاد توازن در درآمد و هزینه مردم ندارد!»

روح‌الله حسنی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان پنجشنبه (26 خردادماه) در نشست خبری در خصوص تشریح برنامه‌های تنظیم بازار به صدای زنجان گفت: در خصوص بازار بسیار پرتلاطم موضوع را دنبال می‌کنیم، سازمان جهاد کشاورزی در حوزه «تأمین» کالا فعالیت می‌کند و خوشبختانه تاکنون در تأمین کالاهایی نظیر مرغ و تخم و مرغ به علت کثرت محصول در بازار شاهد شکسته شدن قیمت در بازار بودیم.

موضوع دومی که سازمان جهاد کشاورزی در آن فعال است، «توزیع کالای اساسی و کشاورزی» است در این حوزه با مشکلاتی وجود دارد که البته مختص کالاهای کشاورزی نیست و این مهم مربوط به‌تمامی محصولات و کالاهای مصرفی هم هست که توزیع عادلانه و متوازن در بازار وجود ندارد.

ما در این رابطه مباحثی را دنبال می‌کنیم و تصورمان هم این است که با ارائه راهکارهایی نظیر ایجاد بازارچه‌های محلی و فروش اینترنتی کالاها بتوانیم موضوع را حل کنیم البته در کنار این موارد بحث سوم که «پایش و بازرسی و نظارت بر کم و کیف و قیمت کالاها در بازار» را نیز به‌دقت در دستور کار داریم.

حسنی که معتقد است سازمان جهاد کشاورزی در حوزه «تأمین» و «تولید» بسیار فعال بوده اما در حوزه «بازار» سابقه‌ای نداشته است، ابراز کرد: از نیمه دی‌ماه سال گذشته که تنظیم بازار بر عهده سازمان جهاد کشاورزی استان گذاشته‌شده و ما نیز در قالب تخصیص امکانات و نیروها با تمامی مشکلات بودجه‌ای و ساختاری به موضوع ورود کردیم. پس از طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها با کمک ارگان‌های دولتی و دستور استاندار با امکاناتی که در اختیار ما گذاشته شد در قالب گروه‌های نظارتی معمولاً در بازار حضور داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی بابیان اینکه عمده تلاش همکاران ما رصد بازار و موضوع نظارت برافزایش قیمت‌ها است، عنوان کرد: بحث عمده ما نظارت و بازرسی از فروش محصولات است که در صورت تخلف در سامانه ثبت و موضوع از طریق تعزیرات و بازرسی مورد پیگیری قرار می‌گیرد. نمونه این تلاش، حضور در اجرا و بازرسی و نظارت در موضوع نان بوده که سازمان جهاد کشاورزی اقدامات قابل قبولی در این حوزه انجام داده است.

حسنی در پاسخ به سؤال صدای زنجان مبنی بر اینکه جهاد کشاورزی تا چه میزان نسبت به اجرایی شدن برنامه‌ها و اهداف تبیین شده اعتقاد و اطمینان دارد، گفت: پاسخ به این سؤال بستگی به شاخص‌های مختلفی دارد از تصمیمات کلان کشوری گرفته تا موضوعات در سطح بین‌المللی! تلاش ما این است که در تأمین و توزیع کالاها و کنترل بر بازار موضوع را با جدیت پیگیری کنیم. یکی از این راه‌ها ایجاد بازارهای مجازی البته نه به خاطر رقابت با مردم و بخش خصوصی بلکه تنظیم بازار به نفع مردم است، نمونه این را چند وقت پیش در رابطه با گوشت قرمز دیدیم و این کالا به قیمت مناسب به دست مردم رسید!

حسنی با اذعان به اختلاف قیمتی مزرعه تا سفره مردم ابراز کرد: فاصله قیمتی مزرعه تا سبد خرید مردم خیلی زیاد است. آنچه مسلم است این است که باید تلاش کنیم این اختلاف قیمتی کاهش یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در پاسخ به سؤال صدای زنجان مبنی بر اینکه «با این توضیحات شما و البته وضعیت بازار ، این نتیجه‌گیری که جهاد کشاورزی استان زنجان پس از قانون انتزاع هنوز نتوانسته دستاورد قابل قبولی در بازار داشته باشد، درست است؟» افزود: قبلش دست جهاد نبود تا موفق شویم! ساختار اقتصادی کشور به‌ویژه در بخش کشاورزی کاملاً خصوصی است و این‌گونه نیست که دولت بتواند در این بخش دخالت آن‌چنانی داشته باشد!

این مسئول بابیان اینکه دعوای قیمتی در بازار را شاهدیم وگرنه در تأمین مشکلی وجود ندارد، در رابطه با دلایل افزایش در کالاهای بخش کشاورزی ادامه داد: 57 درصد افزایش حقوق در نیروی کار، 2.7 برابری قیمت نهاده، 35 تا 40 درصد افزایش قیمت در حوزه حمل و نقل را شاهدیم، همین الآن قیمت‌ها غیرمنصفانه تعیین می‌شود! تولیدکننده گوسفند می‌‌گوید هر کیلو گوشت دام زنده برای من 125 هزار تومان آب می‌خورد درحالی‌که قیمت آن در بازار 65 تا 70 هزار تومان است!

وی بابیان اینکه نباید جبران درآمد مردم و رفع مشکلات مردم را از حوزه جهاد کشاورزی انتظار داشته باشیم، ابراز کرد: آنچه در شرایط فعلی وظیفه جهاد است، این است که اجازه ندهیم قیمت‌ها به شکل افسارگسیخته و غیر کارشناسی بالا برود و به دنبال تعیین قیمت غیرمنصفانه نیستیم! همین الآن فروش دام ماده به‌شدت بالا رفته و اثرات آن را در آینده خواهیم دید. همین الآن شاهد کاهش جوجه ریزی هستیم که تمامی این موارد به قیمت برمی‌گردد.

«فعالان طیور می‌گویند نه وام می‌خواهیم و نه نهاده! همه را خودمان تأمین می‌کنیم تنها کاری که از دولت انتظار داریم این است که تضمین کند محصول ما به قیمت در بازار فروش برود اگر نشد دولت بخرد یا صادر کند! با این اوصاف وزارت جهاد کشاورزی هیچ مسئولیتی برای جبران کسری درآمدی مردم یا ایجاد توازن در درآمد و هزینه مردم ندارد!»

حسنی در رابطه با این دیدگاه که «وقتی دولت به اقتصاد آزاد اعتقاد دارد و در راستای این اعتقاد یارانه دام و طیور را نیز حذف کرده است اما به گفته تولیدکننده‌ها این اقلام همچنان از سامانه بازارگاه که البته دست تولیدکننده تا حدودی از آن کوتاه است یا به‌موقع به دستش نمی‌رسد. با حذف ارز 4200 تومانی از نهاده‌ها چه لزومی به وجود سامانه بازارگاه است» به صدای زنجان گفت: آزادسازی نهاده اتفاق افتاده و ما در مرحله تثبیت قیمت‌ها هستیم، این‌که چقدر موضوع مذکور مؤثر شود به ساختار اقتصادی کشور و تصمیمات کلان کشوری برمی‌گردد!

حسنی ادامه داد: به دنبال این هستیم که بازارگاهی وجود نداشته باشد. البته در سامانه بخش خصوصی فعالیت دارد، 2 الی 3 روزی است که خرید توافقی در سامانه بازارگاه فعال‌شده است و در آن خریدار و فروشنده می‌توانند به معامله بپردازند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در رابطه با تعداد خریدهای توافقی در سامانه بازارگاه توسط تولیدکنندگان زنجانی به صدای زنجان گفت: چند روزی است این روال در جریان است و فعلاً خرید توافقی توسط تولیدکنندگان زنجانی به ثبت نرسیده است.

حسنی در خصوص تأکید و اصرار دولت نسبت به جوجه‌ریزی در مرغداری‌ها با ارسال پیامک به آن‌ها درحالی‌که تولیدکننده‌ها در تأمین نهاده‌های طیور از خوراک دام گرفته تا جوجه یک‌روزه و واکسن با مشکل جدی مواجه‌اند به صدای زنجان گفت: بحث تولید حلقه‌های مختلفی دارد، ما بی‌اطلاع از مشکلات تولیدکننده‌ها نبوده و موضوعات را پیگیری هم کرده‌ایم اما می‌گوییم هم‌زمان با پیگیری مشکلات چرخ تولید نباید متوقف شود! پیامک‌های ما نیز در همین راستا است. واقعیت اقتصادی این است که باید کالا در بازار باشد و بعد دعوای قیمتی داشته باشیم، انرژی خود را در تأمین کالا گذاشته‌ایم و بعد بررسی قیمتی! باید تعادل بین نیاز مصرف‌کننده و تولیدکننده ایجاد کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به پیگیری استاندار زنجان برای اعطای وام به تولیدکننده‌ها از طریق بانک کشاورزی و موضوع تأمین نهاده ابراز خرسندی کرد تا موانع یکی پس از دیگری رفع شود!

باید به صنایع تنوع دهیم

این مسئول در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «آیا یا شروع به کار تعدادی از واحدهای فعال در حوزه فرآوری محصول گوجه‌فرنگی شاهد شکسته شدن انحصار در خرید این محصول و رفع نسبی مشکلات کشاورزان زنجانی که از سر ناچاری محصول خود را به قیمت بسیار پائین و از ترس دورریزی به تنها واحد فرآوری رب تحویل می‌دهند، خواهیم بود» به صدای زنجان گفت: باید به صنایع پائین‌دستی تنوع دهیم، راه‌اندازی صنایع غذایی بهروز و دشت مشکات و ایجاد کارخانه رب گوجه‌فرنگی هم در این راستا بوده است.

به گفته حسنی، کارخانه فرآوری دشت مشکات هم‌اکنون 22 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و طبق برنامه ارسالی سال جاری به مرحله راه‌اندازی می‌رسد. صنایع غذایی بهروز نیز 10 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و قرار است طبق برنامه سال 1403 راه‌اندازی شود.

بهاره دادلویی، مدیر صنایع سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز در ادامه توضیحات رئیس سازمان جهاد کشاورزی ابراز کرد: حداقل 7 کد بین‌المللی وجود دارد که می‌تواند گوجه‌فرنگی را انواع محصولات قابل‌استفاده به‌ویژه پودر گوجه‌فرنگی که دارای مشتری هم هست. علاوه بر واحدهای بزرگ که اعلام شد حداقل 4 واحد در این حوزه داریم، با توجه به تولید گوجه‌فرنگی موضوع فرآوری را پوشش خواهند داد.

به گفته دادلویی، علاوه بر رب می‌توان از محصول گوجه‌فرنگی محصولات فرآوری شده نظیر پوره، کنسرو و پودر که دارای بازار خوبی هم هست، تولید کرد که باید مدنظر سرمایه‌گذاران هم باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود تولیدات در بخش کشاورزی ضامن تأمین امنیت غذایی دانست و افزود: استان زنجان علاوه بر اینکه توانسته است در تولید برخی محصولات کشاورزی خودکفا شود، بخشی از تولیدات خود را نیز به سایر استان‌ها صادر می‌کند؛ چراکه مازاد تولید وجود دارد، بااین‌حال این استان رتبه اول کشوری در سطح تولید زیتون، رتبه دوم سیر، رتبه سوم عدس و نیز جایگاه چهارم لوبیا و فندق را دارد.

احداث شهرک فرآوری زیتون در طارم

به گزارش صدای زنجان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه نشست خبری به چالش‌های پیش‌آمده به علت حذف یارانه از نهاده‌ها پرداخت و گفت: ما در تلاشیم تا با ارائه راهکارهایی افزایش هزینه تولید را تا حدودی رفع کنیم تا تولیدکنندگان ضمن تولید بهتر، با طیب خاطر ازنظر وجود بازار فروش محصولات نیز دغدغه‌ای نداشته باشند.

وی با اشاره به 839 هزار هکتاری اراضی کشاورزی در استان زنجان گفت که حدود 100هزار کشاورز در استان زنجان وجود دارد.

این مسئول بابیان میزان تولیدات زراعی، باغی، دامی و آبزیان در زنجان به تعداد و میزان تولیدات خاص این محصولات در استان و در سطح کشور، ادامه داد: محصول سیر در سطح کشور رتبه دوم تولید را دارد.

وی، با اشاره به کسب رتبه‌های برتر کشوری در حوزه‌های مختلف کشاورزی تصریح کرد: محصول زیتون استان زنجان دارای رتبه یک کشوری است.

وی از احداث شهرک فرآوری زیتون در طارم خبر داد و افزود: محصول خام ما به سایر شهرها رفته و به‌نوعی فرآوری یا بهینه‌شده و خریدار نیز به اسم خود آن را به فروش می‌رساند. تنها راهکار توسعه زیرساخت‌ها و تشویق سرمایه‌گذاران است که ما به‌اندازه‌ای که اختیارات داریم، در این راستا اقدام می‌کنیم.

اذعان به حمایت غیرقابل‌قبول جهاد کشاورزی استان زنجان از کشاورزان!

او بابیان اینکه زیتون محصول ویژه‌ای در ایران است، عنوان کرد: زیتون محصولی است که فرآورده آن در ارزش‌افزوده زیادی به همراه خواهد داشت، ازاین‌رو تهیه زیرساخت برای فرآوری زیتون حائز اهمیت است.

حسنی با اشاره به اینکه ماندگاری سیر خام بسیار پایین است، گفت: این‌ها چالش‌هایی است که کشاورزان با آن درگیر هستند، درحالی‌که بازار خرید این محصولات به‌صورت هوشمندانه برای پایین آوردن قیمت فعالیت می‌کند، از طرفی باید زیرساختی داشته باشیم که مانع رفع این مشکلات نشود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در خصوص حمایت از کشاورزان گفت: حمایت کم است اما به لحاظ تأمین و توزیع کود در سال گذشته استان در جایگاه خوبی قرار داشت. اگرچه افزایش قیمت کود با حذف ارز 4200 تومانی مشکلاتی ایجاد کرد اما با نگاه فنی متخصصان کشاورزی، کود به‌اندازه کافی در اختیار کشاورزان قرار گرفت و طبق محاسبات، مناسب آب‌وخاک است.

حسنی به وضعیت آب کشاورزی نیز اشاره کرد و یادآور شد که برای برنامه‌ریزی دقیق در راستای کاهش مصرف آب، باید آمار دقیقی از میزان مصرف آب در بخش کشاورزی داشته باشیم و این در حالی است که کشاورزان وفق پروانه بهره‌برداری خود اقدام به برداشت آب، حد مجاز از سفره‌های آب زیرزمینی می‌کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: در حال حاضر این سازمان تلاش می‌کند تا با ارائه الگوی کشت و به‌ویژه با احداث گلخانه، در مصرف آب صرفه‌جویی کند. لذا باید توجه داشت که تولید محصول پر آب بر، به معنی برداشت بیش‌ازحد مجاز آب توسط کشاورزان نیست.

وی در مورد در دست احداث بودن سه مجتمع گلخانه‌ای و همچنین ترغیب بهره‌برداران به راه‌اندازی شهرک‌های گلخانه‌ای خصوصی نیز توضیحاتی ارائه کرد.

وی با اشاره به اینکه بیش از 50 درصد از اراضی کشاورزی استان زنجان به آبیاری نوین تجهیز شده است، اذعان کرد: این استان پتانسیل تولید سالانه 27 هزار تن آبزی را داشته و در معیشت مردم تأثیر قابل‌توجهی دارد.

حسنی در پایان فعالیت‌های حوزه ژن چندقلوزایی، برگزیدگان ملی در سه سال متوالی، بزرگ‌ترین زنجیره پروژه بوقلمون، تولید جوجه بوقلمون، صدور اولین سند تک‌برگ، ضریب مکانیزاسیون بالاتر نسبت به کشور و غیره  را از اقدامات صورت گرفته در جهاد کشاورزی استان زنجان اعلام کرد.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانروح الله حسنیجهاد کشاورزی زنجانمعیشت مردم
sedayezanjannews.ir/nx8893


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»