کد خبر: 8932
1401/04/04 - 10:8


بررسی تأثیر پروژه‌های مسکن برای جبران توسعه‌نیافتگی غرب زنجان؛

تفاوت غرب تا شرق

غرب و جنوب زنجان همیشه محکوم به عدم توسعه در حوزه‌های مختلف شهری بوده‌اند و حالا با نسخه‌ای که مسئولان شهری و شهرسازی برای این مناطق کشیده‌اند با پروژه‌های مسکن به دنبال جبران عقب‌ماندگی‌های این مناطق هستند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- عدم توجه به موازنه در توسعه کالبدی شهر زنجان ازجمله مسائلی است که موردتوجه کارشناسان حوزه شهرسازی و حتی شهروندان زنجانی بوده و همیشه به‌عنوان یکی از انتقادات مردمی به مدیران شهری مطرح بوده است.

این نبود توازن، در بیشتر عرصه‌ها قابل‌مشاهده است. چه در توزیع امکانات شهری، چه در رسیدگی به امور شهری و حتی در نمای ساختمان‌های شهر نیز به‌راحتی می‌توان تفاوت آشکار بین نقاط مختلف شهر را دید که سبب شده غرب و جنوب زنجان تفاوت فاحشی در حوز‌ه‌های مختلف در مقایسه با شرق و شمال شهر زنجان داشته باشند.

این موضوع حتی مورد تأکید مسئولان حوزه شهرسازی استان نیز قرار دارد و آن‌گونه که مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان تأکید دارد، متأسفانه در دوره‌های مختلف به توسعه غرب و جنوب شهر زنجان توجه چندانی نشده است.

مسعود بیات منش با اذعان به این واقعیت که قیمت زمین در شرق زنجان گران‌تر از غرب آن است، باوجوداینکه باغات سرسبز در منطقه غرب است، تأکید می‌کند: برخی عوامل باعث افزایش قیمت و رشد منطقه می‌شوند که کیفیت آماده‌سازی زیرساخت‌های شهری، نحوه ایجاد فضاهای سبز و زیباسازی ازجمله آن‌ها هستند که در برخی از مناطق غرب این مهم موردتوجه قرار نمی‌گیرد و متأسفانه در این خصوص شورای شهر به منطقه غرب و جنوب شهر زنجان توجه نکرده است.

به گفته بیات منش در غرب زنجان معضل دسترسی وجود دارد و این امر باعث شده منطقه غرب شهر زنجان ارزش‌افزوده لازم را نداشته باشد و برای رفع این معضل پروژه کوی زیتون؛ پروژه پردیس غرب و پروژه کمربندی تعریف‌شده است.

در همین زمینه و پس‌ازاینکه طرح جهش تولید مسکن موردتوجه دولت برای تولید مسکن و کنترل بازار آن موردتوجه قرار گرفت، سهمیه استان زنجان در چهار سال احداث حدود 70 هزار واحد مسکن شد و پروژه‌هایی در غرب و شرق زنجان عملیات اجرایی این پروژه‌ها آغاز شد. ازجمله پروژه‌های کوی زنگان در شرق و پروژه‌های کوی خرداد، ثمین و کوی زیتون در غرب زنجان.

در این میان بنا بر اعلام مسئولان راه و شهرسازی استان زنجان، تقریباً همه پروژه‌های جهش مسکن در زنجان از وضعیت قابل قبولی برخوردار بوده و تقریباً به‌موقع تحویل متقاضیان می‌شود، غیر از پروژه M2 در شرق زنجان که بنا بر مشکلاتی که پیمانکار پروژه داشته، احتمالاً با تأخیر تحویل داده شود.

یکی از سیاست‌های مسئولان شهرسازی در استان طی اجرای نهضت ملی مسکن، توسعه منطقه غرب زنجان و ایجاد توازن بین این منطقه و مناطق شمال و شرق زنجان است تا جایی که بنا به تأکید مسئولان، پروژه‌های مسکن در این مناطق می‌تواند محور توسعه غرب زنجان باشد و نگاهی اجمالی به وضعیت پروژه‌های مسکن در زنجان نشان می‌دهد که پروژه‌های غرب در مقایسه با پروژه‌های شرق طبق برنامه پیش رفته و به‌احتمال‌زیاد در زمان تعیین‌شده به متقاضیان تحویل داده شود.

در این مورد حبیب اله افشاریان، مدیرعامل شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری و توسعه بافت شهری زنجان (کارگزاری نهضت ملی مسکن در غرب زنجان) اظهار می‌کند که پروژه‌های در حال اجرای مسکن در غرب زنجان شامل «کوی ارغوان» به مساحت حدود یک هکتار با 192 واحد است که در حال حاضر 22 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که پیش‌بینی می‌شود اواخر سال 1402 محوطه‌سازی انجام و پروژه به‌طور کامل تحویل متقاضیان شود.

همچنین در ضلع شمال غربی پروژه ثمین از مسکن‌های مهر، پروژه 584 واحدی ثمین2 توسط مجریان در زمین 5.5 هکتاری در حال احداث است که 34 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. البته طبق برنامه‌ریزی‌ها مقررشده که بیش از 70 درصد پروژه در سال جاری به بهره‌برداری رسیده و تحویل متقاضیان پروژه شود.

پروژه «کوی زیتون» نیز یکی از پروژه‌های غرب بوده که در ضلع غربی شهر در مساحت 125 هکتاری به تعداد 8500 واحد در حال ساخت است.

افشاریان عنوان کرد: کل پروژه مذکور پیمان‌سپاری شده و با توجه به زمان تحویل به سازندگان میزان پیشرفت فیزیکی در بخش‌های مختلف، متفاوت بوده و بین 5 تا 32 درصد است. طبق برنامه‌ریزی بناشده 866 واحد این پروژه را پایان امسال یا 3 ماهه نخست سال 1402 تحویل شود.

دیگر پروژه در حال اجرا در بخش غربی شهر زنجان، پروژه 105 واحدی اعضای نیروی انتظامی است و پروژه جدید که در مرحله طراحی و برنامه‌ریزی قرار دارد، پروژه 120 هکتاری ثمین 2 یا کوی آبادسازان است که احتمالاً تا پایان تابستان امسال مجوزهای مربوط به کمیسیون ماده 5 و غیره اخذ و مراحل آماده‌سازی آن به پایان برسد تا اقدامات مربوط به پیمان‌سپاری برای ساخت‌وساز طی 6 ماهه دوم سال جاری در دستور کار قرار گیرد.

افشاریان بابیان اینکه تمامی پیمانکاران پروژه‌های مسکن غرب زنجان بومی هستند، افزود: حتی اگر دفتر مرکزی شرکتی در زنجان مستقر نباشد، پیمانکار زنجانی است. این پیمانکاران بر اساس توانایی شرکت‌ها، واحدها را جهت ساخت در اختیارشان گذاشته‌ایم.

وی بابیان اینکه درمجموع 15 پیمانکار و 13 مجموعه مشاور برای طراحی نظارت درروند اجرای پروژه نهضت مسکن ملی غرب زنجان همکاری می‌کنند، اضافه کرد: البته برای ادامه روند اجرای پروژه نیازمند جذب پیمانکاران توانمندیم. تاکنون 40 تا 50 شرکت متقاضی برای تحویل پروژه اعلام آمادگی کرده‌اند اما ما نیز با حساسیت و بر اساس توانمندی مالی و فنی و تجربه و حسن کار 5 تا 10 مورد را انتخاب کنیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری و توسعه بافت شهری زنجان در رابطه با میزان اشتغال‌زایی در بحث کارگران ساختمانی نیز ابراز کرد: درمجموع به ازای هر واحد احداث مسکن، این عدد متغیر است، در طول مدت ساخت به‌طور متوسط به ازای هر مترمربع 2 کارگر مشغول به کار می‌شوند. یعنی در 14 هزار واحدی که قرار است ساخته شود حدود 25 تا 30 هزار نفر از نیروی کار غیرحرفه‌ای، فنی گرفته تا مهندسان در دوره 4 تا 5 ساله اشتغال‌زایی مستقیم می‌شود. میزان اشتغال‌زایی غیرمستقیم نیز 100 هزار نفر برآورد می‌شود.

افشاریان میزان گردش مالی را 10 هزار میلیارد تومان که منجر به پویایی اقتصاد استان می‌شود اعلام کرد و گفت: پیش‌بینی می‌کنیم که با تکمیل تدریجی 14 هزار واحد نهضت ملی مسکن قیمت مسکن و حتی اجاره‌بها در شهر که نسبت به کشور هم بالاست، به میزان محسوسی کاهش یابد.

افشاریان در رابطه با نقش تکمیل 14 هزار واحد مسکن در غرب و رابطه آن با توسعه این منطقه نیز گفت: از گذشته شهروندان زنجان به شرق تمایل بیشتری داشتند تا غرب! در رابطه با دلیل آن نیز نمی‌توان فنی صحبت کرد. ما معتقدیم شهرسازی در الهیه و کوی فرهنگ (غرب زنجان) بسیار بهتر از شرق انجام‌گرفته اما شاید به علت راه‌های دسترسی، نوع نگاه، نوع ساخت‌وسازها، نوع شرکت‌های تعاونی که مجری ساخت‌وساز بودند سبب شده تا غرب زنجان مهجور بماند! علی‌رغم دسترسی آسان غرب به بافت مرکزی و نقاط مهم شهر!

«ما تلاش کرده‌ایم طرح‌های شهرسازی در غرب زنجان فوق‌العاده باشد. در 125 هکتار، حدود 42 هکتار فضای سبز پیش‌بینی کردیم که یکی از بزرگ‌ترین و بهترین پارک‌های شهر زنجان محسوب خواهد شد! ضمن اینکه سرانه کاربری‌های عمومی اعم از مدارس، درمانگاه‌ها و سایر مراکز بهداشتی، معابر اصلی مناسب و عریض به‌نوعی که هیچ معضل ترافیکی وجود نداشته باشد با دقت در نظر گرفته‌شده است. معتقدیم با این طرح‌ها غرب زنجان یک پله بالاتر از شرق زنجان خواهد بود!»

مدیرعامل شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری و توسعه بافت شهری زنجان اضافه کرد: آب‌های زیر قشری و زیرزمینی مشکل اصلی الهیه و کوی فرهنگ بوده است. ازاین‌رو یکی از مواردی که در کوی زیتون پیش‌بینی کرده‌ایم، احداث طولانی‌ترین کانال شهری به طول 2.2 کیلومتر است که کل آب‌های سطحی را در آن نقطه کنترل کرده و تصور می‌کنیم ظرف 2 سال آینده مشکل آب‌های زیر قشری و زیرزمینی منطقه غرب از بین برود.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمسکن ملیغرب زنجانشرق زنجان
sedayezanjannews.ir/nx8932


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»