کد خبر: 9103
1401/05/11 - 10:31


گفت‌وگو با ششمین کودک ایرانی عضو «منسا»؛

«رادمان»، نخستین زنجانی عضو انجمن «منسا»

«رادمان حواریون» کودک زنجانی با ضریب هوشی 155 ششمین کودک به عضویت انجمن بین‌المللی تیزهوشان منسا در آمده است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- «منسا» یک انجمن بین‌المللی تیزهوشان با گروه‌های متعدد ملی و منطقه‌ای در سراسر جهان است که اقدام به گردآوری افراد دارای بهره هوشی بالا کرده و با برنامه‌های سازمان‌دهی شده، سعی در استفاده هر چه‌بهتر از هوش اعضا دارد.

منسا در زبان لاتین به معنای «میز» است که این نام به‌نوعی به هدف این انجمن اشاره دارد که گردآوری افراد هوشمند به دور یک میزگرد با شرایط کاملاً برابر است. ازجمله اهداف اصلی انجمن منسا می‌توان به شناسایی، تقویت و استفاده از هوش انسانی در جهت منافع انسانیت، تشویق به پژوهش درباره طبیعت، مشخصات و کاربردهای هوش انسانی و افزایش تحریکات هوشمندانه با کمک ایجاد فضای مناسب جهت تعامل و مشارکت بین اعضا اشاره کرد.

با تلاش موفق خواهم شد

«رادمان حواریون» کودک زنجانی با ضریب هوشی 155 ششمین کودک عضو انجمن بین‌المللی تیزهوشان منسا شد.

او در مصاحبه با صدای زنجان بابیان اینکه طبیعی است که از عضویت از منسا خوشحال است، اظهار می‌کند: اما کسی که عضو منسا شده است و ضریب هوشی بالایی دارد اگر در آینده تلاشی نداشته باشد، نمی‌تواند موفق باشد.

وی بابیان اینکه فعلاً به این موضوع که چه فعالیت خاصی را ادامه بدهم فکر نمی‌کنم و همه‌چیز را واگذار به زمان و موقعیتم کرده‌ام، گفت: در آینده نسبت به شغل موردنظرم فکر خواهم کرد. اما دوست دارم کارخانه داشته باشم و چیزی را تولید کنم.

اعضای منسا جزو نوابغ جهانی هستند

 در این زمینه اما رؤیا علیزاده، مادر این کودک زنجان با اشاره به اینکه «منسا» انجمن بین‌المللی است که مقر اصلی آن در آلمان است، اظهار می‌کند: اعضای این انجمن جزو نوابغ برجسته جهان هستند و خیلی از آدم‌های مشهوری که در سطح جهان و در سطح بین‌الملل برجسته بودند، سابقه عضویت در منسا را دارند.

او می‌گوید: شرایط عضویت در منسا داشتن آی.کیو بالای 138 است. این در حالی است که آزمون اولیه ضریب هوشی رادمان در حدود 155 بود و وقتی مجدداً این آزمون گرفته شد این ضریب هوشی تثبیت شد.

ضریب هوشی بالای 138 از شرایط عضویت در این انجمن است

علیزاده در مورد نحوه ثبت‌نام و پذیرش رادمان در این انجمن بین‌المللی خاطرنشان می‌کند: ما چون روال این کار را نمی‌دانستیم در وهله اول با این انجمن مکاتبه کردیم و به ما گفته شد که بایستی جواب آزمون ضریب هوشی رادمان را برای آن‌ها بفرستیم و پس این کار در نوبت اول این آزمایش مورد تائید «منسا» قرار نگرفت و به ما گفتند که باید این آزمون توسط کسی گرفته شود که رزومه معتبری داشته باشد که این آزمایش را دکتر «قمر کیانی» از رادمان برای مرحله دوم گرفتند.

او خاطرنشان می‌کند: تستی که برای رادمان انجام شد، آزمون «وسکلر» بود چراکه منسا عنوان کرده بود که این آزمون مورد تائیدش است. این آزمون دو رده سنی دارد زیر 6 سال و بالای 6 سال. برای رادمان از بالای 6 سال این آزمون گرفته شد و پس از اخذ این آزمون توسط دکتر کیانی، ایشان به من گفتند که رادمان بایستی یک جلسه دوساعته دیگر برای ادامه آزمون بیاید.

رادمان سؤالات آزمون وسکلر را تا سن 16 سال پاسخ داد

به گفته علیزاده، آزمون ضریب هوشی رادمان برخلاف آن چیزی که در ابتدا اعلام کرده بودند 4 ساعت طول کشید و دکتر دلیل این موضوع را این‌گونه عنوان کرد که سؤالات ما از 6 سال شروع می‌شود و در هر کودکی به نسبت توانایی و ظرفیت‌های خود به سؤالات جواب می‌دهد و سن ضریب هوشی فرد با انجام یک سری محاسبات که آن فاکتورهای اولیه آن می‌توان به سن‌ عقلی و سن شناسنامه‌ای فرد اشاره کرد، ضریب هوشی فرد به دست می‌آید. رادمان در همه زمینه‌ها ازجمله تجسم فضایی و ریاضیات و اطلاعات عمومی و دایره لغات، سؤالات را تا 16 سال جواب داد و همین باعث افزایش زمان آزمون شد.

کودکان عضو منسا بورسیه کامل تمام دانشگاه‌های برتر دنیا می‌شوند

وی درزمینهٔ مزایای عضویت در این انجمن اظهار اذعان می‌کند: منسا برای اعضای خود یک سری شرایطی را فراهم می‌کند و رویدادها و گردهمایی دارد اما به‌واسطه اینکه ما در ایران هستیم و قصد مهاجرت نداریم، مسلماً از این نوع برنامه‌ها نمی‌توانیم استفاده کنیم! اما مسئله اینجاست کودکان عضو منسا بورسیه کامل تمام دانشگاه‌های برتر دنیا را دارند و از مدارس مختلف دنیا برای اعضا جهت ثبت‌نام در این مدارس دعوت می‌شود.

به گفته علیزاده، بعد از عضویت رادمان در منسا، بلافاصله از رادمان دعوت شد تا دریکی از مدارس بین‌المللی آلمان تحصیل کند اما به جهت اینکه فعلاً برنامه‌ای برای مهاجرت نداریم، این دعوت را رد کردیم.

او تأکید می‌کند: به‌هرحال منسا انجمنی است که بعد از شناسایی افراد نابغه سعی دارد که زمینه را برای پرورش شکوفا شدن این کودکان فراهم کند. ضمن اینکه از همه جای دنیا در منسا عضوگیری صورت می‌گیرد.

علاقه رادمان به کره زمین و کهکشان

وی می‌افزاید: رادمان از حدود ۹ ماهگی اشکال هندسی را بدون هیچ آموزش مستقیمی و صرفاً از طریق دیدن کارتون می‌شناخت و به‌عنوان‌مثال وقتی از او می‌خواستیم تا دایره یا لوزی را به ما نشان دهد به‌راحتی این کار را انجام می‌داد‌، بعد از یک‌سالگی بر مفاهیم بنیادی ریاضی مثل مفهوم کوچک‌تر و بزرگ‌تر، خط باز و بسته تسلط داشت، و از شروع سه‌سالگی در پی کنجکاوی‌های فراوانش در مورد کره زمین و کهکشان یک نقشه جهان به زبان انگلیسی برایش تهیه کردیم، و این نقشه به همراه یک کره زمین به یکی از سرگرمی‌های رادمان تبدیل شد.

این مادر خاطرنشان می‌کند: بازی با این‌ وسایل اطلاعات عمیقی در مورد کره زمین و قاره‌ها و منظومه شمسی به رادمان داد و به‌مرور سؤالاتی که به ذهنش خطور می‌کرد به‌گونه‌ای بود که من و پدرش قادر به پاسخگویی نبودیم و حتی با جستجوی گوگلی هم نمی‌توانستیم به سؤالاتش پاسخ دهیم تا اینکه از طریق معلم زبانش ارتباطی بین رادمان و مهندس آرش روشنی که از مهندسان ایرانی ناسا هستند، برقرارشده و رادمان به زبان انگلیسی سؤالاتش را از ایشان می‌پرسید و پاسخش را می‌گرفت.

علیزاده بابیان اینکه از حدود یک‌سالگی رادمان، سیگنال‌های را دریافت کردم که نشان می‌داد رادمان ضریب هوشی بالایی دارد و هر چه او بزرگ‌تر می‌شد این سیگنال‌ها قوی‌تر می‌شدند، اظهار می‌کند: با رسیدن رادمان به 3 سالگی کاملاً برای من محرز شد که رادمان سطح هوشی متفاوتی از کودکان هم‌سن خود دارد. به‌طوری‌که باوجوداینکه ما هیچ‌وقت به رادمان اعداد و حروف الفبا را آموزش ندادیم؛ ولی رادمان بدون اینکه حروف الفبا را یاد بگیرد کلمات فارسی را می‌خواند و به زبان انگلیسی تسلط دارد.

این مادر خاطرنشان می‌کند: رادمان وقتی سه سالش بود از من سؤال کرد که ما عدد کمتر از صفر هم داریم؟ و وقتی اعداد منفی را برای او توضیح دادم به‌راحتی می‌توانست اعداد مثبت و منفی را از هم کم و یا زیاد کند بدون اینکه به او در این زمینه آموزش خاصی داده شود. موضوعی که در کلاس چهارم دبستان به بچه‌ها آموزش داده می‌شود و این زمینه‌ساز شروع کارهای رادمان برای عضویت در این انجمن شد.

احساس رضایت از زندگی مهم‌ترین دغدغه من برای زندگی رادمان است

او می‌افزاید: عموم مردم متصورند که وقتی کودکی نابغه بایستی کلی مهارت یاد بگیرد و جدول مندلیف و یا ضرب را بیاموزد و از او توقعات بسیاری دارند. اما من به‌واسطه اینکه در این زمینه مطالعات زیادی داشتم، بر این تفکرم که نباید ذهن رادمان را از محفوظات از قبل کشف‌شده پرکنم. درواقع این آموزش‌ها شاید هیچ‌وقت به دردش نخورد؛ کما اینکه جدول مندلیف و انتگرال و بسیاری از مباحث در زندگی ما به کار نیامده است.

او اضافه می‌کند: من ترجیح اصلیم بر این است که رادمان احساس رضایت از خود و زندگی‌اش را داشته باشد؛ بنابراین من سعی می‌کنم که زمینه یک سری آموزش‌های بنیادی را برای او فراهم کنم تا تنها آموزش ببیند مثل برنامه‌ و کد نویسی برای کودکان که خود رادمان در این زمینه خیلی علاقه نشان می‌دهد.

تصمیم‌گیری در مورد آینده را به خود رادمان محول کرده‌ایم

وی در خصوص برنامه‌ریزی برای آینده رادمان اظهار می‌کند: در مورد اینکه در آینده رادمان چه کند، من و پدرش جبار حواریون، ترجیحمان بر این است که این موضوع را به عهده خودش قرار بدهیم تا کاری که علاقه دارد را انجام بدهد، چراکه معتقدیم یکی از جنایت‌هایی که والدین در قبال کودکان خود انجام می‌دهند این است که در کودکی از او می‌پرسند که در آینده چه شغلی را انتخاب می‌کنی؟ و او را به این سمت سوق بدهند که این موضوع اصلاً درست نیست چراکه مشخص نیست که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. به‌طوری‌که اگر چند سال قبل کسی عنوان می‌کرد که من دیجیتال مارکتینگ خواهم داشت کسی اصلاً درکی در این زمینه نداشت اما اکنون این شغل‌ها، شغل‌های برجسته‌ای هستند. از همین رو ترجیحم بر این است که برای آینده رادمان برنامه‌ای نریزم و این موضوع را به تصمیم خود او محول کنم.

علیزاده خاطرنشان می‌کند: رادمان اکنون به زبان انگلیسی و تا میزانی به فرانسه تسلط دارد و تقریباً می‌توان اذعان داشت که جزو کودکان دوزبانه یا چندزبانه است. شطرنج‌باز ماهری است و درزمینهٔ برنامه‌نویسی و کد نویسی نیز فعالیت دارد.

او درزمینهٔ نحوه آشنایش با منسا می‌افزاید: یکی از فانتزی‌های ذهنی من این بود که فرزندم نابغه باشد و از دیرباز نیز با منسا آشنایی داشتم و از همان زمان در رابطه با فرایندی که باعث شکوفایی نبوغ یک کودک می‌شود، مطالعه داشتم. اما درباره اینکه با منسا چگونه آشنا شدم باید اذعان کنم من در دوران نوجوانی خود یک برنامه را در شبکه تلویزیونی استانی دیدم که برای اولین بار من اسم این سازمان را در آن زمان شنیدم و عنوان می‌شد که علیرغم اینکه ما کودکان نابغه زیادی در ایران داریم اما هیچ کودکی تاکنون نتوانسته است در این سازمان عضو شود که بعدها به‌مرورزمان 5 کودک در این سازمان عضو شدند و اکنون رادمان ششمین کودک عضو شده در منسا است.

برای عضویت در منسا باید از هفت‌خان رستم گذشت

وی می‌افزاید: والدین می‌توانند از طریق سایت «منسا» و به‌صورت مکاتبه مستقیم با این انجمن بین‌المللی ارتباط بگیرند که از طریق سایت بسیار سریع پاسخگو هستند ولی سختگیری‌های خاص خود را به خاطر مزیت‌ها و اعتباری که منسا برای این کودکان دارد، لحاظ می‌کنند. ضمن اینکه باید اذعان داشت هر خانواده‌ای که تصور کرد فرزند باهوشی دارد، نمی‌تواند عضو منسا شود و باید هفت‌خان رستم را رد کند. به‌طوری‌که برای خود من از زمان شروع این قضیه تا زمانی که کارت عضویت رادمان در منسا صادر شد حدود یک و نیم سال طول کشید.

علیزاده می‌گوید: دانشمندان اذعان می‌دارند که 100 درصد کودکانی که به دنیا می‌آیند نابغه هستند اما چون استعداد آن‌ها تا سه‌سالگی کشف نمی‌شود از این 100 درصد تنها دو درصد نبوغشان باقی می‌ماند. درواقع اگر تا سه‌سالگی زمینه برای بروز نبوغ کودکی فراهم نشود، دیگر شاید هیچ‌وقت این فرصت را پیدا نکند و از همین جهت این سن برای کودکان بسیار اهمیت دارد.

«رادمان» اولین کودکی زنجانی است که در منسا عضو است

وی بابیان اینکه رادمان اولین کودکی زنجانی است که در منسا عضو است، اظهار کرد: پیش‌ازاین 5 کودک از تهران و ساری و مشهد و برخی از دیگر استان‌ها در منسا عضو بودند ولی از زنجان ما تاکنون عضوی در منسا نداشتیم.

علیزاده در خصوص نحوه برخورد رادمان با سایر هم‌سالان خود می‌افزاید: شرایط خانوادگی ما به شکلی است که رادمان کودک هم‌سن‌وسال خود در خانواده ندارد ولی این مسئله که کودکان دارای نبوغ بالا تا میزانی در ارتباط با کودکان هم‌سن‌وسال خود دچار مشکل می‌شوند، وجود دارد؛ اما تاکنون من هیچ مشکلی در این زمینه در روابط رادمان ندیده‌ام اما بر اساس آنچه شاهد بودم به نظرم می‌رسد که رادمان با بچه‌های 14 تا 15 ساله بهتر ارتباط می‌گیرد تا کودکان هم‌سن‌وسال خود! ضمن اینکه خود من به این موضوع بسیار حساس هستم و هر جا که احساس کنم که رادمان دارد از کودکی خود فاصله می‌گیرد تلاش می‌کنم که زمینه را برای کودکی کردن او فراهم کنم.

 این مادر بابیان اینکه وقتی رادمان عضو منسا شد، بازخوردهایی از اطرافیانم دریافت کردم که عنوان می‌کردند این مسئله که او عضو منسا شده است خوب نیست و ما نگذاشتیم او بچگی کند، اظهار می‌کند: در پاسخ به این افراد باید بگویم که این‌طور نیست و رادمان اصلاً تحت آموزشی نبوده و من واقعاً فکر نمی‌کنم که هیچ کودکی به‌اندازه رادمان زمان به‌جز محدود ساعاتی که برای کلاس آموزشی دارد، زمان برای بازی داشته باشد! تحت هیچ شرایطی من به او درزمینهٔ آموزش فشار وارد نمی‌کنم. به‌طوری‌که زمانی که حس کردم او دیگر علاقه‌ای به رفتن به کلاس ساز تنبک ندارد مانع از رفتن او شدم چراکه نمی‌خواستم هیچ فشاری روی ذهن او باشد. بعدها اما خود او عنوان کرد که دوست دارد دوباره کلاس تنبک برود و از همین رو دوباره شروع کرد.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهره میر عیسی خانی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانرادمان حواریونمنساانجمن بین المللی تیزهوشان
sedayezanjannews.ir/nx9103


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»