کد خبر: 9123
1401/05/23 - 9:53


صدای زنجان ادعای مدیرکل ارتباطات و فناوری استان درزمینهٔ فراهم بودن خدمات دولت الکترونیک در کوتاه‌ترین زمان ممکن گزارش می‎دهد؛

از ادعا تا چیزی که هست

درحالی‌که مدیر‌کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان با تأکید بر اینکه در حوزه دولت الکترونیک هدف مطلوب این است افراد و کسب‌وکار‌ها بتوانند از منازل خود در کوتاه‌ترین زمان با آسان‌ترین شرایط خدمات خود را از دستگاه‌های دولتی دریافت کنند، مدیرمسئول یک شرکت دانش‌بنیان در حوزه آی‌.تی می‌گوید: برای گرفتن یک نماد اعتماد الکترونیکی ساده باید هفته‌ها دوید و کار جایی بغرنج است که باید به‌صورت تلفنی و یا حضوری پیگیر ماجرا بود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- درحالی‌که مدیر‌کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان با تأکید بر اینکه در حوزه دولت الکترونیک هدف مطلوب این است افراد و کسب‌وکار‌ها بتوانند از منازل خود در کوتاه‌ترین زمان با آسان‌ترین شرایط خدمات خود را از دستگاه‌های دولتی دریافت کنند، مدیرمسئول یک شرکت دانش‌بنیان در حوزه آی‌.تی می‌گوید: برای گرفتن یک نماد اعتماد الکترونیکی ساده باید هفته‌ها دوید و کار جایی بغرنج است که باید به‌صورت تلفنی و یا حضوری پیگیر ماجرا بود.

مدیر‌کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان در تاریخ 4 اردیبهشت 1401 در گفتگو با رسانه‌ها با تأکید بر اینکه ارائه خدمات در کوتاه‌ترین زمان برای مردم از اهداف دولت الکترونیک است، اذعان کرده بود در حوزه دولت الکترونیک هدف مطلوب این است افراد و کسب‌وکار‌ها بتوانند از منازل خود در کوتاه‌ترین زمان با آسان‌ترین شرایط خدمات خود را از دستگاه‌های دولتی دریافت کنند. وظیفه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تأمین زیر‌ساخت‌های ارتباطی و توسعه اینترنت است و این موضوع همچنان ادامه‌دار است تا به وضعیت مطلوب برسیم.

به اعتقاد این مسئول امکان بهره‌برداری‌های متعددی از این زیرساخت‌ها امروزه فراهم است که می‌توان برای توسعه کسب‌وکار‌ها، بهره‌وری و حوزه الکترونیک صرف کرد چراکه با شیوع کرونا تأثیر ICT بر روی بسیاری از کسب‌و‌کار‌ها واضح بود و حتی توانست کسب‌وکار‌های سنتی را نیز رونق ببخشد.

مدیر‌کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان با اشاره به اینکه ICT به دنبال این است که کسب‌و‌کار‌های تخصص‌ محور توسعه یابد، اذعان کرده بود که در حوزه بهره‌وری می‌توان ورود ICT را در بسیاری از حوزه‌ها همچون کشاورزی، صنعت، گردشگری الکترونیکی شاهد بود. اما در حوزه دولت الکترونیک هدف مطلوب این است افراد و کسب‌وکار‌ها بتوانند از منازل خود در کوتاه‌ترین زمان با آسان‌ترین شرایط خدمات خود را از دستگاه‌های دولتی دریافت کنند. اگر این امر به‌درستی محقق شود میزان مشارکت مردم و کسب‌وکارها در پیشبرد پروژه‌های دولت با سرعت بیشتری انجام می‌گیرد. شفافیت عملکرد دستگاه‌های دولتی بیشتر می‌شود و نوآوری مباحث تحت تأثیر داده‌های دولتی برای کسب‌و‌کار‌ها قابل‌لمس‌تر می‌شود.

 باگذشت 4 ماه از این اظهارات، فعالان این عرصه معتقدند که هنوز اتفاق قابل‌لمسی در این حوزه نیفتاده است و هنوز کماکان مثل سابق شاهد هستیم که برای گرفتن یک نماد اعتماد الکترونیک ساده باید هفته‌ها دوید.

حل مشکلات زیرساختی دولت الکترونیک برای توسعه کسب‌وکارها زمان‌بر است

«محمدرضا بابایی» که شرکتی فعال در حوزه IT در پارک علم و فناوری دارد و درزمینهٔ دیجیتال مارکتینگ و آنلاین سازی کسب‌وکارها فعال است؛ با اشاره به اینکه زیرساخت‌های الکترونیکی به نسبت قبل چندان تغییری پیدا نکرده‌ است که بتوان اذعان کرد شرایط بهبودیافته و زمینه برای توسعه کسب‌وکارها فراهم آمده است، به صدای زنجان می‌گوید: قاعدتاً در این زمینه مشکلاتی وجود دارد که حل این مشکلات زمان‌بر است.

وی ادامه می‌دهد: یک سری مشکلات مربوط به حوزه‌های دیگر است. مثلاً عدم هماهنگی سایر ارگانها با علم و فناوری و کمبود فضا در پارک علم و فناوری استان که موجب دوتکه شدن برخی از شرکت‌ها و یا عدم استقرار این شرکت‌ها در پارک می‌شود.

به گفته بابایی، درزمینهٔ ایجاد زیرساخت‌های دولت الکترونیک مشکلات عدیده‌ای وجود دارد  و چون ایشان کارهای تجاری‌سازی شرکت خود را به سمت آنلاین سازی کسب‌وکارها حرکت داده است به‌صورت مستقیم با مشکلات زیرساختی موجود در این ورطه آشنایی دارد.

این فعال حوزه IT با اشاره به برخی از مشکلات، می‌افزاید: در حیطه کسب‌وکار الکترونیک کسی که به دنبال گرفتن یک نماد اعتماد ساده برای سایت خود هست تا بتواند کسب‌وکار خود را شروع کند و یک درگاه اینترنتی برای پرداخت دریافت کند با مشکلات بسیاری روبه‌رو است و متأسفانه هیچ آشنایی در این زمینه ندارد و از همین رو نمی‌تواند به‌راحتی این نماد را بگیرد.

وی اذعان می‌کند: تنها کسی که تجربه چندباره این کار را دارد، می‌تواند به‌راحتی این نماد را بگیرد و بداند که چه طوری در این زمینه اقدام کند! ولی متأسفانه کسی که برای اولین بار در این زمینه اقدام می‌کند چون هیچ راهنمایی در این زمینه وجود ندارد و سایت به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که فرد را بیشتر گمراه می‌کند تا راهنمایی، نمی‌تواند بدون مشورت با دیگران کاری در این خصوص انجام دهد.

به گفته بابایی، پس از بارگذاری مدارک نیز کار پایان نمی‌یابد و افراد باید به طرق مختلف پیگیر کار باشند تا جواب بگیرند. بایستی به‌صورت مدام تماس بگیرند یا پیگیری‌های حضوری داشته باشند تا در این زمینه موفق بشوند یک نماد اعتماد الکترونیکی ساده را بگیرند. ضمن اینکه اگر این پیگیری‌ها را انجام ندهید، کار اصلاً انجام نمی‌گیرد یعنی این روند تفاوتی با حضوری پیگیری کردن ماجرا ندارد.

وی درزمینهٔ کیفیت اینترنت و نحوه آنتن دهی استان نیز تصریح می‌کند که اگر بخواهیم وضعیت و کیفیت اینترنت را با کشور مقایسه کنیم، باید اذعان کنیم که اینترنت استان نسبت به سایر استان‌ها وضعیت بهتری دارد! اما باید اذعان داشت که به‌طورکلی زیرساخت‌های اینترنتی در سطح کشور دچار مشکل است و قطعی اینترنت به‌عنوان یک مشکل عمده همواره وجود دارد. حتی در طی هفته گذشته نیز ما شاهد قطع اینترنتی به مدت 5 تا 6 ساعت بودیم و این موضوع برای زنجان که قطب IT در نظر گرفته‌شده است ضربه بزرگی است چراکه کسب‌وکارهای اینترنتی در این مدت نیز آسیب می‌بینند.

بابایی با اشاره به اینکه مردم زنجان آگاهی چندانی نسبت به فروش آنلاین ندارد، اظهار می‌کند:  اگرچه به نسبت گذشته وضعیت بهتری رد زمینه فروش آنلاین محصولات داریم، اما معتقدم زنجان در مقایسه با شهرها و شهرستان دیگر بسیار عقب‌تر است، اگر بخواهیم این موضوع را به نسبت تهران و کرج و یا اصفهان مقایسه کنیم، خواهیم دید که فروشگاه‌ها  در این مراکز راغب‌تر به فروش اینترنتی هستند تا فروشگاه‌های زنجان! از همین رو به نظر بایستی در این زمینه فرهنگ‌سازی صورت بگیرد.

امکانات دولت الکترونیک؛ برای توسعه کسب‌وکارها زیر صفر است

 در ادامه «کمال قره‌جه‌لو» نیز که در حوزه IT  فعالیت دارد و مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری است با اشاره به اینکه ما تقریباً هیچ زیرساختی الکترونیکی نداریم، اظهار کرد: من تاکنون چیزی در این حوزه ندیدم که بخواهم در مورد آن اظهارنظر کنم. اما ما چون در حوزه IT در حال فعالیت هستیم، گویا استانداری در این زمینه برنامه‌ای ریخته است و بنا است پروژه «زنجان من» را راه بیندازد که فعلاً اتفاقی نیز در این خصوص نیفتاده است

وی ادامه می‌دهد: پروژه «زنجان من»، پروژه‌ای در دست طراحی است، که هدف آن ایجاد نرم‌افزاری بومی برای استان زنجان بوده است که در حال حاضر سرمایه‌گذار نیز برای این نرم‌افزار مشخص‌شده است. قرار است در این اپلیکیشن اتفاقاتی بیفتد ولی هنوز هیچ خبری از این پروژه نیست.

این فعال حوزه IT با فرمالیته خواندن فرآیند ثبت‌های اینترنتی افزود: امکانات دولت الکترونیک برای توسعه کسب‌وکارها زیر صفر است. ضمن اینکه هر یک از این زیرساخت‌های الکترونیکی که مهیا هم باشد، تقاضاکننده مجبور است دوباره پس از انجام کارهای الکترونیکی یک‌بار به‌صورت حضوری به آن اداره یا مرکز رجوع کند و این‌طور نیست که پس از ارائه درخواست، کارها به‌درستی پیش برود و نیازی به رجوع و یا تماس نباشد و این موضوع عملاً ماهیت دولت الکترونیک را زیر سؤال می‌برد.

راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی باکیفیت اینترنت موجود اگرچه شدنی است اما مشکلاتی به همراه دارد‌

وی اظهار می‌کند: راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی باکیفیت اینترنت موجود اگرچه شدنی است اما مشکلاتی به همراه دارد‌. به‌هرحال قطعی و مشکلات اینترنتی وجود دارد اما این‌گونه هم نیست که نشود کاری کرد و اگر بگوییم که نمی‌شود کاری کرد؛ در حقیقت به دنبال بهانه‌تراشی هستیم.

قره‌جه‌لو با اشاره به اینکه در روستاها نیز مشکل اینترنت وجود دارد، اظهار کرد: اگرچه یک سری از روستاهای ما درزمینهٔ اینترنت مشکلی ندارد اما هستند روستاهایی نیز که با مشکلات اینترنتی روبه‌رو هستند و اگر بنا است کسب‌وکار اینترنتی توسعه یابد بایستی مشکلات در این مناطق نیز برطرف شود. بااین‌وجود نمی‌توان گفت که چون این مشکلات وجود دارد نباید در این زمینه فعالیت داشت درواقع کسی که طالب شروع و ایجاد یک کسب‌وکار اینترنتی است باید بخشی از این مشکلات را به جان بخرد و علیرغم داشتن این مشکلات برای رسیدن به هدف خود تلاش کند.

در میانه راه توسعه کسب‌وکار اینترنتی در استان هستیم

وی بابیان اینکه در میانه راه توسعه کسب‌وکار اینترنتی در استان هستیم، افزود: اگر بخشی از این عدم توسعه را مربوط به عدم توسعه زیرساخت‌های مربوطه بدانیم اما بخش دیگری نیز به دلیل عدم فرهنگ‌سازی در حیطه ایجاد کسب‌وکارهای اینترنتی است. استان زنجان تا میزانی در این زمینه سنتی عمل می‌کند. اگرچه جوانان استان به سمت توسعه کسب‌وکارهای اینترنتی رفته‌اند اما در قشر میان‌سال ما چندان در این زمینه کششی ندارد و هنوز دارند به این موضوع سنتی نگاه می‌کنند و این نوع نگاه، گاها جلوی جوانان را نیز می‌گیرد و مانع از فعالیت آن‌ها در این حیطه می‌شود.

درزمینهٔ توسعه کسب‌وکارهای اینترنتی نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم

وی بابیان اینکه باید در این زمینه فرهنگ‌سازی شود و جوانان را به این سمت سوق داد، اذعان می‌کند: این حوزه پتانسیل بالایی برای ایجاد اشتغال و کسب‌وکار دارد و هنوز این فضا اشباع‌نشده است و از همین جهت جوانان می‌توانند وارد این حوزه شوند و به دنبال ایجاد اشتغال و کارآفرینی برای خود باشند. حتی کسب‌وکارهایی که افراد خود دارند، می‌تواند به این وسیله بیشتر توسعه  یابد و زمینه موفقیت‌های بیشتر را فراهم کند.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانآی تیدولت الکترونیک
sedayezanjannews.ir/nx9123


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»