کد خبر: 9136
1401/05/26 - 10:14


صدای زنجان موضوع امتناع دستگاه‌های دولتی از ارائه زمین‌های مازادشان برای ساخت مسکن را بررسی می‌کند؛

معمای زمین‌های پنهان دولتی

معاون املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان: 20 قطعه زمین دولتی مازاد متعلق به ارگان‌های دولتی شناسایی شده است/ معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان: ادارات دولتی زمین‌های مازادشان را تحویل نمی‌دهند!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- قانون جهش تولید و تامین مسکن، دستگاه‌های دولتی را مکلف کرده زمین‌های مازاد خود را برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن اختصاص دهند اما آن طور که مسئولان اداره کل راه و شهرسازی اعلام می‌کنند تا امروز هیچ یک از دستگاه‌های دولتی در این زمینه همکاری نکرده‌اند!

جالب اینجاست با وجود شناسایی تعداد قطعات زمین‌های مازاد، ارگان‌ها اعلام کرده‌اند که اصلا زمین مازادی ندارند و به زودی در آن زمین‌ها پروژه ساخت و ساز مربوط به مجموعه‌شان را اجرایی می‌کنند! هر چند که معاون املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان معتقد است این دست از پاسخ‌ها قابل قبول نیست چرا که اگر مسئولان اداره‌ای برای چنین کاری را داشتند باید پیش از این دست به کار می‌شدند و چرا پس از تکلیف دولت، تازه برنامه‌هایشان یادشان افتاده است!

مسعود بیات‌منش، مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان 28 تیرماه امسال با بیان اینکه زنجان در اجرای طرح نهضت ملی مسکن عملکرد خوبی دارد، گفت: تا پایان امسال برای 30 هزار واحد در استان زمین تامین می‌شود. اما شنیده‌ها حاکی از آن است که گویا طرح نهضت ملی مسکن به سرنوشت طرح مسکن مهر دچار شده است!

یکی از مشکلات طرح مسکن مهر که به طولانی شدن این پروژه و نارضایتی متقاضیان منجر شد، عدم وجود زیرساخت‌های ناشی از دور بودن از محیط‌های شهری بود. به همین دلیل مجلس و دولت تصمیم گرفتند این نقیصه را در طرح نهضت ملی مسکن برطرف کنند.

استفاده از زمین‌های شهری موجود در اختیار ادارات و دستگاه‌های دولتی، راهکاری است که می‌تواند تا حد زیادی به حل این معضل کم کند. تا پایان خردادماه امسال به استان‌ها برای تامین اراضی، پالایش متقاضیان و اجرای طرح فرصت داده شده اما طبق آمار ارائه شده از سوی مسئولان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان چندان نمی‌توان روی زمین‌های شهری حساب باز کرد.

با وجود آن‌ که قانون جهش تولید و تامین مسکن، دستگاه‌های دولتی را مکلف کرده زمین‌های مازاد خود را برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن اختصاص دهند، پس از گذشت یکسال از تصویب قانون در کل کشور تنها 4 درصد این اراضی اختصاص یافته است البته این میزان در استان زنجان صفر است و با وجود مکاتبات استانداری، هیچ یک از ارگان‌های دولتی که اراضی مازاد آن‌ها در قالب لیستی توسط اداره کل راه و شهرسازی استان تهیه شده است تا به امروز حاضر به همکاری نشده‌اند!

ادارات دولتی زمین‌های مازادشان را تحویل نمی‌دهند!

مطابق ماده 10 قانون جهش تولید و تامین مسکن که مردادماه 1400 تصویب و مهرماه همان سال به دستگاه‌های دولتی ابلاغ شده، تمامی وزارتخانه‌ها، موسسات و دستگاه‌های دولتی مکلفند نسبت به واگذاری و تحویل رایگان اراضی در اختیار خود ظرف دو ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این  قانون بنا به درخواست وزارت راه و شهرسازی اقدام کنند.

ادارات ثبت اسناد و املاک مکلفند پس از اعلام وزارتخانه یاد شده ظرف یک ماه نسبت به تفکیک و ثبت انتقال ملک در دفتر املاک و صدور سند مالکیت به نام دولت با نمایندگی وزارت راه و شهرسازی اقدام کنند.

اما ظاهرا دستگاه‌های دولتی تمایلی به واگذاری زمین‌های خود ندارند. آن‌طور که عضو هیئت مدیره سازمان ملی زمین و مسکن گفته است تاکنون 7 هزار هکتار از اراضی دولتی شناسایی و درخواست انتقال سند آنها مطرح شده اما تنها 4 درصد از این زمین‌ها در اختیار طرح نهضت ملی مسکن قرار گرفته است.

«ارسلان مالکی» گفته است که با مقاومت دستگاه‌ها در این موضوع مواجه شده‌ایم! البته این میزان مشارکت اگر در سطح کشور 4 درصد باشد در استان زنجان صفر است و ارگان‌های دولتی با توسل به بهانه‌های مختلف و غیرواقعی تا به امروز سعی کرده‌اند آماری از زمین‌های مازاد خود ارائه نکنند، حتی گفته‌اند که منتظر دریافت اعتبار برای آغاز ساخت و ساز در زمین متعلق به ارگان خودشان هستند اما سؤال اینجاست چرا پیش از این مدیران و برنامه‌ریزان ادارات یادشان نبود که زمین دولتی دارند؟

سعید شاهین‌فر، معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان 6 دی‌ماه سال 1400 در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها صراحتا اعلام کرده بود که زنجان جزو استان‌هایی است که مشکل تامین زمین ندارد و درباره مابقی زمین مورد نیاز هم رایزنی‌های لازم صورت گرفته است. زمین‌های مازاد ادارات دولتی استان در حال حاضر شناسایی شده و بر اساس قانون و برای احداث واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن، اسناد این زمین‌ها به نام اداره‌کل راه و شهرسازی استان منتقل خواهد شد.

اما حالا شاهین‌فر به صدای زنجان می‌گوید: اراضی مازاد دولتی باید از سوی ارگان‌های دولتی تحویل اداره کل راه و شهرسازی شود تا در قالب تغییر کاربری، تهاتر، فروش و هر آنچه که قانون اجازه داده است در مسیر ایجاد زیرساخت و احداث مسکن ملی به کارگیری شود اما تا امروز هیچ نهاد دولتی در این زمینه همکاری نکرده‌اند.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان عنوان می‌کند: لیست ادارات دارای اراضی مازاد را جهت سند زدن به نام سازمان ملی زمین و مسکن برای بکارگیری در نهضت ملی مسکن احصا و به استانداری و اداره کل ثبت اسناد ارائه کردیم اما هنوز هیچ اتفاقی در این باره نیفتاده است!

اظهارات ادارات مبنی بر «نداشتن زمین مازاد» درست نیست!

عبدالله حیدری، معاون املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان هم ضمن تائید این مطلب به صدای زنجان می‌گوید: هیچ یک از دستگاه‌ها زمین دولتی خود را معرفی نکرده‌اند! ما سال قبل با ارائه نامه‌ای مکتوب و شرح قانون جهش تولید مسکن اعلام کردیم که ارگان‌های دولتی موظف به تحویل زمین‌های خود هستند، الان چند سالی است موضوع را پیگیریم، به اداره کل ثبت اسناد نیز موضوع را اطلاع داده‌ و زمین‌های مازاد چند اداره را نیز ارائه کرده‌ایم.

حیدری با اشاره به پیگیری جدی این موضوع از سوی استانداری زنجان تصریح می‌کند: ما حتی اعلام کرده‌ایم که ادارات، زمین مازاد خود را با اولویت پرسنل خودشان که واجد شرایط‌‌اند جهت مسکن‌دار شدن به ما معرفی کنند با این وجود همکاری نکرده‌اند! استانداری زنجان نیز پس از دریافت درخواست کتبی اداره کل راه و شهرسازی، سال قبل با کلیه دستگاه‌های دولتی مکاتبه کرد اما آن‌ها با رونوشت پاسخ داده‌اند که زمین مازاد ندارند!

حیدری با اشاره به بهانه‌های ادارات دولتی در قبال عدم تحویل زمین جهت استفاده در پروژه ساخت نهضت ملی مسکن تاکید می‌کند: ادارات می‌‌گویند که قصد ساخت و ساز در زمین‌ها را دارند اما اگر چنین هدفی داشتند باید تاکنون می‌ساختند!

شناسایی 20 قطعه زمین دولتی مازاد متعلق به ارگان‌های دولتی

معاون املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان در پاسخ به تعداد زمین‌های مازاد دولتی شناسایی شده به صدای زنجان می‌گوید: 15 الی 20 زمین متعلق به ادارات دولتی با مساحت‌های مختلف از 1000 متر بگیرید تا 10 هزار متر و حتی 20 هکتار شناسایی شده و در اختیار اداره کل ثبت اسناد قرار داده‌ایم اما تا به امروز سند آن‌ها ارائه نشده است. اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان، تا به امروز در راستای عمل به اهداف تبیین شده برای ساخت مسکن ملی، در ازای پرداخت پول، زمین‌ها را از اشخاص خریداری کرده است ما انتظار داریم دولتی‌ها در قبال سیاست دولت در حوزه مسکن همکاری داشته باشند.

حیدری بر لزوم شناسایی زمین‌های مازاد ارگان‌های دولتی و همکاری لازم توسط اداره کل ثبت اسناد عنوان می‌کند: برای تسریع در اجرای قانون و دستورالعمل‌ها ضروری است در اسرع وقت کارگروه یا کمیته‌ای ذیل شورای مسکن تشکیل و مراتب را مورد پیگیری قرار دهد.

به گزارش صدای زنجان، آن طور که کارشناسان و صاحبنظران اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان اعلام می‌کنند اراضی شناسایی شده موجود عمدتا در داخل محدوده شهر قرار گرفته و از لحاظ زیرساختی و هزینه‌ها برای طرح نهضت ملی مسکن بسیار به صرفه و مفید هستند. سکونت متقاضیان نهضت ملی مسکن در محدوده شهرها می‌تواند تا حد بسیاری از تحمیل هزینه‌های سنگین ایجاد خدمات و امکانات شهری مثل انشعابات، امکانات تجاری، آموزشی، درمانی، ورزشی و بسترهای رفت و آمد متقاضیان بکاهد.

چالش‌های موجود در مسیر اجرای طرح نهضت  ملی مسکن، انتقاد رئیس‌جمهوری را نیز در سومین جلسه شورای عالی مسکن دولت سیزدهم در پی داشته است. این در حالی است که پروژه با معضلاتی همچون عدم همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات و مقاومت ادارات دولتی در واگذاری زمین‌های مازاد دست و پنجه نرم می‌کند.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانزمین های دولتیمسکن ملی
sedayezanjannews.ir/nx9136


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»