کد خبر: 9200
1401/06/28 - 10:5


ادعای مدیرکل آموزش‌وپرورش استان زنجان در نشست خبری:

در انتصاب‌ها نگاه سیاسی نداریم!

اسماعیلی: سعی شده است جایگاه‌های انتصابی در اختیار مقام‌هایی قرار گیرد که دلسوز دانش‌آموز و خانواده و معلمان منطقه باشد. ضمن اینکه تمامی هم‌وغم بنده این بوده است که در معاونت‌ها و مدیریت‌ها کسانی انتخاب شوند که دلسوز آموزش‌وپرورش باشند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- نشست خبری مدیرکل آموزش‌وپرورش استان زنجان عصر یکشنبه 27 شهریور 1401 در سالن اجتماعات تالار فرهنگیان برگزار شد و «علی اسماعیلی» در این نشست به شروع آغاز سال تحصیلی، از تعداد کل دانش‌آموزان، بازماندگان تحصیلی و منابع انسانی به کار گرفته‌شده و فضای آموزشی استان برای آغاز سال تحصیلی پرداخت.

او با اشاره به اینکه تلاشمان بر این است که با تمام توان مهیای مهرماه باشیم، اظهار کرد: از دوران سستی کرونا عبور کردیم و شرایط خاص و پیچیده‌ای را پشت سر گذاشتیم و در این شرایط خاص عملکردهای متفاوتی داشتیم و نتوانستیم آن‌گونه که لازم است به امر تعلیم و تربیت بپردازیم.

وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی دانش‌آموزان کل استان حدود ۲۱۹ هزار نفر برای سال تحصیلی جدید است، اظهار کرد: از این تعداد دانش‌آموز بالغ‌بر ۲۱ هزار و ۸۲۲ نفر کلاس اولی پیش‌بینی‌شده است که ۲۱ هزار و ۱۶۹ نفر آن محقق شده است که بر اساس آمار، در جذب دانش‌آموزان اول ابتدایی مقام اول کشور را داریم.

این مسئول خاطرنشان کرد: امسال بنا بود که ما دانش‌آموزان متولد مهرماه را نیز ثبت‌نام کنیم که پیش‌بینی ما از این دانش‌آموزان هزار و 500 نفر بود و ۷۵۰ نفر را در پیش‌بینی اول آوردیم ولی شاید این میزان هم محقق نشود.

امسال ۱۴ هزار و ۳۱۴ همکار در  قالب همکاران رسمی و پیمانی و سایر موارد خدمت خواهند کرد

اسماعیلی با اشاره به اینکه امسال ۱۴ هزار و ۳۱۴ همکار در قالب همکاران رسمی و پیمانی و سایر موارد خدمت خواهند کرد، اظهار کرد: علیرغم اینکه در بسیاری از استان‌ها ازنظر منابع انسانی در شرایط بسیار حادی قرار داریم؛ ولی در استان به آن شدتی که در سایر استان‌ها مشکل وجود دارد، مشکلی نیست و درواقع ازنظر عدد میانگینی که برای نیروی انسانی پیش‌بینی‌شده است ما از میانگین به میزان ناچیزی بالاتر هستیم.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان زنجان با اشاره به اینکه برای شروع سال تحصیلی فاکتورهای فضای آموزشی، نیروی انسانی، سایر ملزومات، منابع مالی باید موردتوجه باشد، اظهار کرد: از حیث منابع مالی اعتبارات بر اساس آنچه نسبت به جمعیت دانش‌آموزی استان پیش‌بینی می‌شود، دریافت شده است و بر اساس این اعتبارات ما برنامه‌ریزی و فعالیت می‌کنیم.

وی ادامه داد: از حیث فضای آموزشی پیش‌تر مشکلات عنوان‌شده است و با توجه به تجمع دانش‌آموزی در برخی مناطق شهری مادر این مناطق مشکل کمبود فضای آموزشی داریم و فضاهایی که تراکم دانش‌آموزی آن چندان زیاد نیست، وضعیت به‌مراتب بهتر است.

امسال هزینه سرویس مدارس36 درصد افزایش‌یافته است

این مسئول با اشاره به اینکه در شروع سال تحصیلی آنچه به چشم می‌آید نوع حضور دانش‌آموزان در مدارس است، اظهار کرد: با پیگیرهای که در شورای شهر و فرمانداری و انجمن اولیا و مربیان صورت گرفته پیش‌بینی‌هایی برای سرویس مدارس شده است. امسال هزینه سرویس مدارس 36 درصد نسبت به قبل افزایش‌یافته است و برخی از مدارس در بحث برقراری سرویس مدارس اقدامات اولیه را انجام داده است.

بالغ‌بر 150 رتبه زیر هزار کنکور در استان داریم

وی بابیان اینکه در پایه هفتم جذب بیش از ۱۰۰ درصدی را داشتیم، افزود: هرچند اطلاعات جامع از سوی سازمان سنجش درزمینهٔ کنکور امسال به دست ما نرسیده است اما ‌بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که استان زنجان رتبه‌هایی در میان رتبه‌های برتر کشور داشته است و شیب ملایمی ‌در بحث رشد دانش‌آموزان در رتبه‌های برتر کنکوری در استان دیده می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که بالغ‌بر 150 رتبه زیر هزار داشته باشیم که هنوز به‌صورت رسمی اطلاعاتی را در این زمینه دریافت نکردیم. این ماحصل تلاش همه همکاران و خانواده‌ها هست.

اسماعیلی با اشاره به اینکه سعی می‌شود که در انتصاب‌هایی که مناطق در آموزش‌وپرورش صورت می‌گیرد جناح‌بندی‌های سیاسی کنار گذاشته شود، اظهار کرد: سعی شده است جایگاه‌های انتصابی در اختیار مقام‌هایی قرار گیرد که دلسوز دانش‌آموز و خانواده و معلمان منطقه باشد. ضمن اینکه تمامی هم‌وغم بنده این بوده است که در معاونت‌ها و مدیریت‌ها کسانی انتخاب شوند که دلسوز آموزش‌وپرورش باشند.

لباس فرم بیشتر به جهت ایجاد فضای تربیتی در مدارس مورداستفاده قرار می‌گیرد

اسماعیلی در خصوص لباس فرم مدارس افزود: لباس فرم بیشتر به جهت ایجاد فضای تربیتی در مدارس مورداستفاده قرار می‌گیرد و آموزش‌وپرورش بضاعت این را ندارد که لباس فرم را برای تمام دانش‌آموزان فراهم کند. بنابراین در این زمینه سعی کردیم که از ظرفیت خانواده‌ها استفاده کنیم و به مدارس این تذکر را داده‌ایم که با توجه به فضای اقتصادی حاکم در منطقه نسبت به تهیه لباس فرم اقدام کنند گرچه برای برخی از خانواده‌ها این موضوع نیز ممکن نیست که پیش‌بینی‌هایی هم از سوی آموزش‌وپرورش برای این موضوع شده است.

پوشش تحصیلی ما در مقطع تحصیلی ابتدایی 99.2 درصد است

وی در مورد کودکان بازمانده از تحصیل افزود: بر اساس آخرین آمار ابلاغی از تهران، درمجموع ۸۷۸ نفر از دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی در استان زنجان به دلایل مختلف از ادامه تحصیل بازمانده‌اند. که از این تعداد دانش‌آموزان ۶۳۶ نفر شناسایی و ۲۴۲ نفر به دلایل مختلفی مانند فوت در حین و یا قبل از تحصیل و مهاجرت داخل و خارج استان و موارد دیگر امکان دسترسی و شناسایی وجود ندارد که البته بر اساس ابلاغیه وزارت آموزش‌وپرورش درصورتی‌که استان‌ها از آمار ابلاغی میزان ۶۰ درصد از این افراد را شناسایی کنند، در سطح متوسط به بالا به لحاظ آمار ابلاغی قرار می‌گیرند و در آخرین آمار ابلاغی استان زنجان توانسته ۷۲.۵ درصد این افراد را شناسایی کند.

اسماعیلی مدعی است 230 نفر از دانش‌آموزانی که شناسایی شدند، کودکان استثنایی، معلولان جسمی و ذهنی شدید و یا دارای اختلالات دیگری هستند که توانایی ادامه تحصیل در مدارس کودکان عادی را ندارند، لذا برای پوشش تحصیلی این دانش‌آموزان طبق برنامه‌های ویژه‌ای که اداره کل آموزش‌وپرورش استان با همکاری مرکز آموزش کودکان استثنایی در نظر گرفته است، قرار بر این است تا مراکز آموزش مخصوص این افراد گسترش یابد تا این دانش‌آموزان مجبور به ترک تحصیل نشوند.

این مسئول با اشاره به آمار دانش‌آموزانی که امکان جذب و بازگرداندن به بستر تحصیل برای آن‌ها وجود دارد، افزود: از مجموع ۶۳۶ نفر که شناسایی‌شده‌اند، 230 نفر از این تعداد قابل‌جذب هستند و پوشش تحصیلی ما در مقطع تحصیلی ابتدایی 99.2 درصد است.

اسلوب خاصی در جانمایی مدارس غیردولتی نداریم

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان زنجان در خصوص جانمایی مدارس در استان افزود: مبحث جانمایی مدارس در ارتباط با دو اداره ( اداره کل شهرسازی و اداره نوسازی مدارس) است. اداره کل راه و شهرسازی بر اساس شهرک‌‌های جدیدی که ایجاد می‌کند و پیش‌بینی جمعیتی که در این مناطق اتفاق خواهد افتاد یک پیش‌بینی خاصی دارد که بر اساس آن نسبت به‌جانمایی فضاهای آموزشی و بعضاً احداث آن اقدام می‌کند. یک بحث دیگر مربوط به اداره نوسازی است که یک کار مبنایی است که پیش از تمرکز جمعیتی در آن منطقه اتفاق می‌افتد اما در بحث آموزش‌وپرورش فاکتورهای مختلفی می‌تواند در این مسئله دخالت داشته باشد و ما بر اساس موقعیت و وضعیت هر منطقه تشخیص می‌دهیم که کدام مدرسه در کدام نقطه از شهر ایجاد شود.

وی ادامه داد: مدارس غیردولتی به دلیل اینکه تکیه‌بر توان مالی خانواده‌های علاقه‌مند دارند، بیشتر در نقاط بالای شهر احداث می‌شوند چراکه همیشه ذهنیت بر این است که کدام منطقه از شهر امکان پرداخت شهریه‌های این مدارس را دارند. ضمن اینکه باید اذعان داشت که ما اسلوب ویژه‌ای را برای طراحی مدارس غیردولتی در مناطق نداریم و این به خاطر این است که کسی که دنبال مدرسه غیردولتی است خودش بایستی خود را تأمین کند. همچنین یک سری مقررات ساخت‌وساز از جانب نوسازی وجود دارد که مدرسه مذکور بایستی خود را به این اداره معرفی کند تا نوسازی درزمینهٔ امکان احداث این مدرسه نظر بدهد، که همه این عوامل دست‌به‌دست هم می‌دهند تا مدارس غیردولتی را در بخشی از شهر زیاد و در بخشی از شهر کم  ببینیم.

2228 مدرسه در سطح استان وجود دارد

اسماعیلی با اشاره به اینکه 2228 مدرسه در استان داریم، افزود: از این تعداد 1094 مدرسه ابتدایی، 425 دوره اول متوسطه، 150 متوسطه نظری و 91 مدرسه فنی و حرفه‌ای و کار و دانش هستند. ضمن اینکه منظور از 2228 مدرسه این نیست که ما این تعداد ساختمان داریم بلکه این میزان تعداد کدهایی است که به اسم مدارس خورده است و ممکن است در یک ساختمان چندین کد ثبت‌شده باشد. اگر بخواهیم ساختمان حساب کنیم 1600 ساختمان آموزشی در استان داریم.  همچنین برای سال جدید 120 غیردولتی در استان خواهیم داشت که 5 درصد از کل مدرسه در ناحیه دو و 8 درصد در ابهر و 9 درصد در خرمدره خواهد بود.

در بحث سازمان‌دهی معلمان کمترین اعتراضات را داشتیم

به گفته این مسئول، نقل و انتقالات معلمان تابع شرایط خاصی است، خوشبختانه در بحث سازمان‌دهی معلمان کمترین اعتراضات را داشتیم و در حوزه ابتدایی ما به حدی از قابلیت جابه‌جایی رسیدیم که ما حتی با معلمان باسابقه دو سال هم جابه‌جا کردیم

وی در مورد مدارس زیر 10 نفر افزود: باید اذعان کرد که 65 کلاس زیر سه نفر، 126 کلاس زیر 5 نفر و 216 کلاس  زیر 10 نفر داریم و تنها یک فقره کلاس یک‌نفره در استان وجود دارد که اگرچه تلاش ما این است که این مدارس را با مناطق و روستاهای دیگر تلفیق کنیم اما متأسفانه این امکان وجود ندارد!

در بحث توزیع کتاب امسال بسیار موفق عمل کردیم

اسماعیلی در مورد توزیع کتب درسی در استان، اظهار کرد: ثبت‌نام کتب درسی از دی‌ماه سال تحصیلی گذشته شروع‌شده است و حدود 53 حواله (یک‌میلیون و 937 هزار و 53) کتاب از شرکت نشر دریافت کردیم و این را به‌صورت 270 حواله (یک‌میلیون و 729 هزار و 703 جلد کتاب) به مناطق و نواحی توزیع کردیم یعنی 7/96 درصد کتابی که دریافت کرده بودیم را به مناطق و نواحی ارسال کردیم.

وی ادامه داد: ثبت‌نام کتب درسی در مقطع ابتدایی تقریباً 99.9 درصد انجام‌شده و در مقاطع متوسطه حدود 95 درصد و در مقطع کار و دانش و فنی و حرفه‌ای حدود 75 درصد است. درمجموع ما 400 عنوان کتاب را در قالب 2 میلیون جلد کتاب در استان توزیع می‌کنیم . ضمن اینکه استان زنجان در ثبت کتب درسی رتبه چهارم و در توزیع رتبه هفتم کشور را دارد.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهره میر عیسی خانی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانآموزش و پرورش زنجانعلی اسماعیلی
sedayezanjannews.ir/nx9200


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»