کد خبر: 9355
1401/09/30 - 16:20


صدای زنجان از وضعیت پروژه میدان میوه و تره‌بار گلشهر و وقفه چندین ساله آن گزارش می‌دهد؛

میدان وعده‌های گلشهر

پروژه میدان میوه و تره‌بار گلشهر با گذشت حدود ۱۰ سال از طرح آن به عنوان پروژه مهم شهری در شورا و شهرداری زنجان همچنان در هاله‌ای از ابهام و بلاتکلیفی قرار داشته و هنوز مشخص نیست کی به بهره‌برداری می‌رسد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان - الهام احمدی/ پروژه میدان میوه و تره‌بار گلشهر با گذشت حدود ۱۰ سال از طرح آن به عنوان پروژه مهم شهری در شورا و شهرداری زنجان همچنان در هاله‌ای از ابهام و بلاتکلیفی قرار داشته و هنوز مشخص نیست پروژه‌ای که به صورت مشارکتی با شهرداری و سرمایه‌گذار بخش خصوصی که اتفاقا پروژه پارکینگ طبقاتی و مجتمع تجاری تفریحی ارگ را نیز در دست دارد، قراردادش از ابتدا بسته شده چه زمانی روی خوش به خود دیده و اهالی منطقه شاهد اتمام و فعالیت این میدان میوه و تره‌بار و گذر آن از مرحله اسکلت‌بندی می‌شوند.

این‌که برخی منتقدان بر این باورند که در زنجان از زمان طرح یک پروژه تا به مرحله اجرا درآمدن آن بیش از ۱۰ سال زمان می‌برد، می‌توان این پروژه را نماد بارز این ادعا عنوان کرد.

در پیگیری چندین باره وضعیت پروژه میدان میوه و تره گلشهر از شهرداری موفق به مصاحبه با شهردار و مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری نشدیم ولی آنچه در مورد این پروژه عنوان می‌شد این بود که هم شهرداری و هم سرمایه‌گذار تمایل به اجرای این پروژه دارند ولی با این حال هنوز هیچ اقدام عملیاتی انجام نشده است.

راکد ماندن این پروژه به عنوان سرمایه شهری، صدای اعتراضی برخی اعضای شورای شهر را نیز درآورد تا جایی که در جلسه علنی از شهرداری در این زمینه انتقاد شد چرا که منصور مرادلو در گفت‌وگو با صدای زنجان معتقد بود این پروژه باید هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شده و آغاز شود از سوی دیگر آنچه در جلسات قبلی  کمیسیون بودجه و امور حقوقی مطرح شده بود احصا راهکار برای حل مشکل چندین سال گذشته پروژه میدان میوه و تره‌بار گلشهر و تکمیل آن بود.

میراث شورای پنجم

این عضو شورای شهر زنجان در واکنش به انتقادهای مطرح شده در مورد این پروژه مدعی است این موضوع چیزی است که از شورای پنجم به ما ارث رسیده از همین رو برای شروع مجدد این پروژه با برگزاری جلسات متعدد در طول سه ماه نهایتا به این نتیجه رسیدیم که این پروژه جزو سرمایه‌های ملی بوده و با توجه به راکد بودن آن و نیاز منطقه به لحاظ فرهنگی، اجتماعی و خدماتی باید این پروژه در منطقه گلشهر انجام و به اتمام برسد.

از قرار معلوم و به گفته مرادلو در پروژه میدان میوه و تره‌بار گلشهر علاوه بر عرضه میوه و تره‌بار، سینما و امکانات خدماتی دیگر نیز مد نظر قرار گرفته است و اتمام آن می‌تواند فرصت خوبی برای اهالی منطقه ایجاد کند.

وی در توضیح مشکل اساسی فعلی در توقف پروژه اینگونه به صدای زنجان عنوان کرد که مدت زیادی از توقف این پروژه گذشته و همین عامل اصلی نارضایتی اهالی منطقه شده و باید تعیین تکلیف شود در این پروژه که با سرمایه گذاری بخش خصوصی آغاز شده و جذب سرمایه گذار هم از طریق مناقصه بوده و حتما قانونی انجام شده است.

پروژه میدان میوه و تره بار گلشهر در تونل شهرداری، شورا و فرمانداری

این عضو شورای شهر زنجان در بیان مشکل اصلی این را نیز عنوان کرد که در اسناد قید شده اعیان پروژه قابل افزایش است. زمین پروژه در قرارداد اولیه ۶ هزار متر مربع بوده ولی در شورای پنجم سرمایه‌گذار طبق توافقاتی که داشته بر مبنای پروانه تغییراتی انجام داده که در این بین شورا نظرش بر این بوده که کار کارشناسی مجددی باید انجام و در آن آورده و سهم شهرداری و سرمایه‌گذار مشخص شود تا ببینند آیا با تغییرات انجام شده توسط سرمایه‌گذار سهم شهرداری در پروژه تغییر می‌کند یا خیر؟

به گفته مرادلو سرانجام بررسی‌های کارشناسی به اینجا ختم می‌شود که سهم‌های طرفین در قرارداد با سرمایه‌گذار طبق روال قبل و بدون تغییر باقی بماند که میزان کل سهم شهرداری از پروژه میدان میوه و تره‌بار گلشهر در حدود ۲۷ درصد است.

طبق توضیح این عضو شورای شهر زنجان، شهرداری در ادامه کار از شورای شهر درخواست اعمال متمم بر قرارداد پروژه مذکور را داشته که در نهایت لایحه به فرمانداری ارسال شده و نظر فرمانداری هم بر این بوده که مجددا کار کارشناسی انجام و اصلاحاتی بر پروژه اعمال شود که این نظر فرمانداری در شورا مورد تایید قرار گرفت و نهایتا قرار بر این شد که لایحه چکش‌کاری شده و با اعمال اصلاحاتی در شهرداری مجددا به شورا و سپس برای تایید به فرمانداری ارسال شود‌.

از هزینه انجام پروژه بی‌خبریم

همانطور که گفته شد قرار بر این بوده که پروژه میدان میوه و تره‌بار گلشهر در ابتدا با یک وام یک و نیم میلیارد تومانی انجام و به بهره برداری برسد ولی با گذشت زمان این میزان به چندین میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است و در حال حاضر هم شورای شهر از میزان هزینه مورد نیاز برای اتمام پروژه بی‌خبر است چرا که به گفته مرادلو فعلا بحثی بر روی میزان سرمایه مورد نیاز ‌پروژه انجام نشده است  چرا که آنچه شورا تاکنون مورد پیگیری قرار داده زمان اتمام پروژه است.

طبق توضیح این عضو شورای شهر زنجان پروژه میدان میوه و تره‌بار گلشهر باید پس از تایید فرمانداری و ابلاغ به شهرداری در مدت ۳۲ ماه به اتمام و بهره‌برداری برسد.

وی در پاسخ به این سوال صدای زنجان که وقتی در قرارداد میزان هزینه مورد نیاز برای انجام پروژه مشخص نیست چطور سهم طرفین برآورد شده است؟ این‌گونه عنوان کرد که سهم‌های طرفین از کار کارشناسی انجام شده در شورای پنجم مشخص شده به طوری که آورده شهرداری زمین پروژه و آورده سرمایه‌گذار هزینه ساخت است که طبق ارزش روز کارشناسی می‌شود.

از آنجایی که مرادلو بر افزایش ۱۸ هزار متری زمین پروژه اشاره داشت این سوال مطرح است که مگر چه تغییراتی در پروژه اعمال شده که نیاز به افزایش ۱۸ هزار متری زمین وجود دارد؟ که پاسخ مرادلو اینگونه بود که افزایش رخ داده به دلیل اقتضای زمین است از طرفی مسئولان وقت به غیر از شورا و شهرداری درخواست‌شان این بود که با توجه به کشش این پروژه تغییراتی در طبقات، عرصه و اعیان  ‌اعمال شود که مبنای همه تغییرات همین نظرات مسئولان وقت بوده است.

وی در پاسخ به این‌که آیا طرح و نقشه پروژه همانی است که در سال‌های گذشته انجام شده یا با تغییر مساحت، پروژه تغییر کرده است؟ افزود: خیر طرح و نقشه برای همان سال‌‌های گذشته است.

سرگذشت پروژه

از قرار معلوم عباس راشاد، عضو سابق شورای شهر زنجان  و سازمان میادین در سال ۹۲ پیشنهاد و پیگیری احداث میدان میوه و تره‌بار در گلشهر کاظمیه را  مطرح کردند و طبق ادعای این عضو سابق شورا، برای پیشبرد سریع کار در مدت یک ماه بدون هیچ هزینه‌ای طراحی پروژه توسط فردی به نام اسکندری انجام شده و حتی فاز صفر و یک نیز طراحی می‌شود و مورد استقبال نیز قرار می‌گیرد تا جایی که حتی معاون عمرانی و معاون شهرسازی شهرداری در آن زمان تقاضای تقدیر از طراح را می‌کنند ولی انصاری استاندار وقت و فرخی فرماندار آن زمان مخالفت خود را با این پروژه اعلام کرده و بر عدم نیاز به میدان میوه تره‌بار در آن ناحیه اشاره داشتند و در نهایت نیز در شورای سازمان میادین که متشکل از فرماندار، شهردار وقت، حراست، رئیس اتاق اصناف و راشاد بود به اتفاق آراء با احداث آن مخالفت می‌شود.

طبق ادعاهای این عضو پیشین شورای شهر زنجان، درگیری بین او و فرماندار وقت به جایی می‌رسد که در نهایت از سوی استانداری دستور توقف پروژه صادر می‌شود. در نهایت با پیگیری سعید امیدی، عضو وقت شورای شهر، در سال ۹۵ زمین بلااستفاده این پروژه با جذب سرمایه‌گذار و دریافت رأی کمیسیون ماده ۵ با طرح و نقشه جدید آغاز می‌شود.

طبق گفته‌های راشاد طرح اولیه میدان میوه و تره‌بار که قرار بوده توسط شهرداری انجام شود از طریق دریافت وام  ۲.۵میلیارد تومانی از بانک انصار بوده در حالی که دومین طرح توسط سرمایه‌گذار با اعتبار ۲۵ میلیارد تومانی به اجرا درآید.

تابلوی فریب؟

روند کار پروژه یک سال بعد به جایی رسید که تابلو روزشمار برای تاریخ اتمام پروژه نصب شد و به مردم و اهالی منطقه نوید افتتاح آن بعد از گذشت ۳۲۵ روز را می‌داد ولی همان زمان هم مسئولان می‌دانستند که این تاریخ روزشمار فقط برای فریب عمومی بوده و هرگز به صفر نرسیده و کارایی دیگری ندارد چرا که همان سال یعنی ۸ آبان ماه سال ۹۶ در حالی که اطراف پروژه محصور و اسکلت آن نمایان بود مدیرکل وقت دفتر فنی استانداری زنجان در بازدیدی که با خبرنگاران از محل ساخت بازارچه میوه و تره‌بار گلشهر داشت از زمان‌بندی سه ساله این پروژه تا اتمام آن خبر داد، حال طبق گفته این مسئول  باید آبان ماه همان سال میدان میوه و تره‌بار گلشهر کاظمیه به بهره‌برداری می‌رسید در حالی که تابلوی روزشمار نصب شده بر روی پروژه نوید افتتاح آن پس از ۳۲۵ روز را می‌داد یعنی اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹.

گفتنی است پروژه میدان میوه و تره‌بار گلشهر از همان زمان طرح آن به عنوان یک پروژه مهم شهری در جلسه شورای شهر یعنی از سال ۹۲ تاکنون چندین شهردار را به خود دیده و همه آن‌ها همانند شهردار فعلی بر اهمیت و ضرورت احداث این میدان و تامین نیاز اهالی شهرک‌های اقماری تاکید داشته و دارند ولی تاکنون در کارنامه هیچ‌کدام به عنوان پروژه تکمیل شده ثبت نشده است حالا باید منتظر ماند و دید آیا فیروزفر، شهردار فعلی با اتمام این پروژه خواهد توانست ماحصل فعالیت شهرداران گذشته را در کارنامه فعالیتی خود به ثبت برساند و در رزومه کاری خود قرار دهد یا خیر.

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانگلشهر زنجانمیوه و تره بار
sedayezanjannews.ir/nx9355


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»